Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[BLOG] Mongol Derby 2017: Olympiër, aardappelboer en bankier

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community


Wat hebben een Olympiër, een aardappelboer, een kunstenaar, een bankier, een 'Desperate House Wife', een hondensleeër en een detective gemeen? Juist! Allemaal doen zij een gooi naar het finishen en winnen van de Mongol Derby 2017!

Dat finishen zal ook dit jaar niet zonder slag of stoot gaan. Met een finishpercentage tussen de 40 en de 60% kan de Mongol Derby met recht de zwaarste paardenrace ter wereld worden genoemd. In maximaal tien dagen zullen 38 ruiters een route afleggen van 1000 km over de steppe van Mongolië. Na de start ten zuidwesten van Ulaanbaatar, de hoofdstad van Mongolië, zullen de deelnemers diverse bergpassen passeren, steppe over galopperen, zompig moeras proberen te vermijden en zich proberen te beschermen tegen de brandende zon, felle hagelbuien, extreme hitte en ijzige koud. Tijdens de Mongol Derby dien je op álles te zijn voorbereid.

Met slechts vijf kilo bagage, een slaapzak, matje, regenjas, donsjas, extra set kleding, EHBO set en extra batterijen, gaan zij de strijd aan met zichzelf. Want de Mongol Derby is voornamelijk een strijd met jezelf: vermoeidheid, blaren, blauwe plekken, schuurplekken, misselijkheid, honger en dorst. Niet iedereen blijkt zo sterk te zijn als dat zij dachten en vele zullen het einde niet halen.

Ook dit jaar heeft de organisatie een interessante groep mensen bij elkaar weten te brengen. Op de startlijst zien we een aantal bekende namen terug:

William Comiskey (28, Australië): Samen met de Canadese Heidi Telstad en Marcia Hefker Miles kwam William in 2016 na 8 dagen rijden als eerste over de finish. Dit jaar is hij wederom vast besloten om te gaan winnen, maar nu graag alleen. Met de ervaring zit het wel goed bij William, maar heeft hij nog de onbevangenheid van vorig jaar?

Barry Armitage (Zuid Afrika): Deze avonturier en historicus reed niet eerder de Mongol Derby, maar is onder de oud-deelnemers wel bekend als organisator van “Race the Wild Coast”: een 350 kilometer lange tocht te paard langs de kust van Zuid Afrika. Deze race is technischer dan de Mongol Derby, dus naar verwachting zal deze man goed presteren zodra de route naar minder herbergzaam gebied leidt.

Leslie Wylie (35, USA): Getraind bij de welbekende oud-deelneemster Devan Horn en net terug van de Colorado trail. In een groepje van 5 hebben zij te paard 500 mijl afgelegd om zo perfect voorbereid te zijn op de lange dagen in het zadel in Mongolië. Daarnaast heeft ze voorafgaand aan de race een blog op Eventing Nation geschreven.

Ed Fernon (29, Sydney): Niet alleen Leslie en Barry hebben al aardig wat uren in het zadel gemaakt. Ed reed 1000 km van Braidwood naar Mebourne over de Snowy Mountains. Daarnaast nam Ed deel aan de Olympische Spelen in 2012 in de moderne Penthalon.

De Mongol Derby zou de Mongol Derby niet zijn als diegene die op papier de grootste kans hebben, uiteindelijk niet zo goed 'scoren'. Immers is deze race 33% skills, 33% horsemanship en 33% geluk.

Ondanks dat er dit jaar geen Nederlandse deelnemers zijn (maar volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid wel!), zal er dagelijks een blog verschijnen over de voortgang van de race.

Planning:
6 augustus: Pre-race training 1 in Ulaanbaatar.
7 augustus: Eerste training op de steppe.
8 augustus: Tweede training met bagage op de steppe.
9 augustus: Startschot van de Mongol Derby 2017
16 augustus: Finish van de winnaar verwacht.
18 augustus: Laatste finishers verwacht.

Handige links:
De tracking site
Algemene informatie op de website van The Adventurists
De Mongol Derby op de Bokt Wiki
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 16:30 



 
Profiel   

Leuk! Ik ga weer volgen! Vorig jaar nog contact gehad met Tim Finley over FB messenger, omdat ik zijn verhaal zo indrukwekkend vond. (Marinier die een aantal maten had verloren in Irak/Afghanistan? En elk paard dat ie reed naar een van de mannen vernoemde). Echt een bijzonder race...

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 16:41 



 
Profiel   

Ga het zeker weer volgen! Er zou wel een NL'er meedoen toch? Die had ook een topic..

En 10.000 km in max 10 dagen? Nulletje teveel hoop ik? ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 18:22 



 
Profiel   

Zo gaaf! Echt respect voor de mensen die daaraan meedoen :)

Hoe trainen die mensen daar eigenlijk voor? In Nederland bijvoorbeeld, of een land zoals Nederland, heb je niet echt een landschap zoals Mongolië om veel te kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 18:23 



 
Profiel   

Danielleeee_ schreef
Zo gaaf! Echt respect voor de mensen die daaraan meedoen :)

Hoe trainen die mensen daar eigenlijk voor? In Nederland bijvoorbeeld, of een land zoals Nederland, heb je niet echt een landschap zoals Mongolië om veel te kunnen rijden.


Trainen gebeurt op meerdere manieren natuurlijk. Enerzijds door veel kilometers in het zadel te maken. Dat kan door een combinatie van buitenritten door allerhande natuurgebieden en gewoon bakritten. Veel Derbyruiters gaan ook (tijdelijk) Endurance wedstrijden rijden. Die vinden ook gewoon plaats in Nederland, bijvoorbeeld op de Veluwe, maar ook in Limburg, Drenthe en Zuid Holland. Anderzijds wordt ook een algemene fitheid getraind door bijvoorbeeld een combinatie van krachttraining en hardlopen of wielrennen. Het gaat er voornamelijk over dat je fit bent, linksom of rechtsom. Spierpijn krijg je toch wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 18:30 



 
Profiel   

Merell123 schreef
En 10.000 km in max 10 dagen? Nulletje teveel hoop ik? ;)

1000 inderdaad := :)) Ik heb hem aangepast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 19:52 



 
Profiel   

Leuk dat je weer blogt Chris!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-17 20:11 



 
Profiel   

Ben benieuwd, ik ga ook weer volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 07:54 



 
Profiel   

Leuke blog Novalues, ik volg weer! Nu al zin om de hele dag stipjes te volgen.

Wat is er gebeurd met de Nederlandse inschrijving(en)? Ik dacht dat er 2 dames uit ons kikkerlandje mee wilden doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 08:03 



 
Profiel   

Ik volg ook weer !
De bokster die mee zou doen heeft volgens mij niks meer laten horen dus geen idee waarom ze niet meedoet ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 08:21 



 
Profiel   

Ik ga weer meeh volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 08:34 



 
Profiel   

Szan schreef
Leuke blog Novalues, ik volg weer! Nu al zin om de hele dag stipjes te volgen.

Wat is er gebeurd met de Nederlandse inschrijving(en)? Ik dacht dat er 2 dames uit ons kikkerlandje mee wilden doen?

Volgens mij was er eentje al vrij snel afgevallen, toch? De andere zat inderdaad op Bokt en was er al voor aan het trainen maar heeft het toch afgezegd. Geen idee of ze de reden vermeld had of niet. Wel jammer, want het maakt het altijd wel extra spannend als er Nederlanders mee rijden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 09:43 



 
Profiel   

Ik ga het ook weer volgen! Vorig jaar voor het eerst gevolgd en het werkt verslavend :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 09:51 



 
Profiel   

Jaaa leuk! Ik ga weer volgen. Vind dit zo'n bijzondere race :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 10:04 



 
Profiel   

Ah ik had gemist dat één deelnemer zich al terug had getrokken. Jammer dat het er niet in zit voor hen dit jaar, is altijd extra leuk om een Nederlandse deelnemer aan te kunnen moedigen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 10:34 



 

Ik volg trouw weer ! , stipjes kijken en stipjes aanmoedigen vanaf de bank :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 18:47 



 
Profiel   

Novalues schreef
Danielleeee_ schreef
Zo gaaf! Echt respect voor de mensen die daaraan meedoen :)

Hoe trainen die mensen daar eigenlijk voor? In Nederland bijvoorbeeld, of een land zoals Nederland, heb je niet echt een landschap zoals Mongolië om veel te kunnen rijden.


Trainen gebeurt op meerdere manieren natuurlijk. Enerzijds door veel kilometers in het zadel te maken. Dat kan door een combinatie van buitenritten door allerhande natuurgebieden en gewoon bakritten. Veel Derbyruiters gaan ook (tijdelijk) Endurance wedstrijden rijden. Die vinden ook gewoon plaats in Nederland, bijvoorbeeld op de Veluwe, maar ook in Limburg, Drenthe en Zuid Holland. Anderzijds wordt ook een algemene fitheid getraind door bijvoorbeeld een combinatie van krachttraining en hardlopen of wielrennen. Het gaat er voornamelijk over dat je fit bent, linksom of rechtsom. Spierpijn krijg je toch wel.

Bedankt voor de uitleg! Dat maakt het wel wat duidelijker :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 19:10 



 
Profiel   

Ahhh leuk, ik volg ook weer!!! Jammer inderdaad dat er geen Nederlander meer meedoet. Geen idee waarom ze is afgehaakt. Hopelijk volgend jaar weer één of meerdere Nederlanders erbij, dat maakt het volgen nog leuker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-08-17 19:32 



 
Profiel   

Daar is het weer! Af en toe illegaal op het werk stipjes volgen. :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 06:06 



 
Profiel   

Ik volg ze ook op twitter en leuk nu er al updates komen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 07:10 



 
Profiel   

Ik volg ook weer! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 20:04 



 
Profiel   

Leuk dat je weer een blog schrijft! Heb die vorig jaar met veel plezier gelezen. Dit jaar weer meelezen.
Jammer dat de 2 Nederlandse deelnemers zich hebben terug getrokken

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 20:15 



 
Profiel   

-


Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 05:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 20:21 



 
Profiel   

Jammer dat er geen Nederlandse deelnemers meedoen..
Maar ik ga ook weer volgen.
Knap hoe ze het volhouden zo'n loodzware tocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 20:26 



 
Profiel   

Leuk! ga je elke dag weer een blog schrijven?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-17 20:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 215 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen