Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Culinair gangen menu koken

 
Profiel   

Goedemiddag !

Koken is een van mijn passies, echter word het tijd om mijzelf een keer uit te dagen.
Ik ben dan ook opzoek naar de wat cullinairdere (is dit wel een woord? :') ) recepten.
Het lijkt mij wel leuk om met een bepaalde keuken te werken.

Wie kan mij helpen aan goede recepten? Ik heb het idee dat ik bijna elke website al gehad heb maar ik kom er gewoon niet aan uit. Ik ben op zoek naar een voorgerecht, hoofdgerecht met bijgerechten en een dessert.

Echter mogen de volgende ingrediënten er niet in voor komen wegens allergieën van mijn kant, deze mogen wel bij de bijgerechten zitten natuurlijk:
- Varkensvlees
- Vis
- Schelpdieren
- Pinda's
- Cafeïne
- Kruidnagel

Alvast bedankt !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 15:17 



 
Profiel   

Als je uitdaging zoekt dan is de traditionele Indische keuken iets voor je. De juiste kwaliteit producten en de juiste timing is heel belangrijk. In combinatie met allerlei ingrediënten, die je wellicht niet of minder goed kent, heb je al een behoorlijke uitdaging. In een aantal gerechten wordt kruidnagel gebruikt maar de gerechten verschillen per regio dus wellicht vind je variaties met de juiste ingrediënten. Aan verschillende gangen kan ik je niet helpen maar je kan bijvoorbeeld een hoofdgast maken met daging rendang, sambal goreng boontjes, atjar, ayam goreng, en een gerecht met tempeh. Als nagerecht een zelfgemaakte spekkoek. Het Groot Indisch kookboek is een goed uitgangspunt. Maar ook bijvoorbeeld de recepten van 24kitchens 'Zoals alleen oma het maakt'

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 16:00 



 
Profiel   

Ik heb een allergie voor vis, schaal- en schelpdieren. Let er bij allergie voor de zekerheid extra op, zit altijd in de dingen waar je het niet verwacht.

Heb je bepaald type keuken dat je specifiek leuk vindt?
Wat kook je nu zoal? Dan kan ik iets beter inschatten waar ik eventueel iets leuks bij weet.

Of het echt culinair is weet ik niet. Ik vind de volgende paprika soep van Jamie Oliver heerlijk:
https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... aprikasoep
Niet echt een uitdaging qua maken trouwens maar wel iets 'niet standaard' qua smaak.

Ik ga ff verder denken voor je. Kom nu niet verder dan een zelfgemaakte tajine kofte maar daar heb ik niet echt een recept van voor je (heb wat recepten vergeleken en in de loop der jaren zelf iets van samengesteld.. alleen dat zit in mijn hoofd.. Mijn handen voeren het uit maar kan het niet navertellen :'))

Edit: stampeltje helaas is Indisch ivm vis, schaal- en schelpdieren haast niet te doen is mijn ervaring. Oa ivm de trassi die een groot deel van de smaak maakt. Mocht je goede tips hebben dan houd ik me aanbevolen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 16:01 



 
Profiel   

Het kookboek van Noma misschien voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 16:03 



 
Profiel   

Zelf zalm roken! Absoluut heerlijk.
Of een uitgebreid bbq menu met zelf gemarineerd vlees

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 16:19 



 
Profiel   

ElizeVdS schreef
Ik heb een allergie voor vis, schaal- en schelpdieren. Let er bij allergie voor de zekerheid extra op, zit altijd in de dingen waar je het niet verwacht.

Heb je bepaald type keuken dat je specifiek leuk vindt?
Wat kook je nu zoal? Dan kan ik iets beter inschatten waar ik eventueel iets leuks bij weet.

Of het echt culinair is weet ik niet. Ik vind de volgende paprika soep van Jamie Oliver heerlijk:
https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... aprikasoep
Niet echt een uitdaging qua maken trouwens maar wel iets 'niet standaard' qua smaak.

Ik ga ff verder denken voor je. Kom nu niet verder dan een zelfgemaakte tajine kofte maar daar heb ik niet echt een recept van voor je (heb wat recepten vergeleken en in de loop der jaren zelf iets van samengesteld.. alleen dat zit in mijn hoofd.. Mijn handen voeren het uit maar kan het niet navertellen :'))

Edit: stampeltje helaas is Indisch ivm vis, schaal- en schelpdieren haast niet te doen is mijn ervaring. Oa ivm de trassi die een groot deel van de smaak maakt. Mocht je goede tips hebben dan houd ik me aanbevolen!


Een aantal familieleden van mij zijn zelfs allergisch voor trassi. De verschillende gezinnen hebben vaak hun eigen aangepaste recepten. Soms wordt er geen alternatief gebruikt voor trassi maar mijn man gebruikt bevoorbeeld vaak een mengels van zelfgemaakte sojasaus en zelfgemaakte sambal of gebruikt op smaak andere kruiden. Ik vind het juist zo typerend aan Indische gerechten dat ze nooit hetzelfde zijn. Geen elke rendang smaakt hetzelfde terwijl de basis van de ingrediënten eigenlijk altijd hetzelfde zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 17:40 



 
Profiel   

Vandaar dat ik graag tips hoor :). Vind Indisch eten over het algemeen heerlijk maar aan goede recepten komen die je zonder kan maken vind ik nog wat lastig. Ben ook niet heel erg thuis in de Indische keuken in die zin dat ik het zelf bij elkaar kan verzinnen, helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-17 17:47 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties !

Stampeltje schreef
Als je uitdaging zoekt dan is de traditionele Indische keuken iets voor je. De juiste kwaliteit producten en de juiste timing is heel belangrijk. In combinatie met allerlei ingrediënten, die je wellicht niet of minder goed kent, heb je al een behoorlijke uitdaging. In een aantal gerechten wordt kruidnagel gebruikt maar de gerechten verschillen per regio dus wellicht vind je variaties met de juiste ingrediënten. Aan verschillende gangen kan ik je niet helpen maar je kan bijvoorbeeld een hoofdgast maken met daging rendang, sambal goreng boontjes, atjar, ayam goreng, en een gerecht met tempeh. Als nagerecht een zelfgemaakte spekkoek. Het Groot Indisch kookboek is een goed uitgangspunt. Maar ook bijvoorbeeld de recepten van 24kitchens 'Zoals alleen oma het maakt'

Bedankt voor de tip! Moet zeggen dat het Indisch koken mij al wel redelijk af gaat (al zeg ik het zelf :=)
Maar er zijn zeker dingen die ik nog moet proberen !

ElizeVdS schreef
Ik heb een allergie voor vis, schaal- en schelpdieren. Let er bij allergie voor de zekerheid extra op, zit altijd in de dingen waar je het niet verwacht.

Heb je bepaald type keuken dat je specifiek leuk vindt?
Wat kook je nu zoal? Dan kan ik iets beter inschatten waar ik eventueel iets leuks bij weet.

Of het echt culinair is weet ik niet. Ik vind de volgende paprika soep van Jamie Oliver heerlijk:
https://www.okokorecepten.nl/recept/soe ... aprikasoep
Niet echt een uitdaging qua maken trouwens maar wel iets 'niet standaard' qua smaak.

Ik ga ff verder denken voor je. Kom nu niet verder dan een zelfgemaakte tajine kofte maar daar heb ik niet echt een recept van voor je (heb wat recepten vergeleken en in de loop der jaren zelf iets van samengesteld.. alleen dat zit in mijn hoofd.. Mijn handen voeren het uit maar kan het niet navertellen :'))

Edit: stampeltje helaas is Indisch ivm vis, schaal- en schelpdieren haast niet te doen is mijn ervaring. Oa ivm de trassi die een groot deel van de smaak maakt. Mocht je goede tips hebben dan houd ik me aanbevolen!

Doe ik :j Nu is het bij mij (gelukkig) alleen uitslag wat ik krijg. Maar moet ik zeker opletten, ik weet pas sinds +- een halfjaar dat ik deze allergieën heb dus veel weet ik niet. Van het Indisch wist ik dus ook niet, bedankt!

Verder ben ik toch wel het meest van de Italiaanse en Spaanse keuken, echter is alles welkom natuurlijk. Ik maak dan ook meestal zelf mijn pasta's en ravioli's en mijn risotto valt altijd zeer goed in de smaak evenals de toetjes die ik maak. (Bij toetjes werk ik veel met chocolade)

Die paprika soep klinkt al goed, ga er eens naar kijken :)

Mocht je nog dingen weten, hoor ik het graag !

Gillbo schreef
Het kookboek van Noma misschien voor je?

Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken!

lissisanne schreef
Zelf zalm roken! Absoluut heerlijk.
Of een uitgebreid bbq menu met zelf gemarineerd vlees

Zeker met het warmere weer is dat ook een leuke! Zalm zal dan helaas niet gaan alleen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-17 08:20 



 
Profiel   

wil later nog wel wat uitgebreider reageren, maar misschien heb je hier al wat aan:

[VT] Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-17 11:07 



 
Profiel   

Ik vind de kookboeken van Yotam Ottolenghi echt een succes. B.v. Plenty is compleet gericht op groenten, heeeerlijk!

Er zijn veel goede (en slechte :P ) kookboeken te koop, daar zou ik eens naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-17 11:39 



 
Profiel   

Bedankt beide !

@secricible dat gerecht wat je daar plaatste ziet er goed uit zeg, netjes !

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-07-17 21:11 



 
Profiel   

Ik heb laatst eens luxe toastjes (destijds met zeezout en kruiden van de Aldi; heeeerlijk) belegd met plakjes gerookte eendenborst-filet, met daarop een chutney van rode ui.

Echt heeeerlijk!

Geïnspireerd op dit recept:

http://www.francescakookt.nl/toast-met- ... n-rode-ui/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 16:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen