Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Navarro en het cirkelen

 
Profiel   

Sinds augustus zijn we begonnen met grondwerk en sinds augustus is hij ook van mij hehe **\O/**

Hij is 2,5 jaar oud en hij doet het top

Hier een klein filmpje van het cirkelen. Het in draf overgaan vindt hij nog wat moeilijk vandaar het veel stick gebruik. En hij was nogal afgeleid veel mogelijke vriendjes die voorbij

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 19:08 



 
Profiel   

Je bent leuk bezig hoor :)

Als ik een tip mag geven; Je paard is vaak afgeleid en let op zo'n moment totaal niet op jou. Alleen ik zie jou op zo'n moment helemaal niet corrigeren. Heb je een reden waarom je hem niet op niet corrigeert op het moment dat hij je heel onbeleefd negeert?
Doordat je hem nergens op corrigeert neemt hij je niet serieus als leider. Hij steekt gigantisch de middelvinger naar je op en dreigt zelfs met trappen wanneer jij hem naar draf vraagt, ik zou hier ook echt veel strenger zijn. Hij zegt eigenlijk gewoon tegen je 'fiets you'.
Je geeft ook elke keer heel veel druk waar hij helemaal niet op reageert. En dat komt omdat je niet consequent genoeg bent. Hij kent het wel (hij gaat bijvoorbeeld wel achteruit op vingercommando, wel met wat zeuren maar hij kent het wel), maar je bent niet consequent genoeg voor hem om het echt volle overtuiging te doen.
Ik heb het idee dat je erg zacht naar hem wil zijn en je graag een niveau wil bereiken waar alle hulpen zo subtiel zijn dat je ze nauwelijks ziet. Je bent al super op weg, alleen al om zo'n mindset te hebben! Alleen je hoeft echt niet bang te zijn om wat strenger te zijn voor je paard. Een goede communicatie begint wanneer hij jou echt als leider ziet en voor je wíl werken :)
Ik zeg altijd; zo zacht als het kan en zo hard als het nodig is. Dan krijg je op een gegeven moment zo'n beeld qua circling;
[ img ]
Paard neemt verantwoordelijkheid voor zowel speedcontrol als pathcontrol. Hij blijft dus in hetzelfde tempo en op dezelfde cirkel zonder dat ik hem contstant in de gaten hoef te houden

edit; ook nog 1 klein dingetje om op te letten is dat je niet van je plek afloopt (naar achteren) wanneer je hem op de cirkel zet. Dan laat je hem namelijk over jouw personal space lopen. Je nodigt hem uit om over jou heen te lopen. Gewoon een klein dingetje om op te letten! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 19:27 



 
Profiel   

Eileen_ schreef
Je bent leuk bezig hoor :)

Als ik een tip mag geven; Je paard is vaak afgeleid en let op zo'n moment totaal niet op jou. Alleen ik zie jou op zo'n moment helemaal niet corrigeren. Heb je een reden waarom je hem niet op niet corrigeert op het moment dat hij je heel onbeleefd negeert?
Doordat je hem nergens op corrigeert neemt hij je niet serieus als leider. Hij steekt gigantisch de middelvinger naar je op en dreigt zelfs met trappen wanneer jij hem naar draf vraagt, ik zou hier ook echt veel strenger zijn. Hij zegt eigenlijk gewoon tegen je 'fiets you'.
Je geeft ook elke keer heel veel druk waar hij helemaal niet op reageert. En dat komt omdat je niet consequent genoeg bent. Hij kent het wel (hij gaat bijvoorbeeld wel achteruit op vingercommando, wel met wat zeuren maar hij kent het wel), maar je bent niet consequent genoeg voor hem om het echt volle overtuiging te doen.
Ik heb het idee dat je erg zacht naar hem wil zijn en je graag een niveau wil bereiken waar alle hulpen zo subtiel zijn dat je ze nauwelijks ziet. Je bent al super op weg, alleen al om zo'n mindset te hebben! Alleen je hoeft echt niet bang te zijn om wat strenger te zijn voor je paard. Een goede communicatie begint wanneer hij jou echt als leider ziet en voor je wíl werken :)
Ik zeg altijd; zo zacht als het kan en zo hard als het nodig is. Dan krijg je op een gegeven moment zo'n beeld qua circling;
[ [url=m/xvEQP3.png]Afbeelding[/url] ]
Paard neemt verantwoordelijkheid voor zowel speedcontrol als pathcontrol. Hij blijft dus in hetzelfde tempo en op dezelfde cirkel zonder dat ik hem contstant in de gaten hoef te houden

edit; ook nog 1 klein dingetje om op te letten is dat je niet van je plek afloopt (naar achteren) wanneer je hem op de cirkel zet. Dan laat je hem namelijk over jouw personal space lopen. Je nodigt hem uit om over jou heen te lopen. Gewoon een klein dingetje om op te letten! :)

ik heb hem wel een aantal keer gecorrigeerd maar alleen op de cirkel in het begin. gogh vind het wel leuk dat je dit op merkt zet me aan het denken.... maar met het achteruit zetten corrigeer ik niet omdat ik de 5 sec regel invoer. ik vraag hij reageert maar dan is hij afgeleid maar enkele sec later reageert hij wel en doet hij wat ik vraag. dus daar vind ik het persoonlijk niet oké om een correctie te geven moest hij nu nog ne moment langer afgeleid zijn zou er correctie geweest zijn. ik wil hem idd heel zacht krijgen.
bij het cirkelen heb ik hem in het begin gecorrigeerd aangezien hij er letterlijk zijn voeten mee aan het vegen was. en dan loopt hij door en idd bij het vragen van draf denkt hij fiets you.. en dan probeer ik met verkeerde constante druk hem in draf te krijgen. en dan laat ik hem maar trappen vanaf ik extra druk geef.. niet oké idd.
zou ik even mogen weten hoe jij het zou oplossen?

dikke merci voor je reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 19:47 



 
Profiel   

Tof dat je zo een stukje grondwerk op film hebt. Daar leer je toch wel veel van.

Het eerste wat me opvalt is dat je je volgens mij niet heel erg bewust bent van wat je met je lichaam doet en welke signalen je daarmee geeft. Zo stap je heel vaak achteruit. Achteruit stappen is eigenlijk het wegnemen van druk (stop maar) en een draw creëren (ontspan nu maar even). Het tegenovergestelde van wat je nu wilt. Je stapt achteruit terwijl je met de stick zwaait. Dat zijn voor een paard twee tegenovergestelde signalen.

En om eerlijk te zijn: ik, als mens, had helemaal niet door dat je het paard probeerde aan te zetten tot draf. Het was pas toen je paard enkele drafpassen deed dat ik dacht van oh, dat is de bedoeling. Je lichaamstaal verandert helemaal niet, je wordt niet actiever, je oefent niet meer druk uit op de achterhand (integendeel dus, want je stapt achteruit).

Ik zou zeggen: leg de stick even aan de kant en ga met je lichaam aan het werk. Word je bewust van jouw signalen.

Wat betreft het afgeleid zijn waar Eileen het al over heeft. Ik heb ook een paard dat graag rondkijkt en nieuwsgierig is. Op zich laat ik haar dat doen en geef ik haar zelfs extra momentjes in de training om lekker in de verte te staren, maar NIET wanneer ik bezig ben met een commando. Kijk naar het moment wanneer je hem achteruit stuurt. Hij kijkt weg en jij blijft je commando geven totdat hij terug zin heeft om met jou bezig te zijn. Je mag op zo een moment echt wel met het touw zijn aandacht terugvragen. Wanneer hij dan voldoende achteruit is gegaan en jij gestopt bent met het commando, mag die wel even ontspannen en rondkijken, totdat jij weer het volgende aan hem vraagt.

Bij het allerlaatste stukje, wanneer je hem stil vraagt. Je knikt in, maar is dit het commando voor 'sta stil' of 'draai je achterhand van me weg'. Zorg dat je dat heel goed duidelijk hebt, want ik zie het niet zo goed wat je bedoelt, dus je paard is op dat moment ook maar wat aan het gokken. Tot slot komt hij dan heel braaf jouw ruimte binnen gedenderd. :P Ik denk dat als jij daar niet begonnen was met zijn voorhoofd te aaien, dan had die nog een pas gedaan en was jij waarschijnlijk heel beleefd een pasje achteruit gegaan. :+ Je vraagt op dat moment dat die zijn achterhand van je wegdraait, niet dat die daarna ook nog vier passen in jouw richting loopt en zeker niet dat die zo opdringerig bij je komt. Zorg dat je dat soort dingen echt duidelijk afbakent. Nu vraag ik je dit en dan pas vraag ik je dat. En voor een aai over de bol kom ik zelf wel naar je toe. ;)

Ik denk dat er wel heel veel potentieel in jullie zit en dat jij echt heel graag het goed wilt doen. Maar tegelijkertijd denk ik dat je heel veel theorie gelezen en gekeken hebt, maar dat de overdracht naar de praktijk iets moeilijker gaat. Laat je niet leiden door het perfecte beeld van een trainer die nog maar zijn pols moet bewegen en het paard doet een driedubbele pirouette met een handstand erachteraan. :D Kijk naar wat jou paard je aangeeft. Doet die niet meteen wat je vraagt, ga dan eens nadenken of je de vraag wel duidelijk en op de meest logische manier stelt.

Ik hoop je vaker te zien langskomen op Bokt, want ben heel benieuwd naar jullie groeiproces! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 20:09 



 
Profiel   

Om een paard zacht te krijgen is het belangrijk om het stapsgewijs op te bouwen. Dus in het begin wacht je inderdaad langer (bijvoorbeeld 5 seconden) op een reactie. Soms houd ik de druk zelfs wel een minuut er op totdat paard een stap in de goede richting zet. Maar wanneer dit goed onder de knie is, is het belangrijk om het ook weer af te bouwen. Anders zullen jij en je paard altijd op hetzelfde niveau blijven, omdat hij altijd 5 seconden zou gaan wachten tot hij reageert. Nu weet hij echt wel wat je bedoelt, dus nu ben je zeker op een punt dat je naar een volgend level kan. Dat betekent dat je vanaf nu een snellere reactie gaat verwachten en je hem ook corrigeert wanneer hij niet reageert, en meteen beloont wanneer hij wel reageert (beloning= druk er af. in sommige gevallen voedselbeloning maar wees hier voorzichtig mee. Lees je maar eens in op intrinsieke en extrinsieke motivatie. Daarom ben ik niet voor volle positive reinforcement, maar een combi tussen negative en positive).
Jouw doel is natuurlijk dat hij meteen vol enthousiasme reageert toch! Daarom moet je de perfecte verhouding krijgen tussen consequentie en beloningen. Wanneer je te streng bent, zal hij z'n draw (=wil om bij je te zijn) verliezen. Wanneer je te zacht bent, zal hij je niet als leider zien en krijg je dus wat je nu hebt. Want stel dat jij een paard bent; je bent een prooidier en dus moet de kuddeleider kunnen beschermen. Als de leider jóuw niet eens aankan, dan kan hij al helemaal het gevaar niet aan! Dan moet je dus wel de leiding overnemen. En dat is precies wat het paard nu bij jou doet, en daarom luistert hij niet goed naar wat jij hem vraagt om te doen.
Het is dus belangrijk dat jij je grenzen aangeeft. Trappen is heeeeel veel grenzen over :P Ik had eigenlijk al een tap tegen zn borst aan gegeven bij 1 van de eerste seconden; waar jij hem vraagt naar achteren te gaan en hij van je weg kijkt van 'oh gaan we weer :roll: '. Daar had ik hem al een 'tik' (niet slaan) op z'n borst gegeven van 'hé, luister eens. ik vraag je wat'. Doet hij dan nog niks, was ik best streng geweest. Met je bodylanguage kan je veel doen.
Om zich heen kijken mag prima. Ik heb de regel dat zolang ik niks vraag mogen ze kijken waar ze willen. Op buitenrit hoef ik ook echt niet de contstante aandacht van m'n paard, ga maar lekker rond kijken. Máár de seconde dat ik z'n aandacht wil, wil ik het ook METEEN.

Bij de overgang naar draf zal ik dus hetzelfde doen als wat ik net zei bij het achteruit gaan. Je bent nu op een moment dat je moet gaan afbouwen. Dus de volgende keer dat je hem in draf vraagt;
stap 1; vragen met je hand
direct daarna (echt enkele seconden); je stick laten zien (dus wat je de hele tijd doet wanneer je hem vraagt)
en direct daarna; harde tik op de grond. De eerste keer zal hij dan sowieso nog wel dreigen en dan mag je hem echt wel een tik op z'n kont geven.. Je moet nu echt even flink streng worden anders gaat het van kwaad tot erger. Meteen wanneer hij doet wat jij vraagt ga jij terug naar een 'neutral state'. Je bent dus gewoon weer rustig. Belangrijk is om dit allemaal te doen zonder een boze emotie.

Wanneer je paard wat beter is kan je die tik op de grond wel wat zachter doen hoor, maar op dit moment moet hij even opgevoed worden om het zo maar even te zeggen :P

Edit; en zoals Gini zegt denk ik dat je nog niet helemaal bewust bent van je eigen bodylanguage. Je hebt een super goede video gemaakt dus ga eens reflecteren op de stappen die jij hebt gemaakt en hoe je paard er op reageerde.
Je kan ook vergelijken met andere video's. Deze bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=wLv3qTysKBo&t=77s
Er staan super veel goede video's op youtube. Als je echt geïnteresseerd bent in het leren van horsemanship hier enkele goede horsemen:
Jonathan Field, Warwick Schiller, Buck Brannaman, Doug/ Kade Mills (zijn wat onbekender, maar persoonlijk clinic van gehad en was super goed!)
Monty Roberts en Clinton Anderson zijn net wat agressiever in hun methode. Ze hebben wel zeker weten goede dingen dus daar kan je ook nog 1 en ander van kijken, maar sommige dingen er misschien uit filteren. (en Pat parelli, maar dat is gewoon 1 grote verschrikkelijke kwal dus daar zou ik geen aandacht aan besteden :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 20:23 



 
Profiel   

oke super bedankt allemaal voor jullie reacties!!! ik ga er mee aan de slag hahaha ik moet idd iets consequenter zijn. vind dit heel moeilijk want waar ligt te grens van te hard...
maar dikke merci !!

zelf staan we op de two lazy seven ranch en nemen we regelmatig les.. maar hij is ook maar 2,5 en we zijn nog maar 3 maanden samen bezig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 20:36 



 
Profiel   

Ik stip dit topic aan, want niet alleen vond ik je filmpje erg goed, maar waar jij tegenaan loopt heb ik precies hetzelfde en ik krijg dezelfde tips als jij krijgt. Dus ik las met veel belangstelling de feedback die de bokkers jou gaven, want ook dat is voor mij errug leerzaam. Tnx!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-17 21:29 



 
Profiel   

goed bezig hoor! ik heb misschien wel een tip voor het "timen" wanneer hij niet op jou let. mijn paardje is soms ook afgeleid & als ik een opdracht geef, en ze reageert niet tel ik tot 3 in mijn hoofd en geef ik haar een hogere fase. zodra ze dan mijn opdracht heeft uitgevoerd, zoals achteruit lopen, na 1 stapje meteen ontspannen. snapje? En bij het draven inderdaad wat hierboven staat, je uitstraling. als ik mijn paard wil laten draven komt er een enorme energie bom naar mijn arm die wijst. ik heb cursussen gevolgd op de ranch ook en daar zijn kleine zinnetjes zoals " ik maak mij zelf GROOT" en Ik ONTSPAN heel fijn geweest omdat ik die dus in mijn training mee neem. eigenlijk zeggen wat je aan het doen bent tegen jezelf, dat heeft mijn erg geholpen. en die houdingen mag je echt overdreven doen, dat is voor jou en je paardje duidelijk en no worrys, over een tijdje word je paard er steeds lichter op! als je nog is vragen hebt ofzo kunje me een pb sturen! heel veel succes! gaat zeker goed komen met jullie xx
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-12-17 13:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen