Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

TREC betovert ook Hoogersmilde

 
Profiel   

*Bokt.nl / Dagblad van het Noorden
TREC
Ingezonden door WendyBZ

[ img ]
Foto door Eddi Wabnitz

Misschien praten we over een paar jaar niet meer over springen of dressuur, maar over TREC-wedstrijden. Een populaire paardensport uit Frankrijk die ook Hoogersmilde heeft betoverd. TREC Noord vond plaats op 30 september en 1 oktober 2017.

De bosrijke omgeving van camping De Reeënwissel in Hoogersmilde leent zich goed voor een TREC-wedstrijd. Deze tak van hippische sport is in Nederland nog wat onbekend, maar in Frankrijk al enorm populair. Zo populair zelfs dat EK's en WK's in deze discipline worden verreden. Wendy Koekoek, op Bokt bekend als WendyBZ, is de organisator van de tweedaagse wedstrijd in Hoogersmilde. "De sport is laagdrempelig, zo hoef je nergens lid van te zijn."
Naast rijden is ook het paardenwelzijn belangrijk. "Gedurende de wedstrijd worden de paarden maar liefst tweemaal aan een nauwgezette veterinaire inspectie onderworpen."

Een TREC wedstrijd is een bekwaamheidstest voor recreatieruiters waarbij de nadruk wordt gelegd op de vaardigheden in trektochttechnieken en de saamhorigheid tussen ruiter en paard en bestaat uit drie onderdelen. Omdat trektochten rijden in Frankrijk een professioneel beroep is, was men op zoek naar een meetbare test voor ruitertoeristen. Het oorspronkelijke idee is uiteindelijk geëvolueerd naar de TREC wedstrijden. TREC komt dus oorspronkelijk uit Frankrijk en staat voor Technique de Randonnée Equestre de Compétition en betekend letterlijk competitieve ruiter trektochttechnieken. Tijdens een TREC wedstrijd moet de combinatie ruiter/paard aantonen dat ze zich in elke klassieke trektochtsituatie kunnen redden. De ruiter zal het vertrouwen van het paard moeten winnen, zodat deze uitvoert wat er van hem/haar verlangd wordt. Er is dan ook een grote dosis behendigheid, doorzettingsvermogen, kalmte en uithoudingsvermogen nodig om het paard door allerlei hindernissen te loodsen, ongeacht de aard of de weersomstandigheden. De gangen moeten optimaal onder controle zijn om geen kracht te verspillen en de technische aanpak van de obstakels wordt gezamenlijk overwonnen. Omdat er zowel hindernissen te voet als te paard zijn, is het belangrijk dat er wederzijds vertrouwen en optimale communicatie is. Een degelijke technische voorbereiding, correcte conditietraining en een goede dressuurbasis zijn extra in je voordeel tijdens de wedstrijd. Ruiters hoeven geen paard te hebben van een bepaald ras. Ieder ras moet mee kunnen doen. Wel is de minimale stokmaat 1.30m.

Een TREC-wedstrijd bevat drie onderdelen:
  • Een oriëntatierit van zo'n 25 kilometer (POR = Parcours d’Orientation et de Regularité) met voorgeschreven snelheden per klasse.
    "Het gaat nooit harder dan 12 km/u", legt WendyBZ uit. "De ruiter moet ook in staat zijn de routekaart te lezen. Wie onderweg niet aan de tijdslimiet voldoet, krijgt strafpunten."
  • Een gangenbeheersingsproef (MA = Maîtrise des Allures”) waarbij je een afstand 150m zo langzaam mogelijk moet galopperen (heen) en zo snel mogelijk moet stappen (terug). Hier gaat het dus niet om de snelheid, maar om de beheersing van je paard.
  • Een terreinrit met hindernissen (PTV = Parcours en Terrain Varié) bestaande uit een afstandsrit met zo’n 16 hindernissen die je binnen een bepaalde tijd moet afleggen. Deze hindernissen zijn gebaseerd op obstakels die je tegen kunt komen tijdens een trektocht of buitenrit, zoals een brug. "Als ruiter weet je niet of het brugdek nat is of dat er een gat in zit. Je mag geen risico nemen", vertelt WendyBZ. Ook de waterbak is een belangrijk onderdeel.

Klik hier voor de uitslagen van TREC Noord.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 09:25 



 
Profiel   

Superleuk om wat publiciteit te krijgen voor onze leuke sport!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 09:29 



 
Profiel   

Een TREC lesje staat nog altijd op mijn wensenlijst :) Lijkt me zo ontzettend leuk om te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:10 



 
Profiel   

Leuk! Wie weet is het iets om eens uit ge proberen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:29 



 
Profiel   

Camping de Reeenwissel heeft ook wat op facebook gezet (gedeeld van een andere site)
https://www.facebook.com/paardenvakanti ... =3&theater

Grappig om de paarden op het speelveld te zien, waar normaal dus geen paarden komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:34 



 
Profiel   

Leuk stuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:35 



 
Profiel   

Super leuk ik wil volgend jaar wat trainingen en wedstrijdje meedoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:41 



 
Profiel   

SusanH schreef
Camping de Reeenwissel heeft ook wat op facebook gezet (gedeeld van een andere site)
https://www.facebook.com/paardenvakanti ... =3&theater

Grappig om de paarden op het speelveld te zien, waar normaal dus geen paarden komen.


Klopt :D Zo gebruiken we voor de PTV ook het voetbalveld, mooi ruim voor de 8 op één hand :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:42 



 
Profiel   

Dat is idd lekker groot :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 11:44 



 
Profiel   

Jammer gemist! Wou er graag aan meedoen. Weet iemand een site of pagina waar de trec in Noord Nederland aangegeven word?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 16:52 



 
Profiel   

Wat leuk, zou de volgende keer ook wel mee willen doen. Ik ben ook wel benieuwd of er een site bekend is waar je kunt zoen wanneer er een trek wordt georganiseerd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:05 



 
Profiel   

Www.trecnoord.nl voor mijn website en www.trec-club.nl voor heel Nederland.
Ik doe jaarlijks een wedstrijd en verder trainingen, o.a. bij de Reeenwissel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:13 



 
Profiel   

Maar niet in de zomerperiode toch? Wij zitten er volgend jaar weer 3 weken in de zomervakantie (waarvan 2 weken met paard) en het lijkt mij ook heel leuk om eens te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:21 



 
Profiel   

Ik heb voor volgend jaar nog geen trainingsdata gepland :) Eerst in november het organisatorenoverleg van de TREC Club, en daarna kan ik plannen maken. Maar een voorkeur aangeven kan altijd hoor ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:23 



 
Profiel   

Ik hou het in gedachten, leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:28 



 
Profiel   

Wendybz bedankt voor de site, ga me even inlezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 17:32 



 
Profiel   

Komen de data's op trec noord site?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 18:41 



 
Profiel   

Voor trainingen? Ja, en op Facebook:j

Hopelijk is er volgend jaar ook weer een wedstrijd in Vinkega, en wellicht nog een in het noorden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 18:44 



 
Profiel   

Ik wil sws meedoen met Vinkega en die in Hogersmilde en dan kijken of ik lid wil worden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 19:02 



 
Profiel   

Nou als je in die regio nog eens een ptv doet hou ik me aanbevolen. Lijkt me erg gaaf om eens te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-17 19:44 



 
Profiel   

Ik woon in Frankrijk en heb een aantal evenementen gevolgd. Onder niet-kenners en dressuurruiters hier wordt het nogal negatief afgedaan als spelen met je paard (alsof dat niet leuk en goed kan zijn), maar believe me, het is topsport. Een combi van endurance, dressuur, trail. Precies wat ts zegt, veel vertrouwen in elkaar hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:13 



 
Profiel   

Leuk dat je dat zegt Monique! Het is dan wel heel laagdrempelig, maar je ziet gewoon dat iemand die het paard dressuurmatig goed voor elkaar heeft, de hindernissen ook makkelijker rijdt. Maar ondanks dat is er altijd nog wel ruimte voor verbetering. Maar dat is inderdaad alleen de PTV, het paard moet zich ook in het terrein goed kunnen redden én voldoende conditie hebben. De route van maximaal 25 kilometer is natuurlijk wel gebaseerd op het feit dat je niet verkeerd rijdt :D Je bent wel op elkaar toegewezen. In de hoogste klasse ben je zo een uur of zes op pad, alleen met je paard, en je komt niet veel mensen tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:30 



 
Profiel   

In Frankrijk is het niet zo laagdrempelig, dat is dan weer het tegenstrijdige. Er wordt nogal minachtend over gedaan, maar je moet wel je galops hebben.

Dat zijn kwalificatieproeven om te zien hoe ver je bent. Soort ruiterbewijs. En dat bestaat uit een rijproef en omgangsproef en een theoriegedeelte. Er zijn meen ik 7 galop niveaus voor alle 7 disciplines: mennen, buitenrijden, dressuur, springen, voltige, trec, western. Dus als je meerdere disciplines met je paard doet en aan wedstrijden wilt deelnemen dan moet je specifiek al die galops hebben. Dus als je wedstrijden ment, trect, dressuurt en springt, moet je per soort wedstrijd daar je galops in hebben, in het geval wat ik noem dan dus 4x7 galops halen. Dat zijn dus geen wedstrijden, maar examens. En die theorie alleen al voor de absolute beginners, is meer dan we in NL met ons ruiterbewijs moesten kennen.

Dus als je wel je galops moet hebben, dan moet je toch wat in huis hebben om te mogen meedoen met trec. En ook aangesloten zijn bij de federatie en bij een club. En er wordt dik startgeld gevraagd.

O en iedere galop halen is ook niet gratis. Kassa!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 08:57 



 
Profiel   

Super leuk artikel en inderdaad goed voor de publiciteit! Mede door jou Wendy!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 19:33 



 
Profiel   

Wat een eer dat er een foto van mij en Megan bij staat!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen