Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard overleden na zware mishandeling in Zuidzande

 
Profiel   

pzc
Overige
Ingezonden door bokker meintje

Lagos, het paard van Marianne Dieleman uit Zuidzande, is woensdagavond zo zwaar mishandeld bij de wei aan de Terhofstededijk, dat de dierenarts het paard heeft moeten laten inslapen. Volgens het autopsierapport waren de tanden verbrijzeld, was het linkeroog ingesneden en had Lagos een zware fractuur tussen zijn oren. Uit het onderzoek is gebleken dat hij met een groot stomp voorwerp tussen zijn oren is geslagen, met een zware fractuur tot gevolg.

"Het gebeurde woensdagavond tussen half acht en half elf. We hadden Lagos en onze pony Magic Boy in de wei gelaten en toen we om half elf nog even gingen kijken, vonden we Lagos liggend in de stal in een plas bloed", vertelt Marianne. "Lagos was in shock, maar reageerde wel op mijn stem. Wij zagen aanvankelijk bloed uit zijn oor en wat schaafwonden tussen zijn ogen. De dierenarts dacht dat hij koliek had, maar mijn gevoel zei dat dat niet klopte. Hij had nog gras in zijn mond en dat hebben ze niet als ze koliek hebben."

Nog diezelfde nacht hebben ze de 24-jarige ruin moeten laten inslapen. "Die nacht heb ik natuurlijk niet geslapen. Het bleef maar malen dat het niet klopte. De volgende dag hebben we de dierenarts teruggebeld en gevraagd wat we nog konden doen. Zij suggereerde autopsie te laten doen door de Universiteit van Gent. Dat hebben we laten doen. En daaruit kwam dat hij ernstig mishandeld is."

Inmiddels heeft Marianne contact gehad met de politie en met buurtbewoners. "We hebben gezocht en alles bekeken, maar niks gevonden dat naar de dader kan leiden. Ook de buren hebben helaas niks gezien."

Zelf denkt ze dat Lagos door de dader is meegenomen naar de stal en dat hij daar met een ijzeren staaf geslagen is. "Hij was ook altijd veel te lief. Ging met iedereen mee. Alle kinderen van de school waar ik werk hebben wel op hem gereden. Hij mocht dan al wel 24 zijn, hij was nog hartstikke gezond."

Marianne vreest dat de zoektocht naar de dader, moeizaam zal zijn. "Natuurlijk hoop ik dat er gerechtigheid komt. Maar ik treed vooral hiermee naar buiten om paardenbezitters en andere mensen te waarschuwen alert te zijn."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:26 



 
Profiel   

Verschrikkelijk wat lopen er toch verknipte wezens op deze aardkloot rond.Hoe ziek kun je zijn? Arme Lagos zoveel vertrouwen in de mens werd hem fataal.Geen woorden voor!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:30 



 
Profiel   

bah verschrikkelijk. Arm paard |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:30 



 
Profiel   

Wat vreselijk, wie doet nou zoiets? Is hij niet zelf ergens tegenaan gerend? Ik kende een jong paard die ze s ochtends zo in de wei vonden bij een schuilhok en waarvan ze concludeerden dat deze hard tegen het hok aangerend moet zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:31 



 
Profiel   

Wat verschrikkelijk zeg! Ik hoop dat ze de dader nog vinden, en dat dit niet nog eens zal gebeuren. Dramatisch om zo je paard te verliezen! :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:32 



 
Profiel   

Ik ken iets teveel gevallen van paarden die in de stal op de achterbenen gegaan zijn, hun nek tegen de sponning/balken stootte en dood ter aarde vielen.
Ik ben dus nogal skeptisch over dat ijzeren staaf verhaal.
Maar tragisch is het hoe dan ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:35 



 
Profiel   

Maar er is ook in zijn oog gesneden staat er?

vreselijk, je zal zo je paard maar vinden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:47 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Ik ken iets teveel gevallen van paarden die in de stal op de achterbenen gegaan zijn, hun nek tegen de sponning/balken stootte en dood ter aarde vielen.
Ik ben dus nogal skeptisch over dat ijzeren staaf verhaal.
Maar tragisch is het hoe dan ook.

Mwa, ik heb foto's gezien en het ziet eruit alsof zijn hersens zijn ingeslagen... echt vreselijk.

Mocht t paard ergens tegenaan gelopen zijn met zo'n klap dat de schedel breekt en de tanden verbrijzelen, dan moet daar, neem ik aan, ook wat van te zien zijn in de vorm van haren en huid aan de balken/muur. Ik denk niet dat ze zomaar over mishandeling spreken.


Laatst bijgewerkt door _San87_ op 12-08-17 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:53 



 
Profiel   

Wat een gruwelijke autopsie uitslag. Verschrikkelijk om je geliefde maatje zo te vinden. Hoop dat de dader ergens tegen tegen een lamp loopt, en niet met zulke ziekelijke praktijken weg komt zoals helaas vaak het geval is. Meerdere jaren achtereen in voorjaar/ zomer in Belgisch Limburg waren er diverse geweldadige incidenten. En ook dit jaar in Nederland en Belgie. Niet te bevatten .........

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:58 



 
Profiel   

Zieke mensen zijn er op de wereld :-( heel dichtbij deze keer...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:03 



 
Profiel   

Dit is niet te bevatten. Heel erg als je jou paard zo moet aantreffen en ik heb er eigenlijk geen woorden voor. Heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:06 



 
Profiel   

avi5987 schreef
Zieke mensen zijn er op de wereld :-( heel dichtbij deze keer...


Inderdaad. Ik schrok wel toen ik t op Facebook voorbij zag komen. Op nog geen tien minuten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:09 



 
Profiel   

Sommige mensen _-:( Onbeschrijfelijk gewoon.
Veel sterkte met het verlies mocht de eigenaresse dit lezen. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:19 



 
Profiel   

Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:24 



 
Profiel   

Veel sterkte voor de eigenaar. Een verhaal waar mijn nekharen van overeind gaan staan, afschuwelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:48 



 
Profiel   

san87 heb je de foto s gezien nadat ze hem gevonden hadden of heb je de foto gezien dat dat andere paard afscheid nam nadat hij dood was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:52 



 
Profiel   

Door de zin... hij was altijd veel te lief...
Bedenk ik mij wat zijn vertrouwen in de mens, het laatste vertrouwen zo enorm misbruikt is .

Zo jammer.. echt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:54 



 
Profiel   

Ongelofelijk dat er van die zieke mensen zijn. Arm paard, wat moet ie hebben geleden.
Sterkte voor de betrokkenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:59 



 
Profiel   

Wat een vreselijk bericht, arm paard om zoiets in je onschuld mee te moeten maken en arme eigenaresse.. Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 22:04 



 
Profiel   

Misschien ongepast om dit hier uit te spreken.

Maar hoe kunnen in de kliniek zeker weten dat het dier op het hoofd geslagen is?
Hoe kunnen ze uitsluiten dat het paard misschien is geschrokken in de stal, het hoofd met veel kracht omhoog gooide tegen de laaghangende balken en bij het versuft neervallen zijn gebit en oog beschadigd heeft?

Hoe hard moet je wel niet slaan om de schedel van een paard kapot te krijgen?

Ik wil de eigenaren veel sterkte wensen, je zal je paard zo aantreffen ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 22:08 



 
Profiel   

Wat een akelige mensen lopen er toch op de wereld rond. Ik heb dit bericht niet eens goed kunnen lezen, ik kan dit soort dingen zo echt niet hebben. Vre-se-lijk nieuws.
Het ziet er altijd zo gemoedelijk uit zo'n stel paarden in de wei, maar het kan gewoon bijna echt niet meer.
Ik verbaasde me gisteren nog over een hoog hek met dubbele sloten als toegang naar een ponywei en een sloot, een heg en hek met prikkeldraad aan de bovenkant als omheining. De pony's echt op armlengte afstand. Helaas lijkt het gewoon steeds meer noodzaak te worden om pony's zo te houden.

Veel sterkte met de verwerking voor de eigenaar. Ik hoop dat de dader gepakt wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 22:31 



 
Profiel   

Ik kan mij ook niet voorstellen dat een autopsie-rapport zo de zaken benoemd. Die doen voornamelijk uitspraken over wat ze zien en waar dit mogelijk veroorzaakt door is. (Feitelijk benoemen van de letsels en bijvoorbeeld dat dit veroorzaakt kan zijn door....)

De kans is altijd nog reeel aanwezig dat het paard zich bijvoorbeeld verwond heeft door de hoofd tegen de balk te slaan boven zich en daarna bijvoorbeeld de voerbak te raken. Of, en dat is hier een keer gebeurd, een paard die op een of andere manier met het hoofd is komen vast te zitten bij de spijlen van de box. Was ook vreselijk om te zien en niet voor te stellen hoe hij dat nu voor elkaar kreeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 22:41 



 
Profiel   

Als de balken overal zo laag zijn als op die foto... Paard stoot hoofd en valt met zijn kin op het beton. De wonde kan ook gewoon opengebarsten zijn door de druk bij de impact.


Laatst bijgewerkt door maximuss op 12-08-17 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 22:58 



 
Profiel   

Paard had gras nog in de mond, trauma is met een 'stomp voorwerp' toegebracht.. is het niet veel waarschijnlijk dat 'ie een paar flinke optaters van de pony heeft gehad?

Maar goed, dit is natuurlijk maar een berichtje van een paar zinnen, er zal vast bewijs zijn dat dergelijke oorzaken uitsluit. Hopelijk komt er duidelijkheid voor de eigenaresse, wat een nachtmerrie om je dier zo te vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 23:01 



 
Profiel   

Heel veel sterkte gewenst, wat een nachtmerrie om je lieveling zo te vinden......
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 23:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen