Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Clydesdale

 
Profiel   

neila schreef
Dat opvoeden is iets waar je absoluut rekening mee moet houden. Mijn driejarige Clydesdale hengst is heel braaf en echt niet gemeen, maar met dat beetje hengstengedrag (enorm bijterig, soms met een voorbeen slaan) wat hij toont kan hij behoorlijk lomp zijn en moet je dus goed rekening houden met je eigen veiligheid. Mijn paard laat zich goed corrigeren en hij weet wat wel en niet mag, maar soms is het gewoon sterker dan hem en lukt hem (bijna) niet om het gedrag te onderdrukken.
Ik heb geen ambitie om te gaan fokken dus binnenkort laat ik hem ruinen, ik heb geen zin in gedoe en ik vind het risico te groot worden, zeker als zijn hormonen meer gaan opspelen.
(Maar ik vind het ook jammer, ik zie hoe hij nu aan het ontwikkelen is en ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe hij uiteindelijk zou worden als ik hem wel hengst laat.)

Foto's vandaag gemaakt. Op de foto's is zijn uiterst vriendelijke karakter goed af te lezen, er zit echt geen kwaad in. Wat dat betreft zijn Clydesdales echt geweldige paarden!


[ [url=m/xARV0L.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/EkDqFu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QlfI2K.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XWEFII.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/XBIcto.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat opjagen voor wat actiefoto's vind hij maar raar, het liefst komt hij gelijk weer naar me toe.

[ [url=m/dvP5aL.jpg]Afbeelding[/url] ]



Neila. Dank je wel. Hij ziet er prachtig uit. Echt als een goedzak.
Wat lastig die keuze. Zou hij met de jaren erger hengsten gedrag vertonen als je hem niet zou laten castreren ?
Dus ik zou extra op het katakter moeten concentreren omdat het geen wilde is
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 22:03 



 
Profiel   

Wat een knapperd! Toevallig geen dekhengst zeker? :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 22:12 



 
Profiel   

Er moest : Opdat hij niet wilderig is" staan i.p.v. Omdat

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 23:35 



 
Profiel   

Knapperd hoor!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 08:35 



 
Profiel   

anniekow schreef
Wauw neila, die zit goed in z'n vacht! Glanst mooi.


Volgens mij is hij 'vergeten' een wintervacht aan te maken. Zijn vacht is kort, vandaar dat nog steeds als een glimmende kastanje in de wei staat. 's Nachts staat hij binnen, daarom was een lange dichte wintervacht blijkbaar niet nodig.

Dromerd schreef
Er moest : Opdat hij niet wilderig is" staan i.p.v. Omdat


Voor een hengst is hij echt heel rustig (tot nu toe). Toch vind ik het risico te groot. Hij heeft al een balk van de buitenrijbak gesloopt. Geen moedwil, hij botste er gewoon tegenaan in een jolige bui. Het is echt een kleuter die zijn kracht niet kent.

garffpamela schreef
Wat een knapperd! Toevallig geen dekhengst zeker? :o


Nee, dat was ik niet van plan. Hij heeft nu nog geen 'speciale' belangstelling voor merries en dat wil ik ook zo houden. (Zelf vind ik hem wat te smal voor een Clydesdale dekhengst)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 10:28 



 
Profiel   

Klein beetje offtopic.. maar ook weer niet omdat je vraag naar dingen om rekening mee te houden met een clydesdale hengst. Mijn ervaring met hengsten is het volgende:

hengst of ruin heeft in mijn ogen vooral te maken met je eigen inzicht en kunnen. Een hengst is gevoeliger voor correcties en uitingen van gedrag. Hij is eigenlijk super eerlijk naar je, alleen wel elk minuut van de dag. Het vraag wat van je inzicht in paarden. je moet consequent kunnen zijn, van je paard kunnen houden zonder hem steeds te moeten knuffelen. Niet dat dat niet kan hoor, maar paard (en laats staan een hengst) vindt dat nou niet helemaal de manier om waardering te laten blijken.
En als je bij een hengst bij de voerbak al vergeten bent dat hij voor jou aan de kant moet, dat is hij dat bij de wei echt nog niet vergeten.. Ik wil het geen testen noemen, maar hij schat wel op elke seconde jouw leiderschap in. Daar zit het hem vaak in, de ene keer ben je leider en op het andere moment kan hij toch dingetjes zelf doen. Niet dat dat gelijk gevaarlijk is, maar hij krijgt ruimte. Vervolgens krijgt hij een klap omdat iets niet mag. Tja dan gaan ze de discussie graag met je aan, omdat je ze er zelf van overtuigd hebt dat ze toch ietsiepietsie in te brengen hebben. En ja dan is een hengst niet altijd leuk.

Aan de andere kant: ben je consequent. Heb je respect voor hem (ook niet geheel onbelangrijk, een tiran is natuurlijk ook geen leider) en hij voor jou. Dan heeft hij wel meer voor je over dan een ruin of merrie. Hij kiest voor jou. Een hengst vecht voor datgene wat hij wil, dus ook voor jou. Daarnaast is hij van de 2 geslachten degene die zijn hormonen kan leren beheersen. De merrie bepaald immers wanneer hij mag, niet hijzelf.

Dus kun je paarden uitstekend lezen, weet je hoe je op een assertieve manier consequent met paarden om moet gaan en weet je hoe je een paard motiveert zodat je niet hoeft te straffen? Dan kon je wel eens een heel fijn paard hebben aan een hengst. Ik vind zelfs dat mijn hengst duidelijker naar mij communiceert dan de ruinen hier doen, waardoor hij ook beter te begrijpen is.
Laat je niet gelijk bang maken door het beeld van een hengst, uiteindelijk is hij ook gewoon een paard, hij is er alleen wat duidelijker in.
Aan de andere kant, twijfel je vaak, durft je hem niet in zijn waarde te laten? Dan is het zowel voor hem als voor jou wellicht een betere keuze om geen hengst te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 15:09 



 
Profiel   

Dromerd schreef
Wat een leuk idee! Ik woon in belgie, zo een 20 min van maastricht. Is dat een beetje in de buurt ?

Ik woon ook in België, 20min van maastricht. Als zij voor jou te ver woont :)[/quote]

Granoek

Mag ik het onthouden voor wanneer de lente weer is aangebroken? Dan kom ik graag eens langs[/quote]
Natuurlijk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 17:37 



 
Profiel   

Persevero dank je wel voor je uitleg. Ik kan goed begrijpen wat je bedoeld.
Ik voel me nu zelfs zekerder dat de hengst voor mij de beste match zou kunnen zijn,

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 20:09 



 
Profiel   

Granoek schreef
Dromerd schreef
Wat een leuk idee! Ik woon in belgie, zo een 20 min van maastricht. Is dat een beetje in de buurt ?

Ik woon ook in België, 20min van maastricht. Als zij voor jou te ver woont :)


Granoek

Mag ik het onthouden voor wanneer de lente weer is aangebroken? Dan kom ik graag eens langs[/quote]
Natuurlijk :)[/quote]

:D

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 20:10 



 
Profiel   

Persevero, duidelijker zou ik het niet uit kunnen leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-17 20:23 



 
Profiel   

Ik lees ook even mee! Lekker op tijd he... ;)

Heb een shire, maar een nieuw type. Dus hij is best smal bij de schouders en hoog op de benen. Hij is sabino dus heeft zeer waarschijnlijk ergens wel clydesdale in zijn bloedlijn.

[ img ]

Om nog op het hengstenverhaal in te gaan, mocht dat nog van toepassing zijn, de mijne heb ik uiteindelijk op 4,5 jaar laten castreren. Ik vond z'n hengstenstreken echt niet leuk meer. Bijten, uitdagen en heel lastig mee te werken. Ook mijn pony was het zat, die werd dagelijks wel 10x omver gebeukt door 800kg jonge hengst. Speeeeeelen!! :Y)
Al heeft hij nog steeds wel een beetje dat macho-gedrag, ik merkte het verschil direct. Doe mij maar ruinen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-17 23:30 



 
Profiel   

Wat een mooi paard !
Nadat ik had gelezen wat je hebt geschreven kon ik zien wat je bedoelde met smalle schouders ( moet mijn paarden bouw kennis nog vergroten ;) ) Heb je bewust voor het 'nieuwe' model gekozen?
Hoelang je hem al had voordat je hem hebt laten castreren ?
Ik kan me goed voorstellen dat hengsten gedrag op zo een groot dier voor problemen kan zorgen !
Het zijn meteen GROTE problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 11:38 



 

Die is gaaf! :wow:
Ik vind dit type luxe ook niet storend of té luxe zoals je bij bijv. de Haflingers nu heel erg ziet.
Het is echt nog een flink paard zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 11:44 



 
Profiel   

Nee zeker niet bewust voor gekozen. Ik vond hem vooral perfect ingekleurd :D
Ik heb hem gekocht toen hij 2 was, en ik wilde hem gewoon zo lang mogelijk hengst laten. Ze schijnen er toch gezonder van te blijven. Hij kon prima met mijn andere 2 ruinen dus hij hoefde niet alleen, merries zag hij nooit want we wonen nogal afgelegen. Uiteindelijk waren het de hormonen die het te gek maakten en aangezien ik toch niet met hem wilde fokken toch maar laten castreren.
Hij is nu 7, wel ingereden maar nog niet doorgereden. Ik hoop dus dat hij nog wel enigzins wat spieren bij krijgt aan de voorkant, zodat hij ietwat breder wordt. Ik denk dat een volle shire nooit echt een rank sportmodel wordt, dan moet je hem al kruisen met iets warmbloedigs.
Hij toont vooral heel groot omdat hij toch wel trots op zichzelf is, overblijfsel van zijn lange tijd als hengst denk ik. Hij is misschien iets hoger dan 1.75m dus eigenlijk gewoon een kleintje ;)

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 11:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen