Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ras keuze: Tinker of fjord

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik hoop dat mijn topic zo goed staat, omdat het over twee rassen gaat O:)

Binnen nu en 1,5 jaar kan ik na vele jaren wachten eindelijk opzoek gaan naar een eigen paardje, omdat onze financiële ruimte steeds beter wordt. *\o/*
Ik ben me alvast wat aan het oriënteren en loop best wel tegen een dilemma op, wordt het een fjord of een tinker....

De bedoeling is dat er een paardje komt dat braaf en heel koel in het hoofd is en geschikt om (ook alleen) lekker mee buiten te rijden. Ik heb zelf al jaren verschillende fjorden (bij)gereden en slechts enkele keren tinkers. Omdat ik 1,76 lang ben krijg ik vaak te horen dat ik mooier pas op een tinker dan op een fjord. Maar mijn ervaring met de 2 tinkers die ik ken is dat ze toch een stuk wakkerder en pittiger zijn met het rijden dan de fjorden.
Ik snap dat elk dier uniek is, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van mensen met deze rassen en dan met name ten aanzien van het karakter. Mijn mening is nu maar gebaseerd op 2 tinkers en 5 fjorden, dus ik ben heel benieuwd hoe anderen dit ervaren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:10 



 
Profiel   

Ik ken van beide rassen erg kleine en erg grote dieren, felle en slome.
Uiteindelijk is het gewoon zoeken naar een passend paardje, en denk ik dat je je niet zo zeer op een ras hoeft vast te prikken.

Succes met je voorpret in ieder geval *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:15 



 
Profiel   

Ik heb een fjord gehad van 1m56 die erg heet was... dus die viel wel wat buiten het bestaande profiel :+
Ik ken tinkers die wat kleiner zijn, en ook die wat groter zijn. Ligt ook een beetje aan de lijnen... de meer sportief gefokte fjorden en tinkers zijn ook vaak wat heter.
Ik zou gewoon je ogen open houden en bij beide rassen kijken wat er te koop is en naar de grotere varianten hiervan... en dan gewoon gaan proberen en rijden, en dan kijken wat klikt :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:19 



 
Profiel   

Je zal zien kom je thuis met een arabier.

Nee idd focus je niet op een ras maar zoek een paard waar je de klik mee hebt en dat bij je wensen en rij-capaciteiten past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:23 



 

Ik zal heel eerlijk zeggen dat mijn droom paard altijd een fries was, en ik had een hele hoop speelgoed paarden thuis daar zat een bruine met zwarte manen + staart tussen dus een van die 2 zou het worden.
Ik heb uiteindelijk een arabische volbloed merrie gekocht, een schimmel.. Ik wou graag buitenritjes maken etc, en kocht een pony waar ik in eerste instantie nog niet eens op kon rijden en eigenlijk heel weinig buitenritten mee heb gemaakt, maar het was een van de beste dingen die me is overkomen.
Daar bedoel ik natuurlijk mee te zeggen bind jezelf niet vast op 1 of 2 rassen, kijk gewoon wat je aan spreekt.
Voor het zelfde geldt lukt het je maar niet om een Fjord of Tinker te vinden die bij jou past, kijk inderdaad naar een paard waar je de juiste klik mee hebt.

Veel ervaring met Fjorden heb ik zelf niet maar ik heb vorig jaar wel een tinker gereden en die eigenaren hebben best wat tinkers daar staan, het leuke was alleen dat elk van die tinkers echt hun eigen karakter hadden. Maar ook echt best wel grote verschillen, het paard wat ik reed vond ik geweldig maar als ik met een van de anderen op buitenrit ging dacht ik eerlijk gezegd daar zou ik helemaal niks mee kunnen..

Succes en ook veel plezier! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:34 



 
Profiel   

Zoals andere al zeggen: er zijn grote, kleine, brede, smalle snelle en slome fjorden en tinkers.. Maar dat geld voor alle rassen zo'n beetje. Je moet gewoon goed zoeken. :)

Zo weet ik ook dat er kwpners rond lopen die alleen naar buiten kunnen, maar ook zat die van ieder vallend blaadje schrikt.
Maar zo ook met tinkers, fjorden, shetlanders, arabieren, ijslanders etc..

En ik zou met tinkers uitkijken betreft de import tinkers. Er zitten brave tussen.. Maar het kan ook zomaar zijn dat ze alles over zich heen laten komen en wanneer ze aan hun nieuwe plek gewend zijn, het zomaar omslaat en dan is het alles behalve brave slome tinker.. Het kan goed gaan, maar als je het risico niet wilt hebben, zou ik er toch extra op letten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:43 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!
Fijn om te lezen dat ik met beide rassen wel een paard moet kunnen vinden waarmee ik een goede klik heb. Ik wil me niet op een bepaald ras focussen persé, maar na bijna 18 jaar ervaring met paarden weet ik wel dat ik met de gemiddelde koudbloed beter overweg kan dan met het gemiddelde warmbloedpaard. Maar zeg nooit nooit :o Ik ga alvast mijn ogen open houden :) Binnenkort wil ik ook gaan kijken op de tinkerkeuring in Putten. Mijn beeld van tinkers is waarschijnlijk best gekleurd door de twee die ik ken en waarmee ik niet goed klik. Waarschijnlijk zie ik daar veel beter hoe ze onderling verschillend zijn in karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 10:55 



 
Profiel   

Ik ken meerdere tinkers (heb er zelf ook 1).

Het is per ras heel verschillend. Waar mijn verzorgtinker liever lui dan moe was, is mijn eigen juist heel wakker, en af en toe best wat discussies met hem. Verder is het wel een goedzak, er zit werkelijk geen kwaad in hem, hij heeft alleen een best karakter. Ken daarnaast ook wel een aantal tinkers die voorwaarts zijn, maar verder super braaf. Maar dit zal in elk ras voor komen.

Even een tip, ik heb mijn eigen tinker laten testen op pssm1 (resultaat nog niet binnen). Verdiep je hier in als je zover bent tot het kopen van. Ook bij tinkers komt deze ziekte voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 11:00 



 
Profiel   

Ohja, ik weet dat er tinker Facebook groepen zijn. Daar kun je ook veel vragen. Bv wat je zoekt en waar je dan zou moeten zoeken of juist waar niet. Vaak worden er dan ook fokkers/handelaren in getagt omdat zij ook in de groep zitten.
Zie nog wel eens regelmatig zo'n berichtje dat iemand een paard zoekt, maar ook verkoop berichten komen wel eens langs. En niet iedereen adverteerd via marktplaats e.d. Die van mij stond ook alleen op Facebook.

Voor fjorden zou ik het niet weten, maar wie weet is/zijn daar ook groepen voor. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-17 11:08 



 
Profiel   

en iets heel anders, NRPS gefokt uit een friese merrie, wordt ca. 1.55 mtr (inmiddels >1.50 mtr)

[ img ]
twee jaar en een ruin.
[ img ]
jaarling merrie
[ img ]
ruin en een merrie beiden 2-jaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-17 19:44 



 
Profiel   

Die zien er ook zeker mooi uit, goed geslaagde kruising! Qua bouw zijn ze (voor zover ik dat goed kan zien op de foto) toch iets fijner gebouwd dan wat ik graag zou willen. Daarbij denk ik dat ik als eerste paard toch beter kan kiezen voor een ervaren en goed doorgereden paard in plaats van een jonkie. Vooral een die ook op buitenrit al flink wat kilometers heeft gemaakt en alles al een keer heeft gezien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 12:15 



 
Profiel   

Mijn ervaring is juist ook andersom! Mijn fjord is een heel wakker en pittig ding, buiten kan ze ook zenuwachtig zijn. Met de tinker heb ik juist de ervaring dat er behalve af en toe eens eigenwijs niet veel pit in zat en liever lui dan moe was en ook totaal niet zenuwachtig.

Ik denk dus dat je lekker idd bij beiden moet gaan kijken. En wat er op je pad komt! Er zijn zat warmbloedpaarden die ook in jouw plaatje kunnen passen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 12:27 



 
Profiel   

Als je twijfelt is het toch makkelijk? Dan kies je voor een Fjinker :+ [ img ]


Nee even zonder gekheid, het verschild erg per paard, mijn Fjorden merrie was echt een zenuwpees eerste klas en kon echt pittig zijn. Maar elk paard is anders dus ik zou gewoon bij meerdere paarden gaan kijken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 12:36 



 
Profiel   

Ik heb een Tinker en een fjord en zijn beide zo verschillend.

Mijn fjord is het liefste dier van de wereld, kan alles en iedereen op haar zetten zij past zich aan aan de ruiter.

Mijn tinker is totaal het tegenovergestelde, zij is lekker voorwaarts maar ook erg onzeker, waardoor ze ook erg eenkennig is. Ik heb haar nog niet door iemand anders is gereden wil ik nog uitproberen.

@Elegance als ik mijn tinker niet had gekocht had ik mijn fjord wss laten dekken door een tinker, zijn mijn favo rassen ( weer on topic)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 12:38 



 
Profiel   

Bij zowel fjorden als tinkers kom je alle karakters tegen, dus kan beiden. Met jouw lengte zou ik eerder voor een flinke tinker gaan. Zelf heb ik twee paarden waarvan 1 tinker. Hij is goud, een grote grapjas, maar heel stabiel in karakter en geeft iedereen een vetrouwd gevoel. Maar fjorden zijn ook geweldig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 13:07 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties!
Heel veel verschillende ervaringen dus als ik het zo lees. Ik ga gewoon rustig aan rondkijken.

@Elegance_ Je fjinker is wel echt een knapperd <3

@ racebiet Ja mijn lengte is toch wel een dingetje. Voel me zelf nooit zo happy op paarden groter dan 1.60 dus soms wou ik dat ik gewoon wat kleiner was gebleven :Y)
Met tinkers heb ik waarschijnlijk wel meer kans dat het qua lengte mooier past.
Ter illustratie, dit ben ik op mijn bijrijdfjord Vayla van 1.49:
[ img ]

En dit op een fjord waarmee ik eerder op les zat van +1.50:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 13:31 



 
Profiel   

Vind beide dat je makkelijk past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 13:36 



 
Profiel   

Ik heb een Fjord en een Tinker thuis staan :Y) , maar zo te lezen zou mijn Fjord kwa karakter beter bij jouw passen (alleen de maat niet echt 1:35). Mijn Tinker is ontzettend vel en voorwaarts wil graag voor je werken maar voelt niet aan als een koudbloed.

Mijn Fjordje daar in tegen is dol op buitenrijden, kan soms wat eigenwijs zijn maar zal je geen kwaad doen. Bomproef is ze zeker, doordat ze zelfs door mariniers gebruikt is.

Gelukkig bestaan er van elk ras verschillende karakters en hoogtes mijn Fjord is voor een Fjord ook wel erg aan de kleine kant.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 13:55 



 
Profiel   

Ik vind dat je prima past op een fjord. Niks te groot.
De fjord die ik rijd is heel erg koel en eigenwijs en de Tinker die ik daarvoor reed, is erg heet, snel opgefokt en kan van een gek bloemetje in het gras schrikken. Maar heb ook weer andere Tinkers gereden die rustiger qua karakter zijn.

Zoals je van andere hier hoort, lees je natuurlijk over allerlei uitzonderingen: de ontzettend hete fjord of de bomproof, nuchtere Tinker die nergens van opkijkt.

Als ik jou was zou ik dan gewoon gaan kijken naar allebei. :j Tegen de tijd dat je van plan bent te gaan kopen, ga naar zowel fjorden als Tinkers kijken. Zo kan je voor jezelf beslissen welk paard beter bij je past, en niet persé welk type ras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 14:06 



 
Profiel   

Fjord staat je ook prima hoor, kan prima hoor, gewoon veel paardjes gaan kijken! Ervaring leert dat je tegen de juiste gewoon aanloopt en dan weet je het gewoon omdat de klik er is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 15:32 



 
Profiel   

Fijn om te lezen dat jullie me niet te groot vinden voor een fjord! Krijg dat toch zeker wel eens te horen, dat het qua gewicht kan maar qua lengte geen mooi gezicht is. Houdt de opties voor beide rassen open :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-17 21:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen