Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Inrijden vanaf 6 jaar

 
Profiel   

Hallo, ik had al even gezocht op bokt maar kon zo gauw niks vinden over dit onderwerp (al geloof ik dat ik waarschijnlijk de onjuiste woordkeuze heb gebruikt).

Mijn paard is 3,5 jaar oud en wordt in April 4. Ik heb hem sinds hij 11 maanden oud is en heeft tot augustus dit jaar in opfok gestaan waar ik iedere week minimaal 1 keer kwam. In die tijd mocht ik ook gebruikmaken van de buitenbak en heb ik hem stukje bij beetje alle basis dingen geleerd. Meelopen aan het halster, longeren, dekjes en dekens, hoofdstel met bitje, tandarts, hoefsmid, schriktraining, vrijheidsdressuur, longeer singel, in de bak met anderen, langs de weg wandelen. Hij kent al heel veel en leert snel.

Ik heb geen haast, maar ben natuurlijk, na 3 jaar wachten wel benieuwd hoe hij het rijden zal oppakken en hoe hij loopt etc. Gewoon wij als combinatie. Bovendien beheerst hij alle basisvaardigheden in en om de bak.

Nu ben ik me erin gaan verdiepen en lees overal terug dat de wervelkolom van een paard pas op zijn vroegst rond de leeftijd van 6 jaar, sluit (verbeent). Pas dan kan de rug volledige belasting aan.
Hoe groter en langer het paard, hoe langer dat proces duurt.

Toch lees ik overal dat paarden normaliter tussen de 3 en 4-5 jaar worden ingereden.
Ik weet ook dat paard voor zijn 6e beter niet bijgezet moet worden omdat die distale wervels het laatste verbenen.

Te vroege belasting is dus een groot risico op problemen aan de wervelkolom. Ik heb mijn paard gekocht voor plezier voor ons samen als combinatie.. Niet voor mijn rijplezier en dat ik hem op zijn 10e op pensioen kan zetten met pijnklachten.

Maar... Nergens lees ik hoe je het beste kunt omgaan met het feit dat de wervelkolom pas verbeent is op de 6e.
Is het advies om voor die tijd helemaal niet te belasten? Of is enige belasting wel oké? En zo ja, wat is dan een goede balans qua belasting?
Het ligt aan je zadel (ik heb en barefoot) en gewicht van de ruiter maar ook bespiering van paard en intensiteit van je training.
Ik zou het liefste natuurlijk zo af en toe eens willen rijden (ik wacht al 3 jaar) maar ben ook bereid om te wachten met echte trainingen tot hij 6 jaar is.

Zijn er anderen die hier over nagedacht hebben en hier een visie over hebben?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-17 23:39 



 
Profiel   

Er is zat over te vinden. Ik vind 6 echt laat om zadelmak te maken. Natuurlijk moet je voorzichtig zijn met een jong paard maar behalve die rug heb je ook te maken met pezen. Die moet je juist op jonge leeftijd afharden. Daarnaast loop je bij sommige paarden op latere leeftijd tegen het karakter aan. Dat is een stuk minder te plooien als ze wat ouder zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 00:55 



 
Profiel   

Maar, als je een keurig trainingschema hebt (grondwerk, voordat paard ingereden is) en denkt dat je paard voldoende getraind is, hoevaak kun je een paardenrug dan belasten zonder dat er vergroot risico ontstaat op (blijvende) beschadigingen aan de wervels?
Wat is reëel?
Mijn dier zit prima in zijn spieren en heeft inmiddels 1 jaar serieuzere beginnerstraining achter de rug waarin ik de nadruk heb gelegd op onze band en het trainen van zijn spieren. (afwisselend en opbouwend). Hoevaak/hoelang kunnen we trainen (rijden) zonder dat hij wordt overbelast?

Kortom, hoe ga je om met de balans 'voorkomen van overbelasting op de wervelkolom' en 'optijd zijn met inrijden en spieren kweken'?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 01:51 



 
Profiel   

Heb zelf mijn Fries zadelmak gemaakt toen ze vijf was, hiervoor heeft ze voor de wagen gelopen. Reden toen drie keer in de week een halfuur, voor de rest grondwerk. Laat haar nogsteeds goed onder controle houden van osteopaat en dit werkt prima. Zou mijn volgende ook weer zadelmak maken met 4,5, 5.

Zolang je op het tempo werkt van je paard en niet constant overvraagd moet dit kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 01:53 



 
Profiel   

Ik denk dat je op de verkeerde plek je vraag stelt, op Bokt zijn veel traditionele leden die niet wachten tot 6 (met alle redenen daar gelaten) maar best is onbelast laten tot 6. Wat voor de wagen betreft 4, in die gebieden is alles eerder volgroeid.
Edit: als je een groot paard hebt later indd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 06:37 



 
Profiel   

Het gaat ook om hoe je het paard belast.
Gewicht en ervaring ruiter, veel rechtuit of niet en ondergrond (zware bak) maar vooral ook aanleg van het paard. Zo zal de 1 met zware belasting nooit wat krijgen en de andere met nauwelijks belasting wel.

Nu lees ik een negatief bericht over traditioneel, maar soms heeft dat juist een goede reden en is dat zo gekomen vanuit ervaring.

Mijn ervaring is ook dat met 3 jaar zadelmak maken goed werkt (hoeveel tijd en belasting kost dat nou? - zadeltje erop en wennen met hangen, been erover )en weer de weide op en met 4 jaar gaan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 07:27 



 
Profiel   

Er zijn onderzoeken geweest waar uit kwam dat je beter rond 2,5 -3 kleine beetjes kan gaan belasten ipv helemaal niks laten doen tot 5-6. Geleidelijke belasting zorgt dat je paard sterker wordt dan zonder die belasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 07:27 



 
Profiel   

3 vind ik idd ook vroeg. Zou even wachten tot 4,5/5 jaar. En dan heel rustig opbouwen. Bijv maar 1x per week oefenen met rijden en de rest lekker andere dingen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 07:29 



 
Profiel   

Ik denk dat er vooral een groot verschil is hoe je het doet en hoelang. Iedere week 10 min erop of iedere week 3 keer 3 kwartier erop is natuurlijk een mega groot verschil kwa belasting.

Ik vraag mij ook af in hoeverre je moet wachten en wanneer wat het beste is kwa belasting (zowel vanwegen de 'schade' als de verharding botten/pezen). Maar als ik hoor dat een paard met 3,5 jaar is ingereden en met 25 nog goed loopt en gezond is.. Vraag ik het mij al helemaal af. (Maar ik weet niet of paard dan bv iedere week toen 10 min gelopen heeft of gelijk 'aan het werk' moest). Met zulke paarden vraag ik mij dan ook af waarom zij nog 'heel' zijn, als jullie snappen wat ik bedoel. :')

Ik zelf ga het op slakken tempo doen. Zowel voor hem als voor mij. Ik zit met mijn heupen en rij ondertussen niet meer, dus kunnen we samen rustig opbouwen. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 07:29 



 
Profiel   

Tsja aan de ene kant heb je de botten waar je rekening mee moet houden maar aan de andere kant moet je de pezen ook trainen zodat ze gewend raken aan belasting.

Lekker met 3,5 rustig beginnen.

Die van mij ook op 3 ingereden, inmiddels bijna 13 en zo gezond als een vis en helemaal goed op de foto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 07:36 



 
Profiel   

Op dit vlak zijn vooral veel meningen en maar weinig feiten. Het paardenlichaam is veel meer dan een zak botten en dus moet je met meer rekening houden. Mijn visie (dus ook al geen feit) is dat je juist de groeiende fase moet gebruiken om wel te belasten om het lijf de kans te geven zich daaraan aan te passen. Dus juist wel regelmatig trainen met ruitergewicht voor 6 jaar om het lijf sterker te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 07:39 



 
Profiel   

Er staat geen waardeoordeel. Maar deze 'discussie' is natuurlijk vaker gevoerd, en de uitkomsten zijn per forum voorspelbaar. :)
Als je 'leeftijd inrijden' intypt bij een zoekfunctie, krijg je genoeg wetenschappelijk onderbouwde info.
En uiteraard zal alle beschikbare info over 10 jaar weer anders zijn! Maar voor nu is de informatie met bewijzen inderdaad zoals TS dat stelt, en vaart het 'eerder inrijden' puur op ervaring.
Onderzoek heeft ook uitgewezen dat gemiddeld(! belangrijk woord, want nu komen alle uitzonderingen ;) ) ieder jaar te vroeg inrijden, de gebruiksduur van een paard met 5 jaar verkort.
Wat je paard sterk maken betreft, dat kan ook onbelast maar het is weer een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:10 



 
Profiel   

Ik zou zeker niet op een driejarige kruipen, maar aan de hand trainen, zijgangen er al op zetten, veel wandelen op asfalt, rond 4 zadelmak en ruitermak maken en rond 4 en een half af en toe eens een kwartiertje stappen met veel afwisseling aan de hand om hem sterk en gebalanceerd te maken. Pas rond vijf beginnen met het "rijden" en zes echt trainen onder het zadel.
Jouw paard zijn rug heeft er geen boodschap aan dat jij benieuwd bent naar het rijden :p rustig dat lijf wat gaan belasten dat het veel gewend is, veel samen gaan wandelen, fietsen, over asfalt lopen, hier en daar er eens op gaan zitten, trainen aan de hand etc. Ik ken er genoeg die op drie jaar zijn ingereden en die op vijf zijn ingereden, op oudere leeftijd en ook mentaal vind ik dat je dat merkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:13 



 
Profiel   

Locanda schreef
Als je 'leeftijd inrijden' intypt bij een zoekfunctie, krijg je genoeg wetenschappelijk onderbouwde info.
Onderzoek heeft ook uitgewezen dat gemiddeld(! belangrijk woord, want nu komen alle uitzonderingen ;) ) ieder jaar te vroeg inrijden, de gebruiksduur van een paard met 5 jaar verkort.


Ik heb gezocht in pubmed maar dus niks gevonden, afgezien van het sluiten van de groeischijven en botgroei. Geen stukken over leeftijd van inrijden en gebruiksleeftijd van paarden, heb je bronnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:40 



 
Profiel   

Het ligt ook heel erg aan je eigen kunde...

Ik vind dat je een paard prima met 4 in kan rijden en rustig kan gaan belasten. Maar dan wel max 3x p/w twintig minuutjes in de bak/ bos en veel rechtuit {geen kleine voltes/ wendingen e.d} en hem dan ook gelijk leert goed over de rug te lopen en zijn lijf goed te gebruiken.

Imo komt de meeste slijtage bij paarden door onkundig gebruik/ training, en management is en blijft een heel paardenleven belangrijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:52 



 
Profiel   

Ik krijg vanaf m'n telefoon geen links geplakt :? dus doe dit straks vanaf tablet. (Wifi nodig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 08:54 



 
Profiel   

Bij het huidige kwpn paard is het vooral vanwege het karakter (ja, en geld natuurlijk) dat ze met 2,5 - 3 zadelmak worden gemaakt.

Als je wacht tot 6 zijn het vaak beren van paarden die zich moeilijker laten overbluffen, een 3 jarige is wat minder zeker van zichzelf en zal vaak de leiding over zichzelf laten nemen. Het zijn ook nog kinderen dan. 6 zit je vaak al door de puberteit heen, en moet je sterk in je schoenen staan om het paard ervan te overtuigen dat dat zadel er echt op hoort en jij echt degene bent die de leiding heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:01 



 
Profiel   

Ik begin met een beetje grondwerk op de leeftijd van 4 jaar. Grondwerk is voor mij NH en werken aan de hand volgens de Klassieke dressuur. Met 5 jaar stap ik eens een keer op. Dat verloopt altijd prima vanwege de voorbereiding op de grond. Met 6 ga ik pas echt een beetje meer en regelmatiger rijden. En wat meer van het paard vragen.

Ik vind het zelf juist fijn om een sterk, zelfverzekerd paard te hebben om mee te werken. Pubertijd hebben ze bij mij al lang gehad op het moment dat ze geslachtsrijp gaan worden en de hormonen dus een rol gaan spelen. (tussen de 1 en 2 jaar) Daarbij wil ik ze lichamelijk en geestelijk de tijd geven om volwassen te worden voordat ze belast worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:12 



 
Profiel   

Wij hebben ons jonge paard idd met 6 jaar pas ingereden.
Hadden we ook wel mazzel mee, we zochten een onbeleerde pony, liefst zo oud mogelijk, en toen kwamen we haar tegen. Ze werd dat voorjaar 6 en de fokker had nog geen tijd gehad om haar in te rijden. Voor ons was dat juist een pluspunt natuurlijk. :)

Het inrijden is heel makkelijk gegaan, iedereen stond er van te kijken. :D


Als ik nu een driejarige zou kopen zou ik denk die denk ik tot 4 jaar vooral als handpaard of naast de fiets meenemen, en dan vanaf 3,5 ook met een driehoekstuigje om wat bespiering op te bouwen.
Met 4 jaar zou ik dan langzaam voor de wagen het werk wat op gaan pakken denk ik, dat is minder belastend. Eerst buiten lange rechte lijnen, vanaf 4,5 ook af en toe wat bakwerk.
En dan vanaf 5 ook heel af en toe kort erop. Pas vanaf 6 rijden opbouwen, tenzij je vermoed dat het paard nog steeds niet uitgegroeid is.

Op die manier kun je echt wel met je paard bezig zijn, maar dan gewoon op manieren die wel gezond zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 09:20 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Wij hebben ons jonge paard idd met 6 jaar pas ingereden.
Hadden we ook wel mazzel mee, we zochten een onbeleerde pony, liefst zo oud mogelijk, en toen kwamen we haar tegen. Ze werd dat voorjaar 6 en de fokker had nog geen tijd gehad om haar in te rijden. Voor ons was dat juist een pluspunt natuurlijk. :)

Het inrijden is heel makkelijk gegaan, iedereen stond er van te kijken. :D


Als ik nu een driejarige zou kopen zou ik denk die denk ik tot 4 jaar vooral als handpaard of naast de fiets meenemen, en dan vanaf 3,5 ook met een driehoekstuigje om wat bespiering op te bouwen.
Met 4 jaar zou ik dan langzaam voor de wagen het werk wat op gaan pakken denk ik, dat is minder belastend. Eerst buiten lange rechte lijnen, vanaf 4,5 ook af en toe wat bakwerk.
En dan vanaf 5 ook heel af en toe kort erop. Pas vanaf 6 rijden opbouwen, tenzij je vermoed dat het paard nog steeds niet uitgegroeid is.

Op die manier kun je echt wel met je paard bezig zijn, maar dan gewoon op manieren die wel gezond zijn.

Zo zijn wij ook op zoek gegaan naar een nieuwe pony. Ze was 3,5 toen we haar kochten, is nu vier. Ze mag twee a drie keer per week iets doen, wat dan meestal bestaat uit grondwerk en wandelen. Tijdens deze 'arbeid' mag ze soms een longeersingel meedragen, een bit uitlaten of een zadel rondsjouwen. De volgende stap is dubbele lange lijnen en daarna aan de lange lijnen naar buiten, veel rechtuit. Ik denk dat we pas echt aan rijden toe zijn als ze vijf is. Voor die tijd misschien een keertje zitten en stappen, maar we hebben geen haast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:48 



 
Profiel   

Welke leeftijd is erg lastig. De informatie spreekt elkaar erg tegen. Je hebt het in je op over het verbenen van de goeischrijven. Daar heb je voor een deel gelijk in. Zolang deze niet gesloten zijn, zijn ze kwetsbaarder. Echter groeischijven zorgen voor de aanmaak van de botten. Een groeischijf die geprikkeld wordt door bijvoorbeeld ruitergewicht zorgt ervoor dat de botten dikker en sterker gemaakt worden. Dus begin je pas je training nadat de groeischijven gesloten zijn, dan betekend dit meer kans op problemen. Ik denk dat het belangrijkste is om af en toe kort te beginnen voordat ze 6 jaar zijn. Echter geef je wel aan dat je longeert. Juist dit geeft enorm veel belasting voor het lijf ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 21:06 



 
Profiel   

Ik zou in ieder geval nog wachten tot hij 4.5/5 jaar is. Wennen aan bijvoorbeeld een barebackpad en de singel kun je, vind ik, wel al doen. En oefenen met inparkeren is ook erg handig. (sommige paarden vinden het spannend als je op een krukje staat, ls hij ook zo is, dan dat ook oefenen). Je kunt op veel manieren je paard al voorberijden op het inrijden zonder gewicht op zijn rug.

Verder vooral aan de basis werken (vanaf de grond) en zodra ze iets ouder is beginnen met werken aan de hand en goed longeren (geen bijzet, gewoon aan een kaptoom en hem zelf op jou hulp laten buigen, maar niet in een positie dwingen, daar bereik je niets mee). Met werken aan de hand kan je het paard lichamelijk sterker maken waardoor hij jou later ook beter kan dragen. Lange teugelen/lijnen kun je over een poosje ook gaan doen om het sturen te oefenen.

Maar laat hem vooral nog lekker jong zijn en hou je trainingen kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 21:15 



 
Profiel   

Zadelmak kan je ze best maken hoor met drie a vier.. je moet er gewoon niet lang op zitten. Kort paar keer in de week kan prima.
Meteen uur of langer aan het werk zetten is wel een verschil met korte moment en.
En desnoods gewoon beleren en als ze mak zijn lekker het land op de zomermaanden. En de winter weer wat oppakken.

Zes jaar vind ik wel heel laat. Bedrijven doen dat zeker niet als het geld moet opleveren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 21:22 



 
Profiel   

Ja wij hebben netjes gewacht en nog geen spijt van.

Op 4jaar rustig wennen aan bitje en longeren op 5,5zadelmak gemaakt gedurende 2 maand om de dag 15 min rijden alle gangen erop start-stop goed bevestigd en nou mag ze lekker verwerken op de weide heel de winter en vanaf 6word ze rustig opgepakt.

Paard hebben we vorigjaar op 6zelfde gedaan hij is echt een laatbloeier.
Dit jaar terug een beetje oppakke en was opstappen en wegrijden alles was zo netjes erop gezet!
Helaas door tijdsgebrek maar enkele malen laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 21:26 



 
Profiel   

Punt is dat er eigenlijk nog helemaal niet zo veel duidelijk is over wat nu echt het best is.
Er is wel onderzoek gedaan naar het sluiten van de groeischijven, maar hoe het een en ander zich verhoudt met inrijden, dat is helemaal niet zo een dimensionaal, en dan hebben we het nog niet over inderdaad de spier- en (met name ook) pees ontwikkeling welke in belangrijke mate bijdraagt aan het gezond houden van je paard..

Punt is dat ik eerlijk gezegd denk dat paarden meer/ vaker kapot gereden worden door de wijze van rijden/ wijze van trainen van de gemiddelde ruiter, en door de fokkerij/sport die lichaamskenmerken cultiveert (lange pezen bv) die het goeddoen in de ring, maar het dier blessure gevoeliger maken, dan door de leeftijd van inrijden sec ( en dan bedoel ik niet dat je op een twee jarige moet gaan zitten...)

Als drie jarige voor de winter zadel en ruiter mak maken, gedurende de winter laten staan, en als vier jarige rustig oppakken ( drie keer per week een half uurtje) kan prima, zéker als er dan verstandig gereden wordt / met begeleiding van iemand die echt verstand heeft van het trainen van paarden ( niet trainen voor de proef, maar trainen voor het harmonisch ontwikkelen/sterker maken van het dier..)

Kortom: de opleiding en het rijden zorgvuldig aanpakken en dan kun je met een vierjarige best aan de slag!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 21:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen