Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's herbeoordelen voor keuring

 
Profiel   

Hoi!

Aanstaande vrijdag zal mijn (hopelijk) eerste eigen paard gekeurd worden, zowel klinisch als röntgen op de benen. Nu heeft het paard een chip gehad op het dorsale kootgewricht die ze toen hebben laten verwijderen. Daarna was het paard schoon.

Nu heb ik die foto's gekregen, die genomen waren na de operatie. Dit is geen volledige rondom foto, het zijn in totaal 7 foto's. De foto's van voor de operatie heb ik niet.

Zit er wijsheid in om de foto's die ik heb gekregen door een andere dierenarts te laten herkeuren, of kan ik beter vrijdag afwachten en dan gewoon als eerste de koot waar vroeger de chip zat op de foto laten zetten?

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 06:57 



 
Profiel   

Hoe oud zijn die foto's? Ik zou inderdaad wachten tot vrijdag en dat been eerst laten controleren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:03 



 
Profiel   

Foto's zijn uit begin 2015. Paard was toen 4.5

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:12 



 
Profiel   

Op foto's zit een 'houdbaarheid' van 4 maanden. Meestal wordt rv als eerste op de foto gezet. Daarbij zijn de controle foto's na ok echt puur om te controleren of het fragment verdwenen is en er geen gruis is achter gebleven. Er wordt dan iets minder gelet op de perfecte richting waarin de opname geschoten wordt. De opname richting is juist wel weer belangrijk tijdens röntgenologische keuring omdat je alleen bij een optimale richting de gewrichtsoppervlakken goed kan beoordelen.

Ik zou zelf niets zeggen over de ingreep en gewoon het oordeel afwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:48 



 
Profiel   

Word het paard vrijdag klinisch en rontgenologisch gekeurd?

Zo,ja..dan zou ik voor optie twee gaan, vrijdag gewoon als eerste die koot op de foto zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 07:57 



 
Profiel   

Opnieuw keuren!!
Ik ben er ooit in getrapt om een röntgenologisch goedgekeurd paard te kopen. Foto's waren een paar dagen oud, alleen was de bewuste dierenarts wel omgekocht om goed te keuren terwijl ze eigenlijk afgekeurd had moeten worden. Nooit meer!! Dan maar wat meer kwijt zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 09:29 



 
Profiel   

Ik zou vrijdag even afwachten. Je kan dan evt nog wat extra aandacht voor die koot vragen. Wordt het paard wel door een onafhankelijke DA gekeurd die je zelf hebt gekozen? (dus niet door de DA van de huidige eigenaar)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 09:50 



 
Profiel   

Wij laten inderdaad vrijdag opnieuw röntgen en klinisch keuren. En door een dierenarts die door ons gekozen is, dus dat houden we in de gaten!

We gaan inderdaad gewoon vrijdag de keuring afwachten, en dan beginnen met die koot. Is de eerste keer dat ik een paard koop, en dus ook de eerste keer dat ik laat keuren, dus zal de dierenarts wel de hemd van het lijf vragen, haha. Hopelijk is alles goed, want wij zijn stiekem al behoorlijk verkocht aan het paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-17 17:22 



 
Profiel   

Heel verstandig! kun je ook meteen stoppen als het niet goed blijkt. succes vandaag en hopelijk is alles goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:41 



 
Profiel   

Dankjewel!! We vinden het super spannend. Hopelijk komt inderdaad alles goed en is hij van ons :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:49 



 
Profiel   

Ik zou eerst klinisch laten keuren en dan met de foto's beginnen bij de koot en de DA vragen per foto te beoordelen. Het gebeurt namelijk ook dat ze gewoon eerst alle foto's maken en dan pas gaan kijken. Waar laat je keuren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 08:51 



 
Profiel   

We zijn wezen keuren bij Dierenkliniek Ell, maar niet toegekomen aan de röntgen. Paard was heel licht onregelmatig rechtsvoor. Op de buigproef was hij rechtsvoor en linksachter niet helemaal goed, en rechtsachter zat hij tegen het randje. Met longeren werd hij steeds beter naarmate hij warmer werd.

Paard had al een tijdje niet intensief gelopen, en nu met ons wel en een dag ervoor had een potentiële koper er flink mee gesprongen en niet goed warming up en cooling down gedaan (die hebben ze ook weggestuurd uiteindelijk).

Zowel de verkoper als wij, én de dierenarts denken dus dat het best wel kan dat hij overbelast is geweest en daarom nu niet goed is. Ze was heel eerlijk en zei "tja, het is zo miniem, maar ik moet het zeggen".

Nu gaan we maandag de 21e weer keuren. We gaan aanstaande vrijdag echter wel zelf even kijken hoe hij dan is, en dan kunnen we altijd nog afzeggen. Dus...balen. Zijn er mensen met ervaring hiermee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 16:40 



 
Profiel   

Lastig verhaal, waarom stond ie stil? En wat doen ze er in de tussentijd mee? Zou sowieso bloed laten trekken als je weer keurt. Mochten ze wat hebben gegeven tegen pijn. Het opstarten enz klinkt mij namelijk meer als artrose in de oren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 16:45 



 
Profiel   

Een als goed bekend staande DA heeft mij ooit toevertrouwd: als ze op een diagonaal (LV+RA of RV+LA) aan beide benen vaag zijn, dikke kans dat er dan sprake is (geweest) van ouder, langer durend blessureleed.

Het excuus van de verkoper vind ik wat vaag, maar goed het kan. Ik heb er hier ooit ook wel eentje gehad die op een dag zo in de verzuring was gereden door een slecht zittende ruiter, dat het dier de volgende dag ook niet helemaal fris liep, waar die anders gewoon goed was.

Je kunt altijd de 21ste even afwachten. En bedenken of je het paard nog wel wilt kopen (voor uiteraard een andere prijs) als het weer ditzelfde klinische beeld laat zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 16:51 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Lastig verhaal, waarom stond ie stil? En wat doen ze er in de tussentijd mee? Zou sowieso bloed laten trekken als je weer keurt. Mochten ze wat hebben gegeven tegen pijn. Het opstarten enz klinkt mij namelijk meer als artrose in de oren.


Idd.. bloed af laten nemen kost bij de meeste praktijken geen geld. Het bloed wordt een tijdje bewaard (vraag even hoelang) en mocht je toch twijfelen aan evt. Medicatie kun je de opdracht geven binnen die tijd om te laten onderzoeken. Dan betaal je die kosten wel maar mocht blijken dat het paard gedrogeerd is voor de keuring heb je net wat meer te vertellen in een evt. rechtzaak.

(Toen mijn paard verkocht werd heeft de da zelf besloten automatisch bloed af te nemen omdat het grote paard (1.68) naar een klein meisje ging (11 maar redelijk grote meid al))

Hartstikke fijn voor beide partijen.

En idd als de klin. Keuring goed is eerst het "slechte been". Vragen of ze deze eerst beoordelen en is die goed dan de rest.

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 16:53 



 
Profiel   

Verhaal is goed te vertrouwen, paard is van hun dochter en die heeft momenteel geen tijd om elke dag te rijden omdat ze veel werkt. Dus ze rijdt een paar keer in de week, maar niet intensief. Ze vertrekt bijna naar het buitenland dus dat zijn ze aan het voorbereiden. Het was voor hen net zo'n teleurstelling als voor ons.

Dat van die blessure hebben zij geen weet van, en ze hebben hem zelf gefokt. Kan natuurlijk dat ze liegen, en er ik laat niet voor niets opnieuw keuren, maar zowel mijn vriend als ik hebben er absoluut geen naar gevoel bij. Ze bewegen hemel en aarde voor ons om te zorgen dat hij nog voor hun vakantie nog een keer gekeurd kan worden.

Bloed afnemen heb ik sowieso wel over nagedacht, maar vind het in de huidige situatie niet zo nodig. Mocht ik het dan wel nodig vinden, of twijfels hebben, dan kan ik dat altijd nog doen.

Voor nu hoop ik gewoon dat het overbelasting is, en dat hij vrijdag als zij gaan uitproberen hij helemaal 100% is. Dan ga ik met een geruster hart de keuring van maandag in.

En wat zouden jullie aanraden als het weer miniem niet goed is? Toch alsnog röntgen doen en als die goed zijn, flink afdingen en toch meenemen? Of gewoon niet doen? We zijn namelijk toch al best wel verknocht. Daar laat ik me niet door leiden maar het blijft in je hoofd zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 17:20 



 
Profiel   

Het is maar net wat je er mee wilt gaan doen.
Voor recreatief gebruik kun je natuurlijk wat meer door de vingers zien als voor sportief gebruik.
En bij een lagere prijs kun je ook meer door de vingers zien dan bij een hogere prijs.
Maar per saldo: wat wil je er mee. Als je een zwak hebt voor dit dier, en je wilt de risico's aangaan, dan moet je er gewoon voor gaan. Als het dan uitpakt in pech, heb je dat volhartig gedaan.
Met ieder ander paard kun je ook pech krijgen. Geen keuring die dat uit zal sluiten. Maar als je het op voorhand weet, dat er meer risico is, dan kun je het alsnog wel meenemen in de onderhandelingen verder. Wellicht een langere proeftijd, waarbij jij wel het paard mee naar huis mag nemen, maar zij bij echte pech binnen 6 maanden een stukje bijdragen aan de kosten? Alles is mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 17:26 



 
Profiel   

Als t heel minimaal is en hij is verder gewoon goed incl röntgen, kun je het wel mee nemen. Ze kunnen alles kreupel krijgen op een buigproef, net te hoog, te strak, te lang, enz. en ze lopen niet lekker weg (probeer zelf maar eens. :+ ). Ook moet je ze eigenlijk voorbereiden op een keuring (een paard wat nauwelijks in training is, kan er zeker "slechter" uit komen dan een paard die wel getraind wordt), op t hard laten wennen (veel paarden vinden t gewoon ook echt eng om op t hard te lopen, zeker voltes), enz.
Heb ik t natuurlijk wel over minimale afwijkingen, paard wat duidelijk kreupel is/blijft is wat anders.

Verder hangt t af aan de leeftijd, niveau, prijsklasse en of je t risico aan wil gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 17:36 



 
Profiel   

Urbiezira schreef
Verhaal is goed te vertrouwen, paard is van hun dochter en die heeft momenteel geen tijd om elke dag te rijden omdat ze veel werkt. Dus ze rijdt een paar keer in de week, maar niet intensief. Ze vertrekt bijna naar het buitenland dus dat zijn ze aan het voorbereiden. Het was voor hen net zo'n teleurstelling als voor ons.

Dat van die blessure hebben zij geen weet van, en ze hebben hem zelf gefokt. Kan natuurlijk dat ze liegen, en er ik laat niet voor niets opnieuw keuren, maar zowel mijn vriend als ik hebben er absoluut geen naar gevoel bij. Ze bewegen hemel en aarde voor ons om te zorgen dat hij nog voor hun vakantie nog een keer gekeurd kan worden.

Bloed afnemen heb ik sowieso wel over nagedacht, maar vind het in de huidige situatie niet zo nodig. Mocht ik het dan wel nodig vinden, of twijfels hebben, dan kan ik dat altijd nog doen.

Voor nu hoop ik gewoon dat het overbelasting is, en dat hij vrijdag als zij gaan uitproberen hij helemaal 100% is. Dan ga ik met een geruster hart de keuring van maandag in.

En wat zouden jullie aanraden als het weer miniem niet goed is? Toch alsnog röntgen doen en als die goed zijn, flink afdingen en toch meenemen? Of gewoon niet doen? We zijn namelijk toch al best wel verknocht. Daar laat ik me niet door leiden maar het blijft in je hoofd zitten.



Als je bloed af laat nemen ná de keuring=aankoop kunnen ze zeggen dat jij hem al gekocht had en het zelf hebt toegediend.

Nogmaals. Bloed af laten nemen is naar mijn weten kostenloos en onderzoeken daarvan doe je alleen als na een paar dagen/weken blijkt dat paard heel anders is/beweegt etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 17:47 



 
Profiel   

S_en_Z schreef
Urbiezira schreef
Verhaal is goed te vertrouwen, paard is van hun dochter en die heeft momenteel geen tijd om elke dag te rijden omdat ze veel werkt. Dus ze rijdt een paar keer in de week, maar niet intensief. Ze vertrekt bijna naar het buitenland dus dat zijn ze aan het voorbereiden. Het was voor hen net zo'n teleurstelling als voor ons.

Dat van die blessure hebben zij geen weet van, en ze hebben hem zelf gefokt. Kan natuurlijk dat ze liegen, en er ik laat niet voor niets opnieuw keuren, maar zowel mijn vriend als ik hebben er absoluut geen naar gevoel bij. Ze bewegen hemel en aarde voor ons om te zorgen dat hij nog voor hun vakantie nog een keer gekeurd kan worden.

Bloed afnemen heb ik sowieso wel over nagedacht, maar vind het in de huidige situatie niet zo nodig. Mocht ik het dan wel nodig vinden, of twijfels hebben, dan kan ik dat altijd nog doen.

Voor nu hoop ik gewoon dat het overbelasting is, en dat hij vrijdag als zij gaan uitproberen hij helemaal 100% is. Dan ga ik met een geruster hart de keuring van maandag in.

En wat zouden jullie aanraden als het weer miniem niet goed is? Toch alsnog röntgen doen en als die goed zijn, flink afdingen en toch meenemen? Of gewoon niet doen? We zijn namelijk toch al best wel verknocht. Daar laat ik me niet door leiden maar het blijft in je hoofd zitten.



Als je bloed af laat nemen ná de keuring=aankoop kunnen ze zeggen dat jij hem al gekocht had en het zelf hebt toegediend.

Nogmaals. Bloed af laten nemen is naar mijn weten kostenloos en onderzoeken daarvan doe je alleen als na een paar dagen/weken blijkt dat paard heel anders is/beweegt etc.


Klopt, officieel is het gewoon een onderdeel van de klinische keuring! Alleen wordt het vrijwel nooit gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 17:58 



 
Profiel   

Onze eerste pony was niet rad op één buigproef. Been op de foto gezet en dat was dik in orde. We hebben de gok genomen en konden hem ook 1 week op proef krijgen.
Pony is intensief gereden, incl. wedstrijden dressuur en springen en nooit een dag kreupel geweest bij ons.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 19:56 



 
Profiel   

Ik vind het heel lastig. Aan de ene kant heb je een paard dat al tijden weinig doet, dan ineens een dag meer moet presteren ( volgens de verkopers) en de dag daarna niet goed loopt. Aan de andere kant hebben de verkopers een goed verhaal ( of het klopt weet je natuurlijk niet...). Daarbij ben jij al aardig gek op dit paard aan het worden, dat merken de verkopers heus wel. Dat zij die herkeuring voor hun vakantie willen doen ( voor jou?) heeft voor hun ook vast een aantal voordelen. Als ze geluk hebben en hij is goed de volgende keuring, weten zij dat ze dit paard snel hebben verkocht. Ze weten ook dat jij in de tussentijd niet snel naar een ander paard gaat kijken, terwijl dat wel kan als ze wachten tot na hun vakantie.
Bedenk je heel goed wat jij van plan bent met dit paard en of je daar ook bij blijft. Heel veel mensen kopen een paard om er recreatief mee aan de gang te gaan, maar willen dan na een half jaar toch wel graag wat wedstrijden gaan rijden, wat springen voor de afwisseling, een wat langere buitenrit rijden, kan dit paard dat wel aan , als jij je toekomstplannen met hem bijstelt? Nu weet je dat natuurlijk nooit van te voren, maar een paard dat al ( minimaal) iets mankeert, zal vaak sneller iets hebben dan een paard dat aan alle kanten gewoon helemaal goed is.
Ik persoonlijk denk toch dat ik me wel drie keer zou bedenken om dit paard te kopen en mijn geld liever nog even in mijn zak houden en verder kijken.
Bloedafname bij een keuring is standaard als de rest van de keuring goed is verlopen, dus dat zou ik zeker laten doen, er wordt pas gecontroleerd als jij daarom vraagt en dan heb je daar ook de kosten van. Bij de twee klinieken waar ik keuringen heb laten doen bewaarden ze het een half jaar.
Vertrouw niet teveel op de verkopers, daarmee zijn al heel veel kopers ( inclusief ikzelf) de mist mee ingegaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 20:36 



 
Profiel   

Wij willen wel echt als sportpaard keuren, dus wensen bijstellen willen we denk ik toch gewoon niet aan beginnen, hoe leuk het paard ook is. Dat is in ieder geval de houding waarmee we er nu tegenaan proberen te kijken.

Verkopers hebben totaal niet gepusht om voor de vakantie te keuren, dat willen we zelf. Ze vinden het ook geen probleem om nog langer te wachten, dat was eerst ook hun voorkeur. Maar omdat wij graag voor ons schooljaar weer start hem willen keuren, gaan ze op de dag voor hun vakantie nog met ons naar de kliniek.

Zowel mijn vriend als ik hebben echt totaal geen slecht gevoel bij deze mensen. Zegt natuurlijk uiteindelijk niks, maar ze maken heel veel stappen voor ons. Ik ga dus gewoon de tweede keuring in met wat hoop, en als hij goed is dan zijn wij blij. Is hij niet goed dan blijven we realistisch en moeten we waarschijnlijk gewoon verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 20:55 



 
Profiel   

Ik lees je verhaal en zie je woorden, we hebben vertrouwen in deze mensen. Ook dat dit je eerste paard is, ik wil je alleen maar zeggen: Vertrouw alleen op jezelf en niet op verhalen van de verkoper. Misschien zijn ze eerlijk maar je weet het niet. Vraag ook om de foto's van de chip, die zijn zeer waarschijnlijk ook nog wel aanwezig. En ik vind het vreemd dat een jong paard, wat toch enkele keren per week word gereden na één keer flink doorrijden al onregelmatig is, het kan, ik was niet bij dat uitproberen maar jij ook niet. Wederom de woorden van de verkoper. Mijn tip, heel goed herkeuren, het paard flink aan het werk zetten bij de keuring en altijd bloed trekken, een goede keuringsarts zal dat sowieso doen. In de paardenwereld niemand vertrouwen!!! Alleen je eigen intuitie, heb je een onderbuikgevoel dat het paard ook bij de volgende keuring niet lekker oogt maar kun je de vinger er niet opleggen, zie er dan vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 21:05 



 
Profiel   

Dat onderbuik gevoel daar luisteren we naar, vandaar ook dat we vandaag niet door zijn gegaan met de keuring.

Foto's van voor en na de operatie van de chip heb ik meteen na de eerste keer bezichtigen ontvangen, dus daar geen probleem.

Verhaal over die andere potentiële kopers die kwamen kijken hebben we meteen de eerste keer gehoord, nog voordat we erop hadden gezeten (en dus ook voordat ze wisten dat we hem wilden kopen).

Ik snap heel goed dat jullie ons waarschuwen, daarom plaats ik ook een vraag op bokt. Als ik had gewild dat mensen mij naar m'n mond praatte had ik dat niet gedaan. Los daarvan probeer ik jullie natuurlijk wel een zo duidelijk mogelijk beeld geven van wat de situatie is.

Voor de rest lopen wij niet in 7 sloten tegelijk, en zullen wij niet zomaar tot koop over gaan. Wat jullie zeggen: blijf goed nadenken. Dat doen we :D

Edit: paard oogt trouwens heel gezond. Mooie glanzende vacht, kijkt helder uit de ogen, was op locatie gewoon wakker en helemaal niet dood, maar ook weer geen zenuwpees. Eigenlijk gewoon goed. Maarja, dat rechter voorbeen he?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-17 21:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen