Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zucht.. wat nog koken als je vriend bijna niks lust?

 
Profiel   

Oké ik weet het echt niet meer hoor..

Mijn vriend lust kwa groentes echt bijna niks, waardoor het voor mij echt onmogelijk is om elke dag wat anders te koken.
Wat betreft rauwkost lust hij echt helemaal niks.
Hij lust wel bloemkool, sperziebonen , doppertjes en stampot andijvie en boerenkool.
Kwa groente valt er dus bijna niets af te wisselen, dat vind ik dus lastig want ik wil wel gewoon dat hij van alles binnen krijgt.
Eerder kookte ik gewoon van alles hij schepte dan wel op, maar je ziet gewoon dat hij er echt misselijk van wordt.
Ovenschotels met groenten er inverwerkt wordt hem ook niet, daarnaast kan hij niet tegen kaas.
Ik heb zelfs al geprobeerd om de groente heel erg fijn te snijden en dan te wokken met bijvoorbeeld biefstukpuntjes. Maar ook dat was helaas geen succes.

Volgens mij bestaat er geen oplossing voor dit probleem, maar misschien heeft bokt toch nog wat tips....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:01 



 
Profiel   

Ik vind niet lusten echt zo'n eerste wereldprobleem :o

Hier in huis eet iedereen wat de pot schaft (dus wat ik kook) en lust je het niet heb je pech. Morgen eten we weer iets anders.

Je smaak kan overigens ook nog veranderen, als je iets maar vaak genoeg eet wordt het vanzelf minder vies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:04 



 
Profiel   

Kook je er voor jezelf wat anders bij en voor hem kleine potje groente.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:05 



 
Profiel   

Waar heeft hij moeite mee, de smaak of de structuur? Smaak is tot op zekere hoogte te maskeren met kruiden (curry bv), structuur door pureren (soep).

Misschien kun je tips uit dit topic halen: [VT] Groente-eetprobleem aanpakken, recepten en ideeën gevraagd

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:05 



 

Jij wil dat hij vanalles binnen krijgt? Hij is volwassen toch? Wil hij zelf ook andere dingen, of wil hij gewoon graag elke dag iets eten wat hij wél lust?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:06 



 
Profiel   

Misschien wortels in de oven? Eerst schillen, wat kruiden en olie overheen en in de oven doen?

Ik wou ook zeggen witlof met ham en kaas, maar hij mag geen kaas hebben :z

Wel lastig zeg! Jeetje, hopelijk krijg je nog wat tips

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:06 



 
Profiel   

verootjoo schreef
Ik vind niet lusten echt zo'n eerste wereldprobleem :o

Hier in huis eet iedereen wat de pot schaft (dus wat ik kook) en lust je het niet heb je pech. Morgen eten we weer iets anders.

Je smaak kan overigens ook nog veranderen, als je iets maar vaak genoeg eet wordt het vanzelf minder vies.

Ik ben thuis opgegroeid met veel groentes eten, hij totaal niet. Dus ja zijn smaak is vroeger niet echt ontwikkeld.
Hij doet overigens wel echt zijn best om alles te eten, hij zegt niks zeurt niet maar ik zie het gewoon..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:06 



 
Profiel   

Ts hier nog zo iemand.
Zelf lust ik alles wat groente betreft.
Mijn man lust alleen: rode kool, sla erwten en mais.
Haat gekookte aardappels.
Ik zit zo al 17 jaar,moeilijk hoor iemand die niks lust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:07 



 
Profiel   

Aangezien hij wel eet wat de pot schaft, maar het duidelijk niet lust, zou je ook af kunnen wisselen tussen wat hij graag eet en iets wat hij niet graag eet. Door het bijvoorbeeld om de dag te doen. Misschien een sausje bij de groenten om de smaak wat te veranderen of 2 verschillende groenten op tafel zetten. Wellicht kan hij wennen aan de smaken, vind het toch wel wat zeggen dat hij het wel gewoon opeet.

Kaas kun je er altijd later nog voor jezelf overheen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:09 



 
Profiel   

Idd kruiden is vaak de oplossing.

Manlief zou ook gerust zijn neus durven ophalen voor bv spinazie,champignons,aubergine,....
Maar als je het lekker gekruid klaarmaakt,smaak je weinig van de echte groentensmaak.
Hier maak ik vaak groentenmixjes,kruid je dan met wat groentenbouillon.
Ook lasagna's vallen erg in de smaak,ovenschotels met lekkere smeurige saus onder de groenten gemengd,....

In het begin een klein beetje groenten verwerken in je gerechten en dat bouw je stilletjes aan op,zo went hij ook aan de smaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:11 



 
Profiel   

Voor jezelf (af en toe) andere groentes koken dan voor hem? Het is niet heel lastig om 1 extra pannetje op het vuurt te zetten als de rest van het menu wel overeen komt.

Kuddo's voor hem dat hij wel gewoon eet wat de pot schaft trouwens, daar heb ik bewondering voor! Als hij het bij voorbaat al niet zou willen proberen had ik hem zelf wat anders laten koken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:13 



 
Profiel   

Probeer eens om het makkelijk te maken. Dus voor hem koken wat ie lekker vind. Maar afspreken dat ie wel altijd eens proeft.
Of maak er eens puree van. Verwerk het in de soep. Hier werkt het zelfs bij mijn schoonvader om het op die manier te proberen. En het niet te naturel te houden. Dus een beetje kruiden, een klontje boter erbij. Zo heeft hij al behoorlijk wat dingen leren eten. Ook door er eerst een smaakvolle soep van te maken.

Schoonmams hier heeft een behoorlijke taak aan eten maken. Voor schoonpa andere groente. Voor zichzelf vis ipv vlees (vriendlief en schoonpa vinden het niet lekker en ik ben allergisch) en glutenvrij. En voor vriendlief lactosevrij. Dus ja vaak staat er een extra pannetje voor groente bij. Of schoonpa eet appelmoes.
Vriendlief vind alles opzich prima. Maar heeft een duidelijke voorkeur voor ''gemengd''. Dus in de lasagne, in pastasaus, in een woksel bijvoorbeeld. Soep gaat, maar alleen dikke soep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:14 



 
Profiel   

Elk om beurt koken. Het helpt héél erg om zélf klaar te maken trouwens. De meeste dingen heb ik pas leren eten toen ik ze al 1000 maal in handen had gehad en bereid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:16 



 
Profiel   

Joh, je kan je niet de rest van je leven gaan aanpassen aan zijn beperkte smaak is het wel?
Houd een paar dagen in de week rekening met hem en kook verder vooral wat jij wil en gezond. Lust hij het echt niet? Dan maakt hij zelf toch wat anders of eet hij het met tegenzin.
Wat gebeurt er als je pasta maakt met lekkere groente er doorheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:16 



 
Profiel   

Mijn man at toen ik hem leerde kennen 19 jaar geleden ook bijna niets, nu is hij inmiddels een makkelijkere eter geworden dan dat ik ben. Zijn moeder kookt werkelijk alles aan snot, er is geen vorm-structuur of smaak meer aan te herkennen.
Hij probeert ook vanalles en het enige wat ik er nu echt bij hem in krijg is lasagna, zuurkool en rijstewafels. Verder eet hij inmiddels vrijwel alles.
Tot vorige maand luste hij echt geen rode bietjes, nu ik ze vers van het land krijg bij de buurman vandaan en ze zelf kan snijden in een andere vorm lust hij ze ineens wel. Moet zeggen dat ze van de buurman ook wel erg lekker zijn. En in de vorm van een frietje of een blokje zien ze er ook weer anders uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:19 



 
Profiel   

Goof schreef
Joh, je kan je niet de rest van je leven gaan aanpassen aan zijn beperkte smaak is het wel?
Houd een paar dagen in de week rekening met hem en kook verder vooral wat jij wil en gezond. Lust hij het echt niet? Dan maakt hij zelf toch wat anders of eet hij het met tegenzin.
Wat gebeurt er als je pasta maakt met lekkere groente er doorheen?

Dan wordt hij misselijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:20 



 
Profiel   

Het enige wat ik echt niet lust is tomaat en champignons.
Wat bijv lekker is, is gepureerde bloemkool met boontjes met kerriesaus dm spekjes. Maar als je ziet dat hij het niet lust maar hij eet het wel zie ik jet probleem niet. Hij kan gewoon leren eten, ik gruwelde van knapperige groente en ik eet nu ook groente uit de wok of rauw. Het Is gewoon aanleren en veel proeven. Maak bijv een keer pompoensoep een nieuwe groente maar als soep met een stokbroodje en kruidenboter. Je moet het je gewoon niet aantrekken. Het klinkt misschien stom maar zie het als een peuter die voor het eerst groenten gaat eten. Die moet ook nieuwe smaken en structuren leren. Betrek hem bij het koken misschien dat dat het makkelijker maakt. Sausjes en kruiden helpen je ook te laten wennen aan de smaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:21 



 
Profiel   

Gegrilde aubergine al eens geprobeerd? dat is niet zo groente-achtig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:21 



 
Profiel   

Ik was/ben er ook zo een die weinig lust en met 'eten wat de pot schaft' maak je me alles behalve blij.
Een potje groenten erbij wat ik wel lust maak je me weer erg blij mee, is ook een vrij kleine moeite.
Ik zou dat dus ook doen voor je vriend, eet jij gewoon de groenten die jij wil en hij eet gewoon zijn vertrouwde groenten. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:24 



 
Profiel   

Maar nogmaals: is het de smaak of de structuur waar hij misselijk van wordt? Vindt hij bloemkool ook lekker als het verwerkt is tot 'rijst' of gepureerd tot soep. Vindt hij boerenkool ook lekker als je er pesto van maakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:27 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Goof schreef
Joh, je kan je niet de rest van je leven gaan aanpassen aan zijn beperkte smaak is het wel?
Houd een paar dagen in de week rekening met hem en kook verder vooral wat jij wil en gezond. Lust hij het echt niet? Dan maakt hij zelf toch wat anders of eet hij het met tegenzin.
Wat gebeurt er als je pasta maakt met lekkere groente er doorheen?

Dan wordt hij misselijk.

Is hij misschien ook nog eens allergisch voor bepaalde groentes? Ik weet bv dat mijn vader echt niet tegen paprika kan. En dat is nu wel een groente die bijna standaard overal doorheen gaat qua pasta's etc. Vraag is dus of het enkel de onbekende smaak is, of dat zijn lijf er echt niet tegen kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:27 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Jij wil dat hij vanalles binnen krijgt? Hij is volwassen toch?


Nou inderdaad, lijkt me op een gegeven moment gewoon z'n eigen verantwoording, toedeloe :evaw:

Ik kan zelf ook een moeilijke eter zijn maar in gezelschap/bij gezamenlijk koken los ik dat gewoon lekker zelf op. Heb idd ook een aantal groentes die ik gewoon niet te hachelen vind, dat komt er reflexmatig zo weer uit en kan ik echt niks aan doen hoe graag ik dat ook zou willen, is gewoon verloren zaak :=

Enige wat ik kan bedenken wat je nog kan proberen is groente gewoon helemaal tot snot te koken en/of er gewoon zo'n berg saus bij gooien dat je die groente totaal niet meer proeft. Of proberen idd zelf bij het koken te betrekken, misschien dat ie dan eens wat anders probeert of zelf met ideeën komt. :j


Laatst bijgewerkt door Memories op 12-10-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:29 



 
Profiel   

Petrichor schreef
Dan wordt hij misselijk.


Dan heeft ie pech. :)

Je moet iets 10 x eten voordat je aan de smaak en textuur gewent raakt. Lekker vinden duurt nog wat langer.
Dus bij iets nieuws....1 hapje ervan eten. Doen wij met de kinderen ook. Klinkt stom maar werkt erg goed. (Onze kinderen lusten heel veel)

Ik zou er in ieder geval geen rekening mee houden als hij zo weinig lekker vind.

En anders gaat hij zelf maar koken. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:29 



 
Profiel   

Je kunt wel koken, verwacht ik? Want het kan zo zijn dat hij dingen echt niet lust, of bang is om te zeggen dat het echt niet te hachelen is! :D

Gekheid natuurlijk :P

Je kunt hm anders misschien wel betrekken in het koken? Wellicht dat dat helpt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:33 



 
Profiel   

Ik zou eerst een nagaan waarom hij misselijk wordt. Idd uitvissen of hij er misschien domweg niet tegen kan door een allergie of intolerantie. Is dat niet het geval langzaam groente voor groente verwerken in bv een saus of stamppot. En eens zien of koken, vers, stomen, oven of roerbakken het beste smaakt en hem mee laten koken met dingen. Gewoon dan uitzoeken wat lekker is en wat niet.

En er zijn veel groentes die niet standaard gebruikt worden maar misschien wel lekker zijn. Zoals bruine bonen kapucijners, pastinaak, chinese kool, andijvie, bieten, raapstelen, koolrabi. Aubergine en courgette die je ook als sliertjes en een soort spaghettie kunt klaarmaken. Verwerk fruit met groente bij elkaar. Bv witlof mandarijn smaakt lekker samen. Abrikoos is lekker met bv tomaat

En sla en komkommer bijvoorbeeld is lekker als warme groente als soep of geroerbakt :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 12:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 109 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen