Ras van de maand, poll opties
Frederiksborger 55%  55%  [ 54 ]
Fries 27%  27%  [ 27 ]
NRPS 17%  17%  [ 17 ]
Totaal aantal stemmen : 98

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: de Clydesdale

 
Profiel   

Iedere maand zal er ander ras in de spotlight staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand: De Clydesdale!
Uit de poll van ons vorige topic kwam de Clydesdale als volgende ras naar voren, bedankt voor het stemmen :).
Wat maakt de Clydesdale nu zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook puntjes die wat extra aandacht verdienen bij dit ras volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met de Clydesdale? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 september inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de nieuwsredactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal op de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Jullie kunnen zelf meebepalen welk ras de volgende maand in de spotlights komt te staan! Bovenaan het topic is een poll met 3 keuzes te vinden. Deze maand kan er gekozen worden tussen 'de Frederiksborger, de Fries en de NRPS. Heb jij nog leuke suggesties voor de volgende poll? Stuur deze dan in een pb naar Balance
Dit mogen ook rassen zijn die al eerder in een poll hebben gestaan, als ze nog maar geen topic hebben gehad. (eerdere topics gingen over de Haflinger, IJslander en de Draver)



Laatst bijgewerkt door balance op 01-10-17 00:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Sticky status verwijderd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 00:41 



 
Profiel   

Joepieeeee, Clydesdale!

Bij deze dan mijn knapste reuzen;

Mijn eerste en grootste liefde, lieve Dexter.
[ img ]


Dexter meet 180cm, is 9 jaar oud en is afkomstig van the Isle of Man.
Hij is ontzettend veelzijdig maar staat het liefst voor de koets! Pistewerk is niks voor hem maar
buitenritten des te meer, gelukkig maar voor hem is vrouwtje net hetzelfde. :+

Hij houdt niet van poetsen, helemaal niet. Hij is liever lui dan moe maar kan enorm gemotiveerd worden door eten (wie niet, toch?). Het is wel een echte knuffel :) Hij vindt alles prima, heel koel in het hoofd, heel gemakkelijk van karakter en toch lekker eigenwijs wanneer hij wilt.

En dan mijn kleinste opdonder :D
Zijn naam voluit is 'Arclid's Duke of York', dus Duke :)
Duke wordt overmorgen 15 maanden oud en meet 158cm
Hij is afkomstig van York (hence the name :P)

Duke is heel erg eenkennig en plakt ontzettend aan mij. In tegenstelling tot Dexter vindt Duke het uren prullen en kroelen heerlijk, hij loopt me achterna als een puppy en is erg leergierig. Hij leert dan ook heel snel. Net als Dexter een heel gemakkelijk karakter, maar op zijn manier dan nog lekker jong.

In zijn donsvachtje afgelopen winter

[ img ]



Voorbeelden


Traditional plaiting

[ img ]

De ring hoort er normaal niet bij, maar omdat er in België en Nederland helaas geen keuringen worden georganiseerd enkel voor Clydesdales, zijn ze enkel welkom op de Shire show (gelukkig!). De ring heb ik dan gedaan omdat ik er van uitging dat het een 'shire-jury' ging zijn, maar dit is dus enkel bij Shires noodzakelijk. De staart wordt opgevlochten sinds het coupeerverbod.
-
Afkomst:
The Great Scottish Clydesdale - Clydesdales komen dus van Schotland, Shires zijn van Engeland. Het ras vindt zijn oorsprong in Lanarkshire.
-
Hoewel een ramsneus normaal meer voor Shires is, ben ik toch heel blij met zijn ronde koppie want ik ben gek op ramsneuzen!

[ img ]
-
Rasstandaard (bron: Clydesdale Horse Society)
Een Clydesdale heeft een mooi open voorhoofd, breed tussen de ogen, plat profiel, brede neus, grote neusgaten, een heldere en intelligente blik, grote oren en een lange, ronde nek die voortkomt uit een schuine schouder met een hoge schoft.

Een Clydesdale valt normaal tussen de 17hh en 18hh (lees: 170-180cm) met uitzondering van kleinere merries of grotere hengsten.

De rug is lang met een diepe rib. De achterhand is lang en goed bespierd, het is natuurlijk een trekpaard.

Vaakst voorkomende kleuren zijn bay en bruin met witte aftekeningen op de benen en het hoofd. Maar ook zwart, roan en voskleurig komen ook voor. Het is uitzonderlijk een Clydesdale te zien zonder witte bles en een aardige hoeveelheid wit op zijn voeten en benen.

De sokken horen VEEL te zijn en aan te voelen als zijde. De botten zijn sterk en plat, de benen staan dicht bij elkaar. De spronggewrichten zijn lang en staan dicht tegen elkaar.

-
Er worden jaarlijks slecht een 250-tal veulens opgenomen in het stamboek, ondanks de stijgende populariteit :(
-
Clydesdales worden ingezet voor vele doeleinden, rijden en mennen, werk op de boerderij, boomslepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 11:06 



 
Profiel   

Jaaaa! :D

Ik heb sinds een klein jaar ook een Clydesdale! :D 14-jarige merrie Annie. :D
Geboren en getogen in Schotland, verder weet ik niet van haar verleden.
Qua karakter is Annie wat schichtig maar wel bomproof. (Groot) verkeer doet haar niets. Schriktraining is ook allemaal geen enkel probleem. Ze leert ONTZETTEND snel wat heel fijn is! Werkt graag voor me en is, in tegenstelling tot Dexter ( :+ ) HEEL voorwaarts onder het zadel.

Annie is een kleine clydesdale. Ik denk dat ze 1.65 is maar ze is groot genoeg voor mij. :+ Overigens heeft Annie ook een ramsneus. :D Ik rijd recreatief met haar en doe veel grondwerk.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 15:34 



 
Profiel   

Ohja, Annie is stekelharig (van sabino) en is in de winter veel donkerder dan in de zomer. :)

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 15:38 



 
Profiel   

Wow! Behalve de lengte van de vacht verandert bij Dexter echt bijna niks aan de kleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 15:39 



 
Profiel   

Oké, ik vind het ronduit gewéldige paarden! :D
Helaas ken ik niemand die er een heeft staan; maar deze Budweiser video's zijn natuurlijk heel erg bekend! k weet niet of bokt dit kan plaatsen, het blijft natuurlijk reclame, maar ik denk dat er velen zijn die deze video's kennen!





O:) :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 15:45 



 
Profiel   

Zou ik ooit een paard mogen kopen, dan een Clydesdale. Wat een machtige dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 15:55 



 
Profiel   

Doen doen doen doen! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 16:03 



 
Profiel   

Granoek schreef
Wow! Behalve de lengte van de vacht verandert bij Dexter echt bijna niks aan de kleur


Ja ik was ook verbaasd. :+ Toen ik na 4 weken na mijn operatie pas weer kon gaan schrok ik eerst ook want had haar helemaal niet zo snel herkend. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-17 17:41 



 
Profiel   

Mag je ook vragen stellen in dit topic? :P Nou ja ik heb een vraagje en dat is misschien ook leuk om uit te lichten in het artikel: Wat is het verschil tussen Clydesdales en andere koudbloedrassen, zoals de Shire?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:43 



 
Profiel   

Als je hier vragen mag stellen.. net de commercial van Budweiser bekeken (te lief!!). Het viel me op dat die paarden een korte staart hebben. Is dat gebruikelijk bij dit ras dat ze gecoupeerd worden? Want in Nederland zie je dat eigenlijk alleen bij trekpaarden toch?

Ik dacht eigenlijk dat het shires waren van Budweiser, dus ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag hierboven.

En verder: wat een enorm geweldig ras!!! Kunnen jullie er niet eentje verloten ofzo op Bokt? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 12:54 



 
Profiel   

beert schreef
Als je hier vragen mag stellen.. net de commercial van Budweiser bekeken (te lief!!). Het viel me op dat die paarden een korte staart hebben. Is dat gebruikelijk bij dit ras dat ze gecoupeerd worden? Want in Nederland zie je dat eigenlijk alleen bij trekpaarden toch?

Ik dacht eigenlijk dat het shires waren van Budweiser, dus ben ook benieuwd naar het antwoord op de vraag hierboven.

En verder: wat een enorm geweldig ras!!! Kunnen jullie er niet eentje verloten ofzo op Bokt? :D


Op deze vraag: dat is gebruikelijk bij de meeste trekpaardrassen in Amerika. Als je kijkt naar mijn eerste reactie op dit bericht zie je hoe het tegenwoordig in Europa gedaan wordt :)

Wat betreft het verloten; ik stel die van mij dus NIET beschikbaar laat dat duidelijk zijn :+

En het verschil tussen shires en Clydesdales:
Clydesdales zijn van schotland, shires van engeland. Verder qua uiterlijk worden er bij Clydesdales iets meer kleuren toegelaten dan bij shires (roan mag bijvoorbeeld wel bij clydes maar niet bij shires) en mag een Clydesdale meer wit hebben dan een Shire (kijk naar de vlekken op Dexter zijn buik, bij een shire is dat niet wenselijk: )

[ img ]

Een Shire hoort een ramsneus te hebben en een Clydesdale een platte neus maar dat is door de tijd een beetje vervaagd.

Clydesdales hebben het wit op de benen vaak hoger doorlopen dan Shires, maar wederom: bijna net zoveel uitzonderingen als regels tegenwoordig

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 15:09 



 
Profiel   

Trouwens vergeten, maar bij Budweiser zitten ook echt wel stiekeme Shires ;)
De eisen daar zijn:
4x witte sok tot aan de knie
1m80
Ruin
Witte bles
Zwarte staart en manen
Dark bay (Dexter zou dus te licht van kleur zijn)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 17:46 



 
Profiel   

Bedankt Granoek! Helder antwoord. Staart met strik had ik inderdaad gezien.

Ik weet niet of het teveel off topic voert, maar trekpaarden, shires en Clydesdales zijn dus Europese rassen. Hebben Amerikanen eigenlijk eigen "boerenpaarden" of halen ze uit Europa?

Ik heb denk ik altijd shires en Clydesdales door elkaar gehaald als ik je uitleg zo lees. Is er verschil in karakter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 20:16 



 
Profiel   

beert schreef
Bedankt Granoek! Helder antwoord. Staart met strik had ik inderdaad gezien.

Ik weet niet of het teveel off topic voert, maar trekpaarden, shires en Clydesdales zijn dus Europese rassen. Hebben Amerikanen eigenlijk eigen "boerenpaarden" of halen ze uit Europa?

Ik heb denk ik altijd shires en Clydesdales door elkaar gehaald als ik je uitleg zo lees. Is er verschil in karakter?


Op die eerste vraag;
De Amerikanen hebben destijds Belgische Trekpaarden uit België geïmporteerd en daar verder gefokt, maar dan selectief op kleur, grootte en minder sok gefokt. Dat zijn dus de Amerikaans Belgian Drafthorses, die zijn op hun beurt weer terug naar België gehaald en kennen wij nu als Vlaamse Paarden. Hetzelfde geldt voor Percherons, die hebben ze uit Frankrijk gehaald en ook qua uiterlijk heel anders gefokt. Amerikanen willen giga grote trekpaarden met smalle benen.
En dan zijn er echt de Amerikaanse shires en Clydesdales, ook die worden veel slanker en groter gefokt. Wat ik dan weer jammer vindt want ik zie liever die volle Clydesdales (lees: buffels haha)

Voor de tweede vraag;
Ik kan niet zozeer ras-gerelateerde verschillen vinden, scheelt ook per paard natuurlijk. Maar verder zijn ze beide heel zachtaardig en gemakkelijk in omgang, werkwillig, grote goedzakken eigenlijk.
Op dit karakter werden ze ook altijd gefokt, oorspronkelijk niet op kleur.

Ik zeg altijd:
Als je voor het eerst een Shire ziet zeg je: WOW
Als je voor het eerst een Clyde ziet zeg je: Ahww <3

Shires zijn vaak imposanter, Clydesdales (Dexter dan toch) is eigenlijk een grote slungel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-17 20:40 



 
Profiel   

Zijn er nog dingen waar je rekening mee moet houden bij de Clydesdale? Dan denk ik aan belasting (fysiek en mentaal), voeding ed. ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 23:22 



 
Profiel   

Veel ruwvoer en verder niet te veel bij voeren, het is een sober ras.
Verder worden ze in verschillende types gefokt dus er zijn er zeker die hoog in de dressuur kunnen maar er zijn er ook die gebouwd zijn om gewoon lekker te knuffelen. Ze zijn heel erg sterk (op de Schotse eilanden trekken ze nog steeds de trams met toeristen, enkelspan).
Verder laten ze in mijn geval erg goed merken wanneer ik te veel vraag. Niet door te klieren of dergelijk, maar Dexter gaat dan gewoon *bonk* stilstaan. En dan weet ik dat dit nog te moeilijk is en gaan we een stapje terug.
Het zijn hele nuchtere paarden dus qua belasting denk ik dat ze eerder fysiek beperkt zijn dan mentaal, ik vind ze beide heel sterk van mentaliteit

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-17 00:40 



 
Profiel   

Bedankt voor de uitleg ;). Ik vind ze trouwens geweldig. Ik heb er eens naast gestaan en kanonne, wat zijn ze gróót!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-17 01:50 



 
Profiel   

Haha! Ik merk het niet meer, behalve als iemand anders er op zit en ik sta er naast. Dan valt toch ook nog steeds mijn mond open :+

Duke 6 maanden:
[ img ]

Duke 1 jaar:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-09-17 07:43 



 
Profiel   

Wat ik me nou afvraag.. Hoe spreek je het officieel uit? Is het Klaidsdael? Of Klaidesdael (geprobeerd fonetisch te doen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-17 11:13 



 
Profiel   

Klaidsdeel :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-17 11:37 



 
Profiel   

Het is 20 september, tijd om dit topic te sluiten :). Bedankt voor de reacties, het team zal een samenvatting maken dat de NR op 1 oktober op de voorpagina zal plaatsen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-17 00:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen