Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie zei dat Przwalskipaarden wild waren?

 
Profiel   

Wat is dat nou? Een Przwalskipaard...? Zo mak als een lammetje tegenover die schoonmaker? Maar ik dacht dat ze WILD waren?


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

(Leipzig Zoo)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:19 



 
Profiel   

Geweldige foto's :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:20 



 
Profiel   

Mag ook hopen dat ie mak genoeg om eens aan de hoefsmid voorgesteld te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:20 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Mag ook hopen dat ie mak genoeg om eens aan de hoefsmid voorgesteld te worden.

Jeetje zeg ja, wat erg zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:44 



 
Profiel   

Nee hoor, Przewalskipaarden werden al gereden door de eerste ruiters. Een van de eerste gedomesticeerde paarden op aarde. Ergens zijn ze vermengt met andere paardachtigen en zo als ras richting uitsterven gedoemd. Gelukkig worden ze door middel van fokprogramma's gered. Het zijn mooie dieren. En net zo tam te krijgen als elk ander paard. Kijk alleen al naar de konik, word ook van gezegd dat het wilde pony's zijn. Zijn gewoon geweldige sport pony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 09:59 



 
Profiel   

Een paard is een paard! Het is nog altijd geen zebra :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 10:02 



 
Profiel   

Riel schreef
Een paard is een paard! Het is nog altijd geen zebra :-)


[ img ]
U zei? :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 10:05 



 
Profiel   

Wat een knapperd :+:

Maar heel moeilijk "tam" te krijgen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-17 10:09 



 
Profiel   

Kan wel, maar een heel stuk moeilijker dan een przewalskipaard of een konik :D
De mixjes zijn iets makkelijker zegt men. Al hangt het wel af van het karakter, is die meer paard of zebra?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 10:38 



 
Profiel   

hoogendroog schreef
Mag ook hopen dat ie mak genoeg om eens aan de hoefsmid voorgesteld te worden.


Inderdaad, ik schrik er gewoon van :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-17 10:48 



 
Profiel   

Die voorhoeven zijn idd een beetje te.
Staat wel zo schattig, lijkt net een teddybeer :3

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:42 



 
Profiel   

jezus die hoeven inderdaad

Maar voorderest wel leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 13:08 



 
Profiel   

Wilde paarden blijven niet wild als de mens ermee bezig zal zijn.

Paard mag wel zéér dringend naar de hoefsmid en op dieet.. :oo

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 13:25 



 
Profiel   

Jennanne schreef
jezus die hoeven inderdaad

Maar voorderest wel leuk!

nieteens opgevallen maar nu je het zegt.... :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 15:03 



 
Profiel   

Zijn niet alle paarden 'wild'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 15:04 



 
Profiel   

Volgens mij hebben paarden als przwalskipaarden, mustangs en koniks meer oerinstinct in zich dan andere paarden.

Die hoeven roepen inderdaad om een hoefsmid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 15:29 



 
Profiel   

Het eerste wat ik zag: die hoeven........veel te lang.

przwaslskipaarden zijn ook gewoon tembare dieren en ze kunnen ook genieten van het contact met mensen die ze goed kennen. Wel hebben ze veel meer zelfstandigheid en natuurlijke instinct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 15:36 



 
Profiel   

aikon schreef
Nee hoor, Przewalskipaarden werden al gereden door de eerste ruiters. Een van de eerste gedomesticeerde paarden op aarde. Ergens zijn ze vermengt met andere paardachtigen en zo als ras richting uitsterven gedoemd. Gelukkig worden ze door middel van fokprogramma's gered. Het zijn mooie dieren. En net zo tam te krijgen als elk ander paard. Kijk alleen al naar de konik, word ook van gezegd dat het wilde pony's zijn. Zijn gewoon geweldige sport pony's.


Nee, Przewalskipaarden zijn niet gedomesticeerd. Het is dan ook geen ras, maar een aparte (onder)soort met oa een ander aantal chromosomen. Genetische studies wijzen dan ook uit dat de Przewalski hoogstwaarschijnlijk geen voorvader is van gedomesticeerde paarden.
De reden dat ze in het wild uitstierven was door jacht, harde winters en een tekort aan land (of een teveel aan mensen, maar net hoe je het bekijkt...).

De Konik is niet te vergelijken, dat is namelijk gewoon een gedomesticeerd ras gefokt uit gedomesticeerde paarden in een poging een op de Tarpan (een uitgstorven paardensoort) gelijkend paard te fokken.
Alle paardenrassen (behalve de Przewalski dus) ter wereld behoren tot de gedomesticeerde soort Equus ferus caballus inclusief zogenaamde "wilde" paarden zoals Mustangs en Koniks, die niet wild zijn maar verwilderd.
Als de Przewalski zogenaamd net zo makkelijk tam was te krijgen als een gedomesticeerd paard als de Konik, Welsh of KWPN dan hadden mensen dat allang gedaan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 15:58 



 
Profiel   

Przewalski werd toch in de oertijd gebruikt als rij en pakdier?
En dus tembaar.

Of heb ik het verkeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 16:21 



 
Profiel   

Temmen is iets anders dan domesticatie. Een zebra kan je ook temmen, maar dat maakt de soort nog niet gedomesticeerd. In theorie kun je praktisch ieder dier temmen. Of een volledige soort ook daadwerkelijk geschikt is voor domesticatie hangt echter van meerdere factoren af. Men denkt dat genetische aanleg mogelijk ook een rol speelt.

De Przewalski werd op gejaagd maar werd niet gebruikt als rij/pakdier.
Als ze niet wild waren geweest dan waren ze hoogstwaarschijnlijk ook niet uitgestorven in het wild (ze zijn tenslotte ook gered door een fokprogramma) want dan hadden ze "nut" gehad op een andere manier dan als paardenvlees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 16:36 



 
Profiel   

Weer wat geleerd, want sommige dingen wist ik nog niet :D

Ik meen toch echt dat ik ergens had gelezen dat er wel ooit vroeger in de oertijd ze gebruikt werden als rij en pakdieren in de trektochten naar een ander gebied.

Maar dat het geen gedomisticeerde dieren waren wist ik wel al.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 16:39 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Weer wat geleerd, want sommige dingen wist ik nog niet :D

Ik meen toch echt dat ik ergens had gelezen dat er wel ooit vroeger in de oertijd ze gebruikt werden als rij en pakdieren in de trektochten naar een ander gebied.

Maar dat het geen gedomisticeerde dieren waren wist ik wel al.


Aangezien ze genetisch verschillen van gedomesticeerde paarden is daar onderzoek naar te doen (en ook gedaan). Even een stukje van de Engelse wiki gekopieerd want ik zit op mobiel dus dit gaat wat sneller:

The date estimated for the evolutionary divergence of a domestic lineage from a wild one does not necessarily indicate the start of the domestication process but it does provide an upper boundary. The divergence of the domestic horse from the lineage that lead to the modern Przewalski’s horse is estimated at 45,000 YBP but the archaeological record indicates 5,500 YBP. The variance could be due to the modern wild population not being the direct ancestor of the domestic one, or the impact of a split due to climate, topography, or other environmental changes. The divergence time does not imply domestication during this specific period.

Earlier DNA sequencing studies had been done to test whether or not the Przewalski horse is the primogenitor of domestic horses, but it was found that they are not. If Przewalski horses were indeed the ancestors of domesticated horses, those sequences, too would have been found within the Przewalski horse sequences. The DNA was then tested the other way as well; domestic horse sequences were checked for Przewalski horse sequences, and were found to contain none. This puts to rest the theory that Przewalski horses were derived from domestic horses.

(YBP = years before present aka v. Chr.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 16:46 



 
Profiel   

Ragdollcat jij denkt het niet alleen dat ze al gebruikt werden.
Ik ben geïnteresseerd in geschiedenis met name de eerste ruitervolken. En hier word gesproken over dat przewalski's wel als rijdier werd gebruikt. Ook afbeeldingen op voorwerpen staan duidelijk przewalski's al dan niet met zadel of tuig.

Maar oké, de informatie is nogal wisselend per land.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 11:10 



 
Profiel   

Fenrir schreef
aikon schreef
Nee hoor, Przewalskipaarden werden al gereden door de eerste ruiters. Een van de eerste gedomesticeerde paarden op aarde. Ergens zijn ze vermengt met andere paardachtigen en zo als ras richting uitsterven gedoemd. Gelukkig worden ze door middel van fokprogramma's gered. Het zijn mooie dieren. En net zo tam te krijgen als elk ander paard. Kijk alleen al naar de konik, word ook van gezegd dat het wilde pony's zijn. Zijn gewoon geweldige sport pony's.


Nee, Przewalskipaarden zijn niet gedomesticeerd. Het is dan ook geen ras, maar een aparte (onder)soort met oa een ander aantal chromosomen. Genetische studies wijzen dan ook uit dat de Przewalski hoogstwaarschijnlijk geen voorvader is van gedomesticeerde paarden.
De reden dat ze in het wild uitstierven was door jacht, harde winters en een tekort aan land (of een teveel aan mensen, maar net hoe je het bekijkt...).

De Konik is niet te vergelijken, dat is namelijk gewoon een gedomesticeerd ras gefokt uit gedomesticeerde paarden in een poging een op de Tarpan (een uitgstorven paardensoort) gelijkend paard te fokken.
Alle paardenrassen (behalve de Przewalski dus) ter wereld behoren tot de gedomesticeerde soort Equus ferus caballus inclusief zogenaamde "wilde" paarden zoals Mustangs en Koniks, die niet wild zijn maar verwilderd.
Als de Przewalski zogenaamd net zo makkelijk tam was te krijgen als een gedomesticeerd paard als de Konik, Welsh of KWPN dan hadden mensen dat allang gedaan :D


... en had deze Przewalski netjes getrimde hoeven bijvoorbeeld... want bekappen is vaak een probleem, (ook bij zebra's), en gebeurt onder verdoving, wat de reden is dat men er niet happig op is om het vaak te doen... is er sprake van een drachtige merrie, is bekappen al helemaal not done...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 11:29 



 
Profiel   

aikon schreef
Ragdollcat jij denkt het niet alleen dat ze al gebruikt werden.
Ik ben geïnteresseerd in geschiedenis met name de eerste ruitervolken. En hier word gesproken over dat przewalski's wel als rijdier werd gebruikt. Ook afbeeldingen op voorwerpen staan duidelijk przewalski's al dan niet met zadel of tuig.

Maar oké, de informatie is nogal wisselend per land.



Ik had ergens gelezen dat erop gejaagd werd voor vlees maar dat men ze ook later is gaan gebruiken om op te gaan zitten en als lastdier in de lange trektochten naar nieuwe woongebieden. En er waren ergens ook afbeeldingen van te zien.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-17 16:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen