Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

duidelijk verschillende commando's

 
Profiel   

hallo, welke commando's gebruiken jullie voor de div vd-oefeningen.

Ik zoek woorden die niet op elkaar lijken. Ik ben nog maar net begonnen met vd en mijn tinker reageert goed op mijn stem en op de brokjesbeloning.

Het is een internationale tinker, hahaha, ik ben Nederlands, maar zij komt uit Frankrijk (daar woon ik ook) en omdat ik altijd western gereden heb, ben ik nog gewend om div Engelse commando's te gebruiken

braaf = uiteraard wanneer ze het goed doet
NEE! = mag niet
Galop
whoa= ho (Maar zeg ik tijdens het rijden "goed zo", bam staat ze stil.)
back up = achterwaarts (met "zoen"geluidje van mijn lippen erbij)
flex = met haar neus naar haar rug buigen
aller = voorwaarts (met klikken van mijn tong erbij)
trot = draf
Bouge = is wijken voor druk, hetzij voor het been, hetzij voor mijn hand of lichaam
donne = voet geven voor uitkrabben
pas = moet spaanse pas worden

Wat gebruiken jullie nog meer voor woorden voor de diverse oefeningen?


Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 23-05-17 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 20:21 



 
Profiel   

Let op, stap
Let op, draf
Let op, galop
Hooooooo (op een rustige manier)
Braaaaf

En voor de rest praat ik veel, meestal heel rustig, en als ik echt boos ben iets minder rustig. Gebruik ook allerlei koosnaampjes, maar 'vriendje' reageert ie t mooiste op

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 20:30 



 
Profiel   

Hi Irkoontje, ik heb mijn startbericht aangepast want inderdaad gebruik ik ook woorden voor de div gangen.

Ik praat zelf erg weinig, om ruis op de lijn te voorkomen en om helder in de commando's te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 20:43 



 
Profiel   

Let goed op de klanken in je commando's. Je geeft het al aan met hO en goed zO, o-klank = ho. Ook reden om op te letten met bRaaf en dRaf. De 'hoofdklank" van een woord is waar paard op reageerd, niet op het specifieke woord zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 20:58 



 
Profiel   

Eens tamary, ik let ook wel op hoe ik iets zeg, zal nooit hard en snel ho roepen, daar reageert ie niet (gewenst) op.
Ik merk wel dat als ik veel en rustig vooral praat, dat mn paard daar ook rustig van wordt, dus het heeft bij mij wel nut

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 21:24 



 
Profiel   

O trouwens, ik zeg voor ieder commando haar naam. Wat Irkoontje dus doet met let op, daar zeg ik haar naam.

En braaf en draf ga ik niet door elkaar halen, hihi, draf is bij mij het commando trot

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 21:31 



 
Profiel   

De enige commando's die ik heb:

Terug (kalm en rustig gesproken):
-Hooooooo, stap
-Hoooooo, draf

Vooruit (enthousiast):
-Drrrrrraf
-Galop!

Tempo opvoeren (beetje harder en aanmoedigend gezegd):
-een, twee, een, twee, een, twee (op tempo)
-Kom op!

Belonen (op lieve toon gezegd):
-Braaf
-Goed zo
-Netjes

Straf (boos gezegd):
-Uuhhhppp! (ja, hoe schrijf je dat, meer zo'n afkeurend ''opletten nu!'' geluid zeg maar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 21:32 



 
Profiel   

ik snap je uh helemaal hoor!

Goed zo, kan ik dus niet meer zeggen, dan staat ze meteen stil. Ik heb het haar als noodstop aangeleerd. Weet niet of het in nood werkt, hoor, maar ho is wel stop.

En met trot (draf in het frans) laat ik de r ook rollen, trrrrrot.

En ik bedenk nog een commande dat ik altijd gebruik, ik zeg "kom" als ze moet volgen. haha net een hondje. En ik fluit als ze moet komen, uit de cirkel met longeren zonder lijn bijv.

Ik zoek eigenlijk naar woorden voor aan te leren om te steigeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 21:56 



 
Profiel   

Hier is prrrrrrr halthouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 21:59 



 
Profiel   

Als ik wil dat mn paard volgt, vraag ik of ie meegaat :+ of het nou echt nut heeft geen idee, want hij loopt altijd achter me aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:01 



 
Profiel   

Bij mij is het echt intonatie. Ik ben echter een menner en heb dus alleen commando's voor de gangen en nog geen vd commando's(misschien in de toekomst). Maar mijn oudste kent:

Kom/kommar= wegstappen/harder in dezelfde gang of in het geval dat ie niet voor de kar staat, naar mij toekomen.
Drrraf= draf
Jamar/Toemar=galop
Rustig= langzamer in dezelfde gang totdat ik weer een kom gebruik
Ho(laag geïntoneerd)=binnen 20 meter stilstaan vanuit elke gang tenzij ik daarna kom gebruik of een ander versnellend commando
Goed zo(Enthousiast en hoog)/ braaf(laag geïntoneerd)= beloning, de R in braaf is veel korter dan van draf dus die houdt hij wel uit elkaar.
Eh!=dat iets niet mag en dan volgt meestal de naam van de pony die ongewenst gedrag vertoont. Helaas reageert Alex ook als ik Jorie zijn naam laat volgen.
Verder klets ik honderduit tegen hem, want ik ben maar alleen. Dus ik zeg ook dingen als 'Net nei links gean'(niet naar links gaan) op kruispunten. Meneer moet alle linkse zijpaden in namelijk. Aan mijn intonatie hoort hij meestal hoe hij moet reageren, al is de ho wel een hele consequente qua commando. Gisteren was ik iets te enthousiast met mijn Jamar en toen ging hij van 0 naar 20 km/h(shetje van 84cm hoog) binnen 10 seconden. En toen bleef hij ook redelijk lang snel galopperen, ietwat blije pony :')

Nog lerend:
Links
Rochts(Ik ben Fries)
Achterút
En hij kent laterale gangen als ik voor hem sta en hem op de flank kriebel met een zweep en daarbij zeg ik nu nog 'kont opside'. Geen idee wat ik ermee wil, maar hij is heel leergierig, dus misschien toch ook eens vd dingen leren. Hij stopt dan overigens pas met zijn zijwaartse passen als ik ho gebruik. Ook bij het achteruit lopen in vrijheid, als ik geen ho gebruik, loopt hij door totdat hij iets tegenkomt wat hem blokkeert.

@x_Quinta_x Ik ken iemand die dat gebruikt in de vaardigheid als aanmoediging. Daarom gebruik ik geen prrr, maar mijn jamar/toemar/ja/kom op etc als aanmoediging en altijd ho als halthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:11 



 
Profiel   

Weet iemand eigenlijk hoeveel verschillende geluiden/commando's een paard kan leren. Ik tel er bij mijn Callas nu 13

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:16 



 
Profiel   

Ik heb nu voor commando liggen "down" gebruikt en weer omhoog is "up".

Ik wil ook hem leren steigeren ooit en heb daarvoor bedacht dat ik dan hieperdepiep "hoera" gebruik. Ik probeer voor kunstjes dus duidelijke termen te doen die niet dagelijks voorbij komen.

[ img ]

In dit filmpje zie je dat ik hem nadat ik hem heb laten liggen het commando up geef en daarna weer down samen met mijn bijrijdster. Dit was de eerste keer voor hem zo

https://youtu.be/R0WUQYDUhJM

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:27 



 
Profiel   

Ik merk dat een groot deel van mijn commandos groot deel uit handgebaren bestaan. Een paar zijn echter echt stemhulpen.


Stapp (met kikker geluidje) = stappen
Drrrraf = draven
Let op, gaaaalop = galopperen.
Hooo/hoolaa =langzamer/stilstaan
Hooo halt = stilstaan.

Teuuurug = achterwaarts
Back = achterbenen onderzoeken voor berggeit
Front = voorbenen naar voren voor spagaat
Voet en met zweep aantikken = voet optillen tot de zweep weg is
Kus = kusje geven. Kan zonder handgebaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:29 



 
Profiel   

Go = versnellen
Go Go Go = Als die mag racen
Woah = langzamer/stoppen
Easy of Easy there buddy = langzamer in dezelfde gang
Back up = achterwaards
Don't = als die iets doet wat niet mag of als ik zie dat hij iets wilt doen dat niet mag
There you go = beloning
C'mon of Voetje = voetje geven voor uitkrabben (alleen meneer geeft altijd de tegenovergestelde dan het been dat je eigenlijk wilt uitkrabben)
Go left/ go right = links of rechts afslaan of "wenden"
Stay = als die moet blijven staan met poetsen, hij staat altijd los. Of als die ergens los staat en hij moet blijven staan omdat ik wat moet pakken bijvoorbeeld.
Let's go = volgen

Nee, heb hem niet Engelstalig opgevoed hoor. :')


Laatst bijgewerkt door coldsummers op 23-05-17 22:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:33 



 
Profiel   

Oh ook misschien wel leuk om te weten. Ik heb het commando voor de linker- en de rechtergalop ook opgesplitst bij een van mijn paarden. Hij heeft een hele duidelijke voorkeur voor de linkergalop zowel onder het zadel als aan de longe. Nu ik de commando's heb opgesplitst doet hij wel de galop die gevraagd wordt. Linksom is "Let op galop" en rechtsom "koe". Eerst dit aan de longe bevestigd en daarna de juiste hulpen erbij onder het zadel met stemcommando erbij. Werkt voor hem echt heel goed. :)

En standaard
Stappen
Draf
Let op galop/koe
En vanuit galop weer terug naar draf is ook draf en van draf naar stap is stappen. Dus echt zeggen wat je wilt. Ho is alleen ho en gebruik ik niet om een langzamere gang aan te geven. Ho is stilstaan bij mij. Ook aan de longe bij Ho niet meer naar binnen halen/laten lopen want dan is Ho nog geen stil staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:36 



 
Profiel   

Leuk filmpje Pauline. En dat vind ik een goed commando dat ga ik onthouden. Down. Up kan ik alleen niet gebruiken, want ik gebruik al back up. Dus daar zal ik dan weer wat voor moeten verzinnen.

hahhaha koe voor galop, lachen!

En Elise, natuurlijk, dat vergeet ik helemaal de handgebaren. Ze kan wachten en dan maak ik een politie agent halt gebaar zeg maar. En als ik wijs met los grondwerk dan gaat ze die kant op.

en leuk Kus wil ik haar ook nog leren.

En natuurlijk, Easy gebruik ik ook. Nog vanuit de western. Goh, wat gebruik je eigenlijk veel woorden tegen je paard zonder dat je het doorhebt. Ik zeg easy als ze in de snellere tempos langzamer moet gaan, maar nog wel dezelfde gang.

Ik kan helaas mijn eerste lijstje hierboven niet meer aanpassen, dus herhaal ik mezelf maar even:

Ik zeg meestal eerst haar naam en doe dan het commando

braaf = uiteraard wanneer ze het goed doet
NEE! = mag niet
Galop
kom=volg me
stap door = los op de cirkel, beetje doorlopen graag, hahaha
Easy = in de gang waarin ze zit rustiger
whoa= ho (Maar zeg ik tijdens het rijden "goed zo", bam staat ze stil.)
back up = achterwaarts (met "zoen"geluidje van mijn lippen erbij)
flex = met haar neus naar haar rug buigen
aller = voorwaarts (met klikken van mijn tong erbij)
trrrrot = draf
Bouge = is wijken voor druk, hetzij voor het been, hetzij voor mijn hand of lichaam
donne = voet geven voor uitkrabben
handgebaar politieagent halt gecombineerd met Ho = wachten
handgebaar wijzen, is met los de kant die ze moet gaan
fluiten = komen, bijv als ze moet komen uit de cirkel met (los) longeren of uit de wei

Dit wil ik haar dan nog gaan leren:
pas = moet spaanse pas worden
kus = kusje geven
down = liggen, ik weet alleen nog niet wat ik voor omhoog moet gaan gebruiken. suggesties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 22:47 



 
Profiel   

Kan van alles zijn. Vlieg of staan of omhoog. Ik gebruik ook easy idd en kusgeluid is juist vlotter in dezelfde gang.
Haha ja iedereen kijkt je wel aan alsof je ze ziet vliegen als je koe loopt te roepen maar ach het werkt wel haha. Ja knap vind ik het van hem. Ik heb het ook gewoon uit de gek gedaan. Niet van goh ik ga hem leren liggen. Voordat ze hun voer krijgen moeten ze hier eerst nog even iets doen. Dat gedram met de neus naarden voerbak wil ik niet. Dus terug of kusje zijn dan de dingen die ik vraag. Afgewisseld om het niet voorspelbaar te maken. Anders zou je bij wijze van al een paard hebben dat achteruit loopt omdat dat dan altijd moet

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 23:00 



 
Profiel   

dat drammen naar de voerbak wil ze wel, maar dan zeg ik ho en sta ik voor de voerbak. Pas als ik wegstap, mag ze.

Up en omhoog, gaat niet, want omhoog, lijkt teveel op ho denk ik. Vlieg is wel erg hoog ;-) Maar idd zoiets zou het dan moeten worden.

Tjonge, als er ooit iemand anders op haar gaat rijden, dan mag ik er wel een woordenboek bij geven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 23:04 



 
Profiel   

Misschien is Heeg dan iets voor als commando voor omhoog, is uitspraak van het Friese woord voor hoog(officiële schrijfwijze heech).

Bij mij kennen ze inderdaad ook nog het woord wachtsje, dat is dat ze moeten wachten op hun voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 23:11 



 
Profiel   

hmm heeg zou kunnen ja. En dan vragende intonatie, want anders lijken de 2 ee's weer op nee

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-17 23:14 



 
Profiel   

Die van mij kent 4 soorten ho's.

Hooo-ho. Ga naar halt.
Ho-hooo. Ga naar stap.
Hoooooo. Ga naar draf.
Ho-ho-ho-ho-ho-ho. Ga terug in tempo binnen de gang.

Wel altijd alleen richting langzamer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 07:17 



 
Profiel   

Ik denk dat er veel dezelfde commandos gebruikt worden met wat andere woorden ertussen afhankelijk van streek en dialect of takt van sport (al dan niet taalgebonden zoals western maar ook bvb mennen/tractie) bij ons waren het deze;

Stap: kort en krachtig
Drrrrrraf: lange r en nadruk op de a
Gaaaalop
Komop /kooomop: meer actie/tempo /versnelling
Hooooo/hooomaar: terugnemen in tempo
Ruuuustig: opletten! Voor bvb bruggetje, smal paadje, boomstammen en stenen...
Hoooo maar Ruuuustig: terugnemen/vertragen en opletten
Braaaaaf!! : oogewekt met schouderklopje erbij vaak, voor alles wat ze goed hebben gedaan.
Opzij: wijken voor druk van hand, zweep, been,...
Teeeerug: achteruit

Het wisselen van richting aan de longe gebeurd met lichaamstaal /handgebaren hier zoek ik een commando voor zoals
'linksom' of 'rechtsom' wat ik in tractie (Landbouw) gebruikte. Bij mijn eigen paarden toen en nu huieige 'verzorgpaarden' ook nooit echt bevestigd

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 07:53 



 
Profiel   

Bij het omkeren aan de longe naar binnen toe, werken ik met "Let op! Om." De honden kennen hetzelfde alleen dan tijdens de wandeling met "Let op! Kom." beide dierensoorten reageren op beide commando's hetzelfde, want ik haal ze regelmatig door elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 10:44 



 
Profiel   

Daar gaan we :')

Lage Tongklik: goedzo, hierkomen
Snelle Tongklik: vernemen
Ritme met tong: hulp Spaanse pas/piaffe
Fluitje 1: focus op mij
Fluitje 2: hierkomen
Wijd: spagaat
Plié: klassieke buiging
Let op, UP: steigeren
Down: liggen
Sit: zitten
Back up: achterwaarts
Volg: volgen
Side: opzij
Achterhand: achterhand verplaatsen
Kom: compliment
Pas: jambette
Paso: Spaanse pas
Let op, paso: Spaanse draf, galop
Kus: kusje geven
Let op, piaff: inzet piaffe
Walk: stap
Trrrt: draf
Let op, galop: galop
Whoah: stilstaan
Yes: bevestiging gedrag
Goedzo: kom de beloning maar halen
Houd vast: oefening vasthouden
Door: doorgaan
Yes, GO: volle bak in galop
Easy: rustig aan

Verder uiteraard alles met lichaam/zweep commando's gecombineerd.

Die "Let op" duid altijd aan dat er iets komt met hoge energie, paardlief verzamelt dan ook al kracht voor de oefening :))
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-05-17 11:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen