Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

België wil einde aan couperen bij paarden

 
Profiel   

*vtm
Overige
Ingezonden door bokker Granoek
[ img ]
Foto door Amanda

Vanaf 2018 mogen er in Vlaanderen geen geblokstaarte paarden meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Op die manier wil Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) een einde maken aan het massale omzeilen van het wettelijke verbod op het blokstaarten van paarden.

Dat paardenfokkers hun trekpaarden 'couperen' of blokstaarten, is een hardnekkige traditie in Vlaanderen. Bij blokstaarten wordt de staart van het dier operatief verwijderd. Maar de amputatie gaat dwars door de wervels en zenuwen van het dier en kan voor het dier na de ingreep nog pijnlijke gevolgen hebben. Daarom is het blokstaarten ook al bij wet verboden sinds 2001. Maar dat verbod wordt volgens minister Weyts "massaal omzeild".

"Men kan een uitzondering krijgen op basis van een medisch attest. Door het gebruik van dat achterpoortje blijft de wet op dit moment een dode letter", aldus de N-VA-minister.

Écht verbod

Minister Weyts wil nu met een nieuw decreet een einde maken aan die praktijk. "Traditie of niet: ik wil vermijdbaar dierenleed ook echt vermijden", aldus Weyts.

Geblokstaarte paarden krijgen vanaf 2018 een verbod om nog deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Dat verbod zal ook gelden voor dieren waarvoor er een medisch attest verleend werd. "Bedoeling is dat geblokstaarte paarden op die manier geleidelijk zullen verdwijnen uit de voor fokkers en eigenaars belangrijke tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden", klinkt het.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 22:30 



 
Profiel   

Hoop dat ze dit goed gaan handhaven en zeker fijn dat ze ook dieren met een medisch attest uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 22:32 



 
Profiel   

_/-\o_ iemand die wel durft door te pakken, daar zouden er meer van moeten zijn. _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 22:36 



 
Profiel   

Wauwwauwwauw...hallelujah...meteen goed aanpakken...hij heeft groot gelijk om alle paarden uit te sluiten met een medisch attest...bullshit-attest.
In al m'n jaren tussen de paarden en keuringen die ik heb gezien,heb ik twee x een paard meegemaakt,waarvan de staart terecht gecoupeerd was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 22:40 



 

Als Nederland nou volgen gaat _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 22:48 



 
Profiel   

Kijk zo doen we dat, geen geneuzel met medische uitzonderingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 23:00 



 
Profiel   

Vanaf 2018 mogen er in Vlaanderen geen paarden met gecoupeerde staarten meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Op die manier wil Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts een einde maken aan het massale omzeilen van het wettelijke verbod op het blokstaarten van paarden.

Aanvulling: Het verbod zal van toepassing zijn op alle paarden die geblokstaart zijn na 31 december 2017, ook als daarvoor een medisch attest uitgereikt werd.

Bron: hoefslag

Het gaat dus alleen om de paarden die na die datum zijn gecoupeerd. Hetzelfde als in nederland dus. Oudere paarden met blokstaart mogen nog wel deelnemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-17 23:12 



 
Profiel   

xLeoniee schreef
Vanaf 2018 mogen er in Vlaanderen geen paarden met gecoupeerde staarten meer deelnemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Op die manier wil Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts een einde maken aan het massale omzeilen van het wettelijke verbod op het blokstaarten van paarden.

Aanvulling: Het verbod zal van toepassing zijn op alle paarden die geblokstaart zijn na 31 december 2017, ook als daarvoor een medisch attest uitgereikt werd.

Bron: hoefslag

Het gaat dus alleen om de paarden die na die datum zijn gecoupeerd. Hetzelfde als in nederland dus. Oudere paarden met blokstaart mogen nog wel deelnemen


Niet helemaal het zelfde als in Nederland en dat maakt nu nèt het verschil. In Nederland mogen ze helaas nog wel deelnemen met een medisch attest ook na de datum die gesteld is (dec 2016 meen ik?) En er zijn zoooooveel trekpaarden in NL met een medisch probleem aan de staart. NL zou moeten volgen. Ook de achterdeur dicht!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 06:55 



 
Profiel   

Eindelijk iemand die het goede voorbeeld geeft, weg met die vreselijke traditie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 07:15 



 
Profiel   

Precies op deze manier zou dat hier ook verboden moeten worden. Alleen dan kom je hier vanaf.
Zolang men dit nog met een zgn. medisch attest kan laten doen (ongetwijfeld gewoon gekocht) in het buitenland en men dan toch nog welkom is op keuringen heeft het handhaven van een verbod geen inhoud.

Zeer terechte maatregel en regering met ruggengraad *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 07:26 



 
Profiel   

Het is inderdaad wel bijzonder dat je buiten de trekpaarden wereld vrijwel geen paarden tegenkomen die wegens medische problemen een gecoupeerde staart hebben. En dat er bij de trekpaarden zoveel gecoupeerd zijn met medisch attest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 09:29 



 
Profiel   

Werd wel een beetje tijd :+
Nu maar hopen dat dit decreet er ook werkelijk komt. Politiek is een raar beestje.... :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 09:37 



 
Profiel   

Nu Nederland nog zo rigoureus gaan handhaven. Top België .

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:24 



 
Profiel   

Ik snap eigenlijk niet waarom die staarten er bij trekpaarden afgehaald worden. Vrij nutteloos toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:37 



 
Profiel   

Nou, doen ze ook eens iets goed. :) Hoop dat ze het ook ECHT zo gaan handhaven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 10:54 



 
Profiel   

Solica schreef
Ik snap eigenlijk niet waarom die staarten er bij trekpaarden afgehaald worden. Vrij nutteloos toch?


Dan ziet de achterhand er 'mooi rond' uit... en omdat men dat zo gewend is, vindt de oude garde een ongecoupeerd paard minder mooi en dat is de enige echte reden. Vroeger was men, toen men nog achter de paarden liep met het ploegen, bang dat een paard met de staart de leidsels zou vangen en onbestuurbaar worden. Maar ook dat argument is eigenlijk kul, want in andere landen werden net zo goed koudbloeds in de landbouw gebruikt, maar die mochten de staarten gewoon houden, en dat werkte ook prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 11:02 



 
Profiel   

Prima dit. Ook dieren die door een ongeluk zonder staart verder moeten leven, jammer dan. Denk je dat je met een hond of kat wel op show hoeft te verschijnen als deze niet 'perfect' is? Dat is dan heel jammer, maar door die achterdeur zijn er nog zo veel paarden die moeten lijden tegenover die ene die dan misschien niet naar de show mag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 11:27 



 
Profiel   

Riraito schreef
Prima dit. Ook dieren die door een ongeluk zonder staart verder moeten leven, jammer dan. Denk je dat je met een hond of kat wel op show hoeft te verschijnen als deze niet 'perfect' is? Dat is dan heel jammer, maar door die achterdeur zijn er nog zo veel paarden die moeten lijden tegenover die ene die dan misschien niet naar de show mag.


Precies!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 11:54 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Solica schreef
Ik snap eigenlijk niet waarom die staarten er bij trekpaarden afgehaald worden. Vrij nutteloos toch?


Dan ziet de achterhand er 'mooi rond' uit... en omdat men dat zo gewend is, vindt de oude garde een ongecoupeerd paard minder mooi en dat is de enige echte reden. Vroeger was men, toen men nog achter de paarden liep met het ploegen, bang dat een paard met de staart de leidsels zou vangen en onbestuurbaar worden. Maar ook dat argument is eigenlijk kul, want in andere landen werden net zo goed koudbloeds in de landbouw gebruikt, maar die mochten de staarten gewoon houden, en dat werkte ook prima.


Ahh bedankt voor de uitleg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 12:02 



 

Ik walg echt van de reacties van mijn landgenoten op het artikel bij de vrt! Echt een schande om te zien hoeveel steun er blijft voor dit onaanvaardbaar dierenleed.
Jammer dat men vanuit de media niet meer aandacht geeft aan het weerleggen van de fabels die het nut van blokstaarten zouden aantonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 17:00 



 
Profiel   

SVRL schreef
Ik walg echt van de reacties van mijn landgenoten op het artikel bij de vrt! Echt een schande om te zien hoeveel steun er blijft voor dit onaanvaardbaar dierenleed.
Jammer dat men vanuit de media niet meer aandacht geeft aan het weerleggen van de fabels die het nut van blokstaarten zouden aantonen.


Ik ben al heel blij dat tenminste 1 Belg, minister Weyts, wel "het licht" gezien heeft en ik ben dolblij dat het blokstaarten eindelijk ook in Belgie verboden wordt.
In Nederland is het blokstaarten, ondanks het verbod, jarenlang doorgegaan vanwege de mogelijkheid om "medische uitzonderingen" te maken, wat dat betreft hoop ik dat men in Belgie niet in die zever trapt als "mijn paard kwam met zijn staart tussen de staldeuren terecht, mag ik een medische verklaring om toch naar de keuring te mogen?"

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 19:48 



 
Profiel   

@ zoolgangster: die "zever" is hier al jaar en dag aan de gang. Blokstaarten is al sedert 2001 in België verboden maar net omdat er dus die maas in de wet is, is er alsnog geen verandering gekomen. Daar wil Weyts met de nieuwe maatregel definitief een einde aan stellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 19:56 



 
Profiel   

Varekaj schreef
@ zoolgangster: die "zever" is hier al jaar en dag aan de gang. Blokstaarten is al sedert 2001 in België verboden maar net omdat er dus die maas in de wet is, is er alsnog geen verandering gekomen. Daar wil Weyts met de nieuwe maatregel definitief een einde aan stellen.


Dat is dan net als in Nederland zo... wat men in Nederland tot voor kort deed was paarden naar Frankrijk brengen (in het echt of alleen op papier) omdat blokstaarten daar nog wel mocht, en in Nederland mocht je dan toch met je paard aan shows/keuringen meedoen. Of het "paard kwam tussen de deur met de staart." :(
Maar nu België ook met de nieuwe maatregel komt, wordt het toch moeilijker (hoop ik) om door te gaan met blokstaarten.

Nu Frankrijk nog...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 22:29 



 
Profiel   

Geweldig! _/-\o_ Zo moet je dat doen. +:)+
Als we uitgaan moeten van (de fokkers van) alle trekpaarden die op dit moment op de Nederlandse en (straks gelukkig niet meer) Belgische keuringen lopen, zijn alle trekpaarden too stupid to live en een Darwin Award waardig, zoveel als er 'per ongeluk' met de staart tussen de staldeur komen of op een andere manier een medisch attest verdienen.
Met een Maine Coon of een Duitse Herder zonder staart ga je ook niet naar tentoonstellingen; dus waarom wel met een incompleet paard?

Kan Nederland alsjeblieft volgen door het toestaan van paarden met een medisch attest op keuringen af te schaffen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-17 23:33 



 
Profiel   

Ah! Eindelijk wordt België een beetje modern. Goed dat de minister het gewoon gaat verbieden, dan moeten al die traditionele mensen gewoon mee, of ze nu willen of niet. Eigenlijk toch wat triest dat men pas nu het licht begint te zien wat betreft blokstaarten, 1700 is al lang gedaan. Hopelijk doen de buurlanden snel mee eens ze zien hoe zinvol die nieuwe wet is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 00:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen