Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kunststof kozijnen of houten kozijnen

 
Profiel   

Hoihoi,

Ik en mijn vriend willen de kozijnen laten vervangen in ons huis
omdat we een slechte voordeur hebben, lekkage boven het voorraam, boven nog enkel glas hebben. Dus we dachten dan pakken we het gelijk goed aan en laten we er kunststof kozijnen in zetten (ivm minder onderhoud).

Offertes aangevraagd waarbij de prijzen nog behoorlijk tegen vielen -O- Maar we wisten van te voren dat het behoorlijk wat zou gaan kosten.

Nu hoorde ik van de week echter dat kunststof kozijnen ook verkleuren? En mogelijk ook nog duurder is dan houten kozijnen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie en naar de voor- en nadelen van kunststof kozijnen versus houten kozijnen
(een offerte voor houten kozijnen ga ik ook opvragen).

Ik ben benieuwd, want ik vind het nog een vrij lastige keuze :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 07:25 



 
Profiel   

Ik heb in mijn huis hout-look kozijnen laten zetten. Het verschil met goede (!) hardhouten kozijnen was niet zo heel erg groot.

Ik was er erg content mee, heb ze niet zien verkleuren en ik hoefde niet meer te schilderen. Heerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 07:27 



 
Profiel   

Wij vervangen elke keer als een kozijn verrot is dit door kunststof.Nu zijn er nog 2 kleine raampjes te gaan.Ondanks dat er dus meerdere jaren tussen zit is er geen kleurverschil.eenmaal per jaar even poetsen met een soort was en verder geen onderhoud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 07:36 



 
Profiel   

Ons huis heeft ook kunststof kozijnen. Ik denk dat ze nu ongeveer een jaar of 5 zijn en nog gewoon even wit :)

Toevallig heeft de buurman twee weken geleden zijn houten kozijnen laten schilderen, deze bleken op sommige plekken door en door rot :/ :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 07:59 



 
Profiel   

Tja. Houten kozijnen vergen onderhoud. Ze moeten regelmatig geschilderd worden en de lans bestaat dat ze rot worden. Ze ogen echter wel authentieker.
Kunststof kozijnen zijn behoorlijk onderhoud vrij. Een keer investeren en dan klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:01 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Ik heb in mijn huis hout-look kozijnen laten zetten. Het verschil met goede (!) hardhouten kozijnen was niet zo heel erg groot.

Ik was er erg content mee, heb ze niet zien verkleuren en ik hoefde niet meer te schilderen. Heerlijk


Same here. Wel echt voor houtlook met houtverbindingen gegaan anders vind ik het lelijk.
We hebben hier meer dan genoeg te onderhouden/verven dus heel fijn dat we geen omkijken meer hebben naar de kozijnen. Verkleuren durf ik niet zo veel van te zeggen want ze zitten er nog maar 2 jaar in.

Vraag je leverancier anders eens om referenties en ga daar een kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:04 



 
Profiel   

Hier ook kunststof met houtlook.
Heel tevreden mee,verkleuren niet(ik ga nu niet zeggen dat de kleur bv na 20 jaar,niet iets afgetrokken wordt door de zon,maar is niet dusdane erg dat je moet schilderen oid)
Hout vraagt enorm veel werk,elk jaar opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:05 



 
Profiel   

pol013 schreef
Rocamor schreef
Ik heb in mijn huis hout-look kozijnen laten zetten. Het verschil met goede (!) hardhouten kozijnen was niet zo heel erg groot.

Ik was er erg content mee, heb ze niet zien verkleuren en ik hoefde niet meer te schilderen. Heerlijk


Same here. Wel echt voor houtlook met houtverbindingen gegaan anders vind ik het lelijk.
We hebben hier meer dan genoeg te onderhouden/verven dus heel fijn dat we geen omkijken meer hebben naar de kozijnen. Verkleuren durf ik niet zo veel van te zeggen want ze zitten er nog maar 2 jaar in.

Vraag je leverancier anders eens om referenties en ga daar een kijken.


Inderdaad houtlook met houtverbindingen. Toen de eerste er (14 jaar terug) ingingen, kwam mijn zusje s avonds kijken. Die was helemaal verontwaardigd, want ik zei dat ik kunstof had besteld en nu zat er hout in. Heb haar 3 keer moeten zeggen goed te kijken en uiteindelijk maar klop-klop-klop laten doen op de kozijnen, toen was ze pas overtuigd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:17 



 
Profiel   

marschwood schreef
Wij vervangen elke keer als een kozijn verrot is dit door kunststof.Nu zijn er nog 2 kleine raampjes te gaan.Ondanks dat er dus meerdere jaren tussen zit is er geen kleurverschil.eenmaal per jaar even poetsen met een soort was en verder geen onderhoud.

Zo doen wij het ook en ook deze ervaring hebben we :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:22 



 
Profiel   

Wij hebben al heel lang ( 20 jaar of zo, misschien al wel langer) kunststof kozijnen. Ik vind het ideaal. Met ramen lappen doekje erover en klaar. En idd 1x per jaar goed in de was zetten. Ze zullen wel iets verkleurd zijn, maar niet zo dusdanig dat het stoort. We hebben zelfs ooit met de verbouwing tweedehands kozijnen gekocht. wij gingen een bijkeuken eraan vast bouwen en we waren niet afhankelijk van vaste maten. Dus gewoon om de kozijnen heen gebouwd. Zelfs die zijn nog goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:22 



 
Profiel   

wij laten houten kozijnen in ons nieuwe huis zetten. Als je ze correct onderhoud gaan ze lang mee. Met kunststof hoor je verschillende verhalen over de levensduur. Qua prijs was er hier in de regio niet veel verschil tussen kunststof en hout.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:49 



 
Profiel   

Zeker aan de zonkant zie je met kunststof na een paar jaar al verkleuring. Niet voor niets hebben de meeste die hier geen houten kozijnen hebben witte kozijnen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 09:58 



 
Profiel   

Wij hebben blauwe,nu 6 jaar,nog niets verkleuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 10:00 



 
Profiel   

Palmera schreef
Zeker aan de zonkant zie je met kunststof na een paar jaar al verkleuring. Niet voor niets hebben de meeste die hier geen houten kozijnen hebben witte kozijnen. :)



Mijn kozijnen staan ook in volle de zon, maar geen verkleuring te zien hoor! Ben nog steeds blij met mijn plastic!

Ben ook nog steeds blij dat ik niet meer elke zoveel jaar de boel moet verven.

De kwaliteit van kunststof kozijnen is enorm verbeterd en ook het uiterlijk, als je niet beter weet zie je amper dat het kunststof is. Je moet wel voor kwaliteit gaan en niet voor de allergoedkoopste die er zijn, maar dat geldt voor hout ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:05 



 
Profiel   

ingvdh schreef
Palmera schreef
Zeker aan de zonkant zie je met kunststof na een paar jaar al verkleuring. Niet voor niets hebben de meeste die hier geen houten kozijnen hebben witte kozijnen. :)



Mijn kozijnen staan ook in volle de zon, maar geen verkleuring te zien hoor! Ben nog steeds blij met mijn plastic!



Hier ook.
Mijn kozijnen zijn in de 7 jaar dat ik hier woon niets verkleurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:07 



 
Profiel   

Kunststoffen kozijnen, dat is wat ik ervoor zou gaan kiezen.

Echt zoveel makkelijker en lekker onderhoudsvrij.
Kost wel meer bij aanschaf en het plaatsen ervan, maar op de lange termijn is het goedkoper en het kost je niet zoveel tijd meer aan onderhoud en verf etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:09 



 
Profiel   

Hier ook, kamerraam vol op de zon kant, geen verkleuring. Is nu 10 jaar oud.
En fijn niet meer schilderen, dat moest op die kant wel snel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:10 



 
Profiel   

Wanneer je het geld er voor hebt, kunststof , zeker doen. Geverfd hout vergt vel onderhoud, vliegenpoep elke keer goed verwijderen enz. We wonen buitenaf, veel vee om ons heen en vel bos, kan de ramen en kozijnen wel dagelijks wassen maar geen zin in met als gevolg dat vliegenpoep er nauwelijks meer afgaat. Met kunststof is het veel gemakkelijker te verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:15 



 
Profiel   

In ons huis komt geen kunststof :n Iedereen roept altijd dat het tegenwoordig net hout lijkt, maar je ziet het gewoon meteen. Geen porum bij een oude boerderij zoals die van ons.
En zoveel onderhoud is een houten kozijn nou ook weer niet he, eens in de zoveel jaar schilderen. That's it.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:15 



 
Profiel   

Wendy schreef
In ons huis komt geen kunststof :n Iedereen roept altijd dat het tegenwoordig net hout lijkt, maar je ziet het gewoon meteen. Geen porum bij een oude boerderij zoals die van ons.
En zoveel onderhoud is een houten kozijn nou ook weer niet he, eens in de zoveel jaar schilderen. That's it.


Ook eens.
Ik heb een huis uit 1926 en de vorige eigenaren hebben er aan de voorkant kunststof kozijnen in gezet. Ideaal en onderhoudsvrij, maar helaas zie je het meteen.
Achter is alles hout en dat past echt bij het huis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:17 



 
Profiel   

Wij hebben vorig jaar een huis gekocht met kunststof kozijnen en de taxateur gaf ons de tip om ze eens in de 10 jaar te voorzien van een laagje Turtle wax. Niet het eerste waar je aan denkt want het is iets voor auto's maar het voorkomt verkleuring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:22 



 
Profiel   

Wendy schreef
In ons huis komt geen kunststof :n Iedereen roept altijd dat het tegenwoordig net hout lijkt, maar je ziet het gewoon meteen. Geen porum bij een oude boerderij zoals die van ons.
En zoveel onderhoud is een houten kozijn nou ook weer niet he, eens in de zoveel jaar schilderen. That's it.

Wanneer je echt een goede producent hebt dan zie je het verschil echt niet, bij ons in de buurt staat ook een hele oude boerderij en die heeft alles van kunststof behalve de baanderdeur, geen verschil te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:23 



 
Profiel   

Verkleuren schijnt meer iets van vroeger te zijn geweest. De kwaliteit van tegenwoordig schijnt niet meer te verkleuren, tenzij je rood gaat pakken. Er zit ook echt garantie op.
Qua prijs hebben wij niet gekeken naar wat hout ons zou kosten aangezien wij van het grote onderhoud af wilden. Maar naast het werk moet je je bij hout ook niet verkijken op de prijs van goede verf. Wij hebben behoorlijk wat kozijnen en dat tikt toch steeds best aan hoor.

Je moet gewoon eens gaan kijken. Bij veel van die kozijnboeren hebben ze een uitgebreide showroom zodat je het vrijblijvend van dichtbij kunt bekijken!


Wendy schreef
In ons huis komt geen kunststof :n Iedereen roept altijd dat het tegenwoordig net hout lijkt, maar je ziet het gewoon meteen. Geen porum bij een oude boerderij zoals die van ons.
En zoveel onderhoud is een houten kozijn nou ook weer niet he, eens in de zoveel jaar schilderen. That's it.


Ik heb dat ook altijd geroepen. Hout is ook gewoon wat mooier. Wij hebben ook een oude boerderij met beneden 13 ramen, waaronder een hoop flink grote ramen. Boven zijn het er 5. Vooral de voorzijde had erg te lijden onder de volle zon, wind en regen die er op staat. Om het jaar moest het daar toch geverfd worden, anders was het geen porum. Terwijl de kozijnen gewoon nog goed waren en we goede verf gebruikte. Ook door een schilder laten doen en na 1,5 jaar kon het dus gewoon weer opnieuw.
Wij hebben de tijd en zin niet om steeds al die kozijnen te ontvetten, schuren en verven.

Zo moet de gevel nog gereinigd worden en opnieuw worden ingevoegd + nieuwe stucband. De zijkanten van het dak zijn lelijk afgewerkt en het dak is verschrikkelijk. Er komt nog een heel nieuw dak op. Met een oude boerderij blijf je werk houden en de kunststof kozijnen zijn toch een verademing omdat dat stukje onderhoud ineens veel kleiner geworden is.

Met dubbel gevoel hebben toen dus toch gekozen voor kunststof kozijnen met houtnerffolie en ik vind het niet overduidelijk kunststof. Het voelde in zo'n oude boerderij een beetje als vloeken in een kerk, maar wij hebben er geen spijt van. Door de houtnerf moet je toch echt dichtbij staan om het te zien vinden wij zelf. Naar ons idee zie je het bij oude boerderijen vaak duidelijk dat het hout is door achterstallig onderhoud en schilderwerk.

Binnen hebben we zelfs een deel hout wat overgaat in kunststof kozijn. Dit is zo netjes gedaan dat wij echt geen verschil zien. Door het hang- en sluitwerk zie je eigenlijk het meest dat het kunststof kozijnen zijn. Ik ben er echt heel erg blij mee!

Maar ik ben het met je eens dat echt hout het mooiste is, maar dan moet het wel echt keurig onderhouden zijn en onze ervaring is dat daar toch meer werk en tijd (en geld voor verf) in gaat zitten dan we dachten.


Dit is bijvoorbeeld binnen:
Het blauwe gedeelte is gewoon hout, het rode kunststof. Zelfs de overgang hout/kunststof vind ik van dichtbij amper te zien.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door Vayo op 11-08-17 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:51 



 
Profiel   

Nou je ziet het verschil wel. Maar wel pas als je op 20cm afstand aandachtig kijkt. Dan zie je ineens dat de nerf structuur verdacht veel herhaling vertoont.

Maar aangezien ik de ramen amper tot nooit was .........

Van een afstand doet het bij ons ruim 100 jaar oude huis echt iets af.

1 nadeel was er wel: wij durfden de luiken niet terug op het kozijn te schroeven. Die hebben we nu op de muur zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:53 



 
Profiel   

Hier op de houten kozijnen is ook geen nerf meer te zien, daar is het ook al te vaak voor geverfd.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 13:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen