Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

NVWA en politie nemen honderden wormenspuiten in beslag

 
Profiel   

*nvwa
Overige
Ingezonden door bokker safina

[ img ]
Foto door Amanda

Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) hebben samen met de politie een paar honderd wormenspuiten in beslag genomen tijdens een doorzoeking in de woning van een handelaar in ruitersportartikelen. De doorzoeking bij de handelaar in Noord-Holland werd uitgevoerd in opdracht van Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie.

Wormenspuiten zijn diergeneesmiddelen tegen wormen die alleen door dierenartsen of – met recept van een dierenarts – door erkende handelaren aan paardenhouders mogen worden verkocht. De handelaar in ruitersportartikelen had voorheen wel een vergunning voor het leveren van diergeneesmiddelen, maar deze is in 2014 ingetrokken omdat de handelaar meerdere strafbare feiten had gepleegd bij de levering van diergeneesmiddelen.

De NVWA maakt proces-verbaal op tegen de handelaar. Daarnaast doet de NVWA onderzoek naar het bedrijf dat de wormenspuiten aan de handelaar heeft geleverd. Daarvoor is de volledige administratie van de handelaar in beslag genomen.



Laatst bijgewerkt door Daihyo op 14-10-17 17:10, in het totaal 2 keer bewerkt

titel aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:39 



 
Profiel   

Ik denk dat er nu wel wat mensen hun adresje kwijt zijn. :P

Aan de andere kant snap ik het wel. De dierenartsen worden nu weer eat soepeler omdat ze inzien dat de mestonderzoeken zeker niet heilig zijn, maar in het begin ging de hand op de knip en kreeg je er niet eens 1 voor het najaar mee hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:56 



 
Profiel   

Fijn dat de NVWA zo optreed tegen grote criminelen. Een wormspuit is natuurlijk ook een zwaar delict... Een jaartje of 8 achter de tralies ermee...

Er zijn wel nuttigere zaken voor ze om zich mee bezig te houden.

Geneuzel om niets dit....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 15:56 



 
Profiel   

Ja want illegaal medicatie verkopen is helemaal niet erg natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:08 



 
Profiel   

Ok dat zal voor veel mensen een flinke domper zijn. Eigenlijk dubbel. Idioot dat ze destijds zo moelijk zijn gaan doen over wormenkuren. Maar ja door verkeerd ontwormen worden deze resistent,
Maar illegaal verkoop van medicatie is gewoon een no go. Want de stap naar bv gevaarlijker middelen is makkelijk gezet

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:47 



 
Profiel   

Goede zaak. Die regels zijn er niet voor niets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:55 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Ja want illegaal medicatie verkopen is helemaal niet erg natuurlijk.


Tot een paar jaar geleden werden de spuiten gewoon verkocht en gebruikt. Nu moet je ze met recepten via de veearts halen. Ze zijn flink duurder geworden en minder mensen ontwormen.

Met de voedselveiligheid heeft het niets te maken. Ik kan een wormspuit ophalen en aan elk willekeurig dier geven. Dan moet de dierenarts ze zelf gaan toedienen.

Een wassenneus en geen enkele zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:57 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Goede zaak. Die regels zijn er niet voor niets.


En welke garantie geven deze regels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 16:58 



 
Profiel   

Ga eens nuttige dingen doen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:38 



 
Profiel   

Dubbel maar wel goed.. Je wil gewoon geen resistentie en mensen gaan gewoon door met spuiten erin drukken.
Tijd voor een 100% betrouwbare manier van testen, zodat mensen ook echt stoppen
met standaard 4x per jaar ontwormen.
Als er geen werkende middelen meer zijn zijn we echt de sjaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:49 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Dubbel maar wel goed.. Je wil gewoon geen resistentie en mensen gaan gewoon door met spuiten erin drukken.
Tijd voor een 100% betrouwbare manier van testen, zodat mensen ook echt stoppen
met standaard 4x per jaar ontwormen.
Als er geen werkende middelen meer zijn zijn we echt de sjaak.


En op welke manier gaat dit resistentie tegen? De wormspuiten worden door half bokt massaal in het buitenland gekocht...

Mestonderzoek is niet altijd betrouwbaar.

Verder worden er gewoon nieuwe stoffen ontwikkeld en zal dit in de toekomst ook zo zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:52 



 

Ook zonder die ruiterwinkel komen mensen wel aan de ontworming hoor. Was er niet een firma uit de UK die ze probleemloos naar Nederland verzendt en waar héél wat mensen zonder moeite gebruik van maken?
Of stalhouders die voor de hele stal wormenkuren inkopen, zonder dat er een dierenarts even komt kijken om hoeveel paarden het eigenlijk gaat? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:53 



 
Profiel   

Ik kan zo een aantal sites opnoemen waar ik mijn spuiten bestel vanuit het buitenland.

Snap dat er regels zijn maar wat ik eigenlijk niet snap waarom deze regels is ingevoerd? Ik kan ook gewoon een tabletje tegen de wormen voor de hond bij het kruidvat halen.

Wat is de reden dat het voor paarden met een recept moet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:56 



 
Profiel   

Sinds wanneer betekend het feit dat mensen in grote getalen de regels aan hun laars lappen dat de achtergrond van de regels onzin is? Of dat er geen poging moet worden gedaan tot handhaving? Dat is toch absurd!
En dit is een van de taken van de NVWA, dus heel goed dit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:58 



 
Profiel   

Zo lang er geen goede tests zijn zul je sowieso al zo moeten ontwormen. Maar nee dat moet extra duur allemaal. Typisch gemaakte regeltjes die op papier mooi zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 17:58 



 
Profiel   

Dierenartsen roken gewoon geld.
Ik heb weleens met die van mij gediscussieerd over het beleid.
Het ene jaar kreeg je nog zes kuren mee voor 1 jaar en het andere jaar was het:nee, we doen alleen kuren geven na meer onderzoek.
Luister vriend, het is nog altijd mijn paard. En de wet zei niet meer of minder dat de kuren niet zomaar meer meegegeven moeten worden. Dus waarom niet bij de jaarlijkse controle voor de enting even een moment kijken naar het paard, hoe het gehouden wordt en hoe beide aankijken tegen ontwormen. Dan krijg je ook resultaat, maar dan inderdaad kun je al veel besparen.
Maar dat was niet interessant, nee tuurlijk niet. Je zou wat meer moeite moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 18:02 



 
Profiel   

robert45 schreef
Verder worden er gewoon nieuwe stoffen ontwikkeld en zal dit in de toekomst ook zo zijn.

Volgens mij is het probleem juist dat er geen nieuwe werkzame stoffen worden ontwikkeld.
Dat is namelijk nog niet zo simpel.

Overigens zijn bij mijn dierenarts de kuren heel betaalbaar. Kennen ze de paarden en de situatie en krijg je ze op basis daarvan gewoon mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 18:11 



 
Profiel   

Wat een onzin, als je de grens over rijd kan je het ook zo kopen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 18:47 



 
Profiel   

robert45 schreef
Fijn dat de NVWA zo optreed tegen grote criminelen. Een wormspuit is natuurlijk ook een zwaar delict... Een jaartje of 8 achter de tralies ermee...

Er zijn wel nuttigere zaken voor ze om zich mee bezig te houden.

Geneuzel om niets dit....


AMEN....

Laat ze eens iets nuttigs gaan doen.
Zaken waarin t dieren welzijn in t geding is en waar dieren van onbekende afkomst in onze voedselketen terecht komen bijv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 18:49 



 
Profiel   

fransje23 schreef
robert45 schreef
Verder worden er gewoon nieuwe stoffen ontwikkeld en zal dit in de toekomst ook zo zijn.

Volgens mij is het probleem juist dat er geen nieuwe werkzame stoffen worden ontwikkeld.
Dat is namelijk nog niet zo simpel.

Overigens zijn bij mijn dierenarts de kuren heel betaalbaar. Kennen ze de paarden en de situatie en krijg je ze op basis daarvan gewoon mee.


Aangezien ivermectine (1981) en moxidectine (1989) de laatste twee ontwikkelde stoffen zijn (en die zijn verwant aan elkaar en hebben daardoor last van kruisresistentie), praziquantel was ontwikkeld midden jaren '70 en pyrantel en fenbendazol (panacur) zijn zover ik kan vinden nog ouder, is de kans dat er snel een goed nieuw ontwormingsmiddel gevonden wordt helemaal niet zo groot.

En resistentie is al een behoorlijk groot probleem.
Ivermectineresistentie spoelwormen bij paarden: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1709000314

Pyrentelresistentie haakwormen bij honden: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1908003639

Algemeen artikel over resistentie bij paarden:
www.sciencedirect.com/science/article/p ... 0609004511

Nog een interessant artikel: http://www.merck-animal-health-equine.c ... Health.pdf

Verkorte werking ivermectine en moxidectine bloedwormen bij paarden:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3316301885

Ivermectineresistentie aarsmaden bij paarden:
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 1716303983

En ga zo maar door. Om de verspreiding hiervan zo veel mogelijk te voorkomen moet er minder ontwormt gaan worden, en zorgvuldiger ontwormt worden. Zowel door het middel als door het gewicht van het paard zorgvuldiger te bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 19:14 



 

bruintje123 schreef
Zo lang er geen goede tests zijn zul je sowieso al zo moeten ontwormen. Maar nee dat moet extra duur allemaal. Typisch gemaakte regeltjes die op papier mooi zijn.

Voor zover ik weet zijn de tests prima, maar denken veel mensen met paarden dat ze met 1 of 2x testen een zuiver beeld krijgen. Heeft in mijn ogen ook gewoon met geld te maken.

Als je vaak genoeg en zorgvuldig test, dan krijg je echt een zuiver beeld van de wormbesmetting en kun je "gericht" ontwormen. Zomaar "blind" ontwormen (dus zonder te weten of er daadwerkelijk een besmetting is) kost ook geld is in veel gevallen totaal zinloos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 19:21 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Dubbel maar wel goed.. Je wil gewoon geen resistentie en mensen gaan gewoon door met spuiten erin drukken.
Tijd voor een 100% betrouwbare manier van testen, zodat mensen ook echt stoppen
met standaard 4x per jaar ontwormen.
Als er geen werkende middelen meer zijn zijn we echt de sjaak.

Als de DA er al niet genoeg van weet om correct advies te geven en de overheid ook eigenlijk 0,0 voorlichting geeft gaat het vroeg of laat gewoon mis.

Verbod is in sommige landen van kracht, maar binnen de EU is er vrij verkeer van mensen, goederen en diensten. Als het ene EU-land dus een recept eist en een ander land niet, dan zal er een groep eigenaren zijn die al dan niet digitaal wormenkuren over de grens haalt. Dat zijn vaak ook de eigenaren die wat meer weten van ontwormen dan veel DA's. De groep die vroeger een wormenkuur haalde tegelijk met de nieuwe zak brokken kan dat nu wel eens geheel nalaten met alle gevolgen van dien. En ontwormingspakket bij je DA voor een jaar is ook meestal 4 stuks, mag je al blij zijn dat het niet elke 6-8-10-12 weken is afhankelijk van de werkzame stof en wat er in de bijsluiter staat.

Maar ook door de resistentie staan er schapen in de planning om mestplekken kort te eten en ook de eventuele wormen te bestrijden. Scheelt weer een stuk infectiedruk (naast uitmesten, wat gewoon moet op kleine stukken). Maar 1 diersoort op een perceel gras is een vrij recent verschijnsel, ik vraag mij af hoe problematisch de wormen vroeger werkelijk waren met koeien, schapen/geiten en paarden afwisselend op een weide en dan nog eens 1x per 5 jaar een ander gewas er op. Hoeveel is manier van houden + niet selecteren op weerstand tegen wormen en hoeveel is ontwormingsmiddelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 19:27 



 
Profiel   

mvdbijl schreef
Wat een onzin, als je de grens over rijd kan je het ook zo kopen..

In Duitsland zijn de regels godzijdank ook aangescherpt. T blijft dankzij de btw goedkoper om t hier te halen maar je krijgt t nog maar bij een paar mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 19:37 



 
Profiel   

@mizora heel mooi stukje, en je denkt dat de industrie nu niets in ontwikkeling heeft?

milbemycine is nu in gebruik bij honden en katten ter ontworming, grote kans dat we over een tijdje een soortgelijke stof aantreffen in een ontwormingsproduct voor paarden.

Stoffen zullen altijd ontdekt worden, sterker nog ongetwijfeld zijn er nu stoffen die wel degelijk effectief zijn maar nog niet zijn toegelaten.

@tamary vrij verkeer van goederen is niet voor medicatie en aanverwante producten. Een wormmiddel uit het buitenland heeft hier geen toelating en is gewoon strafbaar. Dat het veelvuldig plaatsvind is wat anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 20:07 



 
Profiel   

Je onderschat nogal hoe moeilijk het is een gif te ontwerpen dat wél je wormpjes en niet je paard doodt.
De beperkende factor is welke metabolische verschillen er zijn tussen deze twee organismen. De mogelijkheden zijn om erg basale redenen beperkt.
Mensen hebben hetzelfde soort misplaatst optimisme wat antibiotica restentie aangaat.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-10-17 20:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen