Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dierenarts laat het verkeerde paard inslapen

 
Profiel   

Equnews
Overig
Ingezonden door bokker Kabayo

[ img ]
Foto: MBShots


De Britse Louise Allan heeft de horror van haar leven meegemaakt. Haar paard werd per vergissing geëuthanaseerd. In een reactie aan Horse & Hound laat ze weten: “Dit had nooit mogen gebeuren.”

Allan had haar gepensioneerde renpaard Round The Bend op stal staan bij iemand die zelf twee paarden had. De eigenaar van de twee paarden had in september de dierenarts laten komen om hen allebei te laten inslapen. Alleen zijn moeder was toen aanwezig op stal en toen de dierenarts aankwam, bracht ze het verkeerde paard naar hem toe: Round The Bend, en niet het tweede paard van haar dochter. De dierenarts euthanaseerde de volkomen gezonde Round The Bend.

Louise Allen ontdekte twee dagen later wat er gebeurd was. ‘Het was vreselijk om dat telefoontje te krijgen,’ zegt ze. ‘De moeder van de eigenares zegt dat het haar heel erg spijt, maar dat verandert niets. Het had niet mogen gebeuren.’

Beide paarden waren bruin. Het verschil was echter dat Round The Bend het enige paard was dat een deken droeg. Evenmin werden de paspoorten gecontroleerd. ‘Er zou een regel moeten bestaan die dierenartsen verplicht de paspoorten na te kijken,’ verklaart Allan.

Ze zegt verder: ‘Ik had hem al sinds hij zes jaar oud was, hij was van mijn vader die overleden is. Hij was erg geliefd en gezond, en een bijzonder paard. Er is geen sprake van dat hij geëuthanaseerd moest worden.’

Christina Arling zorgde voor Round The Bend. De groom ontdekte wat er was gebeurd. ‘Ik kan tegen een stootje, maar het was vreselijk,’ zegt ze. ‘Ik liep met een emmer voer de weide in, en normaal komt hij altijd aangelopen. Nu deed hij dat niet. Ik zag dat hij geen deken op had, maar dacht dat iemand dat wel gestolen zou hebben. Toen bekeek ik het paard goed, en ik wist meteen dat hij het niet was.’

De staleigenaar heeft nu de regel dat de eigenaar aanwezig moet zijn wanneer een paard moet geëuthanaseerd worden, toch tenminste wanneer de dierenarts aankomt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:19 



 
Profiel   

Afschuwelijk......geen woorden voor. Dit kan toch niet :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:21 



 
Profiel   

:oo

Wat een nachtmerrie!! Dan kan je wel het spijt me zeggen maar je weet toch dat dat niet helpt?! Ik zou mij kapot schamen.... wat vreselijk voor de eigenaar en groom... ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:21 



 
Profiel   

Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:24 



 
Profiel   

Jeminee... wat een nachtmerrie! Vreselijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:28 



 
Profiel   

Nogal vaag, iemand laat twee paarden tegelijk inslapen, bovendien laat je dat fftjes door je moeder regelen die de paarden schijnbaar niet kent en de groom had nog best veel moeite haar verzorgpaard te herkennen, (alleen aan een deken) en ach, de deken zal wel gestolen zijn..heel apart verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:29 



 
Profiel   

Wat een afschuwelijk, maar ook vreemd verhaal. Ik vraag me af wat de reden was van beide paarden laten inslapen. Enorm ziek zullen ze niet geweest zijn, omdat de DA blijkbaar niet opkeek van het gezonde paard.
Paspoort en chip controleren lijkt mij het minste wat een DA hoort te doen voor hij overgaat tot inslapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:54 



 
Profiel   

Ehm, even de chip controleren teveel moeite?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:54 



 
Profiel   

Wat een afschuwelijk verhaal!
Maar wat ik het meest erge vind aan het verhaal dat de eigenaresse van het paard niet aanwezig als het dier wordt ingeslapen. :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 20:55 



 
Profiel   

Ik geloof er niks van dit lijkt me een verdraaid verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:02 



 
Profiel   

funnyhorses schreef
Ik geloof er niks van dit lijkt me een verdraaid verhaal.


Ik geloof het wel.

Voor mensen die wel met paarden in aanraking komen via familie maar zelf er niets mee hebben lijken ze allemaal op elkaar.

Mijn man heeft ooit ook eens de verkeerde vos uit de wei gehaald.
Alleen stonden toen twee vossen vreemd te kijken in de verkeerde box.

In dit verhaal is het gruwelijk mis gegaan. De DA had inderdaad de paspoorten moeten controleren....
Wat een nachtmerrie om mee te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:07 



 
Profiel   

Het is verschrikkelijk natuurlijk maar voor mij klopt er ook ergens iets niet.
2 dagen later pas zien dat de deken weg is en iemand die niet echt bekend is met de paarden het inslapen laten regelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:08 



 
Profiel   

Zeer vreemd verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:17 



 
Profiel   

Vind het een heel vreemd verhaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:18 



 
Profiel   

Misleidende topictitel; geeft de indruk dat de da schuld draagt van deze pijnlijke vergissing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 21:29 



 
Profiel   

Kuggur schreef
Misleidende topictitel; geeft de indruk dat de da schuld draagt van deze pijnlijke vergissing.

Ergens wel toch? Ik neem aan dat als je als dierenarts gevraagd wordt een dier in te laten slapen en de eigenaar zegt 'doe deze maar' dat je niet zegt 'oke' en hem doodt?! Je gaat dan als da-zijnde op z'n minst alles nog even bij langs gaat om er zeker van te zijn dat dit echt de laatste optie voor dit dier is..

Heel vaag verhaal inderdaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 22:01 



 
Profiel   

Op zijn minst controleer je het paspoort. Zou wat zijn zeg....

Want anders (puur theoretisch gezien) zou ik elk willekeurig paard kunnen laten inslapen onder het motto "het is mijn paard". Gewoon naar een willekeurige wei gaan, da opbellen en laten komen voor een spuitje.. Zou maf zijn als dat gewoon kon..

Maarja, ze krijgt haar paard hierdoor niet terug... raar verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-17 23:08 



 
Profiel   

Wat een ongelooflijk triest verhaal :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 01:37 



 
Profiel   

raar verhaal - daar ben je toch bij als eigenaar....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 06:12 



 
Profiel   

Hoe moeilijk is het om even de chip te controleren? Dan had dit nooit gebeurt. Toen mijn overleden merrie als jaarling in de opfok stond werd ze ook gecontroleerd op chipnummer bij het ophalen. Puur voor de opfok eigenaar zodat hij wist dat de paarden met de juiste eigenaars mee gingen. Een kleine moeite die een hoop misverstanden kan verkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 06:29 



 

Waarom er direct zo veel achter zoeken? Denk nu: Staleigenaar is een weekendje weg/ziekenhuis/whatever. Afspraak voor de paarden stond en even en staleigenaar vertrouwd erop dat moeder het wel in goede banen leid. Paarden worden op vrijdag ingeslapen. Moeder zorgt een weekendje voor de paarden, de vaste groom komt pas weer op maandag. Deze komt in de weide en ziet dat het paard weg is. En over dat wel of geen deken en het niet direct zien. Als je 2 haast identieke paarden hebt en die komen van een heel eind weg (kan, want ze staan op een weide) dan snap ik dat je jou even vergist.

Waarom de dierenarts het paspoort niet controleerd? Heel pijnlijke zaak en ja, de dierenarts draagt mee schuld. Maar als je wel vaker op die stal komt, dus ook vaker moeders ziet, snap ik wel dat je moeder vertrouwd. En een gezond paard laten gaan. Tja, paard is oud, dat zie je sowieso wel aan een paard. Weet de dierenarts veel of het paard niet vol zit van de artrose etc?

Ik vind het geen raar verhaal. Wel een heel pijnlijke ervaring voor de eigenares.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 06:33 



 
Profiel   

NatasjavE schreef
funnyhorses schreef
Ik geloof er niks van dit lijkt me een verdraaid verhaal.


Ik geloof het wel.

Voor mensen die wel met paarden in aanraking komen via familie maar zelf er niets mee hebben lijken ze allemaal op elkaar.

Mijn man heeft ooit ook eens de verkeerde vos uit de wei gehaald.
Alleen stonden toen twee vossen vreemd te kijken in de verkeerde box.

In dit verhaal is het gruwelijk mis gegaan. De DA had inderdaad de paspoorten moeten controleren....
Wat een nachtmerrie om mee te maken.


Is nogal een verschil iemand paarden van de wei laten halen of je eigen paard laten inslapen!
Zou jij je man dat dan hebben toevertrouwd?

Nee dit verhaal is denk ik uit zn verband getrokken.
En als het wel waar is mag ik hopen dat die dierenarts direkt stopt met werken, klunzen op dat gebied hebben we nml al genoeg!

Maar ik geloof het verhaal niet zoals het er staat is gewoon te dom voor woorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 07:11 



 
Profiel   

Zeer slordig. Aardiger dan zo kan ik het niet zeggen. Ik zou ook wel eens willen of en welke gevolgen dit heeft voor de veearts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 07:18 



 
Profiel   

Jeetje zeg... Sprakeloos...
Dit mag toch niet gebeuren! :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 08:42 



 
Profiel   

IMO heeft de DA hier wel schuld. Het paspoort/de chip controleren zou gewoon een standaard dingetje moeten zijn, zeker bij dit soort ingrepen. Waarom moet dat ding er in zitten als niemand er naar kijkt. :roll:
Vreselijk voorval. En er zijn alleen maar verliezers in dit verhaal. :\ Want de DA zal zichzelf heus ook voor de kop slaan. Maar het paard komt niet meer terug.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-17 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen