Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Koken voor een grote groep

 
Profiel   

Willen jullie meedenken met deze hersenkraker?

Situatie schets:

Groep van 25 - 30 mensen die de hele dag zeer actief buiten bezig zijn geweest. Het koken gebeurt buiten op een grasveldje, we hebben 3 grote branders, 2 grote pannen en 2 wokken/ koekenpanen. Omdat we s'ochtends al vertrekken, hebben we geen koelkast tot onze beschikking. Wel zijn er koelboxen. Het ontbijt en de lunch komen wel wel uit. Het handigst is dus om een soort éénpans gerecht te maken. Maar nu komt het... De groep heeft nogal wat verschillende allergieën, diëten en wensen. De makkelijkste groep, zijn de vleeseters. Zij eten eigenlijk alles inclusief vegetarisch, maar hebben natuurlijk liever iets van vlees.
Dan de vegetariërs, daar bedenken we wel altijd iets voor. Nu hebben we ook een veganist mee. En last but not least hebben we ook iemand met gluten allergie.
Dat wordt flink puzzelen dus. De hoofd organisatie en ik zitten nu wat met de handen in ons haar.

Wie helpt meedenken over een recept?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 10:56 



 
Profiel   

Das bijna niet te doen..

Ik zou de veganist en degene met de glutenallergie vragen hun eigen eten mee te nemen (zullen ze zelf waarschijnlijk alleen maar fijn vinden omdat er dan zeker weten niks mis kan gaan, mn bij de glutenallergie kunnen de gevolgen van een simpel foutje groot zijn en dat foutje is maar al te snel gemaakt) en vervolgens pasta koken met 2 sauzen, 1 voor en de vegetariers en 1 de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 10:59 



 
Profiel   

Voor wanneer is het? Gewoon een BBQ neerzetten en wat salades die geschikt zijn voor de allergie mensen, vlees, wat groente burgers en brood?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:02 



 
Profiel   

Gewoon een lekker vegan eenpansgerecht doen? Kan ook gewoon stamppot of pasta zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:04 



 
Profiel   

Er wordt idd al geopperd om die mensen hun eigen eten mee te laten nemen. Maar dan moeten ze ook eigen pannetjes en een brander mee nemen. De grote branders zijn nl niet geschikt voor normale pannen. Ook moet er dan gekeken worden naar het inschrijfgeld. Normaal zit het eten er natuurlijk bij inbegrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:05 



 
Profiel   

Kahawa schreef
Gewoon een lekker vegan eenpansgerecht doen? Kan ook gewoon stamppot of pasta zijn.


Of een bonenschotel/chili sin carne, evt met rijst erbij. Vegan is makkelijker dan het lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:06 



 
Profiel   

Oei, dat is inderdaad een lastige opgave. Ik zou een gerecht maken dat iedereen zelf naar smaak kan samenstellen, zoals chili sin/con carne. Je maakt een grote pan met chili, maar laat het gehakt weg. Dat bak je in een aparte pan. Daar kun je dan verschillende dingen bij serveren: rijst (is glutenvrij), platbrood, een groene salade, guacamole, zure room, etc. Volgens mij is er dan voor iedereen iets te eten én hoef je niet allerlei verschillende gerechten te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:06 



 
Profiel   

Grote wokpan nasi maken met vlees en een grote wokpan nasi zonder vlees.

Zowel de rijst kan je van te voren koken en in bakken meenemen als het vlees. Dan hoeft je daar alleen nog maar het vlees op te warmen in 1 pan en daar de groente in te doen en in de andere pan alleen de groente te bakken. Kruiden en rijst er bij en klaar.

Potten augurken, atjar, gedroogde uitjes ed neerzetten. Zakken kroepoek halen en een dikke pan saté saus maken en klaar.

Voor de veganist en de glutenvrije zou ik echt vragen of zij hun eigen eten mee kunnen nemen. Dat is niet te doen met zo weinig voorzieningen. Vooral glutenvrij is een risico en de veganist zal ook op elk pakje en zakje willen kijken of daar niet wat in zit wat hij/zij niet wil eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:08 



 
Profiel   

Macaroni? 1 pan met saus met gehakt, 1 pan met saus met groenten? Goedkoop, makkelijk (je kan het van tevoren thuis maken, hoef je het alleen maar op te warmen), en je kan er nog wat salades bij maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:09 



 
Profiel   

Nasi, rijst kun je voorkoken en meenemen in de koelbox. Kan zonder vlees en eventueel kun je nog van die goedkope pakjes kant en klare saté opwarmen in een pan warm water. Zakken (casave)kroepoek erbij en klaar. :)

Veganist en glutenvrij dan inderdaad nog apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:09 



 
Profiel   

Flinke puzzel, zeg!

Ik zou beginnen vanuit de "moeilijkste" eters. Een basisgerecht kiezen dat glutenvrij en veganistisch is. Misschien iets uit de Marokkaanse of Aziatische keuken? Dan een paar kleine bijgerechtjes doen. Brood, salade (vulling eventueel los; spekjes, kaas, ei, olijven, nootjes, ...), en vlees of tofu/falaffel.

Als je makkelijke "alleseters" hebt, is iets met bonen of noten een aanrader. Genoeg vulling (eiwitten) dus vlees mis je dan niet zozeer, en wel lekker makkelijk als 1 pan te koken.

Succes en eet smakelijk alvast!

edit: Er wordt gesuggereerd om de vegan en glutenvrij zelf eten te laten meenemen. Als je al vega kookt is het in mijn beleving weinig extra moeite om dat vegan te maken. Glutenvrij is ook echt niet zo ingewikkeld, als je from scratch eten maakt. In pakjes saus en dergelijke zit idd wel vaak gluten - en melk - en allerlei allergenen. Die zul je met zo'n gemengde groep misschien sowieso willen vermijden. Maak voor jezelf de keuze, alles of niets. Ofwel je gaat van iedereen heel secuur na wat ze wel en niet mogen/willen hebben en zorgt zorgvuldig dat dat helemaal goed komt, ofwel je maakt het jezelf makkelijk en regelt dat men zelf iets meeneemt, wat ook prima is! Niets zo irritant als "ja komt goed", en vervolgens is er enkel een bakje kale rijst ;-).


Laatst bijgewerkt door JorineV op 29-03-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:11 



 
Profiel   

Het vegetarische en de vleeseters gaan altijd al goed. Het is niet het eerste weekend dat we met z’n groep gaan. Wel het eerste weekend dat ik help organiseren. We gaan z'n 5 x per zomer met een grote groep er op uit. Wij struikelen voornamelijk over de veganist en de gluten allergie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:16 



 
Profiel   

De vleeseters eten idd net zo makkelijk vegetarisch, maar hebben toch veel liever iets van vlees. Omdat het eigenlijk altijd al vegetarisch is. Dit is gewoon makkelijker, maar ik als vleeseter heb er soms wel last van. De couscous was heerlijk, maar na 4 borden zat ik nog steeds niet echt vol en de volgende ochtend werd ik wakker met buikpijn van de honger. Het voedde gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:19 



 
Profiel   

Een BBQ neerzetten geen optie? Dat de veganist en gluten allergist zelf wat meenemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:20 



 
Profiel   

mvdende schreef
De vleeseters eten idd net zo makkelijk vegetarisch, maar hebben toch veel liever iets van vlees. Omdat het eigenlijk altijd al vegetarisch is. Dit is gewoon makkelijker, maar ik als vleeseter heb er soms wel last van. De couscous was heerlijk, maar na 4 borden zat ik nog steeds niet echt vol en de volgende ochtend werd ik wakker met buikpijn van de honger. Het voedde gewoon niet.


Dan was dat voor de vega/vegans vast ook niet vullend genoeg :') Een blik kikkererwten en een zak amandelen door de couscous doet wonderen!

Niet dat je nou per se iedereen vega moet voeren, maar het kàn wel. En ook degene die geen vlees eten, willen (moeten!) wel iets van eiwitten eten ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:24 



 
Profiel   

Dat is misschien wel een optie. T moet wel allemaal zeer budget zijn. Daar komt de makro vast van pas. En wat wegwep bbq of zo iets. Moet niet teveel ruimte innemen. We rijden middels een carpool en de gemiddelde auto is maatje VW polo. Tel daar de hele kampeer zooi en een grote tas klimmateriaal bij op, en kampioen zijn in inpakken is een must :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:26 



 
Profiel   

Haha jorine, ik ben nou eenmaal een zeeer grote eter. De rest hield het bij 2 bordjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:27 



 
Profiel   

Leger maaltijdboxen/rantsoen, in allerlei smaken en versies te krijgen, en sowieso ook vegetarisch, en bomvol calorieën. Ook makkelijk klaar te maken en geen koelkast nodig :P
Wat betreft veganistisch/glutenvrij zou ik niet weten of deze ook te krijgen zijn..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:36 



 
Profiel   

Dat koken ziet er dus zo uit ongeveer. Dit was de "beruchte" maar zeer smakelijke couscous
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:40 



 
Profiel   

mvdende schreef
De vleeseters eten idd net zo makkelijk vegetarisch, maar hebben toch veel liever iets van vlees. Omdat het eigenlijk altijd al vegetarisch is. Dit is gewoon makkelijker, maar ik als vleeseter heb er soms wel last van. De couscous was heerlijk, maar na 4 borden zat ik nog steeds niet echt vol en de volgende ochtend werd ik wakker met buikpijn van de honger. Het voedde gewoon niet.


Dan lijkt me het voorstel van Many het makkelijkste. Dan kun jij lekker veel gehakt opscheppen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:40 



 
Profiel   

Wraps. Grote pan maken met groenten en saus. Daarnaast apart klaar zetten, sla, tomaat, komkommer, creme fraiche en gerapte kaas. Evt aparte pan met vlees. Voor degene die glutenvrij-eet kun je glutenvrije wraps halen.

Zie dat het om een klimweekend gaat, leuk! Wij gaan ook regelmatig met een grote groep klimmen. Wraps zijn veruit het makkelijkste en snelst te maken.

Rijst met een grote groep op een bivakveldje vind ik een afrader. Helaas de ervaring dat dit vaak lang duurt en/of mislukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:41 



 
Profiel   

Vegatarische nasi maken (rijst mag bij glutenallergie ook en n vegan ook) als je dit thuis maakt hoe je het alleen nog maar op te warmen. En sate mee voor de vlees liefhebbers, ook dit zou je thuis al kunnen bakken en daar op warmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:45 



 
Profiel   

Ik denk toch dat het iid iets van rijst wordt. Dan waarschijnlijk zilvervliesrijst. Is snel klaar en na het koken gelijk droog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 11:52 



 
Profiel   

Pasta is altijd wel makkelijk En goedkoop en goed vegetarisch te maken alleen die glutenvrij eet daar heb je dan iets anders voor nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 12:09 



 
Profiel   

Zak linzen of erwten pasta of kelp ipv normale pasta.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-17 12:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen