Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 18 [ 433 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Let op giftige eieren in omloop

 
Profiel   

Let op waarschuwing uitgegaan voor giftige eieren. Van een nummer is het accuut gevaarlijk anderen zijn wel te hoog ook maar niet accuut,

Heb een nieuw bakje staan. Zijn potdorie biologische eieren. Van de boed :oo biologisch met teveel gif erin.

http://www.nu.nl/eten-en-drinken/486361 ... gn_id=A100
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 20:53 



 
Profiel   

De boer zal niet geweten hebben dat de "schoonmaker" dit middel heeft gebruikt om zijn stallen te ontsmetten. Er wordt nu weer gewezen naar de kippenboeren, maar dit keer kunnen zij hier niets aan doen. Ik vind het echt heel erg dat zij weer zoveel bagger over zich heen krijgen en in onzekerheid leven of de kippen behouden mogen blijven, na de moeilijke periode die ze al achter de rug hebben.

Edit; wij even verandert in zij, want wij hebben geen kippen :o


Laatst bijgewerkt door suffie op 31-07-17 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:05 



 
Profiel   

Maakt me geen biet uit waar wie hiervoor verantwoordelijk is. -O- Maar ik koop juist biologische producten om geen gif binnen te krijgen. Ben erg gevoelig voor dergelijke stoffen en wordt er snel ziek van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:07 



 
Profiel   

Maar even los van het feit dat er nu een middel is gebruikt wat niet is toegestaan, ook een biologische boer zal na een ronde zijn stallen moeten ontsmetten en dat gaat niet met een kruidendrankje. Bij ontsmetting komt altijd een "gif" in beeld, alleen is dit normaal gesproken niet gevaarlijk voor de volksgezondheid. Deze "schoonmaker" is gewoon heel verkeerd bezig geweest, want er is bekend dat dit middel allang verboden is in Nederland. Waarschijnlijk een kwestie van geld?????
Kun je geen eieren bij een plaatselijke hobbyboer/particulier halen tijdelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:12 



 
Profiel   

Wij hebben net onze Rondeel eieren nagekeken en die zijn veilig :)

Bedankt voor de waarschuwing TS

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:13 



 
Profiel   

Die van mij ook, maar toch fijn om het even gecontroleerd te hebben. Doe mijn best goede eieren te kopen en dan hoor je dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:14 



 
Profiel   

Tot voor kort had ik mijn eigen kippen en eigen eieren dus. Omdat ik allergisch ben geworden voor hun stof moet ik nu eieren kopen. En doe dat dus bij voorkeur biologisch. Het meeste wat ik koop is dat ook.

Zelf gebrukte ik dutchies of finecto plus tegen bloedluis. Werke meer dan perfect.

Ik weet dat de ontsmetter verkeerd bezig is geweest en illegaal spul heeft gebruikt. Maar juist schokkend dat het biologische eieren betreft. Die markt heeft al moeite genoeg hun imago hoog te houden met vragen als hoe weten we zeker dat er niks aan gif wordt gebruikt. En nu dit.

Ik ben echt blij dat ik tegen mijn gewoonte in juist agfgelopen twee weken geen eieren op heb. Dit doosje had al op moeten zijn. :oo omdat ik van ziekenhuis dietist extra eiwit binnen moet krijgen en eigenlijk veel moet eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:17 



 
Profiel   

En het 'grappige' is dat bij honden nog gewoon Fipronil wordt gebruikt als anti-vlooienmiddel (o.a. Beap har). Net zo slecht voor de hond als voor ons...en dan vindt men het vreemd dat de hond op latere leeftijd last van de nieren krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:29 



 
Profiel   

Wat denken jullie nu hoeveel van die stoffen er in een ei zitten. De hokken worden er mee ontsmet, dus hoeveel krijgt een kip binnen? en hoeveel zit er dan in een ei? Denk dat het weer erg overtrokken wordt. Bovendien staat er "gevaarlijk bij langdurig gebruik door kinderen." Wat is langdurig? dagelijks 10 eieren gedurende weken? Geen idee.
En ja ook biologische kippen hebben luizen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:39 



 
Profiel   

Dat alle kippenhokken bloedluis kunnen hebben weet ik ook. De kip zelf eigenlijk niet eens. De hokken zijn het probleem.

Overtrokken is het niet. Mijn gezondheid is niet helemaal ok. Loop al te worstelen met eten met wat ik mag hebben en ben erg gevoelig voor medicatie enz. Dat risico kun je niet hebben gewoon.

Stof is verboden voor dit gebruik. En hond eet je niet op hier in ons land

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 21:48 



 
Profiel   

De gedachte dat een bioloog geen bestrijdingsmiddelen gebruikt is sowieso niet correct. Maar de waarschuwing voor deze eieren kan natuurlijk nooit kwaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 22:06 



 
Profiel   

De problemen kunnen komen aan lever, schildklier en nieren. Vandaar dat ik moet uitkijken. Heb een beroerde schildklier, lever heeft een dreun gehad na geelzucht als klein pukkie. Nieren zijn in orde gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-07-17 22:41 



 
Profiel   

Wat ik knap vind is dat er sinds de 22e geen "besmette" eieren meer in de winkel zijn gekomen, maar ze er nu pas mee komen voor de consument...
Klopt ergens iets niet lijkt mij, want eieren gaat in een stuk door en word niet maar eens per week geleverd O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 04:01 



 
Profiel   

De bedrijven die klant waren van het bedrijf wat het middel gebruikt heeft bij hun klanten zijn na de eerste ontdekking allemaal uit voorzorg geblokkeerd.
Vervolgens is er onderzoek gedaan naar het gehalte aan gif in de eieren en nu dat bekend is, wordt dat ook gedeeld.
Ze hebben dus bij de ontdekking wel degelijk gezorgd dat er geen verdere verspreiding op zou treden.
Mochten er geen gehaltes van het gif in de eieren worden aangetroffen, zouden de eieren weer worden vrijgegeven.

Een "vers ei" in de supermarkt is nl maar wat je vers noemt.
Kan al gauw 2 weken na het leggen pas in de winkel komen en dan daar nog een paar dagen liggen wachten op de consument.
Dus dat er na 22 juli geen besmette eieren van de bekende bedrijven waar met het gif gewerkt is, in de winkel zijn gekomen is niet vreemd, dat is logisch.
Er wordt ook niet dagelijks eieren opgehaald op alle legbedrijven en partijen blokkeren hoeft niet zichtbaar voor de consument te gebeuren.


@Ts: dit is heel vervelend voor jou, maar in dit geval ligt dit echt niet aan de biologische pluimveehouder waar jouw eieren vandaan komen, maar aan het bedrijf wat het antiluizenmiddel heeft toegepast (of aan diens toeleverancier, het komt uit België en daar is waarschijnlijk een wel toegestaan middel vermengd met dit gif).
Ook in de biologische houderij worden stallen schoongemaakt en behandeld tegen luizen. Dieren die buiten rondlopen nemen eerder dergelijke parasieten weer mee naar binnen dan gesloten stallen, dus is het ook heel logisch dat daartegen behandeld wordt.
En de pluimveehouders gaan er natuurlijk niet vanuit dat een professioneel bedrijf dat ze daarvoor inhuren niet toegestane middelen gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 06:33 



 
Profiel   

Ik meende op de radio gehoord te hebben dat dit product pas sinds januari verboden is. Weet iemand daar meer over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 07:10 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Een "vers ei" in de supermarkt is nl maar wat je vers noemt.
Kan al gauw 2 weken na het leggen pas in de winkel komen en dan daar nog een paar dagen liggen wachten op de consument.
Dus dat er na 22 juli geen besmette eieren van de bekende bedrijven waar met het gif gewerkt is, in de winkel zijn gekomen is niet vreemd, dat is logisch.
Er wordt ook niet dagelijks eieren opgehaald op alle legbedrijven en partijen blokkeren hoeft niet zichtbaar voor de consument te gebeuren.

Dit inderdaad.

Verder over het gif: een stal moet ontsmet worden voordat nieuwe dieren in de stal komen. Regels. Dat het een gif is dat niet meer is toegestaan ligt niet aan de boer zelf.. Die schakelt ook een expert in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 07:31 



 
Profiel   

Ik heb gelukkig eitjes van de kippen van zusje

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 08:08 



 
Profiel   

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/meer ... chte-codes

Meer codes met een probleem gevonden

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 21:24 



 

Als het goed is, is er ook bekend gemaakt dat het vooral giftig is voor kinderen, niet zozeer voor volwassenen, chronisch zieken of ouderen. Dit in verband met het lichaamsgewicht; door een laag lichaamsgewicht heeft het een grotere impact. Ik begrijp je ongerustheid TS maar het is niet realistisch om te denken dat je nu vergiftigd wordt omdat je ziek bent, trust me.

Wat ik vooral gevaarlijk vind (voor kinderen vooral) is dat de NVWA (of welke instantie zich er dan ook mee bezig houdt) is dat ze niet weten in welke producten de eieren allemaal zijn verwerkt en in welk tijdframe. Dat betekent dat ik voorlopig alle producten met ei moet vermijden voor m'n zoontje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 21:28 



 
Profiel   

Nee hoor dat ben ik ook niet. Heb ook geen eieren op, maar voldoende mensen op bokt met kinderen die mogelijk de berichten anders missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-08-17 21:35 



 
Profiel   

Ik werk in het lab waar we deze eieren hebben getest op fipronil en nog steeds eieren om te testen binnen komen. Daarnaast hebben we ook andere vormen dan gewone eieren binnen gekregen zoals eipoeder en dergelijke. Wellicht dat de NVWA hier binnenkort ook over bericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 06:03 



 
Profiel   

Wat ik me inderdaad afvraag, zijn deze eieren alleen bij de consument terecht gekomen of ook in de industrie. In zoveel producten zit ei verwerkt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 06:21 



 
Profiel   

Ik vind het redelijk overtrokken. Ja, het is schandalig dat zo'n bedrijf verboden middelen gebruikt, maar inderdaad, we komen er veel vaker mee in aanraking door het ontvlooien van onze dieren en dan maakt niemand een drama. De hele paniekvoetbal nu vind ik een beetje overdramatisch. Het stukje dat Martijn Katan (voedingswetenschapper) er over schreef vond ik wel lekker ontnuchterend

Citaat
Hoe gevaarlijk is Fipronil in eieren? Ik heb het voor u uitgerekend. Op Sri Lanka deden in een paar jaar tijd zeven mensen een zelfmoordpoging met pure Fipronil. De hoeveelheid kwam overeen met de maximaal toegestane hoeveelheid Fipronil in tien miljoen eieren.Na twee tot vier dagen in het ziekenhuis gingen ze alle zeven gezond weer naar huis.
Geen reden tot zorg dus, die Fipronil. Weet je wat echt gevaarlijk is? Keukentrapjes!
BRONNEN
Mohamed, F. et al, 2004. Acute Human Self‐Poisoning with the N‐Phenylpyrazole Insecticide Fipronil—a GABAA‐Gated Chloride Channel Blocker. Journal of Toxicology: Clinical Toxicology 42, 955–963.
European Food Safety Authority, 2012. Reasoned opinion on the review of the existing maximum residue levels (MRLs) for fipronil according to Article 12 of Regulation (EC) No 396/2005. EFSA Journal 10.


Ondertussen worden 1000en kippen illegaal geruimd op dit moment. Terwijl ze zelf geen enkel risico vormen voor de gezondheid, zolang ze niet geslacht worden. Schandalig en om te janken wat mij betreft.


Laatst bijgewerkt door secricible op 02-08-17 06:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 06:35 



 

karuna schreef
Nee hoor dat ben ik ook niet. Heb ook geen eieren op, maar voldoende mensen op bokt met kinderen die mogelijk de berichten anders missen.

Nouja, je eerdere berichten deden anders vermoeden. Dat je al zo moet opletten want je gezondheid is niet OK en dat je geen tik op je lever of nieren kan hebben. En dáár reageerde ik dus op, want er is al bekend gemaakt dat zieken en ouderen zich dus geen zorgen hoeven te maken. Zeker als je geen eieren op hebt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 06:38 



 
Profiel   

Maar van wat ik op internet kan vinden is het middel een paar jaren geleden in de eu uit de handel gehaald omdat bijen eraan stierven, niet omdat het zo giftig zou zijn. Ik neem aan dat het middel járenlang gebruikt is om kippenstallen te ontsmetten, niet? Waarom dan nu ineens zo'n drama er over maken? Het kan dus ongezond zijn voor jonge kinderen.. maar eieren zijn van zichzelf ook al ongezond vanwege het hoge cholesterolgehalte.. Ik vind het vooral heel erg zonde om al die eieren te vernietigen..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-08-17 07:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 18 [ 433 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 18  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen