Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rechtrichten: wie, wat, waar?

 
Profiel   

Hoi hoi allemaal!

Ik heb een tijdje gezocht maar niet gevonden dus hierbij...

Misschien leuk om een topic te maken over alle mensjes die ook aan rechtrichten doen? :D Zo kunnen we elkaar helpen en zeggen hoever we staan! :)

Ik zal alvast beginnen. Ik ben in het bezit van Welsh Cob merrie die enorm op haar voorhand staat, daarom ben ik begonnen met rechtrichten ;) We staan nog niet zo ver en zijn pas begonnen. Maar zowel ik als haar vinden het een leuke bezigheid :)

Ik hoop veel mederechtrichters te vinden! ;)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 13:03 



 
Profiel   

Ik heb een jonge B pony van (1.25m) die heel weinig balans had. Inmiddels ben ik al een tijdje bezig met rechtrichten (ook veel aan de hand) en het gaat al zo veel beter. Ik rij eigenlijk alleen maar op de binnenhoefslag en ben sinds kort bezig met de zijgangen. Stapje voor stapje wordt ze al zoveel rechter en heeft ze veel meer balans gekregen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-17 19:15 



 
Profiel   

Ik ben nu vooral bezig met het actief krijgen van haar achterbeen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:35 



 

Rechtrichten is de basis van het paardrijden dus als het goed is doet iedereen die een beetje serieus rijdt aan rechtrichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:40 



 
Profiel   

Hier ook een! Maar mijn pony heeft door haar zadel 1 weg geknepen rugspier. 16 September krijg ik de zadelmaker. Op dit moment rijd ik op de barebackpad aan kaptoom/bit. En probeer veel te longeren.
Wij zijn echt nog bezig met correcte lengtebuiging, dus nog een stapje terug.
Dat achterbeen en de zijgangen komen nog :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:43 



 
Profiel   

Grobbebol schreef
Rechtrichten is de basis van het paardrijden dus als het goed is doet iedereen die een beetje serieus rijdt aan rechtrichten.


Dit is zeker zo, maar het kan geen kwaad om er bewust mee bezig te zijn :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:44 



 
Profiel   

Ik ben ook bezig met rechtrichten met een welsh cob. zij valt ook erg op de voorhand en heeft veel moeite met haar achterband.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:47 



 
Profiel   

kwii schreef
Grobbebol schreef
Rechtrichten is de basis van het paardrijden dus als het goed is doet iedereen die een beetje serieus rijdt aan rechtrichten.


Dit is zeker zo, maar het kan geen kwaad om er bewust mee bezig te zijn :j


Op het moment dat je ervoor kiest om op een paard te gaan zitten voor jouw plezier hangt daaraan vast dat je de verantwoordelijkheid hebt voor dat dier zijn welzijn, serieus weten wat je doet en daar begeleiding bij zoeken.
Elke les hoort volgens de basis begrippen houding, zit, passend harnachement en correcte beweging als gevolg van juist rijden in te houden. Daaronder hoort het "recht" maken van je paard het is niet een nieuw iets, dat mensen er zo een ding van maken verbaasd me oprecht, want wat deden jullie allemaal eerst dan? En snapt iedereen wat het inhoudt? Recht richten, recht stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:50 



 
Profiel   

Ik wil er ook meebeginnen, maar weet niet echt hoe, maar denk dat ik wat anders bedoel het werken aan de hand zeg maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:57 



 
Profiel   

floorsil schreef
Ik ben ook bezig met rechtrichten met een welsh cob. zij valt ook erg op de voorhand en heeft veel moeite met haar achterband.


Ja de mijne ook... Vanuit het zadel zijn wij nu gewoon bezig met de basis en dat is ze actief laten stappen en goed leren reageren op mijn been. Volgens mijn lesgeefster is dat al een basis en gaan we van daaruit verder kijken. Hierna gaan we het verdere deel aanpakken om de buigingen beter te krijgen. Aan de hand werk ik met een kaptoom, maar dit is al lang geleden... moet ik misschien nog eens gaan oppaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 11:59 



 
Profiel   

JoycexEnya schreef
Ik wil er ook meebeginnen, maar weet niet echt hoe, maar denk dat ik wat anders bedoel het werken aan de hand zeg maar


Bij het werken aan de hand kan je ook zeker aan rechtrichten beginnen! ;) Bij sommige oefeningen doe je daar ook automatisch aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:00 



 

knollentuin schreef
Op het moment dat je ervoor kiest om op een paard te gaan zitten voor jouw plezier hangt daaraan vast dat je de verantwoordelijkheid hebt voor dat dier zijn welzijn, serieus weten wat je doet en daar begeleiding bij zoeken.
Elke les hoort volgens de basis begrippen houding, zit, passend harnachement en correcte beweging als gevolg van juist rijden in te houden. Daaronder hoort het "recht" maken van je paard het is niet een nieuw iets, dat mensen er zo een ding van maken verbaasd me oprecht, want wat deden jullie allemaal eerst dan? En snapt iedereen wat het inhoudt? Recht richten, recht stellen.

Ik verbaas mij ook dat er zoveel zogenaamde rechtricht opleidingen er zijn.
Alsof het een nieuwe manier van rijden is.
Als je op een correcte manier leert laardrijden is rechtrichten daar een heel belangrijk onderdeel van. Maar sommige mensen denken er een speciale school van te moeten maken. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:01 



 
Profiel   

Grobbebol schreef
knollentuin schreef
Op het moment dat je ervoor kiest om op een paard te gaan zitten voor jouw plezier hangt daaraan vast dat je de verantwoordelijkheid hebt voor dat dier zijn welzijn, serieus weten wat je doet en daar begeleiding bij zoeken.
Elke les hoort volgens de basis begrippen houding, zit, passend harnachement en correcte beweging als gevolg van juist rijden in te houden. Daaronder hoort het "recht" maken van je paard het is niet een nieuw iets, dat mensen er zo een ding van maken verbaasd me oprecht, want wat deden jullie allemaal eerst dan? En snapt iedereen wat het inhoudt? Recht richten, recht stellen.

Ik verbaas mij ook dat er zoveel zogenaamde rechtricht opleidingen er zijn.
Alsof het een nieuwe manier van rijden is.
Als je op een correcte manier leert laardrijden is rechtrichten daar een heel belangrijk onderdeel van. Maar sommige mensen denken er een speciale school van te moeten maken. :+

Volledig akkoord met beide, maar heb verbaast me telkens weer, hoe weinig lesgevers echt een punt maken van dat rechtrichten. Het moet een soort attitude worden, je moet er elke pas mee bezig zijn, net zoals je elke pas met je houding bezig bent. Maar ik ken slechts één lesgever die er daadwerkelijk mee bezig is. Ik heb ook wel eens iemand gehad die een dagje zei 'nou gaan we ons een keertje focussen op rechtrichten'. -O-
Ik heb de indruk dat veel lesgevers hier er weinig kaas van gegeten hebben. Vorig jaar op Jumping Mechelen de kür kunnen bezien vanaf de letter C. Verbaast me nog steeds hoe scheef sommige paarden liepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:06 



 
Profiel   

Grobbebol schreef
knollentuin schreef
Op het moment dat je ervoor kiest om op een paard te gaan zitten voor jouw plezier hangt daaraan vast dat je de verantwoordelijkheid hebt voor dat dier zijn welzijn, serieus weten wat je doet en daar begeleiding bij zoeken.
Elke les hoort volgens de basis begrippen houding, zit, passend harnachement en correcte beweging als gevolg van juist rijden in te houden. Daaronder hoort het "recht" maken van je paard het is niet een nieuw iets, dat mensen er zo een ding van maken verbaasd me oprecht, want wat deden jullie allemaal eerst dan? En snapt iedereen wat het inhoudt? Recht richten, recht stellen.

Ik verbaas mij ook dat er zoveel zogenaamde rechtricht opleidingen er zijn.
Alsof het een nieuwe manier van rijden is.
Als je op een correcte manier leert laardrijden is rechtrichten daar een heel belangrijk onderdeel van. Maar sommige mensen denken er een speciale school van te moeten maken. :+


Slim bedacht toch?? Is weer extra geld in de pocket voor de instructeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:28 



 
Profiel   

Grobbebol schreef
knollentuin schreef
Op het moment dat je ervoor kiest om op een paard te gaan zitten voor jouw plezier hangt daaraan vast dat je de verantwoordelijkheid hebt voor dat dier zijn welzijn, serieus weten wat je doet en daar begeleiding bij zoeken.
Elke les hoort volgens de basis begrippen houding, zit, passend harnachement en correcte beweging als gevolg van juist rijden in te houden. Daaronder hoort het "recht" maken van je paard het is niet een nieuw iets, dat mensen er zo een ding van maken verbaasd me oprecht, want wat deden jullie allemaal eerst dan? En snapt iedereen wat het inhoudt? Recht richten, recht stellen.

Ik verbaas mij ook dat er zoveel zogenaamde rechtricht opleidingen er zijn.
Alsof het een nieuwe manier van rijden is.
Als je op een correcte manier leert laardrijden is rechtrichten daar een heel belangrijk onderdeel van. Maar sommige mensen denken er een speciale school van te moeten maken. :+


Slim bedacht toch?? Is weer extra geld in de pocket voor de instructeur.[/quote]
Slimme commerciële bende is het. Als nou de mensen die les nemen zich ook eens zouden verdiepen in het hoe waarom en wat, hadden deze lui niet zoveel aanhangers en wordt 't kaf van 't koren gescheiden.
Dus beste rechtrichtmensen in dit topic, rechtrichten hoort bij je basis, en is geen speciale techniek, geen nieuwe ontdekking en niet iets bijzonders. Klein voorbeeld: iemand dien een correcte volte rijdt is al met rechtrichten bezig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:34 



 
Profiel   

Bedankt voor de info :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:40 



 
Profiel   

Mijn merrie heeft nu eenmaal veel problemen met onder het zadel te plooien... Wanneer ik dit eerst aan de hand oefen, gaat dit onder het zadel alweer veel beter.

Maar er zal zeker waarheid zitten in jullie reactie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:41 



 
Profiel   

Al ben ik er ook van overtuigd dat niet alle lesgevers hier altijd mee bezig zijn... :/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:42 



 
Profiel   

Klopt ts, maar het is dus jullie verantwoordelijkheid om je instructie te toetsen, zelf ook weten waar je het over hebt, instructeur is een vrij beroep niemand controleert en iedereen kan roepen wat ze willen. Ik vind dat een groot gevaar want ik zie veel mis gaan, kijk maar eens naar alle topics op bokt met vragen over rijden. :\
Doordat er zoveel mensen met een paard zijn die niet de kennis hebben en hulp zoeken in goed vertrouwen is er veel ruimte voor instructeurs en de juiste eruit filteren is lastig.
Er zit zeker waarheid in onze reactie, het is de waarheid, punt.
En ja veel instructeurs zijn er niet mee bezig, die houden de lesklant bezig en tevreden, geven aandacht en complimenten, er zijn e 'tb die moeten ervan leven dus klanten tevreden houden is heel belangrijk voor de inkomsten.
Ik heb het in m'n lessen ook niet over rechtrichten, al is het wel een heel groot gedeelte waar het om draait en wat 't uiteindelijke doel is, maar dan weer m'n vraag, wat verstaan jullie eronder en wat is het verschil rechtrichten en rechtstellen, want als je ermee bezig bent, weet je wat je doet, toch?


Laatst bijgewerkt door knollentuin op 09-09-17 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:53 



 
Profiel   

Beetje jammer van je reacties in dit topic knollentuin.

We weten allemaal dat 9/10 mensen leert rijden op de manege waar je leert zitten op een paard en dat is het wel een beetje.
En het niveau van lesgeven in Nederland ligt dramatisch laag. Iedereen kan dat papiertje halen en als ik de gemiddelde instructeur zie lesgeven zakt de moed in je schoenen.

Daarom is zo'n topic alleen maar fij n toch? Hoe meer mensen begrijpen wat de echte basis is met paardrijden; de beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:54 



 
Profiel   

Lees nou nog 's, gekvanfleur en reageer dan nog s ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:55 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Klopt ts, maar het is dus jullie verantwoordelijkheid om je instructie te toetsen, zelf ook weten waar je het over hebt, instructeur is een vrij beroep niemand controleert en iedereen kan roepen wat ze willen. Ik vind dat een groot gevaar want ik zie veel mis gaan, kijk maar eens naar alle topics op bokt met vragen over rijden. :\
Doordat er zoveel mensen met een paard zijn die niet de kennis hebben en hulp zoeken in goed vertrouwen is er veel ruimte voor instructeurs en de juiste eruit filteren is lastig.
Er zit zeker waarheid in onze reactie, het is de waarheid, punt.
En ja veel instructeurs zijn er niet mee bezig, die houden de lesklant bezig en tevreden, geven aandacht en complimenten, er zijn e 'tb die moeten ervan leven dus klanten tevreden houden is heel belangrijk grijk voor de inkomsten.
Ik heb het in m'n lessen ook niet over rechtrichten, al is het wel een heel groot gedeelte waar het om draait en wat 't uiteindelijke doel is, maar dan weer m'n vraag, wat verstaan jullie eronder en wat is het verschil rechtrichten en rechts tellen, want als je ermee bezig bent, weet je wat je doet, toch?


Ja in het begin ging het rijden met mijn merrie niet zo vlot. Ze liep heel hard op haar voorhand en haar buigingen waren een ramp. Ze hebben mij toen aangeraden om dit eerst aan de hand te oefenen omdat ik ze zo beter kan helpen.

Het is inderdaad waar dat instructeurs hier vaak gebruik van maken. En inderdaad, dressuur rijden is rechtrichten. Maar omdat ik lang problemen heb gehad met het rijden ben ik meer begonnen met het "rechtrichten" (mooie buigingen enzovoort) aan de hand... Dat bedoelde ik eigenlijk vooral denk ik. Maar wat jij vertelt is zeker waar! Het is de kunst van een goeie instructeur te vinden die niet alleen complimenten maar ook eerlijk zegt wat er moet gebeuren.

Als ik kijk naar de manegepaarden tegenwoordig zie ik stijve paarden waar ze niet echt letten op deftige buigingen bijvoorbeeld... Maar dit is natuurlijk niet overal zo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 12:59 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Lees nou nog 's, gekvanfleur en reageer dan nog s ;)



Je mag van mij prima jezelf voor de gek houden dat mensen hun instructie gaan 'toetsen'. Maar zo werkt het natuurlijk niet in het echie.

Sterker nog, het lijkt mij flink ommogelijk al zou je het willen. Het goed!! opleiden en trainen van een paard in alle facetten is een kunst die je moet leren en waar tijd overheen gaat. Dat 'elke pas voelen wat je paard doet' is iets waar je eerst gevoel voor moet ontwikkelen (de grote talenten daargelaten) en tot die tijd worden fouten gemaakt. Dan heb je iemand naast je nodig die je kunt vertrouwen, omdat je op dat moment geen tijd hebt om je boek te lezen of dit wel correct is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 13:02 



 

Ik sluit me compleet aan bij knollentuin.

TS goed dat je er mee bezig bent, maar ik lees nog steeds nergens "wat" je doet? Hoe krijg je die "mooie buigingen"?

Ik zie nogal wat "rechtricht goeroes" schade aanrichten. Rechtrichten is een essentieel onderdeel van het paardrijden ansich en het is geen probleem dat er extra aandacht voor is, maar het wordt m.i. soms uit zijn verband getrokken.


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-09-17 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 13:05 



 
Profiel   

[***] schreef
Ik sluit me compleet aan bij knollentuin.

TS goed dat je er mee bezig bent, maar ik lees nog steeds nergens "wat" je doet? Hoe krijg je die "mooie buigingen"?



Stelling vragen en haar achterbeen mooi onder de massa krijgen. Dat is waar ik mee bezig was...

Op dit moment krijg ik begeleiding van Thalya Willems onder het zadel en is het werk aan de hand wat verwatert. Voorlopig zijn we vooral bezig met het achtief houden van mijn paard en goed laten reageren op been. Het echte dressuurwerk is voor daarna...

De bedoeling was natuurlijk niet om een discussie topic te starten dus mijn excuses als dat er wel van is gekomen :/
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 13:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 78 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen