Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
Citaat:Deze oliën zijn verkrijgbaar bij de meeste drogisterijen. Nieuw zijn twee bedrijven uit de V.S. die de Europese markt proberen te veroveren buiten de winkels om; DoTerra en Young Living. In het verleden hebben we al eerder kennisgemaakt met deze verkooptechnieken. Iedereen herinnert zich wel de tupperware party’s en de dubieuze praktijken van herbalife. Die laatste is veroordeeld voor illegale piramide verkoop. De agressieve verkooptechnieken die gebruikt worden zijn MLM (multi level marketing) of piramide constructies. De spil van het systeem zijn de verdelers of ‘adviseurs’. Zij verkopen het product niet alleen, maar ook het aanbrengen van nieuwe adviseurs kan financiële voordelen opleveren, al dan niet in de vorm van bonuspunten. Mensen die in eerste instantie producten afnemen bij deze adviseurs worden al snel aangespoord om zelf ook adviseur te worden, zodat ze zelf ook korting kunnen krijgen. Op deze manier ontstaat er een enorm vertakt netwerk van verkopers, die tegelijkertijd ook afnemer zijn. Bij dit soort constructies valt binnen een jaar vaak de helft af, omdat het alleen maar geld blijkt te kosten in plaats van dat het geld oplevert. Minder dan 1% van de deelnemers is in staat om geld te verdienen via MLM constructies en in de praktijk haalt bijna niemand meer dan 50,- euro per maand. Het komt er op neer dat je moet betalen om je eigen baan te creëren, wat natuurlijk een idiote situatie is. Wettelijk gezien is dit in Nederland strafbaar, herbalife is hiervoor ook veroordeeld [3]. Het is wel lastig om dit soort bedrijven veroordeeld te krijgen, omdat het netwerk in principe bestaat uit allemaal zelfstandige bedrijfjes. De top van het bedrijf is juridisch niet aansprakelijk
Het geraffineerde aan dit systeem is dat mensen kennismaken met de producten via een vriend of vriendin of goede bekende of zelfs een familielid. Het is lastig nee te zeggen tegen iemand die je persoonlijk kent. Als hij/zij gelooft in het product zal het toch wel goed zijn? Een andere tactiek is inzetten van mensen die een zekere autoriteit genieten bij andere mensen; de yogaleraar, instructeur, therapeut etc. Elke adviseur zal ook op de eigen website zetten welke geweldige ervaringen hij of zij heeft met de producten. Bedrijven weten dat ervaringsverhalen vele malen meer indruk maken bij potentiële klanten dan saai suf wetenschappelijk onderzoek met getallen zonder emotie. Deze bedrijven spelen manipulatief in op gevoelens en emoties. Ze doen er ook alles aan om jou het gevoel te geven dat je bij een bepaalde groep hoort. “DoTERRA staat voor positiviteit! Alle leden zijn positief over de oliën, de sfeer is zo ontzettend goed onder de dames (en heren) die de olien adviseren en verkopen. Iedereen helpt elkaar waar kan en er is veel samenwerking.” Bovendien doen de bedrijven allerlei beloften over gratis onderwijs, opleidingen, cursussen en workshops, wat eerder verkapte propaganda is en een soort pep-talk bijeenkomsten.
De claim van Doterra en Young Living is dat ze zeer zuivere oliën verkopen, maar toen een van de adviseurs om rapporten van chemische analyses vroeg, die een maat zijn voor de kwaliteit en zuiverheid, kreeg ze nul op het rekest. [4]
Doterra en Young Living hebben zich in eerste instantie gericht op de yogawereld. In deze kringen is het gebruik van alternatieve geneeswijzen meer geaccepteerd dan elders. Na de yogawereld lijkt nu ook de alternatieve hoek binnen de paardenwereld aan de beurt te zijn. Reclame richt zich op paardenliefhebbers die zich bezighouden met alternatieve geneeswijzen voor hun paarden. In diverse facebookgroepen wordt agressief geadverteerd of worden tot vervelens toe de producten aangeprezen bij allerhande klachten. Het gevaarlijke is dat producten aanbevolen worden bij serieuze aandoeningen waarbij alleen een veearts ingeschakeld zou moeten worden. Hierbij ontstaan linke situaties waarin massage met oliën geadviseerd worden bij een uiterst besmettelijke ziekte als droes en dus ook de gezondheid van andere paarden in gevaar wordt gebracht! In het gunstigste geval wordt alleen maar geadviseerd dat de producten een ondersteunende werking hebben, of dat er ‘mooie resultaten mee bereikt zijn’, dat is niet strafbaar namelijk. Het aanprijzen van deze producten als geneesmiddel is wel strafbaar!
Dat het systeem volledig geregeerd wordt van bovenaf en vooral ten gunste van de top, wordt wel duidelijk uit de website van Doterra Europa. Ook zij zijn geconfronteerd met plots veranderde regels:
Een aantal collega’s vragen ons waarom deze website online is. Het antwoord is simpel: Wij hebben van corporate doTERRA toestemming om deze site voorlopig nog online te houden. Dit heeft te maken met afspraken gemaakt in 2013 met de toenmalige directeur marketing en sales van doTERRA Europe. Ergens in 2015 heeft doTERRA de compliance regels aangepast en daarna voldeed deze site niet meer. Omdat we echter hebben geïnvesteerd en afspraken gemaakt, mag de site nog online blijven onder voorwaarde dat we gaan meedenken over een oplossing waarmee iedereen geholpen is: een Nederlandstalige ‘miniwebsite’ en een betaalmethode als iDEAL erin verwerkt. Hoe lang dat nog duurt is niet bekend, maar doTERRA op corporate niveau vindt het niet eerlijk dat wij moeten stoppen terwijl zij de spelregels hebben veranderd. En daar zijn wij het mee eens uiteraard. Tip: iedereen die het vraagt krijgt het antwoord en verzoek om, als ze bijvoorbeeld iemand hadden gedacht in te schrijven, binnen 14 dagen te checken of ze dat per ongeluk via ons gedaan hebben. Dan wordt die persoon uiteraard over geschreven. Hierboven staat hoe je contact kunt zoeken. Samen maken we doTERRA in Nederland en Belgie groter! https://www.etherischeolie.net/versterk-ons-team/
Conclusie
gebruik met verstand etherische oliën (lavendel/tea trea)
koop ze bij de drogist, al wordt beweerd dat deze kwaliteit slechter is, trap er niet in, de kwaliteit van DoTerra en Young Living zijn ook niet gegarandeerd en bewezen d.m.v. openbare rapporten
laat je NIET in met MLM verkooptechnieken, ook al benadert een vriend of vriendin je. Echte vriendschap kan een ‘nee’ verdragen!
Domi_banja schreef:Zijn er onder jullie die eterische oliën inzetten ter ondersteuning bij jullie paarden ?
Ik maak zeer regelmatig gebruik .
Heb zelfs al mooie resultaten behaald bij paarden die ik heb behandeld met peesblesures , ik geef dan ook. Nog een energetische healing.
Dennis schreef:Veel etherische oliën worden uit kruiden en zaden gemaakt. De werking per plant is het zelfde, maar de olie is zo krachtig dat het veel te heftig is om het puur te gebruiken.
Hypericum schreef:@indestal Wat is dan bijvoorbeeld het verschil tussen de biologisch gecertificeerde oliën van Farfalla of Chi en YL, DoTerra?
YL laat hun oliën testen en 'onderzoeken' door euh ja, zichzelf? (dochter/zusteronderneming Airase). 'Wij van WC eend adviseren WC eend'
Tot nu toe krijg ik van YL nog geen antwoord op de vraag waar ik hun richtlijnen danwel eisen m.b.t. hun biologische teelt kan vinden.
Dus ja, dat vind ik weinig transparant.
Indestal schreef:Alleen die werken met onzuivere goedkopere olie en de werkzaamheid daarvan is stukken minder.
Doterra is ook een bedrijf die er voor zorgt dat de boeren biologisch telen en daar een eerlijke prijs voor krijgen, ook hebben ze ontwikkelingsprojecten...
Het kruidvat met zijn produkten is pas niet transparant.
Voor de geinteresserden, Doterra heeft een prachtig boek voor een hele mooie prijs, waarin alles staat wat je weten wilt van etherische olie kwa werking en toepassing...je kunt met dat boek heel goed zelf aan de slag!
Hypericum schreef:@indestal Wat is dan bijvoorbeeld het verschil tussen de biologisch gecertificeerde oliën van Farfalla of Chi en YL, DoTerra?
YL laat hun oliën testen en 'onderzoeken' door euh ja, zichzelf? (dochter/zusteronderneming Airase). 'Wij van WC eend adviseren WC eend'
Tot nu toe krijg ik van YL nog geen antwoord op de vraag waar ik hun richtlijnen danwel eisen m.b.t. hun biologische teelt kan vinden.
Dus ja, dat vind ik weinig transparant.