Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Elegantietocht in Waregem afgelast door de warmte

 
Profiel   

waregem
Overige


In Waregem (België) zou vandaag een Elegantietocht zijn. Aan deze tocht nemen talrijke koetsen deel en gaat het niet om de snelheid, maar om de gracieuze verschijning van zowel het paard als de menner. Na overleg met organisator vzw Phaeton en Weerstation Waregem is besloten om de Elegantietocht af te gelasten. Het kwik klimt vandaag richting de 30 graden. Drukkend warm en dus wil het stadsbestuur geen enkel risico nemen voor het dierenwelzijn.

De hitte zou te gevaarlijk kunnen zijn voor de paarden, bijvoorbeeld voor de paarden die een hele namiddag de drie stadskoetsen trekken. Paardenkenner Willy Naessens beaamt: “bij die temperaturen kunnen zware inspanningen een paard fataal worden, dat risico willen we niet nemen. Met zo een hoge UV-index is het vooral voor donkere paarden ongezond warm.” Het is nu hopen op paardvriendelijke weersomstandigheden voor de editie van 2018
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 14:46 



 
Profiel   

Goede beslissing :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 15:15 



 
Profiel   

Heel goed...hier in frankrijk nu 32 graden...het hekjes springen gaat vrolijk door

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 15:20 



 
Profiel   

Hier in Nederland Noord-Brabant) is het niet zo warm en al helemaal niet zonnig. Maar voorzichtig zijn met de gezondheid van de paarden is altijd goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-17 16:39 



 
Profiel   

Langs die tocht kan je moeilijk tenten plaatsen voor een regengordijn en verkoelende blazers. Zeker tussen de huizen en midden in de stad is het nog warmer dan buiten de stad. Ben benieuwd wat ze komende zaterdag gaan doen in Torhout als het zo heet is. Dan is het de jaarlijkse paardenmarkt en veel stamboeken hebben daar keuringen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 08:44 



 
Profiel   

idd,goeie beslissing.

en zaterdag torhout....ik heb het al meermaals weten doorgaan met zo'n temperaturen,vrees dat ze dat niet aflasten.
deze namiddag is het normaal gezien paardenmarkt in krombeke...denk ook dat dat niet afgelast wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 08:51 



 

petraaken schreef
Langs die tocht kan je moeilijk tenten plaatsen voor een regengordijn en verkoelende blazers. Zeker tussen de huizen en midden in de stad is het nog warmer dan buiten de stad. Ben benieuwd wat ze komende zaterdag gaan doen in Torhout als het zo heet is. Dan is het de jaarlijkse paardenmarkt en veel stamboeken hebben daar keuringen.


De stamboekkeuringen zijn nog goed te doen. Wij hebben er ook eens zo gestaan met vergelijkbare temperaturen. Uiteindelijk moet je gewoon 2/3 keer een rondje lopen en klaar. Je zorgt zelf voor voldoende schaduw en water voor jou paard. Is dan niet veel anders als dat ze in de weide staan te slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 09:01 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
idd,goeie beslissing.

en zaterdag torhout....ik heb het al meermaals weten doorgaan met zo'n temperaturen,vrees dat ze dat niet aflasten.
deze namiddag is het normaal gezien paardenmarkt in krombeke...denk ook dat dat niet afgelast wordt.

Ben ergens wel blij dat het bwp daar zijn keuring niet meer heeft. Hoef ik ook niet meer in die hitte daar te lopen. Ik ga lekker zaterdag iets anders doen. Lekker wat cultuur opsnuiven in Duinkerke. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 09:29 



 
Profiel   

petraaken schreef
Langs die tocht kan je moeilijk tenten plaatsen voor een regengordijn en verkoelende blazers. Zeker tussen de huizen en midden in de stad is het nog warmer dan buiten de stad. Ben benieuwd wat ze komende zaterdag gaan doen in Torhout als het zo heet is. Dan is het de jaarlijkse paardenmarkt en veel stamboeken hebben daar keuringen.

Torhout gaat gewoon door, vorig jaar was het ook enorm warm. Ik heb me dit jaar niet ingeschreven met de belgen maar ga waarschijnlijk wel eens langs, tussen de straten staan de pony's vaak wel in de schaduw, maar de paarden voor de keuringen staan vaak gewoon aangebonden of op de vrachtwagens/trailers. Met weersvoorspelling ben ik stiekem blij dat ik me vergeten in te schrijven heb ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:14 



 
Profiel   

en schaduw op de parkeer plekken heb je niet eigenlijk. Heb toch wel medelijden met de paarden die daar een dag moeten staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 11:51 



 
Profiel   

petraaken schreef
en schaduw op de parkeer plekken heb je niet eigenlijk. Heb toch wel medelijden met de paarden die daar een dag moeten staan.

ja, ik ook. Zeker, ik ben zo een watje, mijn paarden staan aan een lang touwtje, in de schaduw als het even kan, met een bundel hooi en een emmer water voor ze (dat ik in containertjes mee neem), of desnoods neem ik ze aan de hand mee naar een schaduwplekje.
Maar de rest van de trekpaarden staat vaak de ganse dag zonder hooi of water, aan een kort touwtje met het hoofd omhoog aangebonden (anders gaan de vlechten eruit ...), als ze al geluk hebben om uit de vrachtwagen te mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 13:48 



 
Profiel   

anjali schreef
Hier in Nederland Noord-Brabant) is het niet zo warm en al helemaal niet zonnig. Maar voorzichtig zijn met de gezondheid van de paarden is altijd goed.

Geen idee waar jij zit in NB
Maar ik vondt het toch ernstig warm
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-17 20:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen