Bokkers op het autistisch spectrum?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
musiqolog
Berichten: 3355
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 11:53

Dieren? O, dat gaat wel. Wij mensen zijn niet instinctief aangelegd om signalen van dieren op te pikken. Autisten niet en normalo's niet. Wat wij weten over dieren, hebben we aangeleerd. Misschien soms naar analogie van wat mensen doen, maar meestal rechtstreeks vanuit een bepaald dier. Als wij blij zijn, doen we geen oortjes naar voren, gaan we niet spinnen en kwispelen we niet met onze staart die we niet hebben. Dat leer je zodra met paarden, katten of honden in aanraking komt. En tja - ik ben geen heel goede ruiter maar ik kan paarden toch goed genoeg lezen om er niet vanaf gebokt te worden en ze de kant op te krijgen die ik wil...

Babootje

Berichten: 26400
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 16:45

musiqolog schreef:
Dieren? O, dat gaat wel. Wij mensen zijn niet instinctief aangelegd om signalen van dieren op te pikken. Autisten niet en normalo's niet. Wat wij weten over dieren, hebben we aangeleerd. Misschien soms naar analogie van wat mensen doen, maar meestal rechtstreeks vanuit een bepaald dier. Als wij blij zijn, doen we geen oortjes naar voren, gaan we niet spinnen en kwispelen we niet met onze staart die we niet hebben. Dat leer je zodra met paarden, katten of honden in aanraking komt. En tja - ik ben geen heel goede ruiter maar ik kan paarden toch goed genoeg lezen om er niet vanaf gebokt te worden en ze de kant op te krijgen die ik wil...


Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel de kleine signalen oppikken die een dier afgeeft voor dat het overgaat om iets te doen. Voorbeeld. Een hond die fixeert voordat het in de "red zone" komt en wil jagen of vechten.
Die moet je al uit zn focus halen voordat hij fixeert. Dan moet je de kleine signalen herkennen die optreden voor hij dat doet. Dat kan mijn man echt niet. Ook al blijf ik het bij herhaling uitleggen en ziet hij 100 x hoe Cesar Milan het op TV doet, het lukt hem gewoon niet die signalen te herkennen, waarop hij zou moeten corrigeren.

Zelfde geldt voor omgang met paarden. Ik kan ook een paard die kant op krijgen die ik wil, maar kun je ook consequent reageren op de lichaamstaal die je paard uitzendt voordat het moment komt dat je moet sturen?

musiqolog
Berichten: 3355
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 17:06

Babootje schreef:
musiqolog schreef:
Dieren? O, dat gaat wel. Wij mensen zijn niet instinctief aangelegd om signalen van dieren op te pikken. Autisten niet en normalo's niet. Wat wij weten over dieren, hebben we aangeleerd. Misschien soms naar analogie van wat mensen doen, maar meestal rechtstreeks vanuit een bepaald dier. Als wij blij zijn, doen we geen oortjes naar voren, gaan we niet spinnen en kwispelen we niet met onze staart die we niet hebben. Dat leer je zodra met paarden, katten of honden in aanraking komt. En tja - ik ben geen heel goede ruiter maar ik kan paarden toch goed genoeg lezen om er niet vanaf gebokt te worden en ze de kant op te krijgen die ik wil...


Maar dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel de kleine signalen oppikken die een dier afgeeft voor dat het overgaat om iets te doen. Voorbeeld. Een hond die fixeert voordat het in de "red zone" komt en wil jagen of vechten.
Die moet je al uit zn focus halen voordat hij fixeert. Dan moet je de kleine signalen herkennen die optreden voor hij dat doet. Dat kan mijn man echt niet. Ook al blijf ik het bij herhaling uitleggen en ziet hij 100 x hoe Cesar Milan het op TV doet, het lukt hem gewoon niet die signalen te herkennen, waarop hij zou moeten corrigeren.

Zelfde geldt voor omgang met paarden. Ik kan ook een paard die kant op krijgen die ik wil, maar kun je ook consequent reageren op de lichaamstaal die je paard uitzendt voordat het moment komt dat je moet sturen?

Volgens mij gaat dat wel. Ik heb geen eigen paard, ook geen gezelschapsdier, dus er zijn geen dieren die ik heel goed ken. Maar zover ik kan nagaan doe ik het niet slechter dan anderen als het gaat om omgang met dieren.

Jorex

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 17:16

Ik ben juist extreem consequent met mijn paarden. Moet ook wel, want als je Alex ruimte geeft dan pakt hun steeds meer ruimte totdat hij de leiding heeft. Jorie leest Alex die boven hem staat en gaat dus automatisch ook mij ruimte geven enzo omdat ik boven Alex sta. Ja jorie probeert wel eens te spelen met mij, maar dat mag gewoon niet. Ik ben niet zo bestand tegen steigerende hoeven. Kriebelen mogen ze beide wel en Alex mag ook zijn zweet na een rit aan mij afvegen zodra hij niks om zijn hoofd heeft. Dus ik ben ook gewoon vrienden met ze.

Marocje
Berichten: 5619
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:29

Mijn zoon wil iets verkopen op Mp, en laat mij net de conversatie lezen:

Mevr: "ik wil het wel overnemen'
Zoon: "sorry, ik wil hem alleen verkopen'
Mevr: "ja, dat bedoel ik"..

:+

TinkerTreas

Berichten: 3710
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:32

Marocje schreef:
Mijn zoon wil iets verkopen op Mp, en laat mij net de conversatie lezen:

Mevr: "ik wil het wel overnemen'
Zoon: "sorry, ik wil hem alleen verkopen'
Mevr: "ja, dat bedoel ik"..

:+


:D

Ik heb bericht gekregen dat mijn zoontje in mei getest gaat worden. Dus ik ben benieuwd hoe dit in zijn werk gaat.
Bij zijn ontwikkelingsonderzoek is gebleken dat hij een IQ van 85 heeft.

Marocje
Berichten: 5619
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:40

Wij zijn toen met hem naar Karakter gegaan, waar we dus eerst een intakegesprek met 3 therapeuten (?) hadden. 1 schreef vooral ander stelde vragen. Daarna nam 1 hem mee voor wat onderzoeken en ons werd nog meer gevraagd. Daarna nog 2 keer ofzo een afspraak voor onderzoeken. Had in 1 keer gekund maar was echt veel.
Hij heeft toen een IQ test gedaan en dus een ASS

TinkerTreas

Berichten: 3710
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:47

Marocje schreef:
Wij zijn toen met hem naar Karakter gegaan, waar we dus eerst een intakegesprek met 3 therapeuten (?) hadden. 1 schreef vooral ander stelde vragen. Daarna nam 1 hem mee voor wat onderzoeken en ons werd nog meer gevraagd. Daarna nog 2 keer ofzo een afspraak voor onderzoeken. Had in 1 keer gekund maar was echt veel.
Hij heeft toen een IQ test gedaan en dus een ASS


Hoe oud was hij toen?
Wij hebben 3 afspraken van een uur staan, bij het centrum voor autisme van de GGZ.

Marocje
Berichten: 5619
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 20:49

Negen..

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18050
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 21:11

Wij hadden aan het einde van zijn groep 3 jaar op het regulier - waar hij ook al een batterij aan observaties gehad had natuurlijk, ook nog een gesprek bij Karakter.
Kun je het je voorstellen? Inderdaad 3 mensen aan tafel, die allemaal vragen over jou stellen aan je vader en moeder en dat je er dan ook nog bij zit? Hij was toen 6.
Dat gesprek "moest" toen/stond al, omdat dat nog via zn oude school geregeld was.
Dus wij komen daar: "Nou mevrouw, meneer...wat is uw hulpvraag?"
-Eh, nou niks eigenlijk...deze afspraak stond al :')
Enfin, allerlei vragen etc en je zag De Jongeman steeds verder in zn stoel wegduiken. Daarna moest hij even mee om een half uurtje (geobserveerd) te spelen in de speelkamer. Nou...niet dus...dat weigerde hij... Papa mee, ik nog verder gesprekken.
Daarna hadden ze een half uur overleg.
Na dat overleg riepen ze ons terug en kregen we de mededeling dat hij (kenmerken van) ASS en ADHD had.
Toen ging bij het sarcasme ook op vol volume:
"Dus...dat is nu met dit gesprek besloten? Moeten daar nog geen testen aan te pas komen of zo?'
-Nee dat hoefde allemaal niet.
"En nu? Krijgen we een diploma met een stempel? Ik bedoel: wat kunnen we hiermee?"

Kwam er in feite natuurlijk gewoon op neer dat het op zn reguliere school zo bergafwaarts was gegaan dat hij naar cluster 4 moest, maar er was tot dan toe weinig of geen dossieropbouw van hem; het was allemaal in dat ene groep 3 jaar zo erg geworden. En zonder officiële indicatie mag je natuurlijk niet naar het S.O. verwezen worden. Dus hij is eerst doorverwezen en achteraf kwam de indicatie er nog even bij :roll:
Maar goed, daarna zijn we nooit meer daar geweest hoor en we hadden zélf al in dat jaar een orthopedagoog bezocht en daar had hij ook een Capaciteitenonderzoek gedaan. Daar kwam een normaal totaal IQ uit van rond de 100. Met een uitschieter naar 120 op visuele verwerking of zo, een dip op sociaal-emotioneel gebied en een klein verschil tussen verbaal en performaal.

TinkerTreas

Berichten: 3710
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 01:19

Mijn zoontje is 2,5 jaar. Dus nog erg jong. Ik ben benieuwd hoe hij reageert, al is hij wel behoorlijk gewend aan verschillende onderzoeken/testen met vreemde mensen.
Ach, bij de laatste afspraak met de neuroloog een paar weken terug, heeft hij geen stap gelopen en geen woord gezegd. Meneer was nog niet klaar met spelen in de wachtkamer _O-

musiqolog
Berichten: 3355
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 00:17

Hé mensen.... beetje rustig hier. Zijn we ineens allemaal genezen? :+

Ik zit de laatste tijd in "operatie Kluizelaar". Het liefst zou ik volslagen asociaal leven, met een kleine uitzondering voor mijn familie. Alleen het hoogst nodige contact met de buitenwereld. Op die manier loop ik in ieder geval niet tegen vrouwen aan die ik niet kan krijgen, en ga ik me niet meten met mensen van wie ik het nooit kan winnen. Gewoon alleen thuis met mijn boeken en muziek, en werken aan mijn scriptie.

Maar ja, bij mij zit er dan toch weer altijd een avond tussen waarop je je alleen voelt en contact met anderen nodig hebt. Op zulke momenten ga je bijvoorbeeld oude topics nieuw leven inblazen. Want eerlijk is eerlijk: ik wilde mijn bemoeienis hier doelbewust laten doodbloeden. Of ik heb toch weer zo'n avond waarop het leuk is. Dan denk je ineens: misschien moet ik gewoon weer meedoen met de maatschappij, dan kan ik wel krijgen wat de rest heeft. Zo'n poging eindigt altijd in teleurstelling: wéér omringd met mensen die allemaal succesvoller zijn en waar je niet bij hoort. Bekend, allemaal?

Anoniem

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 00:26

Ergens wel :=


Ik had uitje vanavond , even wokken met wat vrijwilligers. Vind het altijd eng om te gaan en ben al een buitenbeentje door mijn haperende ik en niet zo sociaal.

Gelukkig was niet zo sociale kennis er ook dus daar beetje naar toe getrokken , ga niet zomaar af op vreemden of mensen die ik ken maar toch al maanden niet gezien heb. Ben moe van al die drukte en al die indrukken in dat wokrestaurant , was er eerder geweest maar blijft intensief met 30 vrijwilligers en nog normaal volk en iedereen praat en geluiden uit de keuken etc

Op werk was ik chagy , moest mij enorm inhouden had bijna uit frustratie en woede een ik ga naar huis toe te janken en mijzelf los laten bui . Heb de hamburgers maar extra hard gedrukt :+ , contact vermijden met iedereen en even afsluiten van alles.

Zaterdag verjaardag vieren maar neefjes komen niet , scheelt weer :)) .

TinkerTreas

Berichten: 3710
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:25

Met mijn zoontje zijn we afgelopen donderdag voor het eerst bij het centrum voor autisme geweest, om getest te worden. Ze hebben daar leuk speelgoed, dus hij vond het leuk daar, hahaha.
Morgen weer ernaartoe en maandag ook weer. En dan volgt er nog een observatie op de groep waar hij naartoe gaat.

Hij had het afgelopen week ineens weer even moeilijk. Er was een nieuwe ruit in onze voordeur gezet en toen moest de deur even 2 uur dicht blijven. Dus toen moesten we via de schuur naar binnen. Dat was even te veel, dus toen lag hij huilend op de grond.

Jorex

Berichten: 9989
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 18:44

Ik moest gisteren eten met een groep van 8 in plaats van de 3 die ik gewend ben, tja, dan durf ik gewoon niet meer mee te praten. Vanavond eten we weer samen en ik ben bang dat ik weer mijn mond op slot ga gooien. Later ging het wel, toen was de helft pleite en kon ik meepraten. Anders dan kan ik de gesprekken niet echt volgen en dan hoor ik twee gesprekken half en kan ik me bij beide niet echt aansluiten.

KittyDylan

Berichten: 8907
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 19:17

Ik ben sociaal geweest vandaag _O-

Met 3 van mijn klas ijs gaan eten.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26508
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:00

Bijzonder eigenlijk hoe dat zit op het sociale vlak met mensen met autisme/ aanverwante zaken. Ik vind het juist leuk om met een groep mensen te zijn. Als ik ergens alleen ben vind ik dat maar saai!

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:56

Ik kom hier even binnenvallen, misschien dat jullie kunnen helpen vanuit jullie eigen ervaring xD

Ik begeleid (voor m'n stage) een meisje van 13 met gegeneraliseerd angststoornis en er is sinds kort autisme gediagnosticeerd. Nou is het zo dat zij in paniek raakt bij veranderingen. Ik moet op dinsdag altijd met haar naar school (ze stroomt weer in, was een jaar niet naar school gegaan door de angst etc. Gaat nu eigenlijk alweer fulltime naar school en op sommige momenten nog met mij op school als steunpunt waar ze naartoe kan gaan als het haar niet lukt in de les(paniek)) dan haal ik haar met de fiets thuis op en fietsen we samen naar school. Ze wil altijd 20 minuten van tevoren op school zijn.
Nou is het maandag Pinksteren en kan ik dinsdag, omdat ik dan nog vanuit ouderlijk huis die kant op moet komen, pas 10 minuten later dan normaal bij haar zijn, ivm het OV. (Dus alsnog zijn we dan 10 minuten voor de les op school)
Dit wordt vandaag door een andere medewerker gecommuniceerd naar haar, dus ruim 3 dagen van tevoren. Vorige x dat dit voorval ook was, communiceerde ik het ook 3 dagen van tevoren (naar de moeder en die communiceerde het naar haar) en was het een heel weekend paniek.

Hoe zouden jullie dit oppakken? Tips?

Daarnaast is het zo dat ik vanwege een 'project' op stage daar op 3 dinsdagen nodig ben in de ochtenden dat ik bij haar op school zit normaal. Ik zou pas om 11:30 ipv 8:10 bij haar op school kunnen zijn. Tijdens die uren zijn er een paar drukke lessen (is moeilijk voor haar, hooggevoelig, trigger voor paniek) We hebben daarvoor meerdere opties gegeven en ik heb die gisteren helemaal gestructureerd uitgewerkt wat er dan per uur van haar verwacht zou worden en wat er verandert. Zo kan ze bijv. tijdens de uren dat ik niet op school ben in een rustige ruimte op school zitten werken aan huiswerk etc. Of op mijn stage daaraan werken in die tijd.
Nou is ook dit nog steeds heel moeilijk en ze zou het nog laten weten aan andere medewerker vandaag, wat haar keus zou worden. Iemand tips hoe dit verder opgepakt kan worden?

Zijn bij haar zo aan het zoeken! Doen naar ons idee al alles wat we kunnen doen, maar alle veranderingen zijn moeilijk, zelfs als ze lang van tevoren gecommuniceerd worden.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 11:20

Hoi 1234,

Als ik dat stuk zo lees met de veranderingen, raak ik zelf ook een beetje in paniek. Het is gewoon echt heel spannend als je er altijd om dezelfde tijd bent, en dan ineens een keer veel later. Zelfs als je het allemaal gestructureerd uitwerkt blijft het eng. Kun je niet toch kijken of je bij je project iets kan switchen zodat je er toch bij kan zijn? En anders iemand anders met haar mee laten gaan die ze kent en vertrouwd?

Het is heel lastig, maar met een angststoornis zie je echt alleen maar beren op de weg in dit soort situaties.. En je weet zelf waarschijnlijk ook dat die beren heel moeilijk weggaan.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:45

Maar wat ik me dan afvraag, je moet toch ook leren om met zulke situaties om te gaan? Dat is wat ik met dat bericht probeerde te zoeken. Hoe kan er met zulke situaties omgegaan worden zonder dat echt alles helemaal 100% naar de hand gezet wordt. De wereld kan niet altijd op z'n kop gezet worden om alles volgens het boekje te laten lopen ;) :P
Kon in dit geval echt niet anders bij m'n stage, dat is allang geprobeerd. Er is ook niemand anders die kon gaan, normaal was dat wel zo opgelost, maar nu kon dat niet. Plus, ze vertrouwt niet zoveel mensen.

(Maar ze heeft nu in dit geval een keuze gemaakt, om toch gewoon zelf te proberen de lessen te volgen op school (zonder dat ik daar ben), lukt dat niet, dan gaat ze naar m'n stage en daarna met mij naar school.
Ook met het 10 minuten later zijn op a.s. dinsdag is het opgelost (fietst met dr zus mee naar school op normale tijd en ik kan rechtstreeks naar school, dus prima).)

Maar is nu dus meer voor volgende situaties. Vroeg me af of mensen daar op een of andere manier mee om hebben leren gaan?
Tuurlijk snap ik dat het moeilijk is, daar hebben we ook volledig begrip voor en dat uiten we ook naar haar, weet ook hoe dat met angststoornis (en autisme) het geval is, maar vroeg me dus af, hoe ermee om te gaan indien het een keer niet zo kan zoals gepland ;) Als alles geregeld had kunnen worden dan was dit geval er niet geweest. Dan hadden we dat ook zeker gedaan. De rest van het afgelopen schooljaar is het allemaal nog altijd keurig geregeld geweest. Het project is trouwens een coachingstraject van 3 sessies voor leerlingen/studenten, dat staat vast en is via externe scholen, dus is niet iets wat later of thuis gedaan kan worden.
Laatst bijgewerkt door 1234 op 03-06-17 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:58

Ik denk dat je niet meer kan doen dan je al doet. Behalve dan dit soort situaties zoveel als kan proberen te voorkomen.

Ze zal inderdaad met dat soort situaties om moeten leren gaan, maar ik denk eigenlijk dat dat voor nu een brug te ver is nog. Dat soort situaties zijn al moeilijk als ze alleen autisme heeft, maar ze heeft er ook een angststoornis bij. Dat probeert ze nu te overwinnen. Dat is al moeilijk genoeg. Ik zou proberen zo min mogelijk haar tegelijkertijd te "confronteren" met de dingen die ze moeilijk vind vanuit haar autisme en haar daarin zoveel mogelijk te ontzien. One step at a time, zeg maar.

Kortom, ik zou toch mijn best doen om dit soort situaties zoveel als kan te voorkomen en eigenlijk te proberen om hemel en aarde te bewegen om zo veel mogelijk te zorgen dat het niet gebeurd. Als het dan echt niet anders kan, dan is je huidige aanpak denk ik het beste. Maar het zal nooit "goed" zijn. Voor haar zal het voelen als overleven.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 18:04

Thnx voor je reactie!

Ja zorgen dat het zoveel als mogelijk volgens planning verloopt doen we zeker! :) Is gelukkig ook tot nu toe bijna altijd wel gelukt. Ik was gelukkig vrij flexibel en heb dus al heel wat uurtjes op geplande tijden op haar school doorgebracht om dr bij de moeilijke situaties te begeleiden.
In individuele begeleiding zijn we nu vooral aan het richten op het autisme (psycho-educatie), aangezien dat de bron is van de angststoornis.
Op school is er ook soms een wijziging en dan is ze totaal in paniek. Zo was laatst de volgorde van de lessen op een dag veranderd, met paniekaanval tot gevolg. Dus ook daar komt dat stukje 'niet alles is altijd helemaal naar de hand te zetten' terug.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!

MamaMiesje
Fotograaf

Berichten: 18050
Geregistreerd: 21-04-04

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 20:35

En er is dan niet iemand die als "reserve" kan functioneren? Of is dat dan ook weer lastig, omdat het dan misschien een onbekende kan zijn?

TinkerTreas

Berichten: 3710
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Bokkers op het autistisch spectrum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:05

Hoe gaat het dan de andere dagen dat ze naar school moet? Gaat er dan iemand anders mee?

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:09

Normaal zou dan een andere stagiaire van m'n stage bijv. kunnen gaan. Maar dat hadden we bijv. een keer voorgesteld aan haar, en toen vond ze dat weer moeilijk omdat ze haar niet goed kent, geen klik nog mee heeft, etc. Ze moet erop kunnen vertrouwen. Bij mij weet ze wat ze aan me heeft en vertrouwt ze. Onbekenden zijn sowieso lastig, ook qua docenten. Maargoed, kan hier wel de hele casus/situatie neerplanten, maar dat heeft geen zin ;)

@TinkerTreas: Ze gaat een aantal dagen/week geheel zelfstandig naar school, ik ga enkel naar haar school op dagen (nu 1,5 dag/week) dat ze echt problemen nog ondervindt in lessen, zoals lessen waarbij het altijd heel erg druk is, of met veel vrije situaties (handvaardigheid, drama, etc.), tussenuren, etc.
Dus ze kan het zeker wel al groot deel alleen.
Tot een paar weken terug ging er iemand anders op de woensdag de hele dag, maar daar is ze nu ook de gehele dag zelfstandig weer, dat gaat ook goed.