moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bar

Berichten: 3993
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:32

Ik denk dat een Connemara die een beetje bovenin de maat zit goed aan je eisen kan voldoen.
Voor het gezicht hangt het er ook een beetje van af of je juist lange benen of juist een lang bovenlijf hebt.

Mijn zoon van 1.78 heeft tot zijn 18e op een Connemara van 1.44/1.45 gereden. (zie profiel) Het plaatje was zeker niet storend. Hij heeft relatief lange benen en een wat korter bovenlijf. Heb je een relatief lang bovenlijf dan is het plaatje minder mooi denk ik.

Stal Tieks heeft momenteel een Connemara van 1.50 staan Nog wel een jonkie wat inhoudt dat hij wellicht nog wat groeit en zeker nog uitzwaart. Zoals al eerder gezegd zijn Connemara's laatbloeiers. Pas rond 8 jaar zijn ze helemaal "klaar".

https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

lotteenjoy
Berichten: 343
Geregistreerd: 15-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 15:52

En een mooie stevige fries? Kun je alle kanten mee op en zijn goed meedenkend ;)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:00

Persoonlijk vind ik koudbloeden helemaal niet geschikt voor kinderen, en dan vooral tinker zijn gewoonweg veel te sterk, te lomp en ik heb er een stuk of tien voorbij zien komen bij ons op stal en stuk voor stuk niet te doen voor die kinderen zonder dat ze vast zitten aan een touwtje.

Friezen zijn vaak ook niet geschikt als kinder ponies, zijn sterk en worden steeds feller gefokt.

Je moet denk ik gewoon gaan kijken, mijn Fries is braaf maar zeer gespannen met rijden, ze wil vooruit en dat kunnen kinderen niet uitzitten. Op de grond is ze zeer geschikt. En voor uitstappen ook maar dan wel na een goede training.

Je moet geluk hebben met ponies.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:25

Ik heb als kind (14 en zusje van 9) ook een koudbloed (fjord) gekregen. Niet alle fjorden zijn leuke kinderpony's. Absoluut niet zelfs, maar zeker als je een wat oudere koopt die al veel gezien hebt: zijn ze heel leuk.

Dat is dus wel belangrijk: koop een brave oudere pony. Veel leuker voor kinderen :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:33

Een goed gereden damespaardje is voor deze leeftijd idd ook wel een optie. :j

Sjolvir schreef:
Een paard dat sterk is, is niet goed gereden, dat is geen rastypische eigenschap. Veel paarden zijn op zijn houtje touwtjes beleerd en altijd zo gereden zonder subtiliteit, dan is het niet raar dat die niet fijn te rijden zijn.


Ik vind koudbloeden helemaal geweldig! Maar zonder daarmee de andere liefhebbers van fjorden, haflingers en tinkers voor het hoofd te willen stoten, moet ik wel zeggen dat je hier gemiddeld genomen nu eenmaal vaker sterke/lompe exemplaren hebt dan bij rijpaarden.
Natuurlijk is hoe je er zelf mee omgaat van belang. Ik zou er zelf zo nog een bijnemen, zijn hartstikke leuke dieren.

Maar voor 2 jonge meiden? Die misschien nog wel wedstrijden willen gaan rijden? Die meiden gaan hoogstwaarschijnlijk niet streng/consequent/sterk genoeg zijn. Zitten lijkt mij ook niet op een project te wachten. Bovendien zul je veel harder moeten werken om een winstpunt te halen.

Kairos
Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 16:48

Ik zou het gewoon proberen, want ieder paard is anders. Zelf ben ik heel erg van de Fjorden, omdat die ook vrij stevig zijn, maar je moet vooral op karakter kijken en daarin de bouw en hoogte meenemen en niet specifiek op een ras gaan zoeken omdat iedereen die aanraad. Het beste is gewoon een paar paarden proefrijden en dan kijken waar de klik het beste is :) Fjorden kunnen wel heel sterk zijn, maar er zijn ook genoeg brave als je even rondzoekt.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 17:15

@Toydol... Mijn Punzel is toch echt Nederlands fok..... En een absolute beer van een pony!
En zo zijn er echt (veel) meer!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:16

Punz schreef:
@Toydol... Mijn Punzel is toch echt Nederlands fok..... En een absolute beer van een pony!
En zo zijn er echt (veel) meer!

Niet meteen op je tenen getrapt zijn, en niet meteen hokjes denken ;) ik zeg nergens dat je in Nederland geen oude type connemara kan krijgen.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:35

Niet op mijn teentjes getrapt, sorry als dat zo over kwam. Wilde alleen zeggen dat er ook in Nederland nog best behoorlijk op type gefokt wordt eigenlijk :)


Pauley

Berichten: 688
Geregistreerd: 16-12-15
Woonplaats: In huis

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:05

Waarom perse een pony? Mijn zusje en ik kregen ook een paard van 1,70 (hannoveraan) toen we 11 en 14 waren dat ging prima omdat hij super braaf was, hij was braver dan de 2 pony's in de kudde. Ik zou gewoon rond gaan kijken en kijken of je wat tegen komt en je niet vast leggen op ras of grote.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 21:25

je hebt al veel tips gehad ik zou kijken op karakter.

laatst heb ik een dier ontmoet wat jij zoekt : ras onbekend en niet te koop maar wat een wereld paard was dat( en gekocht van een slager,die het zonde vond om te slachten)!
Zijn amazone was een meisje met down dus dat zegt genoeg.

als je weet wat je ongv zoekt (en dat weet je ), goed en veel paarden bekijken!
Desnoods eerst zonder je dochters!

Palmpje1
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-11-17

Re: moeder dochter(s) pony fjord tinker connemara of iets anders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 07:57

super bedankt allemaal voor de vele reacties, het zijn er zoveel dat het een beetje veel wordt om overal op te reageren maar we kunnen er zeker wat mee. we gaan lekker rond kijken en zodra we iets gevonden hebben laat ik het weten.