Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Na 16 jaar geen vlees ...

 
Profiel   

Ben ik het zat !

Ik wil graag weer beginnen met vlees en of vis eten omdat er tegenwoordig zo veel biologisch en verantwoord vlees en vis te krijgen is .

Plus ben de vitamine en b12 tekorten een beetje zat ondanks zeer goede en gevarieerde groenten enz.

Maar nu de vraag hoe ga ik hier aan beginnen ?

Ik merk dat ik in mijn hoofd een strijd voer met mezelf en dat ik het idee om vlees te eten nog steeds eng vind.

Zijn er vegetariërs die weer vlees zijn gaan eten en hoe dan ?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:57 



 
Profiel   

Wow lijkt me heel heftig. Ben zelf geen vegetariër en zou het niet kunnen zijn maar mijn neef is veganist(isch). Kan me inbeelden dat de stap mentaal wel zwaar is. Volg mee uit interesse !

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:00 



 
Profiel   

Geen ervaring maar ik wens je veel succes!
Ik zou het niet kunnen, vegetarisch zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:01 



 
Profiel   

Tnx dames :) hopelijk kom ik een keer over die mentale stap heen

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:02 



 
Profiel   

Begin eens met vis en kijk hoe dat bevalt. Wel op zich een slimme keuze zeker als je tekorten begint te krijgen. Ik moet blijven eten omdat ik ivm allergieen niet vleesloos kan gaan eten zonder gillende tekorten te krijgen.

Wat je zou kunnen helpen in vlees weer gaan eten. Koop zo veel mogelijk vlees van diervriendelijk gehouden dieren. Bv rechtstreeks bij de boer of anders biologisch vlees. En misschien eerst gehakt vlees ipv een lap. Dat lijkt wat minder op vlees en kun je bv in saus verwerken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:04 



 
Profiel   

Hier na 8 jaar weer begonnen, inmiddels alweer een hele tijd geleden.

Ik ben voorzichtig met wat witvis begonnen (niet zo'n heftige structuur en niet overheersend qua smaak) en dan gewoon rustig kijken wat wel en niet gaat. Het is heel bizar want je herkent de structuur helemaal niet meer, ik kan dat niet eens uitleggen. Zo heb ik nog steeds moeite met garnalen en mosselen hoef ik echt niet. Het is niet de smaak, maar puur de textuur. En alles wat ogen of pootjes op mijn bord heeft moet ik ook bij voorbaat al niet... Maar dat heeft niks met smaak of textuur te maken.

Zoveel jaar later heb ik nog steeds met regelmaat wel moeite met het eten van vlees en vis. Ik kan ook echt niet langs een veetransport rijden en dezelfde dag vlees eten. Hypocriet? Oh ja, zeker. Maar ik heb voor mijn gezondheid gekozen, want ik ging er aan onderdoor ondanks alle pogingen om goed te eten.

Bereid je er wel vast op voor dat het echt niet een fantastische ervaring is om weer vlees te gaan leren eten. Mentaal vond ik het heel moeilijk (zoals gezegd af en toe nog steeds) en ik hoor ook mensen die last krijgen van het besturingssysteem. Dat heb ik zelf overigens niet gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:04 



 
Profiel   

Ik ben zelf al 7 jaar vegetariër, en moet toegeven dat ik vorig jaar ook met die gedachte gezeten heb. Echter ben ik daar ook weer snel vanaf gekomen, ik kan het gewoon niet. Er hoeft geen enkel dier te sterven om mijn eetlust te stillen, al mag dat nog zo biologisch verantwoord zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:05 



 
Profiel   

Hier iemand die geen vegetarier is maar wel biologisch eet. Ik ben lang vegetsrisch geweest maar helaas wegens omstandigheden moeten stoppen in een tijd waar het leven van de dieren nog niet in acht werd genomen.

Mijn tip zou zijn lees je eens in in de keurmerken. Dus kijk naar het bio keurmerk, eko keurmerk, de beter leven sterren en voor vis is er ook 1 waar ik de naam van kwijt ben.

Misschien dat je met meer info over het leven van de dieren al een ander gevoel er over krijgt.

Nog specifieker ga eens kijken bij de boeren met deze keurmerken zodat je kunt zien hoe het er aan toe gaat.

Of nog mooier en daar ben ik nu mee bezig zoek boeren waar je rechtstreeks vlees kunt halen.

Op deze manieren kun je zelf een mening vormen over hoe goed of slecht de dieren het hebben.

En daarna gewoon rustig aan beginnen en ook klein ga niet meteen een hamburger halen maar maak bijvoorbeeld 1 hapje klaar bij je avondmaal zodat je ook kunt wennen aan de structuur en smaak.

Succes gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:07 



 
Profiel   

In kleine stapjes... misschien beginnen met wat gehakt door een pastasaus oid.
Zeker omdat het vooral een mentale stap is... dus wat is nu favoriet als eten en hoe past daar wat verantwoord vlees in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:09 



 
Profiel   

Je kunt beginnen met simpele dingen met maar weinig vlees er in. Een tosti bijvoorbeeld, of spaghetti met maar een klein beetje gehakt er in. Maar ja dan moet je nog steeds in je hoofd de klik maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:09 



 
Profiel   

Bedankt beide voor de reactie .
Witvis is wel een goede .
Ik weet dat ik kip vroeger lekker vond.
Is dat een slimme zet of liever nog niet ?
Had niet verwacht dat mijn topic al meteen zoveel reacties op zou leveren :o

Snolly ik zit niet echt op dit soort reacties te wachten eerlijk gezegd. Ik heb het 16 jaar geprobeerd en het werkt niet

Wispel dankjewel ga ik doen geeft me hopelijk een iets beter gevoel

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:10 



 
Profiel   

Pittige stap hoor!
Lichamelijk kan het zijn dat je behoorlijk moet wennen aan het weer beginnen met het eten van vlees/vis. Hiervoor zou ik je echt aanraden om met licht verteerbaar vlees/vis te beginnen. Zoals witvis, en vlees zoals kalkoen of kip. En dan echt beginnen met kleine porties (in het begin is een hapje per dag al zat denk ik hoor!)

Ik weet dat er hier in de buurt veel boeren zijn waar je zelf het vlees kan kopen. Dan weet je zeker wat voor vlees je hebt, en vaak zelfs nog van welk dier dit afkomstig is. Zo halen wij ons vlees altijd van iemand die zo zelf wat kipjes heeft. Ik wil ook erg graag over op vlees van runderen etc. op deze manier, maar vaak zijn de af te nemen porties hiervoor vrij groot en onze vriezer is niet zo groot. Maar dit staat voor de toekomst nog op de verlanglijst.

Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:11 



 
Profiel   

Kip is licht verteerbaar denk ik wel een slimme keuze. Kijk dan bv eens naar kemper landhoen. Vrije uitloop redelijk diervriendelijk gehouden en heerlijk vlees. Is wat lastig te krijgen en niet goedkoop maar zeker de moeite waard, een van de weinige kipvleesjes die ik eet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:12 



 
Profiel   

Kip is lijkt me prima qua structuur en makkelijk te verteren... maar echt diervriendelijke kip is wel lastig... ik heb kip via schotsehooglanders.nl. Die is antibiotica vrij en het zijn kippen die paar weken langer leven omdat ze wat minder snel groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:13 



 
Profiel   

little_birdy schreef
Snolly ik zit niet echt op dit soort reacties te wachten eerlijk gezegd. Ik heb het 16 jaar geprobeerd en het werkt niet


Jij vraagt om ervaringen, ik deel gewoon de mijne want heb voor dezelfde keuze gestaan. Ik ben niet zo diehard dat ik tegen alle manieren van vlees eten ben, maar ík zou het gewoon niet meer kunnen. Als jij daar mentaal mee kan leven wil ik je veel succes wensen in de omschakeling.
Ik kan je enkel de tip meegeven om met kleine beetjes te beginnen. Als je stopt met vleeseten stopt je lichaam ook met het aanmaken van bacteriën die maken dat we vlees kunnen verteren, als je dan te veel in een keer gaat eten kan je behoorlijk ziek worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:17 



 
Profiel   

Ik ben nu 12/13 jaar vegetarisch, maar heb vorig jaar toch voor het eerst een kipburger geprobeerd, denk dat kip een hele goeie stap is om mee te beginnen, heb ook ondanks dat ik nooit vlees eet geen last van mijn maag gehad. Echter kon ik mentaal het idee van een lijk op mijn bord hebben toch niet aan en heb fysiek geen dusdanig erge klachten dat ik vlees/vis zou moeten eten, dus lekker vegetarisch gebleven :D

Verder loop ik nu stage bij een dierenarts en zie toch wel met regelmaat goeie boeren voorbij komen die echt heel diervriendelijk vlees verkopen, laatst iemand die hield voor de hobby een paar koeien in een mooi groot weiland een jaar of 4/5 in kuddeverband voordat ze geslacht werden. Als je van zo'n plekje je vlees vandaan weet te halen zou het mentaal ook al een stuk makkelijker zijn denk ik, kosten van het vlees ligt alleen wel iets hoger uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:26 



 
Profiel   

Ik ben inmiddels heel wat jaren vegetariër, en ik heb tussendoor, op bevel van de artsen, een tijd weer vlees moeten eten.

Wat ik je vooral wil aanraden is ten eerste iets te proberen wat licht is. Kip of kalkoen, of misschien zelfs vis. En het dan met hele kleine porties per dag op te bouwen. Als ik in eens te veel ging eten dan had ik 3 dagen last van mijn darmen. Dit zal per persoon verschillen, maar wees er waakzaam voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:31 



 
Profiel   

Ik ben vegetarisch geweest en ik vind veel vlees nog steeds niks. Puur door de structuur. :')
Toen ik net weer begon, begon ik met kleine beetjes om weer te wennen en om te voorkomen dat ik misselijk zou worden. Je kan er namelijk zelfs ziek van worden, omdat je lichaam het niet gewend is.
Mijn eerste vlees was een frikadel in een frikadelbroodje. :') Ik was daar namelijk altijd gek op voor ik vegetarisch werd. Ik heb overigens niet het hele broodje meteen opgegeten haha.
Begin eens met een beetje gehakt door de pasta! Wel rundergehakt, half om half kan nog weleens harde stukjes hebben, brrrr.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:32 



 
Profiel   

Kijk naar lokale initiatieven van scharrelvlees. Bij ons hier hebben ze "boerderij veld en beek" waarbij je weet hoe ze biodynamisch leven en dat er zorg wordt gedragen voor het slachten (niet de grootschalige slachthuizen waar iedere dag een file van vrachtwagens vol met dieren staat te wachten).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:35 



 
Profiel   

Heb je plek voor een paar eigen dieren? Een paar kippen kan al gauw, en dan weet je zeker dat het beest een goed leven en een nette dood heeft gehad. :) Kip uit de reguliere vleesverwerkende industrie zou ik zelf niet aankunnen. Eventueel zou je ook een visakte kunnen kopen, of vis van een visser over kunnen nemen.

Ik heb achttien jaar vegetarisch geleefd, en eet nu de kippen en kalkoenen die 'over' zijn, a.k.a. ongewenste haantjes. Wanneer ik er ruimte voor heb zal ik wat meer kippen laten broeden zodat ik vaker dan eens in de maand of twee maand vlees kan eten.

Overigens heb ik ook een paar stukjes rund van mijn schoonbroer zijn stiertje geproefd, maar vond het eten zonder (stoofpot en hachee) toch echt veeeeel lekkerder. Een lapje rund ging ik van over m'n nek. :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:43 



 
Profiel   

Snollygoster schreef
little_birdy schreef
Snolly ik zit niet echt op dit soort reacties te wachten eerlijk gezegd. Ik heb het 16 jaar geprobeerd en het werkt niet


Jij vraagt om ervaringen, ik deel gewoon de mijne want heb voor dezelfde keuze gestaan. Ik ben niet zo diehard dat ik tegen alle manieren van vlees eten ben, maar ík zou het gewoon niet meer kunnen. Als jij daar mentaal mee kan leven wil ik je veel succes wensen in de omschakeling.
Ik kan je enkel de tip meegeven om met kleine beetjes te beginnen. Als je stopt met vleeseten stopt je lichaam ook met het aanmaken van bacteriën die maken dat we vlees kunnen verteren, als je dan te veel in een keer gaat eten kan je behoorlijk ziek worden.

Wat je allemaal niet leert op bokt. Ik wist niet dat mijn lichaam bacteriën kon aanmaken _O-
Maar serieus, de darmflora van een vegetarier heeft weinig moeite met een dergelijke omschakeling, zeker als je je dieet geleidelijk verandert, niet iets om je zorgen over te maken TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:13 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Wat je allemaal niet leert op bokt. Ik wist niet dat mijn lichaam bacteriën kon aanmaken _O-
Maar serieus, de darmflora van een vegetarier heeft weinig moeite met een dergelijke omschakeling, zeker als je je dieet geleidelijk verandert, niet iets om je zorgen over te maken TS.


Lekker denigrerend Kuggur, ik denk dat het wel duidelijk is wat ik bedoelde. En je hebt gewoon met andere woorden herhaalt wat ik ook al aanhaalde, dus je punt is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:20 



 
Profiel   

Wederom bedankt voor de vele reacties ! Dat lijk op mijn bord gevoel is het grootste probleem waar ik mee zit !

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:21 



 
Profiel   

Ik ben na een aantal jaar geen vlees ook weer begonnen een tijdje geleden, maar ik at al wel vis en ik vond vlees ook altijd lekker dus het was voor mij geen moeilijke stap :) Echt grote stukken vlees hoeft voor mij nog steeds niet, maar kleine stukjes ergens doorheen of vleeswaren op brood vind ik heerlijk :j

Ik zou beginnen met iets wat je aanspreekt :) Wat dat is, is natuurlijk erg persoonlijk. Een fastfood ding (mc donalds, frikandel, doner) smaakt naar mijn mening veel minder naar vlees dan bijv. een biefstuk en qua structuur is het ook niet vlezig, dus dat waren voor mij makkelijke begindingen. En lekkerrrr haha

Kip vind ik persoonlijk echt brrr door de peesjes enzo die ik er toch altijd in terug vind, maar als kip hoog op jouw lijstje staat: doen!

Of misschien vleeswaren op brood? Spekjes door de stamppot? Rundergehakt door de pastasaus?

Succes en eet smakelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:29 



 
Profiel   

@Kuggur

Grapje zeker..? Hoe het precies zit met de benamingen en hoe die darmflora in je lichaam komt, weet ik ook niet, maar er is echt een verschil voor je lichaam tussen wel een geen vlees te verteren krijgen. Toen mijn vader na 20 jaar weer vlees ging eten (biologisch) is 'ie daar toch een week ziek van geweest hoor. Kleine beetjes, rustig aan opbouwen, is dus zeker aan te raden. Voor mij overigens reden te meer om het nooit te proberen, ik neem wel een vitaminetabletje :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 107 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen