Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Kruising IJslander, waar zit de töltknop?

 
Profiel   

Hallo allemaal! Ik zit met een vraag.

Mijn paard dus een kruising met een IJslander en een Welsh, hij is net 10 jaar oud. En kan (nog) geen tölt of andere IJslandse gangen op commando. Hij laat wel eens een mengelmoesje van gangen zien tijdens het rijden van bijvoorbeeld een galopwissel in het springparcours. Ik ben wel eens bezig geweest met de tölt, maar ik heb niet super veel ervaring, ik tölt wel eens op IJslander van mijn moeder maar verder niet, dus ik heb liever eens hulp van een ervaren iemand. Maar voordat ik iemand wil vragen ben ik wel benieuwd of jullie hier ervaring mee hebben? Heeft iemand een IJslander kruising, of ken je iemand met een IJslander kruising die wel (op latere leeftijd) de extra gangen heeft leren gebruiken?

Alvast bedankt voor de reacties *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:40 



 
Profiel   

De vraag is of hij echt kan tölten, niet alle kruisingen kunnen dat.
Ik zou een ervaren ijsland instructeur vragen of hij/zij je er mee kan helpen. Het intölten van een paard is niet makkelijk. Daar kun je beter hulp bij hebben dan zelf mee aanmodderen. Ik weet niet in welke regio je woont? Misschien ken ik nog wel iemand die je kan helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:43 



 
Profiel   

De tölt is een gang net als stap, draf en galop, en moet dus gereden worden, het is iets anders dan een kunstje op commando. Je zou eerst er eens achter moeten komen of je paard aanleg heeft. Dit kan je zien door goed op te letten als hij in de wei loopt en tijdens het rijden door je paard, op een volte, van draf naar stap te laten vallen. Dus gewoon steeds langzamer vanuit draf tot hij in stap valt. Op dat moment laten heel veel paarden (ook niet gangenpaarden) vaak een vorm van een 4e gang zien.

Als je je paard de tölt goed wilt leren, raad ik je aan dit door een professional te laten doen, of les te nemen. Je kan namelijk heel veel verknallen door de tölt verkeerd te rijden, dan help je de hele rug naar z'n grootje. Het moet namelijk vanuit de bilspieren en de achterkant komen, niet vanuit kort houden en het hoofd omhoog trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:45 



 
Profiel   

Inderdaad grote kans dat de knop er gewoon niet op zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:45 



 
Profiel   

Salvador heeft wel aanleg voor tölt, mijn moeder en haar tölt instructrice zegt het ook. Ik heb het ook wel op video staan! Dus ik geloof er in dat iemand het er uit kan rijden. Maar ik doe dat inderdaad liever niet zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:47 



 
Profiel   

ice_welsh schreef
Salvador heeft wel aanleg voor tölt, mijn moeder en haar tölt instructrice zegt het ook. Ik heb het ook wel op video staan! Dus ik geloof er in dat iemand het er uit kan rijden. Maar ik doe dat inderdaad liever niet zelf.

Dan zou ik gewoon ook les nemen bij de instructeur van je moeder. Als deze persoon weet waar hij of zij over praat, dan kan die je daarmee wel helpen. Maar alsjeblieft, ga niet zelf prutsen. Je paard moet leren zijn spieren heel anders te gebruiken dan normaal en als je dat verkeerd doet heb je er alleen maar narigheid van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:49 



 
Profiel   

Molfre schreef
ice_welsh schreef
Salvador heeft wel aanleg voor tölt, mijn moeder en haar tölt instructrice zegt het ook. Ik heb het ook wel op video staan! Dus ik geloof er in dat iemand het er uit kan rijden. Maar ik doe dat inderdaad liever niet zelf.

Dan zou ik gewoon ook les nemen bij de instructeur van je moeder. Als deze persoon weet waar hij of zij over praat, dan kan die je daarmee wel helpen. Maar alsjeblieft, ga niet zelf prutsen. Je paard moet leren zijn spieren heel anders te gebruiken dan normaal en als je dat verkeerd doet heb je er alleen maar narigheid van.


Dat weet ik, dat doe ik dus ook niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-07-17 19:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen