Freiberger / Franches-Montagnes

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 15:58

Ik heb idd de Horseware Micklem. Ooit wat paarden terug gekocht en nooit meer wat anders omgehangen. :+ Het verschil was bij 2 pony's zo duidelijk dat ik de normale hoofdstellen niet meer gebruik.

Mooi zadel +:)+

mivanjine
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 16:21

wat voor verschil?? billie (tweede paard ) schudt enorm haar hoofd dus ik hoop dat dit wat oplost. Joliefleurs is meer van de tong naar buiten dus ik hoop dat dat met de mickklem geen probleem is

Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 17:21

Betere aanleuning, bit willen aannemen, minder met hoofd slaan en minder schuren bij het aan en afdoen van het hoofdstel.

Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:31


Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:34

Ik kom even opscheppen hoor!

Vandaag gestart voor de tweede keer. Knetterwarm en geen fijne locatie maar De Kolonel was als altijd FANTASTISCH. Hij deed het allemaal weer zo goed. <3 Weer 2 winstpunten en een mooie rode strik mee naar huis genomen. :)


Afbeelding

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 15:22

Wat goed van De Kolonel!!! Hij is echt braaf! Ik denk dat Kiara alles zou zien, behalve de plek waar ze moet lopen haha! Ziet er goed uit!

Fribi
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-09-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:33

Wauw, goed gedaan! Al je tweede succesvolle wedstrijd *\o/*

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 12:12

De Kolonel is zeker braaf! Hij vindt het soms ook spannend hoor en wil dan kijken maar meestal is het ok als ik er een paar keer langsgereden ben.

Vandaag mijn laatste wedstrijd voor de vakantie gereden, weer 2 winstpunten. :D Ik ben trots. :D :D

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:51

Wij zitten ondertussen in Zuid Frankrijk. Uit te rusten zodat we klaar zijn voor het Zwitserse Freiberger geweld. :D

Belker

Berichten: 15344
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 22:16

Heerlijk Ir111. En alle anderen. Geniet ervan.

Ik ben aan het bijkomen van de verhuizing en een pup erbij. Sav is ook over maar die heeft nu maar vakantie. Van het weekend stap ik er maar weer eens op.

MonicaLara

Berichten: 75
Geregistreerd: 15-02-16
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 15:32

Voor de personen die het nog niet hadden meegekregen: er is een extra facebook pagina via Roos aangemaakt. Voor degene die FB hebben een veel handigere manier om foto's/nieuws en leuke FM info up te loaden en met elkaar te delen!
Zo Ir111, dat ziet er knap uit op de foto en het resultaat mog er ook zijn! GEFELICITEERD! +:)+
Ben je je aan het voorbereiden voor Marche Concours? Het zou leuk zijn om elkaar te ontmoeten daar tussen de massa! Welke dagen zijn jullie er? Veel plezier alvast
Belker, verhuisd? Paardje aan huis nu? Leuk een pup erbij?
Wie gaan er nog meer richting De Jura volgende week?

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:43

FBpagina snapte ik niet helemaal. Kun je een linkje wr naar toe plaatsen?

Ik ben er zaterdag en waarschijnlijk ook zondag Monica. Zou het heel leuk vinden om je te ontmoeten daar! Ik heb geen idee hoe groot het is, lopen we elkaar wel tegen t lijf of moeten we afspreken om elkaar te vinden? In dat laatste geval kan ik mijn telefoonnummer in een pb sturen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-17 17:20

Hallo, ik kom hier even binnen vallen. ik heb gisteren mijn nrps merrie merrie moeten laten inslapen.
Ze was 3/4 arbier en 1/4 fries. ze was rond de 1.55 groot en was fanatiek en voorwaards maar super cool.

Ik ben eigenlijk op zoek naar weer zo'n zelfde type paardje.
Ik rij heel veel buiten zo nu en dan ook mennen.
ga vaak naar het bos ook in mijn uppie.
ik rij endurance op basis nivo. rij bij de verenigings lessen mee waar ik de ene week dressuur en de andere week spring ( max 70 cm) soms rij ik een tripalon of een oefencross
Heerlijk los met je knol dus. Denken jullie dat een freiberger bij mij past.
Ik heb ook al aan een Welsh cob gedacht maar die zijn net een slag kleiner.

MonicaLara

Berichten: 75
Geregistreerd: 15-02-16
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 12:52

Koetjeboe wat sneu dat je je merrie hebt moeten laten gaan! Heel veel sterkte met het verwerken ervan.

Ik denk als je dit Freiberger / Franches Montagnes topics doorleest, dan kom je al snel tot de conclusie dat dit ras een TOP ras is, heel all-round. Ze zijn super vriendelijk en erg koel in 't koppie maar absoluut niet lui. De maat is ook lekker praktisch tussen de 150 en 162 cm.
Dus wees welkom, zodra het verlies van je andere paardje verwerkt is, en ga op zoek naar een passende Freiberger. *\o/*
Bij stal Vastenholt in Olst hebben ze regelmatig Zwitserse import ras paardjes staan. Ik heb mijn merrie Lara daar ook vandaan. Heel vriendelijk paard, ze kan ook best ondeugend zijn maar onder het zadel is ze erg mak, ze schrikt in ieder geval niet zo snel als het andere bloed.
In Belgie zijn ook stallen, maar wees voorzichtig want ik heb ook niet van die goede berichten over bepaalde fokkers uit Belgie gehoord.

Ir111 Ik heb je prive berichtje gestuurd met mijn 06. Kunnen we even contact hebben in de Jura.
Ik heb al van een aantal NL Freiberger bezitters vernomen dat ze van de partij zijn tijdens de CM komend weekend. Gezellig ook om jou/jullie daar te ontmoeten. Het zou handig zijn om allen een oranje shirt te dragen, valt lekker op tussen de menigte! :)F

MonicaLara

Berichten: 75
Geregistreerd: 15-02-16
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 13:29

mivanjine schreef:
[ [url=m/k2d4kn.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ [url=m/qi68ue.jpg]Afbeelding[/url] ]

zo mijn gaston mercier, ik heb er nog niet veel gebruik van gemaakt want ik lag een maand geleden naast Joliefleur en achteraf bleek het nog al een blessure te zijn . Er staat echt wel een koppie op......we zijn het niet altijd met elkaar eens :D


T is al weer 'n maandje geleden dat je je mooie zadel liet zien. Inmiddels weer opgeknapt?

mivanjine
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-09-16

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 23:52

Hoi monica!!

Ja het pieot en kraakt iets minder maar ik rijd hooguit maar twee keer op het moment; we hebben een camping in fr en het is topdrukte!! Joliefleur gaat goed; ze heeft veel energie maar niks raars of niet te handelen. Na een half uur in de bak heeft ze her wel gezien!! Buiten doet ze het goed ( beetje snel gaat ze soms) met ons andere paard gaat het samen super!! Heb ik ook een gaston mercier voor gekocht maar tweedehands. Leuk de marche concours!! Ik volg elevage du clos virat op fb; geweldige paarden!!

melvinrandy
Berichten: 500
Geregistreerd: 17-07-13
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 13:11

Afbeelding
Afbeelding

Hallo allemaal!

Even een kleine update van mij na een zeer lange tijd :)

Mijn freiberger wandelt nog heerlijk rond door de wei samen met haar shetlander maatje. Het rijden doe ik helaas niet meer. Misschien dat ik het later oppak, maar ik heb er minder plezier in op dit moment. Ik ben nu bezig met vrijheidsdressuur en wil haar zoveel mogelijk dingen aanleren (het flemen is een doorgeslagen succes, ik heb namelijk nauwelijks normale foto's).

Erg gaaf om te zien hoe iedereen op zijn of haar manier veel plezier heeft met dit bijzondere ras! Stuk voor stuk zijn het prachtige paarden

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 10:45

Oh jongens, ik schrok me net even een hoedje wat ik op de internationale fb groep 'Freiberger Freunde aus der ganzen Welt' langs zag komen |( Veulens voor de wagen op Marché Concours?! Doen ze dat echt?! Dacht altijd dat Zwitsers vrij fatsoenlijke mensen waren... maar dit durven ze in het openbaar te laten zien?

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:24

O nee! Ongelofelijk! Hoe zijn de reacties op deze foto? Vindt men dat normaal?

Ik ben net terug van 2 dagen Marche Concours maar dit heb ik beslist niet gezien. Over het algemeen werd er netjes omgesprongen met de paarden en zagen ze er goed uit. Het enige dat ik gezien heb wat enigszins dubieus kan zijn was de race voor merries die nog een veulen aan de voet hadden lopen. De race was 1 ronde en de veulens liepen los mee. Niks dramatisch maar nu ook niet direct iets wat ik zelf zou doen.

Verder was het dus echt geweldig! Ik heb massa's mooie paarden gezien in de meest mooie omgeving die er is. Het was lang geleden dat ik in Zwitserland was maar wat is het daar mooi zeg! En wat hebben de paarden fantastisch veel ruimte (tenminste, op de plekken waar ik geweest ben).

Ik vond het MC erg gaaf. De hele dag prachtige Freibergers om naar te kijken. Er waren verschillende shows en in de middag races met Freibergers. De sfeer was gemoedelijk en zo waren de shows en races ook, daarom was het fijn om naar te kijken vond ik. Het was op het kneuterige af, zo werden de hengsten op zondag voorgereden. Bij het KWPN zit men er dan strak in het pak op, bij de Freibergers reed er zelfs iemand mee met chaps met oranje sneaker eronder. :') Niks mis mee maar gewoon leuk om te zien dat er niet veel poespas van gemaakt wordt.

Ik ben een paar Nederlanders tegengekomen waaronder MonicaLara. Was echt heel leuk om je te ontmoeten en een gezicht te hebben bij je berichten! We hebben lekker zitten kletsen. En natuurlijk geshopt, ik heb een mooi windjack met het het stamboeklogo erop gekocht. Heel tof. :D

De Kolonel heeft zich tijdens mijn vakantie vet te staan vreten. Hij is wel wat gewerkt maar niet zo veel. Resultaat: geexplodeerde pony! :wow: Vandaag krijgt hij een graasmasker om en gaan we dagelijks flink aan het werk. Ik ben me rot geschrokken! Vorige jaar heeft hij drie weken echt vrij gehad maar toen was hij aanzienlijk minder dik daarna...

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:36

Ahhh Ir111, fijn om te horen dat dit dus niet als normaal wordt gezien daar. Er staan inderdaad heel veel verontwaardigde reacties onder, en ook van een paar mensen die het hele MC bekritiseren (oa de 3-jarige races waarbij vorig jaar schijnbaar een paard afgemaakt moest worden?). Nouwja, gelukkig is dat dus niet de sfeer die er heerst, en ik ben blij dat jullie daar gewoon een prachtig evenement met een fijne sfeer hebben meegemaakt! :D

En wat gaaf van je wedstrijd weer zeg! Gefeliciteerd! Ik kan mij voorstellen dat dit heel erg motiveert om lekker door te gaan. (Nu eerst even de vetjes eraf trainen hehe). Denk je dat je van de winter wel door kan trainen zonder rijbak? Of dan even rustiger aan?

@MonicaLara, ook zo genoten op het MC? :)

Ir111

Berichten: 11972
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 11:51

De races die ik zag waren allemaal zonder zadel en voornamelijk voor kinderen (tieners). Er zitten een paar fanatieke tussen maar net zo veel die in een soort handgalop langs de tribunes gaan en zwaaien. :D De ruiters dan he. :-P

Je kunt natuurlijk van zo'n groot evenement wat vinden. Persoonlijk hou ik er helemaal niet van, ik ga dan ook nooit naar grote dingen als Jumping Amsterdam etc. Te veel hele sneue paarden. Dat vond ik bij het MC dus ontzettend meevallen (met een enkele uitzondering). Er deden ook wat warmbloeden mee, bv iets militairs, die paarden waren wel echt heel sneu om te zien. Niet dat ze ze direct mishandelen of een brute show mee rijden hoor. Maar wel paarden met pijn in hun lijf en dat zag je. Daar werd ik dan minder blij van. Maar ik heb dus echt nauwelijks Freibergers gezien die in zo'n conditie waren. Daar werd ik erg blij van. Ik ga zeker nog een keer terug hoor!! :))

edit: wedstrijden zijn tof inderdaad, volgende week zondag mag ik weer. :) Hoe het van de winter gaat weet ik nog niet. Misschien dat ik dan twee keer per week naar een binnenbak ga om te rijden en verder gewoon in het bos ofzo. Of misschien een winterstopje. We zien wel.

MonicaLara

Berichten: 75
Geregistreerd: 15-02-16
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:05

Afbeelding
GRANDIOOS was het!
Veulens voor de kar heb ik wel gezien maar zag er onschuldig uit, vond ik. Kleine kar en er liepen 2 mensen ad hand mee. Vanzelfsprekend hoort dit niet!
Verder, zoals Irene noemt, zo paard vriendelijk mogelijk georganiseerd.
Prachtige shows met nog mooiere freibergers.
Vriendelijk mensen die Zwitsers en vele gezellige Nederlanders ontmoet waaronder, Irene, Maartje, Sytske, Erik uit NL en Cecil & Daan natuurlijk.
Volgend jaar ga je mee hoor Ziezox

HeidiHeros
Berichten: 100
Geregistreerd: 17-10-15
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:50

Prachtig om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien! Hopelijk kan ik daar ook nog eens een x naar toe. Lijkt me geweldig!!

Hier gaat ook alles goed, lekker weer begonnen met de serieuze wedstrijd training (weer met een bitje in). Hij pakt het geweldig op dus de weken wedstrijd rust en iets relaxter training hebben hem weer goed gedaan.

26 augustus hebben we een BB cross gepland in Norg. Super spannend, maar heb er ook erg veel zin in!! Ben heel benieuwd! Hier nog weer een paar plaatjes van m'n topper!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fribi
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-09-14

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:00

Ja, het MC was prachtig! Ontspannen sfeer, natuurlijk superleuke paarden en mooie shows. Op een gegeven moment trokken ze een parachutist op met de menwagen, geweldig. Die veulens voor de kar heb ik niet gezien, een smet op het mooie evenement en het komt niet echt overeen met het positieve beeld van de Zwitsers en paardenwelzijn. Ik hoop dat dit de laatste keer is dat ze dit hebben gedaan.

Ik ga zeker nog een keertje terug!

Prachtige foto's HH, wat kan Heros mooi springen! Wat is eigenlijk zijn stokmaat? Hij lijkt zo groot.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Freiberger / Franches-Montagnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:45

Aaaaaaahhhh Roos, prachtige foto's weer zeg!!

@MonicaLara, haha ik durf niet. Ben bang dat ik per ongeluk een veulen koop ofzo :')