Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Brandmerken oude/historische Nederlandse stamboeken

 
Profiel   

Beste Bokkers,

Is er iemand die kennis heeft over de Nederlandse paardenstamboeken vóór het KWPN? Dus WPN en alles daarvoor (Sgldt, Sgrt, GPS, GrPS, FPS, DPS, etc.)

Specifiek ben ik op zoek naar afbeeldingen van de brandmerken van deze stamboeken (al weet ik niet eens of deze stamboeken specifieke brandmerken hadden, of dat iedere boer/paardenfokker zijn eigen brandmerk had in die tijd).

Alvast bedankt! :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 09:51 



 
Profiel   

NRPS
Het Nederlands Rijpaarden en Pony Stamboek (algemeen bekend als NRPS) is een Nederlands stamboek voor edele sportpaarden. Vereiste voor alle paarden is dat ze minimaal 1/8 Anglo-Arabisch bloed hebben; ook echte volbloeden worden in het stamboek opgenomen. Het NRPS spreekt bij paarden met een schofthoogte tot 1,57 meter van pony's, daarboven van rijpaarden. Vanwege de heterogene samenstelling van het bestand en de jonge leeftijd van het stamboek (het is pas in 1981 opgericht) kunnen de paarden alle mogelijke kleuren hebben. In het verleden waren NRPS-paarden te herkennen aan een brandmerk in de vorm van een molentje (oudere dieren dragen dit nog altijd).

Bron; Wikipedia

foto , gevonden op google;
[ img ]

Niet erg Historisch , maar wel intressant (denk ik?)


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 13-12-16 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 09:55 



 
Profiel   

Het WPN brandmerk is gelijk aan het huidige KWPN logo (voorheen ook brandmerk), maar dan zonder het kroontje.

Volgens mij heeft mijn oude vos nog het WPN brandmerk op zijn bil staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 09:56 



 
Profiel   

http://www.thuisinbrabant.nl/zoeken?q=brandmerk
Hier staan veel meer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 09:57 



 
Profiel   

Gaaf, bedankt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-12-16 09:59 



 
Profiel   

Hier even een overzichtje van alle oude Nederlandse stamboeken, om orde te scheppen in de chaos :D Voel je vrij om foutjes aan te geven en/of toevoegingen te maken.

De meeste info voor deze tijdlijn heb ik uit een post van bokker AWvL uit een topic uit 2004 ([F-AM] Akteur: Olympische Spelen 2004, Stempelhengst). De info over verschillende brandmerken die ik tot dusver heb, komen uit het linkje van Kabayo (http://www.thuisinbrabant.nl/zoeken?q=brandmerk). Helaas wist het museum van bepaalde brandmerken zelf ook niet precies de herkomst/betekenis...

Dus ik zoek nog lekker door en hoor het erg graag als iemand nog wat weet! Zal binnenkort ook een overzichtje maken met afbeeldingen van de daadwerkelijke brandmerken.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-17 16:11 



 
Profiel   

Sgdlt en Sgrt was geen stamboek maar een aanduiding binnen het VLN dat het een Gelders dan wel Groninger type betrof.

http://www.thuisinbrabant.nl/object?id= ... seum_01565

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-17 16:19 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
Sgdlt en Sgrt was geen stamboek maar een aanduiding binnen het VLN dat het een Gelders dan wel Groninger type betrof.

http://www.thuisinbrabant.nl/object?id= ... seum_01565


Klopt Natasja, dat heb ik ook in de tabel staan (1e kolom), maar dacht dat de S in Sgldt en Sgrt wel stond voor Stamboek...?

Dat brandmerkje had ik inderdaad al gevonden, maar er staat bij:

"Afdruk van brandmerk van paardenstamboek VLN, Gelders type
drie merken: .1="stamboek", .2=stamboek, .3=hulpstamboek, 4= kroon, 5=stamboek merk"

Dus wat is het precies??

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-17 16:26 



 
Profiel   

Sgldt stond inderdaad voor Stamboek Gelders type.

Volgens mij kwam er bij een kroon ook daadwerkelijk een kroontje bij en hulpstamboek een H.
Verder weet ik het eerlijk gezegt ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-17 17:05 



 
Profiel   

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is een foto van het brandmerk bij mijn Groninger (cijfers zijn laatste cijfers van het levensnummer):



[ img ]

Als je een duidelijkere foto nodig hebt kan ik die ook eventueel maken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-17 18:03 



 
Profiel   

Bedankt, Kidde! Weet ik ook weer waar de cijfers onder het klavertje voor staan! Klopt het dat er bij Groningers ook nog een kroontje boven het klavertje had kunnen staan, voor het predicaat 'kroonmerrie' o.i.d.?

Nog een ander vraagje: weet iemand hoe het precies zit met 'echte' Friese paarden t.o.v. de in de tabel genoemde Friese stamboeken? Heb het KFPS er nog niet bijgezet, omdat ik niet helemaal snapte hoe dat zat... Op de KFPS-website staat "De Koninklijke Vereniging "Het Friesch Paarden-Stamboek" (KFPS) registreert sinds 1879 Friese Paarden." Maar was dat dan al een apart stamboek voor de mooie 'zwarte parels' zoals we die nu kennen, of bedoelen ze gewoon het stamboek voor alle zware warmbloeden van de noordelijke provincies toen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-17 14:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen