Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Patellafixatie

 
Profiel   

Hallo

Ik schrijf dit berichtje omdat ik op zoek ben naar wat raad/ervargingen met shetlanders met patellafixatie.
Ik ben namelijk op zoek naar een leuke en vooral lieve shetlandermerrie.
Nu denk ik deze gevonden te hebben! Ze past helemaal in het plaatje wat ik zoek <3
Echt een ontzettend mooi en lief paardje.
Alleen... vertelde haar eigenaar dat zij tot anderhalf jaar geleden wel eens last had van patellafixatie, de "knie-op-slot" dus :( . Ik ben meteen gaan zoeken en heb gelezen dat veel jonge shetlanders dit hebben, maar dat een groot deel er overheen groeit naarmate zij ouder worden. (merrie is nu 5 jaar)
Ik wil haar graag laten keuren maar ben mij er (na gesprek met da) van bewust dat dit probleem niet per se duidelijk wordt tijdens een keuring.

Omdat ik merk dat ik haar toch wel erg leuk vind heb ik een aantal vragen.
1) kunnen shetlanders volledig over dit probleem heen groeien? of komt dat dan alleen door beter bespiering/bekappen etc

2) Kunnen deze merries drachtig worden, of is dit ivm lakser worden van bindweefsel erg afgeraden?

Graag hoor ik jullie bevindingen!
Groeten
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 13:20 



 
Profiel   

Ik heb hier een Shetlandpony'tje staan met patellafixatie.
De dierenarts heeft ons uitgelegd dat een pony, daar in principe overheen zou kunnen groeien, maar het is nog maar de vraag of dat gaat gebeuren. Met oefeningen zou je de kniegewrichten sterker kunnen maken. Dat doe ik alleen niet omdat Guusje hier puur staat als weidemaatje. Guusje wordt niet speciaal voor patellafixatie bekapt, alleen voor zijn afwijkende beenstand.
Dracht zou in mijn optiek gewoon kunnen :) Al zou ik het in ieder geval met de DA overleggen voordat je ervoor kiest om te dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 15:40 



 
Profiel   

Hier een shetlandmerrie met een "gekke knie". Geen fixatie maar luxatie in haar geval. Gedoe met de knieƫn is toch een beetje shetlanderspecifiek naar mijn idee. Hoewel je er natuurlijk op zou kunnen selecteren.
Mijn merrie heeft 16 veulens gehad dus met drachtig worden zit 't wel snor. Ze heeft er ook niet veel last van. Af en toe heeft ze wat moeite met opstaan nadat ze gelegen heeft maar goed, ze is 27. Ze kan er normaal mee functioneren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 16:25 



 
Profiel   

Ik denk dat dit beter op zijn plek geweest was op het shetland of bewegings deel.

Ze kunnen er overheen groeien, ze kunnen geen last meer hebben omdat ze anders bekapt zijn en sterker geworden zijn.

Drachtig worden zal geen probleem zijn maar fokken met een merrie is geen optie. Dit is en erfelijk gebrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:53 



 
Profiel   

Ik heb hier een welsh met dezelfde aandoening. Prachtige pony om te zien, maar fokken ga ik er niet mee om deze reden. Ze is nog te jong om echt in het werk te staan, maar ik verwacht dat ze er dan helemaal overheen komt. Ze staat 24/7 buiten en dat is voor haar echt een must anders verergerd het in rap tempo.
Hou er rekening mee dat het met het shetje die jij op het oog hebt ook zo kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:56 



 
Profiel   

shetlanders zijn er zo veel van, waarom zou je er dan een met een aandoening willen kopen?
en waarom er mee fokken, er zijn al veel te veel shetlanders en dan heb jij ook nog kans op een veulen met een aandoening, het veulen komt dan ook weer op een markt terecht waarschijnlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 20:01 



 
Profiel   

Hier ook een shet met zo nu en dan de knie op slot. Waar het aan ligt, geen idee. Wel blijft het goed/ beter als hij lekker in training blijft. Maar staat ie te lang 'stil' heeft hij er vaker last van. Hij doet er alles mee (nog een wonder dat ie z'n poot nog niet gebroken heeft, mafkees) en na 1 of 2 dagen is het weer weg. Wel staat hij ook binnendoor bekapt.

Ik geef hem ook een voedingssupplement voor zijn spieren. Vitamine E met...? En merk wel dat dat ook mee helpt. Vooral na 'zware' training.

Bij hem valt het dus mee. Je kan de knieband ook in laten spuiten. Hierdoor wordt er littekenweefsel geproduceerd wat er voor zorgt dat hij minder makkelijk op slot schiet. Maar.. daarvoor moet je wel (blijven) trainen/ bewegen. Een andere optie is de band door laten snijden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 20:02 



 
Profiel   

Maar een shet met dit probleem zou ik niet mee fokken. Het schijnt erfelijk te zijn en zeg nou eerlijk. Er zijn al godsellendig veel shetlanders op de wereld...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 20:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen