Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie kent dit brandmerk? (oost Europees)

 
Profiel   

Wie kan mij meer vertellen over dit brandmerk? Het is nog geen duidelijke foto, die krijg ik nog wel als het goed is, maar misschien weet iemand hier al raad mee? Het gaat om een paard dat ik ga kopen (mits ze goedgekeurd wordt) en vermoedelijk uit Polen komt. Ze is in ieder geval Oost Europees. Dit staat op de linkerkant op haar rug (schijnt de typische plek te zijn om te brandmerken in Oost Europa?). Rechts staat haar geboortejaar gebrandmerkt.

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 19:44 



 
Profiel   

Meestal is dat in Rusland/Polen het nummer van de stoeterij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 20:14 



 
Profiel   

Hm ik heb google al geraadpleegd maar dan zou je zo'n nummer ook ergens terug moeten kunnen vinden toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 21:10 



 
Profiel   

Ook een rotplek om te brandmerken. Of ligt dat aan mij?
Om topic heb er zelf geen verstand van. Misschien even googelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 21:30 



 
Profiel   

miesnaom schreef
Ook een rotplek om te brandmerken. Of ligt dat aan mij?
Om topic heb er zelf geen verstand van. Misschien even googelen?

Dat ligt aan jou. Onder het zadel valt zo'n brandmerk tenminste niet op. Er zijn meer landen waar juist op de rug wordt gebrandmerkt of gevriesmerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-09-17 21:38 



 
Profiel   

Inderdaad in veel landen een heel normale plek. En inderdaad onder het zadel zie je het gewoon niet

Google helpt ons nog niet echt verder. Of ik kan niet zoeken haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 00:06 



 
Profiel   

Ik verzorg lippizzaners uit italie die hebben allemaal hun eigen nummer op deze plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 05:47 



 
Profiel   

Oké jk snap het! Dacht misschien dat dit irritatie kan geven omdat het idd onder het zadel ligt. En toch een litteken is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 06:04 



 
Profiel   

Dus in Italië doen ze het ook? Of misschien vroeger alleen? Deze merrie is 8 jaar dus het is redelijk recent

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 07:46 



 
Profiel   

Ze zijn jonger dan jouw paard. Ik denk dat ze het nu nog doen. (Helaas...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:20 



 
Profiel   

Ken het niet, maar mijn paard heeft er eentje op zijn bil, komt uit duitsland, en daar gebeurt het nu nog steeds...

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:33 



 
Profiel   

Ik weet dat er in veel landen helaas nog gebrandmerkt wordt, maar ik wist niet dat ze het in bijvoorbeeld Italië ook op de rug doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 10:48 



 
Profiel   

Brandmerken op de rug was zeer gebruikelijk in het oude Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie. Het branden van Lippizaners is daar nog een erfenis van, inclusief het systeem van naamgeving en nummering.
Het systeem is als erfenis in veel landen gebleven toen de dubbelmonarchie ten onder ging. Als ik het goed heb onthouden doen ze het bij de Kladrubers in Tsjechië ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 11:00 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Ik weet dat er in veel landen helaas nog gebrandmerkt wordt, maar ik wist niet dat ze het in bijvoorbeeld Italië ook op de rug doen

Hoezo helaas, is een betere optie dan een zwervende chip in de hals. Ze kunnen van het brand-of vriesmerken vele malen minder last hebben dan van het chippen. En geen van beide identificatie methodes is waterdicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 11:04 



 
Profiel   

bigone schreef
Maartje_M schreef
Ik weet dat er in veel landen helaas nog gebrandmerkt wordt, maar ik wist niet dat ze het in bijvoorbeeld Italië ook op de rug doen

Hoezo helaas, is een betere optie dan een zwervende chip in de hals. Ze kunnen van het brand-of vriesmerken vele malen minder last hebben dan van het chippen. En geen van beide identificatie methodes is waterdicht.


Nee dat is waar. Deze merrie bewijst dat maar weer want die heeft gewoon een Nederlandse chip

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 12:00 



 
Profiel   

Helaas wel ja. 2 van de lippizaners hebben er zomers vreselijk last van. Zomers kunnen ze nu niet zonder een deken of 2x daags een hoge factor zonnebrandcrème de wei op omdat er geen haren groeien op de gebrandmerkte plekken op de rug. Bijv nr 809 en dan geen haren in de open ruimtes... gewoon grote kale plekken dus..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 12:33 



 
Profiel   

Oh daar had ik nog niet eens over nagedacht... Nu staan ze hier toch eigenlijk altijd met vliegenjas in de zomer dus dat is dan minder een probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 13:00 



 
Profiel   

Inmiddels geleerd dat het zeker geen Pools brandmerk is maar waarschijnlijk Hongaars. Dus we zoeken weer verder :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 09:44 



 
Profiel   

Het lijkt inderdaad een beetje op het brandmerk van het Hongaarse kisbéri félvér (kisber felver)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 18:15 



 
Profiel   

In Tsjechië hebben veel paarden nummers op hun rug (Rechterkant trouwens). Dit nummer staat ook in het paspoort. Sinds een aantal jaar gebeurt dit niet meer en wordt er gechipt.
Ik heb een aantal paarden met zo'n brandmerk op de zadelplek. Nooit problemen mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 18:35 



 
Profiel   

Dank je! Meteen een mail naar het kisbéri félvér stamboek (althans dat denk ik als Google translate een beetje werkt :') ) gedaan!

Paspoort gaat hier niet helpen want ze heeft een (recent) Nederlands paspoort :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 19:58 



 
Profiel   

Maartje_M schreef
Dank je! Meteen een mail naar het kisbéri félvér stamboek (althans dat denk ik als Google translate een beetje werkt :') ) gedaan!

Paspoort gaat hier niet helpen want ze heeft een (recent) Nederlands paspoort :=


Oh dat is snel! :D Ben benieuwd of je wat meer informatie over je (toekomstige) paardje krijgt zo (of dat je eigenlijk bij een Hongaarse pizzeria een bestelling hebt gedaan :') )

Maar de huidige eigenaar van het paardje weet dus ook niet meer over haar herkomst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 20:21 



 
Profiel   

Heb zelfs al een reactie terug en he had gelijk! Ik ga eens uitzoeken of er meer info over haar te krijgen is. Ze heeft namelijk wel een 'afwijkende' kleur voor het ras.
Paardje zit nu in de handel dus helaas geen info verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 20:39 



 
Profiel   

Leuk dat je zo haar herkomst probeert te achterhalen! Echt een raadseltje zo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-09-17 20:10 



 
Profiel   

Uiteindelijk zelfs haar fokster gevonden! Maar helaas was paardje niet goed dus niet gekocht
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-17 08:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen