Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voederen aan een paard dat niets meer mag

 

Suzy, tinker van 19. 5 jaar geleden bij mij gekomen, fel over been. Leverwaarden boven de 500 NA de genezingsperiode. Chronisch dus. Heel goed voorjaar gehad. Verharen gaat moeilijk, maar dat zijn we gewend. Nu, in het najaar, voor de eerste keer problemen gehad om van zomer naar wintervacht te gaan. Vacht wordt dan heel vettig, kleeft samen en valt in stukken uit met kale huid tot gevolg. Suzy zou eigenlijk 'niet' meer mogen eten, want haar lichaam is zodanig zwaar aangetast dat al het eten het lichaam direct over belast. Ze krijgt om te beginnen onbeperkt ruwvoer, omdat haar lichaam dit het beste aan kan. Daarnaast, tijdens moeilijke periodes, ondersteuning van slobbers en bietenpulp die laag in eiwit en suikers zitten. Dit kunnen wij maar voor beperkte tijd geven, want op korte termijn zorgt dit weer voor een zodanige overbelasting dat ze juist weer af valt.

Maar nu, nu zit ik met de handen in het haar. Zelfs de laatste weken lijkt het ruwvoer er te veel aan te zijn. Ze 'lijkt' gevuld, maar als ze een paar uur niet eet (eigen keuze, want ze heeft het gewoon onbeperkt) en de buik dus wat minder gevuld is, kun je piano spelen op haar ribben.

Welke optie's hebben we nog, dat suikervrij, eiwitvrij, zetmeelvrij etc is, dat wel aandikt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 14:48 



 
Profiel   

Heb je nog de beschikking over lang gras of desnoods heel fijn koeienkuil dat je in minibeetjes kan geven? Gras is toch het fijnste en meest complete dat ze kan eten. Aan de hand of misschien geplukt/gezeist zodat het gedoseerd kan geven?

Oude tinker kon/wilde een periode moeilijk tot niet eten. Enige om hem op de been te houden was een enorme wei met hoog lang ouder gras ingooien en duimen. Het heeft hem goed gedaan en daardoor 3 jaar reserve tijd eraan vast geplakt nog. Bleek dat hij grover ruwvoer niet kon verwerken en dus in hongerstaking ging ondanks het onbeperkt aanwezige hooi. Heel fijnzacht en kort ruwvoer at hij goed weg,

En moet het echt eiwit vrij zijn? Connor had juist eiwit nodig. Anders kun je seniores priores geven of agrobs wiesencobs nat of droog. Dit zijn ook complete ruwvoeders die oude en slecht etende paarden goed kan doen.


Laatst bijgewerkt door karuna op 12-10-17 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 14:52 



 
Profiel   

Ik denk eerlijk gezegd dat je je moet afvragen of je dit nog wel moet willen. Wanneer een lichaam al zo ver op is, is het dan nog eerlijk tegenover het paard om door te gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 14:52 



 

Ik snap jou vraag Lizy. Ik moet binnenkort haar beste maatje in slapen en de vraag is ook al door mijn hoofd gegaan of ik haar niet mee moet laten gaan. En dit klinkt egoistisch, maar ik heb het al zo moeilijk met 1 te moeten laten gaan, laat staan 2. Dierenarts komt wel voor haar maatje nog eens te controleren, dus dan laat ik haar ook naar haar kijken.

Karuna: We beschikken over 3 hectare, maar alles is helaas op momenteel :(
Ja, eiwitvrij moet zeker, zodra ze te veel eiwitten binnen krijgt zie je haar zienderogen afvallen of pijn leiden, vanwege overprikkeling van de lever


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-10-17 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 14:55 



 
Profiel   

Ik sluit me helaas aan bij Lizy29....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 14:55 



 
Profiel   

En langs de wegkanten? Grasland van een ander enz? Anders eens gaan kijken naar ander fijner ruwvoer. Deken op gooien om haar warm te houden als ze dat al heeft dkkere opdoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 14:56 



 

Wat bedoel je met fijner ruwvoer? :)
Deken krijgt ze standaard op. Bouwen op tot 300 gr. Zwaarder is te warm, dan zweet ze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:04 



 
Profiel   

ik sluit me ook bij lizy aan. En het klinkt niet egoïstisch, het ís egoïstisch. Dit is geen dierwaardig bestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:05 



 
Profiel   

Helaas zou ik er denk ik toch ook voor kiezen om haar met haar maatje mee te laten gaan. Is voor het diertje waarschijnlijk de fijnste uitkomst

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:08 



 

Kijk, het is niet het eerste paard dat ik moet laten gaan, en geloof mij, bij mij is er nog nooit 1 te laat gegaan. Het zou alleen veel makkelijker zijn moest ze pijn hebben etc. En ja, Suzy laat zoiets direct zien. Zolang de voeding correct is heeft ze geen pijn en heb je gewoon een gelukkig paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:08 



 
Profiel   

Ik geloof ook dat ik niet meer zou gaan lopen puzzelen. Haar organen geven aan dat ze op is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:10 



 
Profiel   

Fijner bedoel ik zachter, dunnere sprietjes die ook korter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:11 



 

Sprietjes zijn zacht en dun, maar niet kort, daar kunnen wij eventueel nog naar kijken.

Is er iemand die wat weet over de lever? Is die +500 echt zo alarmerend als de dierenartsen mij een tijdje terug zeiden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:20 



 
Profiel   

Ik begrijp dat het heel erg moeilijk is hoor. Wij hebben onlangs tegelijkertijd een hond en een kat laten inslapen en vond het verschrikkelijk maar beiden waren echt op. Wij hebben dus gezegd dat het toch al een rotdag ging worden dus dan maar een extra rotte dag. Alles voor de beestjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:22 



 
Profiel   

Ik zou haar laten gaan met haar maatje. Ze is op. Haar maatje verliezen zal ook zwaar voor haar zijn. Kortom als je voor je dier kiest laat je haar gaan. Hoe moeilijk ook.
Veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:24 



 

lizy29 schreef
Ik begrijp dat het heel erg moeilijk is hoor. Wij hebben onlangs tegelijkertijd een hond en een kat laten inslapen en vond het verschrikkelijk maar beiden waren echt op. Wij hebben dus gezegd dat het toch al een rotdag ging worden dus dan maar een extra rotte dag. Alles voor de beestjes.


Zwijg mij ervan. Op 2 maand tijd en moeder en dochterkat ook moeten afgeven. Het idee alleen al geeft nu al veel verdriet. Mijn vriend zou haar laten lopen. Ze is gelukkig. Maar hij gaf inderdaad toe dat het voor Suzy allemaal wel goed is en ze in de rest van de groep niet lekker ligt, dus het verlies van haar maatje zorgt er voor dat ze er ook 'alleen' voor komt te staan. Verder is Suzy ook een heel erg eentonig paard. Kan het moeilijk verwoorden. Zo wat alles is voor haar wel 'ok'. Ze toont weinig emotie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:31 



 
Profiel   

En dat maakt het ook heel erg lastig. Snap ik volkomen. Overleg inderdaad goed met je da en houd alle plussen en minnen goed in gedachten. Ongetwijfeld maak je aan de hand daarvan de juiste beslissing voor het paard waarbij je je eigen gevoel buiten beschouwing laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:37 



 
Profiel   

Die waarde: ligt eraan welke waade het precies is. Normaal staat er een "normaal" waarde ter vergelijk bij.
Als het de waarde is die ik denk dat het is dan is deze inderdaad behoorlijk hoog (Ik weet de benamingen niet meer uit mijn hoofd. Mijn tinker had ook zwaar verhoogde leverwaarden ten gevolge waarvan ik hem uiteindelijk heb laten gaan. Lever kapot doet schijnbaar heel veel pijn, en is ook heel slecht voor de rest van de organen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:37 



 
Profiel   

Het samen laten inslapen is denk ik zeker het overdenken waard. Qua voer weet ik niet of speedibeet iets is? Moet alleen toegeven dat ik op het gebied van eiwit niet veel zinnigs kan zeggen. Ben er zelf bij uitgekomen ivm insulineresistentie maar omdat je zegt dat ze bijna niks kan hebben, leek me dat je dit misschien nog kunt nakijken (als je dat niet al gedaan had)...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:41 



 
Profiel   

Lieve ts
als het allemaal zo lees zou ik haar haar eeuwige groene weide gunnen .
Ik denk dat ze meer pijn heeft dan ze aan wil geven aan je .

Heel erg veel sterkte met de beslissing

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:42 



 

Mrs_Midnight schreef
Die waarde: ligt eraan welke waade het precies is. Normaal staat er een "normaal" waarde ter vergelijk bij.
Als het de waarde is die ik denk dat het is dan is deze inderdaad behoorlijk hoog (Ik weet de benamingen niet meer uit mijn hoofd. Mijn tinker had ook zwaar verhoogde leverwaarden ten gevolge waarvan ik hem uiteindelijk heb laten gaan. Lever kapot doet schijnbaar heel veel pijn, en is ook heel slecht voor de rest van de organen.)


Nou, nu ben ik de slechte eigenaar maar dat papier is verloren gegaan bij de verhuis. De maximumwaarde mocht maar 200 of 220 zijn. Daarrond zat het, dat weer ik nog.

Speedibeet heeft ze een tijd gehad :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:45 



 
Profiel   

Kan het ook zijn dat die waarde inmiddels veranderd is? Ik heb een jaar lang elke maand bloed laten trekken, bij het eten van een verkeerd plantje schoot die waarde al als een raket omhoog. En hoe hoger de waarde, hoe ellendiger hij zich voelde.
Maar als de max op 200 staat, en de waarde is 500, dan lijkt het me behoorlijk hoog ja. Das meer dan twee keer zoveel he.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:50 



 
Profiel   

Waarde valt me nog mee. Connors waardes zaten op een gegeven moment over de 2000 heen. 400/500 was voor hem een redelijke normale waarde met zijn leverschade door jkk in engeland.

Hoe zacht is zacht? Heb je een foto van je ruwvoer? Ellende is slecht eten is leververvetting is achteruit gaan van leverwaardes en je paard kan in korte tijd overleiden, connor zat daar op een gegeven moment mee omdat hij niet eten kon van het ruwvoer. Ivm zijn granenallergie was seniores priores niet mogelijk. Dat is wel de meest voedzame oplossing die goed gegeten wordt. Soort slobber die als enig eten gebruikt kan worden alle vitamientjes zitten er ook in

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:51 



 
Profiel   

Ik weet niet wat de referentie waardes zijn. Wat je nog tijdelijk zou kunnen proberen is Maria distelzaad. Werkt dit niet dan is haar laten gaan denk ik het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:53 



 
Profiel   

past lijnzaad in je verhaal? Er is gestabiliseerd gemalen lijnzaad wat je niet hoeft te koken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen