Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Kruisingen bij paarden, taboe of prima?

 
Profiel   

Avitar: Belg x haf dat was om een lichter " vrouwen" ringrijpaard te maken,daar was en is best vraag naar. Wel een belg, maar net niet te grof.
Fjordx haf was een ongelukje maar het beste paard ever echt een once in a life time horse!
new forrest x welsh was een doel om een mooie luxe pony te krijgen met een rustig karakter (had een c /d pony moeten worden maar bleef een hele grote B,net geen c pony ).Maar was mijn eerste pony en een supper schoolmeestertje ik heb veel han haar mogen leren.
De laatste kruising is nadat ik het heb kunnen achterhalen een bijproduct uit de bio industrie van een bloed tapperij dus een luxe mooie bonte hengst op een pony met verdunning dus gewoon commercie .
Hij is nu met zijn 3 jaar mooi uitgegroeid en is een fijn dier in de omgang.

het scheelt dat ik nooit de ambitie voor wedstrijden en kampioenschappen heb gehad in de hogere klasses, recreatief met onderling eens een wedstrijdje en dat deden ze allen prima.
Het waren allen leuke paarden en ik heb het ontbrekende "boekje" dus ook echt nooit gemist, het is alleen belangrijk als je wilt fokken of evtw wilt verkopen.Maar ik kon mijn paarden eigenlijk altijd kwijt aan lieve paarde mensen die kozen voor een gebruikspaard!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 10:41 



 
Profiel   

Ik ben persoonlijk ook juist gek op kruisingen! Alles wat ooit mijn interesse heeft gehad of wat van mij is, is een kruising :). En allemaal sterke paardjes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 10:44 



 
Profiel   

Nies_ schreef
Ik weet niet of je ooit van het KWPN of NRPS gehoord hebt, maar daar ik niets raszuivers aan.


Duitse Rijpony is ook een verzonnen ras/mengelmoes.

Overigens, het is in de hondenwereld ook wel aan de gang hoor.
Kijk maar eens naar: Leonberger (ca. 100 jaar geleden gekweekt), Jack Russel Terrier (eigenlijk geen ras, maar een stamnboek, net als bij de paaren). Pit Bull Terrier (alles wat in de "Pit" vecht en een terrier is, is dus een Pit Bull Terrier. De naam wordt in 99% van de gevallen voor een Stafford met gecoupeerde oren gebruikt) Labradoodle, Goldendoodle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 10:51 



 
Profiel   

Tja, het mag natuurlijk. Maar of een kruising altijd goed uitpakt, dat is wel lastig. Er zijn hele leuke kruisingen, en dan vind ik persoonlijk dat kruisingen met Fjorden en Konikpaarden vaak goed uitpakken. Maar ik vind het wel belangrijk dat een fokker geen rassen met elkaar moet kruisen die niet bij elkaar passen. Als je weet dat het veulen in de verkoop gaat al helemaal. :j

Overigens vind ik raszuiverheid ook wel belangrijk, zo hou je een ras sterk en kan je alles goed bijhouden qua %bloed.

Ik zou niet zomaar een vreemde kruising in huis nemen. Heb liever een paard waarvan de eigenschappen welbekend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 11:09 



 
Profiel   

Heb niet alles gelezen.
Sommige stamboeken mag je alleen aan een bepaald aantal % vreemd bloed komen.

Als voorbeeld mijn paardje
Een new forest pony met 25% arabisch bloed.
Dit is niet toegestaan om als volledige new forest pony geklasseerd te worden en als dekhengst gekeurd te worden. Er mag máár 6,5% GW zijn.

Maar mag wel new forest pony genoemd worden want bij 50% new forest bloed kun je ze laten klasseren in het sportregister, daar staat mijn paardje ook geklasseerd máár hij staat ook in het F register.
Bij mijn paardje zijn de ouders ook bekend en heeft hij gewoon stamboompapieren en paspoort van new forest.

Wel zou ik mijn paardje ook kunnen laten keuren voor BRP stamboek. Maar gezien hij gecastreerd wordt vind ik dat totaal niet nodig. (BRP = Belgisch rijpony stamboek, een zusterboek oid van BWP)

Hier zie je de diverse registers die Belgisch new forest pony stamboek heeft

[ img ]

Ik ben wel van mening dat kruisen mag maar dat er gekeken moet worden of de ouderdieren elkaar verbeteren.

Raszuiverheid vind ik ook prima zolang inteelt tot een minimum beperkt wordt (in tegenstelling tot friezen bijvoorbeeld)


Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 04-09-17 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 11:24 



 
Profiel   

rina schreef
Koper schreef
Bij de quarters en paints heb je al dat een 5 panel test tegenwoordig standaard is als je je merrie wil laten dekken of wanneer je een paard koopt. Dat het zo ver heeft moeten komen zegt mij toch wel iets over hoe er geselecteerd is binnen dergelijke rassen.


Als voormalig Quarter en Paintfokker moet ik hier toch even op inhaken. Vind het nl niet echt een fijne opmerking "hoe er geselecteerd is binnen dergelijke rassen". het lijkt mij nl dat je niet echt weet hoe die rassen werken. Ja de AQHA en APHA selecteren niet, er zijn geen hengstenkeuringen enz enz. (alhoewel dat voor verschillende EU landen al niet eens meer klopt, aangezien die al de EU regels hebben geïmplementeerd en er binnen die landen nu ook een eigen register is). Zij gaan uit van een marktwerking, en niet aan een toevalstreffer die een hengstenkeuring is. Genoeg hengsten die niet goedgekeurd worden voor stamboeken omdat de keuringscommissie de hengst niet ziet zitten, er volgens hun al teveel van die lijn zijn, de merrielijn niet goed genoeg is, niet genoeg premies heeft, ze de eigenaar niet mogen. Al die politieke spelletjes spelen daar geen rol. Het is de merriehouder die beslist welke hengst ze willen gebruiken.

En even een leuk fabeltje de wereld uit: Nope de AQHA/APHA stelt geen 5 panel test verplicht voor een merrie om te laten dekken. En er is al helemaal geen verplichting een QH/PH 5 panel te laten testen om te verkopen. DAT is echt compleet vanuit de koop/verkoop gekomen. Kopers willen dit, niet het stamboek.
Alleen hengsten binnen het stamboek moeten nu 5 panel getest worden. En imo is dat alleen maar een goede zaak om dingen als PSSM uit de fok te kunnen weren. En van mij mogen ze het zelfs verplichten de merries ook te testen voor de fok.

En overigens PSSM is echt niet alleen aan deze rassen gelinkt. PSSM komt in bijna elk ras voor. Dat de QH/PH/Appies voorlopers zijn met het testen wil niet zeggen dat ook alleen zij het hebben. Zij zijn alleen het ras wat de symptomen over het algemeen het meeste toont. Niks meer en niks minder.

Vind het dus een beetje kort door de bocht en niet echt ingelezen in de rassen om maar zo even te zeggen dat er slecht geselecteerd is binnen die rassen. In sommige dingen lopen ze gewoon ver voor op andere stamboeken.

Goed on-topic. Ja en nee ben ik voor kruisingen. Niet elke kruising is imo een goede. Er worden soms teveel de uitersten van rassen bij elkaar gegooit. Waarbij je dan vaak de toch wat slechtere dingen uit de beide rassen in het fokproduct krijgt. Daarbij dan ook nog de marktwerking, omdat er met die kruisingen op los gefokt wordt, wordt het raspaard steeds verder weggeschoven, minder verkocht omdat die mixjes in deze het moet goedkooptijd veel makkelijker verkopen. Ik zie een hoop rasfokkers de laatste jaren stoppen mede om die reden.

Als je met ziel en zaligheid jaren er aan spendeert een ras te ontwikkelen, iets unieks te creëren, een paard te fokken wat jou ultieme doel is, dan zeg ik ja. Maar het punt is dat dat veelal niet het geval is, en men alleen maar fokt om een keer wat op de wereld te zetten. En niet om echt een nieuw ras te fokken, waar generaties overheen gaan. het is maar hoppakee en klaar. En niet denkende aan een toekomst voor dat veulen en het doel waarvoor ze het willen gaan gebruiken en of het daar uberhaupt wel geschikt voor is. En of die kruising zich daarvoor wel leent.


Koper zegt toch geen woord verkeerd?
Het gaat al mis bij een paar dingen. Elke hengst mag dekken en testen is niet verplicht.

Bij de friezen is het nu verplicht om te testen vóór je er mee fokt! Vind ik heel goed! Zou verplicht moeten worden bij elk ras of stamboek

Ik ben eerlijk gezegt tegen doelloos kruizen. Met een doel en reden heb ik er geen probleem mee. Helaas ze je te vaak 'foutje' of 'een veulen is zo leuk! '. Dat noem ik doelloos fokke


Laatst bijgewerkt door Kabayo op 04-09-17 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 11:32 



 
Profiel   

LadyMadonna schreef
Binnen rasstamboeken (haflinger, holsteiner, quarter, Shetlander etc) is kruiden niet toegestaan. Binnen registratiestamboeken (kwpn, nrps, nmprs etc) wel


Holstein keurt wel hengst van buiten het stamboek goed. Niet zo vaak al het KWPN of NRPS maar er zijn vele hengstenlijnen terug te voeren op hengsten van buiten. Denk maar aan de Volbloed Furioso XX en Ladykiller XX. Maar ook de Franse hengsten Alme en Cor d' la Bruyere.

KWPN is niet een louter registatiestamboek. Het is een warmbloedstamboek. Het gaat verder dan kruisingsproducten goedkeuren. Het is een stamboek wat op type fokt en daarom veel gebruik maakt van hengsten buiten de eigen fokkerij.
Hetzelfde geld voor het NRPS.

On topic,

Ik denk dat kruisen geen taboe is. Wel zijn er mensen die louter in stamboekverband fokken en er zijn er die daar geheel niet naar kijken.
In de praktijk zijn paarden binnen stamboekverband gefokt commerciëler en vaak beter te verkopen en daarom zullen denk ik(geen idee of daar cijfer van zijn) de meeste binnen stamboekverband zullen fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 11:33 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Ik mag het misschien niet zeggen, maar doe het toch. :Y) Bij bepaalde dierenfokkers krijg ik heel sterk '40-'45 gevoelens: alles moet perfect zijn.... -O-
Wij hebben qua honden van alles gehad: van bastaard tot puur ras. Voor mij maakt het niet uit, als het maar een lief en gezond dier is. Een stamboom is er alleen maar om tegenaan te piesen, zeggen we hier. Dat geldt niet alleen voor honden, maar ook voor katten, paarden, et cetera. Uiteindelijk sch*ten ze allemaal en moeten ze allemaal te eten krijgen.

Bij paarden wordt er meestal 'gedekt' met een sprietje en heel weinig nog maar 'live'. Het maakt voor veel fokkers dan ook niet uit wie zo'n sprietje aanvraagt, zolang zij hun geld maar krijgen. Bij 'live' dekkingen kunnen sommige fokkers wel voorkeur hebben voor de merries voor hun hengst(en).


Wie paard of vrouw zoekt zonder gebreken mag het werk wel staeken...

Het gaat niet om het perfecte paard fokken.

Het gaat erom om een paard te fokken wat zo gezond mogelijk is en wat het gevraagde werk aan kan en wat een goed passend karakter heeft.

Ik neem toch aan dat iedereen graag een paard heeft wat goed op de benen staat.

Hengstenhouders zullen ook bij een minder goede merrie die zij niet zien echt wel vragen stellen. De hengst wordt namelijk ook beoordeelt op nakomelingen en bij goede merries heeft de hengst meer kans op goede veulens. En aan het papier van de merrie kunnen ze dat prima zien. (Wel er geen predikaten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 11:46 



 
Profiel   

Ik heb sinds 2003 uitsluitend kruisingen. Ontstaan na een kater met het Fjordenstamboek.
We wilden onze Fjordenmerrie laten dekken maar de hengstenhouder verhipte het om de hengst van de trailer te halen. Met alleen het hoofd van de hengst door het voordeurtje van de trailer vond hij dat hij wel kon zien of de merrie hengstig genoeg was. Belachelijk. Wel nadien een rekening van het Fjordenstamboek voor de dekking. Protesteren hielp niet, we moesten gewoon dokken. Ik was helemaal klaar met het stamboek.

We hadden toendertijd een hoefsmid die een stal had met een aantal Friese hengsten.
Hij had al een keer een kruising Fjord/Fries gezien en die was prachtig. Het was alleen belangrijk om een Fries te nemen met een klein adellijk hoofd omdat het hoofd van een Fjord in verhouding nog wel 's wat grof wil zijn. We hebben toen onze Fjordenmerrie door 1 van hun Friezen laten dekken en er kwam een schitterend veulen uit. Nogmaals onze Fjord op de veulenhengstigheid met dezelfde hengst laten dekken en wederom een prachtige merrieveulen.

De beide Fjord/Fries dames zijn inmiddels al aardig op leeftijd maar menigeen die ze de afgelopen jaren zag dacht dat het Lusitano's waren. Ze hebben de manen en staart van een Fries, de vacht kleur een tint donkerder dan een Fjord, een aalstreep en zwarte onderbenen. Oftewel valkkleurig.
Ze hebben een heel fijn en werklustig karakter.

Wat mij betreft geen taboe op kruisingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 11:59 



 
Profiel   

henny_w schreef
De beide Fjord/Fries dames zijn inmiddels al aardig op leeftijd maar menigeen die ze de afgelopen jaren zag dacht dat het Lusitano's waren. Ze hebben de manen en staart van een Fries, de vacht kleur een tint donkerder dan een Fjord, een aalstreep en zwarte onderbenen. Oftewel valkkleurig.
Ze hebben een heel fijn en werklustig karakter.


Even een offtopic note: dit is geen valkkleur, valk wordt veroorzaakt door creme, een gen dat Friezen en de meeste Fjorden niet dragen ;). De aalstreep komt van de wildkleur van de Fjorden, eveneens als de lichtere vachtkleur. Dit wordt veroorzaakt door het dun gen, niet het creme gen!


Laatst bijgewerkt door StormMilagro op 04-09-17 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 12:32 



 
Profiel   

StormMilagro schreef
henny_w schreef
De beide Fjord/Fries dames zijn inmiddels al aardig op leeftijd maar menigeen die ze de afgelopen jaren zag dacht dat het Lusitano's waren. Ze hebben de manen en staart van een Fries, de vacht kleur een tint donkerder dan een Fjord, een aalstreep en zwarte onderbenen. Oftewel valkkleurig.
Ze hebben een heel fijn en werklustig karakter.



Even een offtopic note: dit is geen valkkleur, valk wordt veroorzaakt voor creme, een gen dat Friezen en de meeste Fjorden niet dragen ;). De aalstreep komt van de wildkleur van de Fjorden, eveneens als de lichtere vachtkleur. Dit wordt veroorzaakt door het dun gen, niet het creme gen!

De valkkleur lijkt erg op wildkleur bruin maar heeft geen aalstreep.

Aalstreep komt dus idd van de fjord en behoort niet tot de valkkleur helaas weten veel mensen dat niet en noemen hun paardje onterecht valk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 12:35 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
De valkkleur lijkt erg op wildkleur bruin maar heeft geen aalstreep.

Aalstreep komt dus idd van de fjord en behoort niet tot de valkkleur helaas weten veel mensen dat niet en noemen hun paardje onterecht valk.


Okeej ... weer wat geleerd :-)

Ze zijn dus eigenlijk donker isabel van kleur maar dan wel met zwarte onderbenen, staart en manen.

Hoe heet deze kleur dan wel, want buckskin zijn ze toch ook niet vanwege de aalstreep? Of mag bij Buckskin wel een aalstreep aanwezig zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 12:57 



 
Profiel   

Deze kleur is waarschijnlijk (zoals je het beschrijft en gezien de kruising, maar moeilijk zeggen zonder foto) wildkleur bruin (bay dun). Buckskin is gewoon de Engelse benaming van Valk :). Bij buckskin is geen aalstreep aanwezig, dit is eigenlijk bruin met het creme gen. Wildkleur bruin is bruin met het dun gen. Dunskin bestaat wel, dat is bruin met zowel het creme als dun gen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:08 



 
Profiel   

Wildkleur bruin inderdaad. Zelfde kleur als de meeste fjorden, alleen zijn die van Henny dan een tint donkerder (ik heb ze gezien).

Overigens kan een valk wel een aalstreep hebben, ook zonder dat hij wildkleur draagt. Maar er is bij de paarden van Henny geen creme in het spel, en dus ook geen valken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:29 



 
Profiel   

Alleen is het dan geen officiele aalstreep maar counter shading

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:33 



 
Profiel   

Wat ook gewoon een streep over de rug is ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:34 



 
Profiel   

Koper schreef
Wat ook gewoon een streep over de rug is ;)


Klopt, maar de term is wel degelijk anders, net als de genetica (die er bij counter shading niet achter zit, maar bij een aalstreep wel).

Maar oke, back on topic :')!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:37 



 
Profiel   

Dat weet ik, dat de genetica anders is :')

Streep over de rug = aalstreep. Dat sommige mensen ervoor kiezen om een andere term te hanteren als het paard geen wildkleur is is een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:39 



 
Profiel   

AlwaysH schreef
Ik zou niet zomaar een vreemde kruising in huis nemen. Heb liever een paard waarvan de eigenschappen welbekend zijn.


Dat weet je nooit ook al heb je een super ster of platina bekroond paard....elk individu heeft zijn eigen karakter en kenmerken!

Er is mij al vaak gezecht wat moet je nu met zo een wilde pony, een konik daar kun je niets mee ....onbekend maakt onbemind maar het is een hele goede pony, ze is sterk en gezond kan bereden aangespannen en is echt kei gaaf!
ze verrast vriend en vijand en is net als ieder ander paardeentje met een heuse persoonlijkheid! ;)
(en tja zij heeft trouwens wel een stamboek, al kan ik er niets van lezen :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 13:47 



 
Profiel   

Ik ben noch voorstander, noch tegenstander van kruisingen. Ikzelf laat mijn warmbloed springmerrie regelmatig dekken door een volbloed omdat mijn merrie wel wat bloedpercentage kan gebruiken. Mijn fokdoel is goede spring - en eventingpaarden fokken. Dan kan volbloed wel eens een goede combi zijn. Wanneer iemand beslist zijn warmbloed (met goede stamboom) te dekken door een koudbloed ben ik wel weer tegen kruisen. Ikzelf deins er trouwens niet van terug een kruising te kopen. Zo heb ik nu een hele leuke fries x quarter, al zou ik deze combi nooit zelf willen fokken. Probleem met kruisen is dat je absoluut geen gedacht hebt wat eruit komt. Daarom zal ik ook eerder geneigd zijn een kruising te kopen ipv te fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 14:12 



 
Profiel   

Ik heb twee zwartbonte kruisingen, allebei héél verschillend. Een kruising Tinker x Fries (iniddels geruind) en een kruising Fries x KWPN Tuigpaard (klein gebleven).
Niet zelf gefokt, maar " op het oog" als veulen gekocht. Voor mezelf.
Zolang ik er niet mee wil gaan fokken (met de inmiddels ruin kan dat natuurlijk ook allang niet meer) voor de verkoop lijkt me daar niets mis mee.
Met kruisingen is idd het punt wel dat je moet roeien met de riemen die je hebt, qua aanleg en karakter-neigingen, dus je moet vaak improviseren wat dat betreft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 14:41 



 
Profiel   

terpentijn schreef
.
Met kruisingen is idd het punt wel dat je moet roeien met de riemen die je hebt, qua aanleg en karakter-neigingen, dus je moet vaak improviseren wat dat betreft.


Maar je koopt toch een paard met een bepaald doel voor ogen, je moet zelf toch ook je lol kunnen halen uit een dier .Anders komt er weer een advertentie wegens ontbreken van de klik of niet passende combi.

Je ziet toch wat je koopt geen enkele gp ruiter koopt een trekpaard, een western ruiter wilt geen draver voor de hoogste classes bij wijze van spreken en zie je een arabier al op een oogstdemonstratie een landbouw wagen trekken?.

Ik heb het nooit gehad dat ik moest improviseren, ik kocht een paard met een doel en mijn dierenarts keurde daar ook op!. Als je weet wat je wilt hoef je niet te improviseren

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 17:41 



 
Profiel   

Ik heb zelf een mengelmoesje, de meeste mensen die ik ken hebben trouwens ook geen zuivere paarden. Volgens mij maakt het vrij weinig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 17:53 



 
Profiel   

Ik dacht juist dat er bij honden werd geroepen dat je juist kruisingen moest nemen, omdat die sterker en gezonder zijn dan doorgefokte rashonden.

Qua paarden lees ik hier op bokt altijd: niet doen. Maar de leukste paarden die ik in RL ken, zijn toch wel kruisingen, voornamelijk fjordenkruisingen. Ook ken ik een haflinger x New Forest, echt een leuk beestje. Ze ogen juist allemaal sterk en gezond vind ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-17 18:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen