Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kruisingen bij paarden, taboe of prima?

 
Profiel   

Ik kom uit de hondenwereld en die wordt vooral gedomineerd door puristen, mensen die veel belang hechten aan raszuiverheid en gesloten stamboeken. Kruisingen worden weinig gewaardeerd, tenzij specifiek gefokt voor bepaalde sporten of werk.

Hoe zit dat bij paarden? Staat raszuiverheid bij paardenrassen hoog in het vaandel, of valt dat wel mee? Wordt het bijvoorbeeld gewaardeerd als een eigenaar van een kruising merrie, of simpelweg een ander ras, of hetzelfde ras maar zonder papieren, een raszuivere hengst benaderd voor een dekking? En rust er ook een soort stigma op gekruiste paarden?

Last but not least, in de hondenwereld worden fokkers vaak uitgekotst als ze op bepaalde kleuren fokken, met name als het vermoeden bestaat dat ze rassen hebben gekruist om bepaalde kleuren voor elkaar te krijgen, zoals bijvoorbeeld bij labradors met het dilute gen ("charcoal" en "zilver"). Na wat rondgekeken te hebben hier op bokt krijg ik het idee dat fokken op kleuren in de paardenwereld best normaal is, waarbij dan bijvoorbeeld rassen gekruist worden om bepaalde aparte kleuren te verkrijgen. Klopt dat?

Brand maar los, ik wil er wel het fijne van weten. }>
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 19:52 



 
Profiel   

Ik weet niet of je ooit van het KWPN of NRPS gehoord hebt, maar daar ik niets raszuivers aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 20:04 



 
Profiel   

Prima, mits er gekeken wordt of de dieren bij elkaar passen en dus niet willekeurige hengst bij willekeurige merrie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 20:04 



 
Profiel   

Ik mag het misschien niet zeggen, maar doe het toch. :Y) Bij bepaalde dierenfokkers krijg ik heel sterk '40-'45 gevoelens: alles moet perfect zijn.... -O-
Wij hebben qua honden van alles gehad: van bastaard tot puur ras. Voor mij maakt het niet uit, als het maar een lief en gezond dier is. Een stamboom is er alleen maar om tegenaan te piesen, zeggen we hier. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten, paarden, et cetera. Uiteindelijk sch*ten ze allemaal en moeten ze allemaal te eten krijgen.

Bij paarden wordt er meestal 'gedekt' met een sprietje en heel weinig nog maar 'live'. Het maakt voor veel fokkers dan ook niet uit wie zo'n sprietje aanvraagt, zolang zij hun geld maar krijgen. Bij 'live' dekkingen kunnen sommige fokkers wel voorkeur hebben voor de merries voor hun hengst(en).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 20:08 



 
Profiel   

Toen onze kinderen jonger woaren en pony's reden had ik het liefste kruisingen tussen Welsh/new forrest. Uiterlijk van de één karakter van de ander, prima dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 20:12 



 
Profiel   

Nies_ schreef
Ik weet niet of je ooit van het KWPN of NRPS gehoord hebt, maar daar ik niets raszuivers aan.


Ik ken ze alleen van naam. Werken ze met percentages, dat het x% ... bloed moet hebben om ingeschreven te kunnen worden in het stamboek?

Shenavallie schreef
Ik mag het misschien niet zeggen, maar doe het toch. :Y) Bij bepaalde dierenfokkers krijg ik heel sterk '40-'45 gevoelens: alles moet perfect zijn.... -O-
Wij hebben qua honden van alles gehad: van bastaard tot puur ras. Voor mij maakt het niet uit, als het maar een lief en gezond dier is. Een stamboom is er alleen maar om tegenaan te piesen, zeggen we hier. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten, paarden, et cetera. Uiteindelijk sch*ten ze allemaal en moeten ze allemaal te eten krijgen.

Bij paarden wordt er meestal 'gedekt' met een sprietje en heel weinig nog maar 'live'. Het maakt voor veel fokkers dan ook niet uit wie zo'n sprietje aanvraagt, zolang zij hun geld maar krijgen. Bij 'live' dekkingen kunnen sommige fokkers wel voorkeur hebben voor de merries voor hun hengst(en).


Oei...! }> Maar ik zie je punt, dat gevoel heb ik ook best sterk in sommige kringen.
Kunstmatig insemineren is wel handig wat dat betreft, dat gebeurt bij honden nog niet op zo'n grote schaal. Je kunt dus vrij gemakkelijk gewoon sperma kopen van een hengst, ongeacht je eigen merrie? Weer wat geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 20:22 



 
Profiel   

In Nederland is het geen taboe denk ik. In Noorwegen was het kruisen van paarden echter verboden tot enkele jaren geleden. Daar rust er, zeker met kruisingen met inheemse rassen, nog een groot taboe op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-17 20:23 



 
Profiel   

avietar schreef
Nies_ schreef
Ik weet niet of je ooit van het KWPN of NRPS gehoord hebt, maar daar ik niets raszuivers aan.


Ik ken ze alleen van naam. Werken ze met percentages, dat het x% ... bloed moet hebben om ingeschreven te kunnen worden in het stamboek?

Een stamboek is natuurlijk niet het zelfde als een ras.

Het verschilt erg per stamboek wat het beleid is. Zo heb je open en gesloten stamboeken, en is de kijk op het wel of niet toelaten van kruisingen dus ook verschillend. Ook kan het uitmaken wat een hengstenhouder zelf vindt waar zijn hengst voor beschikbaar is.

Heel toevallig zijn mijn huidige paarden allebei raszuiver en hebben ze ook gekeurde ouders enzo. Maar mijn ideaalpaard is een kruising. En dan niet persé omdat ik een kruising zou willen maar wel omdat deze specifieke kruising voor mij twee rassen (of eigenlijk: 1 ras en 1 eigenschap) verenigt in mijn persoonlijke ideaal qua karakter en gebruik.

Wel vind ik dat als je gaat kruisen de rassen ook bij elkaar moeten passen. Een tinker x shetlander is nou niet echt de allerverstandigste keuze zeg maar. Niet als bewuste kruising. Of een arabier x fjord. Zit je straks met het temperament van de arabier en de koppigheid van de fjord. Zulke rassen liggen gewoon te ver uit elkaar. Het kán wel. Maar dan moet er maar net die ene gek ergens rondlopen die ermee aan de slag wil.

Paarden fokken voor de kleur... tja. Over een paar jaar heeft iedereen een cremello/zilverappel/champagne en ben je harstikke uniek met je vos ;) Overigens vind ik zowel cremello's als zilverappels als veel wildkleuren spuuglelijk dus dat is ook maar weer een kwestie van smaak.

En ten slotte is een paard voor veel mensen in de eerste plaats een gebruiksdier. Rijdier bij voorbeeld. Dat is toch wel een belangrijke reden om eventueel te kruisen, maar ook om het "normaal" te houden. Ik heb de indruk dat er bij bij voorbeeld wat warmbloedstamboeken veel wordt gekeken naar beweging de laatste tijd en dat ze daar nu dus zitten met paarden met zulke korte ruggetjes dat het best een gedoe kan zijn om er een passend zadel voor te vinden. Zelfde met kleur: op IJsland hebben ze wel zilverappels op kleur geselecteerd en was het karakter daarbij van minder belang. En da's niet handig als je een gebruiksdier wil.

Het kwalijkste vind ik zelf als er bewust verder wordt gefokt met paarden waarvan bekend is dat ze qua karakter of erfelijke aandoeningen daar niet geschikt voor zijn (denk aan PSSM of spat) alleen maar omdat er weinig paarden van dat ras zijn (voorbeeldje: de Fries) of omdat mensen geld voorop stellen. Bij de quarters en paints heb je al dat een 5 panel test tegenwoordig standaard is als je je merrie wil laten dekken of wanneer je een paard koopt. Dat het zo ver heeft moeten komen zegt mij toch wel iets over hoe er geselecteerd is binnen dergelijke rassen.

Het is zeg maar een balans die je zoekt, en die voor iedereen weer ergens anders ligt. En de stamboeken proberen dat dan allemaal wat in banen te leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 23:43 



 
Profiel   

Wow Koper, bedankt voor je uitgebreide antwoord, geweldig! :)

Al met al krijg ik het idee dat het kruisen van paarden veel minder een item is dan bij honden, gelukkig. Daar ben ik blij om. Ik ben nu trouwens ook heel benieuwd naar jouw ideale kruising :P

Is fokken buiten stamboeken om ook normaal en geaccepteerd?

Wel jammer dat bij bepaalde paardenrassen toch dezelfde dingen gebeuren als bij veel hondenrassen. De Fries is mij ook bekend als een ras met een hoog COI met alles wat daar bij hoort...
Zijn zulke rassen en fokpraktijken eerder uitzondering dan regel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-17 14:02 



 
Profiel   

Binnen rasstamboeken (haflinger, holsteiner, quarter, Shetlander etc) is kruiden niet toegestaan. Binnen registratiestamboeken (kwpn, nrps, nmprs etc) wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-17 14:06 



 
Profiel   

Fokken buiten een stamboek is normaal maar niet iedereen accepteert het ;)

Het is net zoals met alle andere dingen: als er één type mensen is dat over alles wat vindt en over alles een mening heeft dan zijn het wel paardenmensen. In het bijzonder Nederlandse paardenmensen.

LM welsh zou ik toch wel een ras durven noemen. En daar worden kruisingen ook ingeschreven. En bij het fjordenpaardenstamboek, waarbij fjord wel degelijk een ras is, kun je voor ieder willekeurig paard een paspoort aanvragen. Zelfde bij het NSPS.

Mijn ideale kruising is overigens connemara (mijn favoriete ras) x mangalarga marchador of paso. Een töltimara dus. Connemara d'r in maar wel met voldoende versnellingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-17 14:07 



 

80% van de Paso's heeft of is drager van DSLD, vele fokkers haken af. Geen idee in hoeverre mix Paso's dit doorerven, maar misschien is kruisen wel de manier om opnieuw gezonde paarden te krijgen.

Mijn eigen Rocky heeft verderdoor Tenessee Walker in zijn stamboom zitten. Mijn oudje heeft BWP, volbloed en Gelders bloed. Paard was voor de sport gefokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-17 14:19 



 
Profiel   

Koper, maar wel weer in een aparte sectie (Welsh part bred), een Welsh a x Shetlander kan nooit in het Welsh a (maar wel in het pb)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-05-17 14:52 



 
Profiel   

Ah, ik was me er even niet van bewust dat er bij paarden een verschil is tussen registratiestamboeken en rasstamboeken.

Leuke kruising trouwens, moest even opzoeken wat een mangalarga marchador was. Een paso kende ik wel, als dat hetzelfde is als een paso fino althans.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 15:43 



 

avietar schreef
Ah, ik was me er even niet van bewust dat er bij paarden een verschil is tussen registratiestamboeken en rasstamboeken.

Leuke kruising trouwens, moest even opzoeken wat een mangalarga marchador was. Een paso kende ik wel, als dat hetzelfde is als een paso fino althans.


Ik bedoelde de Paso Peruano

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 16:03 



 
Profiel   

Nee ik ben niet tegen het kruisen van verschillende rassen. Al ben ik wel van mening dat je sws met gezonde ouder dieren moet fokken, maar ook zeer zeker naar de beide ouder dieren moet kijken, net als je fok doel.

Nu zijn er ook door de jaren heen weer nieuwe stamboeken/rassen ontstaan door kruisingen.

Zelf heb ik ook een kruising merrie (niet zelf gefokt, maar gekocht), wel een combi die wel vaker voorkomt. Namelijk een tinker x haflinger. Tja ze heeft van beide wat meegekregen.
Vorig jaar heeft ze een veulen gehad (met als vader weer een tinker). Veel mensen zien niet dat ze niet raszuiver is overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 16:13 



 
Profiel   

Ik zou binnen het ras blijven en alleen natuurlijke dekkingen. Maar dat is dan mijn persoonlijke mening uiteraard. Ik heb zelf nooit anders dan ruinen gehad omdat ik ook wel zag dat fokken leuk is maar als je zelf geen plaats\geld hebt om de veulens te houden kan het erg sneu zijn ze te moeten verkopen-en als je geen goed baasje kunt vinden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-17 16:54 



 
Profiel   

avietar schreef
Ah, ik was me er even niet van bewust dat er bij paarden een verschil is tussen registratiestamboeken en rasstamboeken.

Leuke kruising trouwens, moest even opzoeken wat een mangalarga marchador was. Een paso kende ik wel, als dat hetzelfde is als een paso fino althans.

Er zijn twee verschillende pasorassen: de paso fino en de paso peruano. Ze komen uit verschillende landen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-06-17 23:41 



 
Profiel   

Koper schreef
Bij de quarters en paints heb je al dat een 5 panel test tegenwoordig standaard is als je je merrie wil laten dekken of wanneer je een paard koopt. Dat het zo ver heeft moeten komen zegt mij toch wel iets over hoe er geselecteerd is binnen dergelijke rassen.


Als voormalig Quarter en Paintfokker moet ik hier toch even op inhaken. Vind het nl niet echt een fijne opmerking "hoe er geselecteerd is binnen dergelijke rassen". het lijkt mij nl dat je niet echt weet hoe die rassen werken. Ja de AQHA en APHA selecteren niet, er zijn geen hengstenkeuringen enz enz. (alhoewel dat voor verschillende EU landen al niet eens meer klopt, aangezien die al de EU regels hebben geïmplementeerd en er binnen die landen nu ook een eigen register is). Zij gaan uit van een marktwerking, en niet aan een toevalstreffer die een hengstenkeuring is. Genoeg hengsten die niet goedgekeurd worden voor stamboeken omdat de keuringscommissie de hengst niet ziet zitten, er volgens hun al teveel van die lijn zijn, de merrielijn niet goed genoeg is, niet genoeg premies heeft, ze de eigenaar niet mogen. Al die politieke spelletjes spelen daar geen rol. Het is de merriehouder die beslist welke hengst ze willen gebruiken.

En even een leuk fabeltje de wereld uit: Nope de AQHA/APHA stelt geen 5 panel test verplicht voor een merrie om te laten dekken. En er is al helemaal geen verplichting een QH/PH 5 panel te laten testen om te verkopen. DAT is echt compleet vanuit de koop/verkoop gekomen. Kopers willen dit, niet het stamboek.
Alleen hengsten binnen het stamboek moeten nu 5 panel getest worden. En imo is dat alleen maar een goede zaak om dingen als PSSM uit de fok te kunnen weren. En van mij mogen ze het zelfs verplichten de merries ook te testen voor de fok.

En overigens PSSM is echt niet alleen aan deze rassen gelinkt. PSSM komt in bijna elk ras voor. Dat de QH/PH/Appies voorlopers zijn met het testen wil niet zeggen dat ook alleen zij het hebben. Zij zijn alleen het ras wat de symptomen over het algemeen het meeste toont. Niks meer en niks minder.

Vind het dus een beetje kort door de bocht en niet echt ingelezen in de rassen om maar zo even te zeggen dat er slecht geselecteerd is binnen die rassen. In sommige dingen lopen ze gewoon ver voor op andere stamboeken.

Goed on-topic. Ja en nee ben ik voor kruisingen. Niet elke kruising is imo een goede. Er worden soms teveel de uitersten van rassen bij elkaar gegooit. Waarbij je dan vaak de toch wat slechtere dingen uit de beide rassen in het fokproduct krijgt. Daarbij dan ook nog de marktwerking, omdat er met die kruisingen op los gefokt wordt, wordt het raspaard steeds verder weggeschoven, minder verkocht omdat die mixjes in deze het moet goedkooptijd veel makkelijker verkopen. Ik zie een hoop rasfokkers de laatste jaren stoppen mede om die reden.

Als je met ziel en zaligheid jaren er aan spendeert een ras te ontwikkelen, iets unieks te creëren, een paard te fokken wat jou ultieme doel is, dan zeg ik ja. Maar het punt is dat dat veelal niet het geval is, en men alleen maar fokt om een keer wat op de wereld te zetten. En niet om echt een nieuw ras te fokken, waar generaties overheen gaan. het is maar hoppakee en klaar. En niet denkende aan een toekomst voor dat veulen en het doel waarvoor ze het willen gaan gebruiken en of het daar uberhaupt wel geschikt voor is. En of die kruising zich daarvoor wel leent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-17 00:14 



 
Profiel   

Ik ben niet kort door de bocht. Jij probeert mij woorden in de mond te leggen door mijn post te interpreteren zodat hij bij jouw kwaaie bui past. Ik heb liever niet dat je dat doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-17 00:18 



 
Profiel   

Koper schreef
Ik ben niet kort door de bocht. Jij probeert mij woorden in de mond te leggen door mijn post te interpreteren zodat hij bij jouw kwaaie bui past. Ik heb liever niet dat je dat doet.


Boze bui??? woorden in de mond leggen??? _O- _O- _O- _O- Denk dat je nu toch echt even je bericht terug moet lezen. En boos?? ikke is niet boos. Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat het toch echt even anders werkt dat jij doet voorkomen. En wie legt er nu wie woorden in de mond. Dat jij niet tegen tegengas kunt, en dan gelijk begint met boos dit en boos dat, tja das jou probleem niet de mijne. Ik ben gewoon direct en duidelijk. Niks boos aan. En aangezien deze materie iets is waar ik mij jaren mee bezig heb gehouden mag ik daarop toch een verduidelijking geven?? Ik geef zelfs nog aan dat ik het geen fijne tekst van je vindt. Daar is toch niks boos aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-17 15:06 



 
Profiel   

Ik heb zelf bijna enkel kruisingen gehad, en ik heb altijd geweldige paarden gehad, je koopt je paard bij een doel en je ziet bij voorbaat al of je paard daar aan voldoet lichamelijk en een keuring door een dierenarts die weet wat jij voor doel voor ogen hebt draagt daar zeker aan bij! maar dat geldt ook bij ras paarden. mijn kruisingen zijn allen oud geworden of leven nog en werkten ook tot op hoge leeftijd.

Vaak vond iedereen het zulke mooie dieren belg x haf , fjord x haf , new forest x welsh en ook nu mijn laatste kruising konik x paint die doet menigeen verbazen en het is ook weer een mooi gezond en sterk dier : dus ik ben er fan van en vindt het prima!
[ img ] als veulen
[ img ]als 2 jarige
heb alleen geen recente foto, maar ik ben er trots op en hoop dat hij lang bij ons blijft!
mijn doel ooit de rijpony van onze kinderen verder om lekker te knuffelen en te tutten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-17 15:34 



 
Profiel   

Rina, bedankt voor het uitgebreide bericht en de aanvullende informatie. In je verhaal vind ik ook zeker parallellen met hoe veel rashondenfokkers zich voelen als het gaat om kruisingen.

Kwita, wat leuk om die kleurverandering te zien :D Jij hebt dus altijd bewust voor kruisingpaarden gekozen? Hoe zijn de fokkers waar je paardjes vandaan komen eigenlijk gekomen op deze combinaties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:55 



 
Profiel   

Nies_ schreef
Ik weet niet of je ooit van het KWPN of NRPS gehoord hebt, maar daar ik niets raszuivers aan.

*\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:58 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Ik mag het misschien niet zeggen, maar doe het toch. :Y) Bij bepaalde dierenfokkers krijg ik heel sterk '40-'45 gevoelens: alles moet perfect zijn.... -O-
Wij hebben qua honden van alles gehad: van bastaard tot puur ras. Voor mij maakt het niet uit, als het maar een lief en gezond dier is. Een stamboom is er alleen maar om tegenaan te piesen, zeggen we hier. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten, paarden, et cetera. Uiteindelijk sch*ten ze allemaal en moeten ze allemaal te eten krijgen.

Bij paarden wordt er meestal 'gedekt' met een sprietje en heel weinig nog maar 'live'. Het maakt voor veel fokkers dan ook niet uit wie zo'n sprietje aanvraagt, zolang zij hun geld maar krijgen. Bij 'live' dekkingen kunnen sommige fokkers wel voorkeur hebben voor de merries voor hun hengst(en).


Maar dan snap je het punt van het stamboom ook niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 13:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen