Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe gaat het nu met de Bokt veulens: Gouden Boktveulen 2005

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Luna met haar eigenaresse in Zwitserland.

Deze maand in 'Hoe gaat het nu met de Boktveulens?' lees je over Luna van de Vredinghe. In 2005 schreef Bokker Faniek Luna in voor de Boktverkiezingen, waar zij gouden veulen werd. Luna is in 2007 verkocht, maar haar huidige eigenaresse wilde graag een stukje voor jullie schrijven. Het gaat heel goed met Luna, op dit moment is ze zelfs samen met haar eigenaresse in Zwitserland!

Luna kwam op mijn pad toen ze 4 jaar oud was, zomer 2009. Ik begon als vrijwilliger op een zorgboerderij, waar Luna op dat moment woonde samen met haar ezelvriendinnetje.
De beheerder, haar eigenaresse, vroeg of ik Luna wilde verzorgen, rijden en beweging geven aangezien zij daar op dat moment niet de mogelijkheden voor had.
De allereerste keer dat ik Luna zag, was toen ik door een klein raampje de stal in keek. Ik wist helemaal niets van haar, maar ik wist gelijk: dit is MIJN paard! Dus uiteraard ben ik op het verzoek haar te verzorgen ingegaan en daar begon ons avontuur..
Op dat moment deed ik al een paar jaar Parelli, wat ik met Luna samen voortzette. We hadden samen plezier, oefenden en gezien de locatie maakten we regelmatig buitenritten door de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Ik herinner me nog goed dat we tijdens onze allereerste buitenrit midden in een kudde herten belandden – ik had geen idee hoe ze zou reageren, maar ze gedroeg zich voorbeeldig, alsof ze het dagelijks deed. Wat was ik trots!
We hebben naast een hoop kilometers samen ook heel veel grondwerk gedaan waarin we elkaar uiteindelijk volledig vertrouwden. Helaas kwam na ruim een jaar het nieuws dat ze verkocht ging worden en ik had toen niet de mogelijkheden om haar te onderhouden, dus na de zoektocht naar een nieuwe eigenaar heb ik afscheid moeten nemen. Ik bleef in contact met de nieuwe eigenaresse, die onder andere veel buitenritten met haar maakte. Helaas moest ook zij haar na een jaar verkopen en ik was nog steeds niet in de gelegenheid om een paard te onderhouden, dus opnieuw moest ik mijn vriendinnetje laten gaan….
Na ruim een half jaar, we zijn inmiddels in oktober 2012 beland, namen de toenmalige eigenaren contact met me op.
Ze liepen vast met Luna (het is een merrie met een karakter, een sterke eigen mening en vooral heel veel grappen en trucjes) en zij hadden vernomen dat ik Luna goed kende, dus hun vraag was of ik ze wilde helpen.
In november ben ik op bezoek geweest – ons weerzien was erg bijzonder (ik had haar toen al meer dan een half jaar niet meer gezien). We liepen het stallenblok in en toen ik haar naam riep, keek ze gelijk op en hinnikte luid.. Het werd een gezellige avond en ik drukte de eigenaren op het hart goed voor haar te zorgen en dat ik hoopte dat ze bij hen oud zou worden, maar áls ze haar ooit weg wilden doen, of ze dan mij wilden bellen.
Nooit had ik verwacht dat ik het allermooiste Sinterklaascadeau dat jaar zou krijgen: ze belden me op dat ze, nadat ze Luna en mij samen hadden gezien, haar aan mij wilden verkopen omdat ze vonden dat wij bij elkaar hoorden. Heel bijzonder en uiteraard direct JA gezegd, gezien ik nu in de situatie zat een paard te kunnen onderhouden!
[ img ]
Luna als 7-jarige.

En daar ging ons avontuur verder; januari 2013 werd Luna gebracht. We hebben flink veel tijd geïnvesteerd in grondwerk, omdat het rijden niet vanzelf goed ging.
Ze bouwde heel veel spanning op en rende weg voor alles wat je vroeg. Door veel aandacht te besteden aan de basis, samen met onze instructeur, groeiden het vertrouwen en de ontspanning ook onder het zadel. Eén van mijn dromen met haar werd daardoor werkelijkheid: samen op vakantie naar de Veluwe!
Inmiddels hebben we er al verschillende vakanties op zitten met verschillende vriendinnen, en elke keer is het weer genieten en ben ik enorm trots op haar.

Toen Luna van mij werd studeerde ik nog. Inmiddels twee jaar geleden studeerde ik af als fysiotherapeut, waarna ik het werkende leven in ging. Dat was niet alleen voor mij een omschakeling, maar ook voor Luna.
Gedurende mijn studie was zij al mijn rustpunt, zo nog meer toen ik ging werken. Na ruim 1,5 jaar gewerkt te hebben (en verschillende lessen gehad te hebben van een Zwitserse Parelli instructeur) kwam ik erachter dat ik voor mijzelf het roer om moest gooien omdat ik het anders niet lang vol zou houden.
Ik nam contact op met de Zwitserse instructeur of ik naar zijn boerderij kon komen als werkstudent voor een jaar – samen met Luna uiteraard. Een heel jaar even geen patiënten behandelen maar werken aan mijzelf, werken aan mijn relatie met Luna, leren over paarden, leren over het leven…
Gelukkig was het mogelijk en in april 2017 begon ons avontuur hier, in Zwitserland. Luna moest enorm wennen: van het platte, zachte Nederland, naar het Zwitserse rotsachtige gebergte in een nieuwe kudde. Ze heeft wat spierpijn gehad, maar inmiddels (nu 3 maanden later) is ze helemaal gewend en ze doet het enorm goed in de kudde.
Ze leert hier steeds meer voor zichzelf op te komen (ze was altijd nogal onderdanig in de kudde) en ook onze relatie wordt steeds beter. Het is ongelooflijk en onbeschrijfelijk om Luna nu te vergelijken met hoe ze 4,5 jaar geleden was, toen ze van mij werd.
Ze is zacht, kalm, zelfverzekerd – maar haar extraverte karakter zal gelukkig nooit veranderen! Ze is uitgegroeid tot een mooie haflinger, inmiddels 12 jaar oud en wordt hier in Zwitserland “de Barbie” genoemd vanwege haar lange, witte manen en haar prinsessen-uitstraling.
Hilarisch was het dat toen ik aankwam (Luna is met professioneel transport hierheen gekomen en arriveerde 4 dagen eerder dan ik) er verschillende roze spulletjes uit de auto kwamen – Luna was vanaf het begin al mijn prinsesje, maar nu komen we dus nooit meer van het “barbie-imago” af haha!

Voorlopig zijn we nog hier tot april volgend jaar. In dit jaar wil ik haar, onder begeleiding, zo ver mogelijk opleiden in zowel de dressuur (Ecole de Légerèté) als in het grondwerk om haar fysiek, mentaal en emotioneel zo goed mogelijk in balans te houden/krijgen.
Wanneer we terugkomen wil ik vooral genieten met haar van een heleboel kilometers buitenritten (ik hoop te verhuizen naar de Veluwe) en ik wil crosstrainingen met haar gaan doen.
Daarnaast hoop ik ooit TREC en/of endurance met haar te starten, zodat we samen een doel hebben. Ook hoop ik nog eens met haar op vakantie te gaan naar haar fokster, om ook Luna haar moeder te ontmoeten die nog steeds bij bokker Faniek is.
Maar vooral: nog heel veel jaar van mijn gouden meisje genieten!

[ img ] [ img ] [ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 15:24 



 
Profiel   

Wat een leuk stukje om te lezen! En het is vast een geweldige ervaring om een jaartje in Zwitserland met je paard door te brengen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 15:34 



 
Profiel   

Bewegingsmonster Luna, mafkees. Online geboren zien worden bij faniek en ik heb jullie op afstand gevolgd. Zo fijn te horen dat het zo goed met jullie gaat en nu in Zwitserland. Hoe gaaf is dat.
Heel veel plezier op jullie reis samen. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 15:34 



 
Profiel   

Wat geweldig!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 20:04 



 
Profiel   

Wat een fantastisch verhaal. Wat ontzettend goed ook van de vorige eigenaar dat ze vond dat jullie bij elkaar hoorden <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 20:09 



 
Profiel   

Wat een mooi verhaal! Ik wens jullie nog heel veel mooie jaren toe <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 21:21 



 
Profiel   

Knappe Luna!! Jullie zijn een prachtig team samen. Trots op jullie❤️

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 21:49 



 
Profiel   

Een heel jaar lang bij Mikey? Wat gaaf! Geniet ervan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 22:11 



 
Profiel   

Mooi verhaal hoor! Zou de bokt veulenfoto nog ergens op te snorren zijn? Hij staat helaas niet in de WIKI.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-17 22:42 



 
Profiel   

Wat ontzettend leuk om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 17:24 



 
Profiel   

Bedankt allemaal! Ze doet het echt fantastisch hier en met hulp van Mikey gaat alles ook steeds beter, ze gaat nu echt beter en beter in balans lopen en dragen en mentaal in balans. Ben zo trots op mijn gouden meisje en ben enorm dankbaar dat ze nu bij mij is <3

@Flinty, jup een jaar als werkstudent bij Mikey :D echt een gave ervaring en buitengewone kans!

Bedankt voor alle reacties, Aniek heeft wellicht nog wel de nominatie foto?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 19:16 



 
Profiel   

Ah Luna! Die herinner ik me nog goed! Wat is ze knap :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 19:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen