Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 29 [ 705 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

 
Profiel   

Wat betreft de aanpassingen is er wel wat meer mogelijk dan alleen de lijst. Zo rijd ik met een armprothese en deze is niet erkend als hulpstuk. Gelukkig is deze na veel gedoe en moeilijkdoenerij wel geaccepteerd. Dit staat nu ook vermeld op mijn dispensatiepas.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-16 22:39 



 
Profiel   

Er staat geloof ik dat je de keuze hebt met of zonder prothese of orthese te rijden.
Hier ook wel wat dromen, maar nog ver weg en nog maar de vraag of het gewone rijden enigszins mogelijk gaat zijn. Vind het topic iig er interessant!'

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-16 23:17 



 
Profiel   

avaluna schreef
Er staat geloof ik dat je de keuze hebt met of zonder prothese of orthese te rijden.
Hier ook wel wat dromen, maar nog ver weg en nog maar de vraag of het gewone rijden enigszins mogelijk gaat zijn. Vind het topic iig er interessant!'

Dat is dan gelukkig aangepast ten opzichte van zo'n 10 jaar geleden, toen was het nl echt een issue! Fijn om te horen *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-16 23:55 



 
Profiel   

Ik ben vandaag gekeurd, ik heb dispensatie gekregen om met aangepaste teugels te rijden en ik hoef alleen nog met mijn hoofd te groeten.
Het systeem van een Micklem hoofdstel met bitclips heb ik uitgelegd en ik had het hoofdstel ook mee.
Ze vonden dit interessant, het biedt geen voordeel t.o.v. ruiters zonder dispensatie, maar het staat niet op de lijst. De classifieres wilden zich hier wel hard voor gaan maken.
Al met al ben ik zeer tevreden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 17:01 



 
Profiel   

Wat fijn myca!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 18:37 



 
Profiel   

Ik ben er ook echt blij mee.

Nu gaan we meemaken hoe dit in de praktijk werkt.

Hoe doen jullie dat? Laten jullie je voorlezer met een dispensatiepas eerst langs het jury-hokje gaan of geef je het al aan als je je komt melden bij het secretariaat, of beide?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 18:54 



 
Profiel   

Ik stuur het mee met inschrijven en vraag vervolgens bij secretariaat of het bij protocol zit. Vaak krijg ik van de jury de vraag hoe of wat en dat leg ik dan rustig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 20:17 



 
Profiel   

Tnx Laura! Klinkt logisch.
Ik heb morgen een wedstrijd, maar ik wist natuurlijk niet hoe het vandaag zou gaan.
Zojuist heb ik een kopie van de dispensatie aan de wedstrijd-organisatie gemaild. Ik heb nu nog een voorlopige pas, dus het origineel neem ik morgen wel mee (en ook weer mee terug).
Morgen starten we nog gewoon zonder aangepaste teugels, maar ik hoef dus niet meer het contact te verliezen bij het groeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 20:44 



 
Profiel   

Succes morgen en heel veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 22:05 



 
Profiel   

Ik heb dispensatie voor het lichtrijden vanwege ernstige heupdysplasie. Geen grade indeling.
Brief van de huisarts en stukken uit het dossier van de orthopedisch chirurg waren voldoende, dus ben verder niet gekeurd. Ik kan wel stukjes doorzitten, maar niet op elk paard, geen middendraf en alleen als mijn paard goed los is.
Daarnaast kan ik niet op dressuurzadels rijden en heb ik schokdempende stijgbeugels.
Ik start straks M1, dus heb hem dan wel echt nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-16 22:58 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen zondag geen wp gereden, maar voor het groeten had ik een 8!
Dat was me nog niet gelukt met 1 hand aan het stuur ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-16 11:30 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jullie?

Morgen gaan wij weer starten en dan voor het eerst met een jachtteugel.
Tijdens het rijden heb ik wel gemerkt dat de aanleuning rustiger wordt met die teugel, maar ik moest er wel even aan wennen.

Verder heb ik me opgegeven voor een clinic met de teugeldruk-meter. Ik ben benieuwd of je mijn handicap daarbij terug vindt en of ik daar op kan anticiperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-16 09:38 



 
Profiel   

Ik heb toch ook de stap gemaakt om een keuring aan te vragen. Net als ts wilde ik hier niet aan, maar ik loop nu vast doordat mijn kracht in mn benen niet goed is. Rechts functioneert mijn lijf zoizo minder goed en heb naast een NAH ook nog fibromyalgie. Nu ik in het M start heb ik echt mijn zweep erbij nodig.
Zaterdag moet ik naar Ermelo. Nou ben ik erg nerveus omdat ik geen idee heb hoe ze mij gaan bekijken..
Kan iemand daar iets meer over vertellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 16:26 



 
Profiel   

Lousje22 schreef
Ik heb toch ook de stap gemaakt om een keuring aan te vragen. Net als ts wilde ik hier niet aan, maar ik loop nu vast doordat mijn kracht in mn benen niet goed is. Rechts functioneert mijn lijf zoizo minder goed en heb naast een NAH ook nog fibromyalgie. Nu ik in het M start heb ik echt mijn zweep erbij nodig.
Zaterdag moet ik naar Ermelo. Nou ben ik erg nerveus omdat ik geen idee heb hoe ze mij gaan bekijken..
Kan iemand daar iets meer over vertellen?


Wauw... net of ik naar mijn eigen beperking kijk. Op de fibromyalgie na gelukkig.
Ook hier in het M gestrand.. ook NAH
Heel veel succes! Ik duim voor je !

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 16:33 



 
Profiel   

MonteKarlo schreef
Lousje22 schreef
Ik heb toch ook de stap gemaakt om een keuring aan te vragen. Net als ts wilde ik hier niet aan, maar ik loop nu vast doordat mijn kracht in mn benen niet goed is. Rechts functioneert mijn lijf zoizo minder goed en heb naast een NAH ook nog fibromyalgie. Nu ik in het M start heb ik echt mijn zweep erbij nodig.
Zaterdag moet ik naar Ermelo. Nou ben ik erg nerveus omdat ik geen idee heb hoe ze mij gaan bekijken..
Kan iemand daar iets meer over vertellen?


Wauw... net of ik naar mijn eigen beperking kijk. Op de fibromyalgie na gelukkig.
Ook hier in het M gestrand.. ook NAH
Heel veel succes! Ik duim voor je !


Heb jij er nooit wat mee gedaan verder qua dispensatie? Ik vind het zo zonde om op te geven en het is ook geen paard voor buiten enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 16:42 



 
Profiel   

Ik heb regelmatig ruiters met een classificatiepas in de ring en vraag als dat kan altijd aan de ruiter zelf wat ze mogen. De pas heb ik als controlemiddel.
Laatst wel heel erg gelachen, ik kreeg van het secretariaat een melding dat er een slechthorende ruiter zou rijden met behulp van een oortje. Vervolgens komt iemand de ring binnen en die vraagt mij of ik de classificatie gezien heb, dus ik zeg ja en vraag me vervolgens af waar dat oortje zit want ik zie niets. Ze wil starten en de voorlezer gaat gewoon lezen dus ik leg de proef stil en vraag voor de zekerheid nog even wat haar aanpassingen zijn. Is het een hele andere dan die slechthorende en mag ze met zweep, lichtrijden en groet ze alleen met hoofd en maakt ze haar teugels niet langer (halsstrekken door zelf mee naar voren te gaan).

Ik was blij dat ik het even gevraagd had maar soms is het best lastig hoor en staat het ook niet heel duidelijk op die pas. Ik vind het zelf prettig als het even gemeld wordt in persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 17:02 



 
Profiel   

Lousje22 schreef
Heb jij er nooit wat mee gedaan verder qua dispensatie? Ik vind het zo zonde om op te geven en het is ook geen paard voor buiten enz.


Nee (nog) niet om dat het bij mij pas sinds 2.5 jaar is en ik wil er nog niet aan toegeven, ben nog steeds niet klaar met revalidatie en heb er nog een soort van hoop op dat het nog beter gaat worden. Niet dat het weg gaat, die illusie ben ik voorbij, maar dat ik nog niet alles eruit heb gehaald.
Daarnaast ben ik een kei in compenseren. Ik kan bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts vanuit mijn romp voor elkaar krijgen.

Het paard waarmee in in het M heb gereden is nu trouwens met pension en heb nu een andere staan waar ik weer in de B mee ga beginnen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 17:09 



 
Profiel   

daffodil schreef
Ik heb regelmatig ruiters met een classificatiepas in de ring en vraag als dat kan altijd aan de ruiter zelf wat ze mogen. De pas heb ik als controlemiddel.
Laatst wel heel erg gelachen, ik kreeg van het secretariaat een melding dat er een slechthorende ruiter zou rijden met behulp van een oortje. Vervolgens komt iemand de ring binnen en die vraagt mij of ik de classificatie gezien heb, dus ik zeg ja en vraag me vervolgens af waar dat oortje zit want ik zie niets. Ze wil starten en de voorlezer gaat gewoon lezen dus ik leg de proef stil en vraag voor de zekerheid nog even wat haar aanpassingen zijn. Is het een hele andere dan die slechthorende en mag ze met zweep, lichtrijden en groet ze alleen met hoofd en maakt ze haar teugels niet langer (halsstrekken door zelf mee naar voren te gaan).

Ik was blij dat ik het even gevraagd had maar soms is het best lastig hoor en staat het ook niet heel duidelijk op die pas. Ik vind het zelf prettig als het even gemeld wordt in persoon.


Ja echt ? Nog veel mensen die zo'n pas hebben ?
Ik dacht altijd dat het vrij moeilijk is om aan een te komen. Weet ook niet of het dan nog echt in je voordeel is om zo'n ding te hebben eigenlijk :P
Hoe ga jij er als jury verder mee om ? Ik ben bang dat jury's dan gaan denken god heb je dr weer zo een :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 17:12 



 
Profiel   

Myca schreef
Hoe gaat het met jullie?

Morgen gaan wij weer starten en dan voor het eerst met een jachtteugel.
Tijdens het rijden heb ik wel gemerkt dat de aanleuning rustiger wordt met die teugel, maar ik moest er wel even aan wennen.

Verder heb ik me opgegeven voor een clinic met de teugeldruk-meter. Ik ben benieuwd of je mijn handicap daarbij terug vindt en of ik daar op kan anticiperen.


Hoe gaat het nu met de teugels ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 17:23 



 
Profiel   

Ik ben nu een paar keer met mijn classificatiepas gestart. Voor mij is het zelf nieuw en ik merk dat ze er bij verschillende clubs ook verschillend mee om gaan. Als de protocollen nog bij de inschrijving liggen, schrijven ze met pen op mijn protocol wat er bij mij anders is. Als de protocollen al bij de jury liggen, brengen ze mijn classificatiepasje naar de jury. Ik krijg hem dan weer terug als de protocollen uitgereikt worden.

De keuring in Ermelo ging prima. Er waren daar 3 dames (para)medisch onderlegd waren en wisten hoe het wedstrijdrijden werkt. Er is heel reeel gekeken, naar mijn handicap, de regels van het KNHS, NOC-NSF en de FEI en de oplossing die ik graag zou zien. Op grond daarvan hebben ze een paar dingen toegewezen. Ik mag bijv. met een aangepaste teugel rijden en ik hoef niet met mijn hand te groeten.

Het gaat met ons beter met jachtteugels, alleen ik moet wel bewust er op letten dat ik de teugels telkens iets anders vast houd. Anders gaat mijn paard in een eigen houding lopen. We moeten wel een dynamisch contact houden en niet in een statische houding vervallen.
Het blijft een uitdaging, maar op deze manier kan ik mijn handicap wel wat compenseren zonder dat ik bevoordeeld ben t.o.v. niet gehandicapte ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 17:28 



 
Profiel   

Ze kijken naar je medische dossier wat je hebt aangeleverd. Daarnaast beoordelen ze je aan de hand van tests en lichamelijk onderzoek in de zin van voelen duwen weerstand vragen of geven enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 18:27 



 
Profiel   

MonteKarlo schreef
Lousje22 schreef
Heb jij er nooit wat mee gedaan verder qua dispensatie? Ik vind het zo zonde om op te geven en het is ook geen paard voor buiten enz.


Nee (nog) niet om dat het bij mij pas sinds 2.5 jaar is en ik wil er nog niet aan toegeven, ben nog steeds niet klaar met revalidatie en heb er nog een soort van hoop op dat het nog beter gaat worden. Niet dat het weg gaat, die illusie ben ik voorbij, maar dat ik nog niet alles eruit heb gehaald.
Daarnaast ben ik een kei in compenseren. Ik kan bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts vanuit mijn romp voor elkaar krijgen.

Het paard waarmee in in het M heb gereden is nu trouwens met pension en heb nu een andere staan waar ik weer in de B mee ga beginnen :)


Ik snap het precies qua acceptatie. Bij mij is het eind februari vier geleden en ik ben sinds twee maanden opnieuw revalidatie gestart omdat ik er niet mee om kon gaan en toch nog kijken of ik iets kon verbeteren.
Mijn lijf compenseert helaas niet veel het doet of zeer of valt uit. Kan ook niet twee dingen tegelijk aansturen heel duidelijk bijv met schouder binnenwaarts mn benen omdat de een ander ligt dan de ander.
Vandaar dat ik nu toch de stap heb genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-16 21:01 



 
Profiel   

Ik kreeg een paar dagen geleden een berichtje of ik mijn verhaal als TS achter dit topic wilde vertellen.
Leuk om te zien. We staan nu in BoktNieuwsBrief december 2016:
Paisano @ [FZ] [Dienstmededeling] BNB december 2016

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-16 15:33 



 
Profiel   

Super dit topic +:)+ zit namelijk al jaren te denken over of ik wel of niet een 'grade' of hoe je het ook wil noemen aan zal vragen. Weet / wist alleen totaal niet waar te beginnen etc. Dus erg fijn dat er nu zo wel info te vinden is (laagdrempelig).

Ik heb artrose, artritis en verschillende blessures gehad aan benen/rug/schouder waardoor ik veel krachtverlies heb. Mijn rechterbeen bijv leidt soms een totaal eigen leven. Ik zou zeer geholpen zijn als ik bij dressuur een zweepje zou mogen blijven gebruiken, als we ooit weer zover komen dat we in de M belanden.... en dus geen sporen.... want daar zijn mijn benen te onrustig voor.

Ben ondanks alles wel weer eigenwijs begonnen met een jonge 5-jarige met het idee dat ik toch weer gewoon lekker wil kunnen dressuren. Heb laatste jaren endurance gereden, gewoon op rustig k1 / k2 niveau met een pony van 1.43. Super leuk... maar ik miste het trainen in de bak met een fijn groot paard toch echt wel. Daarbij is het bij ons in de regio erg lastig met buiten rijden. Altijd met trailer op pad en veel gedoe onderweg. Onderhand wilde ik weer graag 'de bak in'. Was ooit Z dressuur en weet nog als de dag van gisteren hoe fijn het voelde zo te kunnen rijden.... <3 daar wil ik heel graag weer heen...

Maar goed. Eerst moet ik weer de conditie opbouwen om überhaupt dressuurtechnisch gezien enige tijd fatsoenlijk op mijn paard te kunnen zitten, want een lange afstand in een houding rijden die je zelf uitzoekt en aankunt, met een tempo & harnachement waar je veel zelf in aan kunt passen is heel wat anders dan die dressuurproef van een paar minuten <<) of het überhaupt een drie kwartier gericht dressuurmatig trainen ^)

Ondertussen probeer ik mijn lijf echt fitter te krijgen maar pfffff wat kost dat een moeite.

Wat ik me dus ook afvroeg, en wellicht weten jullie in dit topic daar wat van. Doen jullie speciale oefeningen, therapie, etc. om je lijf zo goed mogelijk te houden speciaal gericht op het paardrijden? Ik heb nu een uurtje ruiterfit training gedaan, voor wat ideeen om mijn bekken/benen/balans te verbeteren en heb op een simulator gezeten om te werken aan mijn houding. Ga dat de komende tijd proberen toe te passen.

Oja en wat ik me ook afvroeg. Wordt je ook herkeurd als je eenmaal bent gekeurd? Kan me voorstellen dat het soms kan zijn dat het beter gaat of juist slechter ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-16 22:01 



 
Profiel   

VanHuisUit schreef
Super dit topic +:)+ zit namelijk al jaren te denken over of ik wel of niet een 'grade' of hoe je het ook wil noemen aan zal vragen. Weet / wist alleen totaal niet waar te beginnen etc. Dus erg fijn dat er nu zo wel info te vinden is (laagdrempelig).

Ik heb artrose, artritis en verschillende blessures gehad aan benen/rug/schouder waardoor ik veel krachtverlies heb. Mijn rechterbeen bijv leidt soms een totaal eigen leven. Ik zou zeer geholpen zijn als ik bij dressuur een zweepje zou mogen blijven gebruiken, als we ooit weer zover komen dat we in de M belanden.... en dus geen sporen.... want daar zijn mijn benen te onrustig voor.

Ben ondanks alles wel weer eigenwijs begonnen met een jonge 5-jarige met het idee dat ik toch weer gewoon lekker wil kunnen dressuren. Heb laatste jaren endurance gereden, gewoon op rustig k1 / k2 niveau met een pony van 1.43. Super leuk... maar ik miste het trainen in de bak met een fijn groot paard toch echt wel. Daarbij is het bij ons in de regio erg lastig met buiten rijden. Altijd met trailer op pad en veel gedoe onderweg. Onderhand wilde ik weer graag 'de bak in'. Was ooit Z dressuur en weet nog als de dag van gisteren hoe fijn het voelde zo te kunnen rijden.... <3 daar wil ik heel graag weer heen...

Maar goed. Eerst moet ik weer de conditie opbouwen om überhaupt dressuurtechnisch gezien enige tijd fatsoenlijk op mijn paard te kunnen zitten, want een lange afstand in een houding rijden die je zelf uitzoekt en aankunt, met een tempo & harnachement waar je veel zelf in aan kunt passen is heel wat anders dan die dressuurproef van een paar minuten <<) of het überhaupt een drie kwartier gericht dressuurmatig trainen ^)

Ondertussen probeer ik mijn lijf echt fitter te krijgen maar pfffff wat kost dat een moeite.

Wat ik me dus ook afvroeg, en wellicht weten jullie in dit topic daar wat van. Doen jullie speciale oefeningen, therapie, etc. om je lijf zo goed mogelijk te houden speciaal gericht op het paardrijden? Ik heb nu een uurtje ruiterfit training gedaan, voor wat ideeen om mijn bekken/benen/balans te verbeteren en heb op een simulator gezeten om te werken aan mijn houding. Ga dat de komende tijd proberen toe te passen.

Oja en wat ik me ook afvroeg. Wordt je ook herkeurd als je eenmaal bent gekeurd? Kan me voorstellen dat het soms kan zijn dat het beter gaat of juist slechter ...



Ik heb mijn dispensatie voor onbeperkte tijd gekregen. Maar het is geen gangbare dispensatie, ik weet dat anderen volgens mij eens in de vijf jaar herkeurd worden voor hun grade ( ik ben niet ingedeeld in een grade enkel dispensatie).

Zelf doe ik flexchair en ruitertraining te paard :) om zo mijn houding en zit te blijven verbeteren of in ieder geval niet te verslechteren
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-12-16 22:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 29 [ 705 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen