Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 105 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kaal, kaler, kaalst. En "geeft licht in het duister!"

 
Profiel   

De tijd van het scheren breekt weer aan. Zeker met dit rare weer en de temperatuurschommelingen zweten de paarden wat af. Zeker de gene die al dik in het haar zitten.

Niet zo lang geleden was mijn merrie al aan de beurt. Zij denkt in september altijd al dat ze naar Ijsland moet en loopt er bij als een mammoet.

Dus hupsa, kaal die handel.


[ img ]
Niet echt een goede foto. Maar ze is kaler dan kaal!


[ img ]
Er kwam letterlijk een heel paard vanaf _O-

Vandaag was nummer twee aan de beurt.


[ img ]
Zo begonnen we. Zo donker als de nacht.


[ img ]
Naar licht in het duister.


[ img ]

[ img ]
Die vlek is olie van de messen ;)

[ img ]

[ img ]

Lekker hoor als ze weer kaal zijn <3

Scheren jullie ook en waarom wel of niet? En als je scheert, kies je dan voor en patroon of helemaal kaal?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:18 



 
Profiel   

Yup.. Hier ook zo'n pony die bij het eerste korter worden van de dagen direct enthousiast begint met het aanmaken van zijn wintervacht, en dus eind september/begin oktober al met een enorme bontjas aan loopt.

Zijn wintervacht is zo dik dat ik hem eigenlijk niet kan rijden als ik hem niet scheer, dus hij wordt elk jaar volledig geschoren (meestal 2 x soms zelfs 3 keer per winterseizoen). Bevalt supergoed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:23 



 
Profiel   

Ziet er toch altijd lekker fris uit :). Mijn Fries gaat volgende week bijna helemaal kaal als ze 's nachts weer op stal staat. Ik wil eigenlijk wel een vorm van een gelpad laten zitten omdat mij dat prettiger lijkt zitten onder een dekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:26 



 
Profiel   

Nee ik scheer niet. Die van mij weten dat ze de kogel/een spuitje krijgen als ze naar IJsland gaan en het zijn gewoon vossen dus tegen het "donker als de nacht" hoeft het ook al niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:31 



 
Profiel   

Ach, vergeet ik: inderdaad blijft er een"gelpad-vorm" onder het zadel ongeschoren...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:36 



 
Profiel   

Punz schreef
Yup.. Hier ook zo'n pony die bij het eerste korter worden van de dagen direct enthousiast begint met het aanmaken van zijn wintervacht, en dus eind september/begin oktober al met een enorme bontjas aan loopt.

Zijn wintervacht is zo dik dat ik hem eigenlijk niet kan rijden als ik hem niet scheer, dus hij wordt elk jaar volledig geschoren (meestal 2 x soms zelfs 3 keer per winterseizoen). Bevalt supergoed!

Heel herkenbaar. Vooral mijn merrie blijft vacht aanmaken. Mijn ruin vaak niet.


Akke_sSpring schreef
Ziet er toch altijd lekker fris uit :). Mijn Fries gaat volgende week bijna helemaal kaal als ze 's nachts weer op stal staat. Ik wil eigenlijk wel een vorm van een gelpad laten zitten omdat mij dat prettiger lijkt zitten onder een dekje.

Ja he. Ik vind het er ook altijd verzorgd uit zien (mits netjes geschoren).

Ik laat het dekje nooit staan. Als je paard geen gevoelige huid heeft, dan scheer je hem niet waar hij juist zo'n beetje het meeste zweet. Hier gaat het er dus altijd vanaf.


Koper schreef
Nee ik scheer niet. Die van mij weten dat ze de kogel/een spuitje krijgen als ze naar IJsland gaan en het zijn gewoon vossen dus tegen het "donker als de nacht" hoeft het ook al niet.

Ik kan die vossen van mij dat niet wijs maken. :')

Het zou wel uitkomst bieden. Misschien toch nog maar even goed influisteren bij beide. Zou het helpen? :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 20:38 



 

Heerlijk he! Echt een verademing. Mijn Tinker uit Ierland bedacht ook al om 7 winterjassen aan te maken. Vorige week is ze geschoren. Van pikzwart naar grijs (en stekelharig). <3 Merk dat zij het ook echt heel erg fijn vindt, vooral met rijden was het geen doen meer. Laat staan het weer droog krijgen.

Hier ook geen zadeldekje over gelaten. Alles alles alles kaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-17 22:07 



 
Profiel   

Op de sokken na? Of zijn die er ook af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 02:55 



 
Profiel   

Hier ook alles kaal. Eentje heb ik zelfs al voor de 2de keer geschoren . :P
Knappe haffies <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 04:38 



 
Profiel   

Ik vind dat zo mooi he strak geschoren paarden.

Mijne gaat denk ik november pas.. begint nu pas echt te verharen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 04:51 



 
Profiel   

[ img ]
1 van mijn fjorden heeft ook altijd een mega vacht. Daar scheer ik een soort jacht patroon in. De andere twee alleen de borst en onderkant van de hals.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 04:57 



 
Profiel   

Mijn haflingers worden niet geschoren. Ze staan overdag de hele dag buiten en s nachts op stal. We hebben geen binnenbak.
En ik vind het fijner met het tuig voor de koets als ze ongeschoren zijn. Ze staan lang stil met in- en uitspannen etc. Veel te koud zonder vacht.
Ik neem de tijd om ze goed op adem en droog te stappen aan het eind van de rit.

Blijkbaar spannen ze zich niet zo in .....hahaha want het valt niet mee om ze s winters in het zweet te werken. Ijzeren conditie. Echt, ik kan Janouk fanatiek een uur traine zonder dat ze zweet, ik zweet wel haha iets doe ik niet goed

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 05:38 



 
Profiel   

Netjes gedaan hoor.

Nee ik scheer in princiepe niet. Ik vind het meestal niet mooi worden. Mijn merrie wordt bleek en ruin grijs.
Maar het is bij ons ook niet nodig.
Zouden ze dikker in het haar zitten zou ik wel scheren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 05:41 



 
Profiel   

Melissa1996 schreef
Hier ook alles kaal. Eentje heb ik zelfs al voor de 2de keer geschoren . :P
Knappe haffies <3

Nu al voor een 2e x geschoren! Woow!

Bedankt.


SharonIndezz schreef
Ik vind dat zo mooi he strak geschoren paarden.

Mijne gaat denk ik november pas.. begint nu pas echt te verharen

Die van mij waren al klaar met verharen voor het grootste gedeelte. Ik kan er ook echt enorm van genieten als paarden er knap bij staan. Lekker geschoren <3


frutsel05 schreef
[ [url=m/bgfRoy.jpg]Afbeelding[/url] ]
1 van mijn fjorden heeft ook altijd een mega vacht. Daar scheer ik een soort jacht patroon in. De andere twee alleen de borst en onderkant van de hals.

Wat een bolletje wol zeg!

Corinne. Je weet dat zweet echt niks met conditie temaken heeft ;) het heeft meer met de hartslagfrequentie temaken. Die bij Nash goed is tijdens het rijden :)


NatasjavE schreef
Netjes gedaan hoor.

Nee ik scheer in princiepe niet. Ik vind het meestal niet mooi worden. Mijn merrie wordt bleek en ruin grijs.
Maar het is bij ons ook niet nodig.
Zouden ze dikker in het haar zitten zou ik wel scheren.


Ik heb Nash de afgelopen jaren ook niet geschoren, maar hij zat nu toch zo dik in zijn vacht. We rijden wedstrijden en in een binnenbak werken is helemaal zweten nu. Dus dan toch maar kaal. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 05:53 



 
Profiel   

Citaat
Melissa1996 schreef
Hier ook alles kaal. Eentje heb ik zelfs al voor de 2de keer geschoren . :P
Knappe haffies <3

Nu al voor een 2e x geschoren! Woow!

Bedankt.

3 weken geleden denk ik gedaan voor het eerst gedaan en gisteren weer..

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 05:59 



 
Profiel   

Ik vraag me af hoor hoe het komt dat onze paarden weinig zweten. Ik denk dat het alles te maken heeft met kwijt kunnen van warmte en de in de hoogte inspanning.. Ik train met hartslagmeter zowel onder zadel als voor de koets. De hartslag is veel hoger als we dressuur trainen voor de koets. Onder het zadel moeten ze zich veel minder inspannen. Hoe beter de conditie, hoe minder hoog de hartslag oploopt bij de training en hoe sneller de hartslag weer daalt na inspanning.
We stappen veel tussen de oefeningen door om de hartslag weer te laten dalen. Veel afwisselen ontspannen en aanspannen. Dan kunnen ze ook warmte kwijt. Misschien is dat de rede dat ze weinig zweten.
Ook in de marathon training

Als ik jullie verhalen lees over veel zweten bij training, denk ik echt, wat? Want ik kan Janouk echt intensief rijden onder het zadel, maar nul zweet. Ja onder de singel en het zadel, maar verder nergens.
Ik denk dat mijn haflingers een andere trainingsfrequentie hebben doordat ze 3 dagen voor de koets getraind worden wekelijks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 07:09 



 
Profiel   

Ik twijfel ook om te scheren,
mijn merrie vroeger werd niet geschoren, maar mijn fjordenruin ziet er na 20 min. rijden zo uit :(

ik krijg de foto niet geupload :(


Laatst bijgewerkt door Samy24 op 10-10-17 07:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 07:27 



 
Profiel   

Ik scheer niet het vriest bij ons nauwelijks en ze staan dag en nacht buiten in de kudde. Degenen die showen en regelmatig mee gaan op les/show/clinic krijgen wel 2 dekens op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 07:27 



 
Profiel   

Mijne maakt geen dikke wintervacht aan tot nu toe. Het is net zo dun als in de zomer. Dus hoef gelukkig nog niet te scheren

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 07:41 



 
Profiel   

Mijne zweet ook niet hoor Janouk :n Berevacht, maar ook bereconditie. Staat 24/7 buiten met alleen een schuildakje, wel met dekentje, maar wordt nooit écht nat. En ik train best fanatiek. Buiten, dat wel. Inderdaad alleen zweet onder de singel en soms de pad, maar die heeft wol aan de onderkant en scheelt ook denk ik. Dus ik scheer ook niet. Alleen de benen voor het mooi, en pluis langs oren en kaak, maar verder niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 07:48 



 
Profiel   

janouk schreef
Ik vraag me af hoor hoe het komt dat onze paarden weinig zweten. Ik denk dat het alles te maken heeft met kwijt kunnen van warmte en de in de hoogte inspanning.. Ik train met hartslagmeter zowel onder zadel als voor de koets. De hartslag is veel hoger als we dressuur trainen voor de koets. Onder het zadel moeten ze zich veel minder inspannen. Hoe beter de conditie, hoe minder hoog de hartslag oploopt bij de training en hoe sneller de hartslag weer daalt na inspanning.
We stappen veel tussen de oefeningen door om de hartslag weer te laten dalen. Veel afwisselen ontspannen en aanspannen. Dan kunnen ze ook warmte kwijt. Misschien is dat de rede dat ze weinig zweten.
Ook in de marathon training

Als ik jullie verhalen lees over veel zweten bij training, denk ik echt, wat? Want ik kan Janouk echt intensief rijden onder het zadel, maar nul zweet. Ja onder de singel en het zadel, maar verder nergens.
Ik denk dat mijn haflingers een andere trainingsfrequentie hebben doordat ze 3 dagen voor de koets getraind worden wekelijks.

Nash en mara staan zelfs te zweten op de wei als het 20/25 graden is. Laat staan als ik dan ook nog ga trainen. En nogmaals. Zijn hartslag is prima. Niet ieder paard is het zelfde.


Samy24 schreef
Ik twijfel ook om te scheren,
mijn merrie vroeger werd niet geschoren, maar mijn fjordenruin ziet er na 20 min. rijden zo uit :(

ik krijg de foto niet geupload :(

Het hangt er een beetje vanaf wat jou doel is tijdens het rijden en hoe veel en fanatiek te rijd of en hoe je hem kan scheren.


wortel115 schreef
Ik scheer niet het vriest bij ons nauwelijks en ze staan dag en nacht buiten in de kudde. Degenen die showen en regelmatig mee gaan op les/show/clinic krijgen wel 2 dekens op.

Twee dekens maar niet geschoren? Is dat niet veel te warm dan?


miesnaom schreef
Mijne maakt geen dikke wintervacht aan tot nu toe. Het is net zo dun als in de zomer. Dus hoef gelukkig nog niet te scheren

Voorgaande jaren zat hij ook niet zo dik in zijn vacht. Nu wel dus toch maar weer de machine er overheen. Ze knappen er wel van op :)


Rije schreef
Mijne zweet ook niet hoor Janouk :n Berevacht, maar ook bereconditie. Staat 24/7 buiten met alleen een schuildakje, wel met dekentje, maar wordt nooit écht nat. En ik train best fanatiek. Buiten, dat wel. Inderdaad alleen zweet onder de singel en soms de pad, maar die heeft wol aan de onderkant en scheelt ook denk ik. Dus ik scheer ook niet. Alleen de benen voor het mooi, en pluis langs oren en kaak, maar verder niet.

Als ik een simpel rondje doe zweet die van mij ook niet. Bij fanatieke kracht of conditietraining is het een ander verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 07:59 



 

Peelie schreef
Op de sokken na? Of zijn die er ook af?


Die waren er al af ivm ernstige mok en mijt. Nu kan ik alles goed in de gaten houden en heeft ze nergens meer last van. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 08:33 



 
Profiel   

Voor het eerst hebben mijn paarden dit weekend een scheerapparaat van dichtbij gezien.
Bij beiden hebben we de borst en de hals geschoren in de hoop dat ze het dan wat beter hun warmte kwijt kunnen met rijden.
In overleg met mijn instructrice besloten te beginnen met hals en borst. Indien dat niet genoeg is, kunnen we altijd een stapje verder gaan

Helemaal scheren zit ik niet zo op te wachten, aangezien mijn paard Jan graag dekens sloopt.
En April niet blij wordt van dekens.
April denkt echter dat we in Siberië leven en heeft meer haar op haar kont als een wolharige mammoet.....(een geluk ze heeft nooit last van een koude kont :') )
En Jan wordt daardoor aangestoken en doet gezellig mee met zijn bontjas.

Janneman
[ img ]

Appelflap (let niet op de vuile blik van April, ze was echt mega pissed. :') Dat we haar hebben durven te mishandelen met een scheerapparaat. Ongehoord gewoon :+ )
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 08:45 



 
Profiel   

Die van mij houdt tot nu toe een mooi dun vachtje, echt dun, geen dikke haren nog. Lijkt nog gewoon haar zomervachtje te hebben. Ze zweet ook weinig, laatst toen het ineens zo warm was, zweette ze iets, maar verder blijft ze aardig droog. Ze wordt wel moe en pompt ook wel, haar aders zetten zich ook op, maar zweten doet ze tot nu toe nog niet. Heb haar pas een paar maand dus echt veel kan ik er nog niet over zeggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 08:51 



 
Profiel   

Ik scheer niet. Lijkt me gewoon niet zo fijn voor haar als ze altijd in de dekens moet. Daar heeft ze een hekel aan.
Ze staat altijd buiten en rijden gebeurt ook buiten. Dat ze zweten zie ik ook niet als een probleem ik ben ook nat van het zweet na het sporten. Die van mij krijgt over het algemeen geen super dikke vacht. Maar ik hou er wel van dat wollig vachtje. Verder zou het voor mij een groot nadeel zijn dat een paard niets kan zeggen en je dus op je eigen gevoel moet afgaan en als ik zie dat mensen een paard buiten gooien zonder dekens om foto's te maken vraag ik me echt af of een paard dat nou zo prettig vindt. Of buiten rijden zonder deken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-17 08:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 105 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen