Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer mensen met een adhd konijn?

 
Profiel   

Sinds vorige week hebben wij een konijntje overgenomen.

Voorgeschiedenis is niet bekend. (Opvangkonijn) Is ontzettend mak en lief.

Kent de waterfles etc allemaal.
Krijgt voldoende hooi en konijnenvoer op gewicht. (Niet teveel)

Konijn mag los lopen als we thuis zijn. Vind die helemaal geweldig huppelt rond en springt op de bank gaat naast je liggen maakt hem niks uit.

Maar als die er niet uit mag wordt die boos. Rent rond in zijn hok staart ons aan en uit pissigheid poept die overal in het hok.

Echt adhd.. krijgt voldoende liefde.

Iemand nog meer met zo'n druk konijn? Hij heeft ook een nieuwe kooi misschien ligt het daar aan?


Ivm kerst en oud en nieuw gaan we in januari naar de dierenarts voor een complete check :)
[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:22 



 
Profiel   

ik zou ook boos worden als ik niet uit mijn (kleine) kooi mag.
de kooi op je foto is een prima slaap/poephok, maar daar stopt het ook, konijnen leven bij voorkeur met een konijnenvriendje en hebben toch wel minstens 4 vierkante meter per konijn nodig als permanent verblijf.
een kooi als hierboven als slaaphok en de rest van de dag vrij door het huis kan op zich ook wel, maar dan zou ik hem zo weinig mogelijk opsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:24 



 
Profiel   

Hij mist een mattie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:25 



 
Profiel   

idd,je zou voor minder boos en hyper worden als je opgesloten zit/wordt in zo'n klein bakje....
groter hok en een vriendje en het adhd probleem zal opgelost zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:28 



 
Profiel   

Duhelo schreef
ik zou ook boos worden als ik niet uit mijn (kleine) kooi mag.
de kooi op je foto is een prima slaap/poephok, maar daar stopt het ook, konijnen leven bij voorkeur met een konijnenvriendje en hebben toch wel minstens 4 vierkante meter per konijn nodig als permanent verblijf.
een kooi als hierboven als slaaphok en de rest van de dag vrij door het huis kan op zich ook wel, maar dan zou ik hem zo weinig mogelijk opsluiten.



Kooi is inmiddels vergroot we hebben een nieuwe :) die is groter dan een meter. Ivm de kerstboom moet hij even wachten voor er meer ruimte is. Dan heeft hij alle ruimte :)

Kooi op de foto heeft hij ruim een half jaar in gezeten bij de vorige mensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:29 



 
Profiel   

Jeetje dat is echt dierenmishandeling die kooi die de vorige mensen gebruikt hebben. Maar jouw arme konijn is gewoon hartstikke eenzaam en heeft te weinig ruimte. Zorg eerst maar eens voor een vriendje bij de opvang vandaan. Dan kun je via dates kijken of de match gaat lukken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:37 



 
Profiel   

Dat is niet een druk konijn maar een normaal konijn. Hij weet dat jullie de ‚macht‘ hebben over het deurtje dus trek gewoon aandacht, niets raars aan.
Dat hokje is voor een Cavia zelfs nog te klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:44 



 
Profiel   

Ik geloof niet in dieren die 'expres' dingen doen zoals poepen uit wraak ofzo omdat ze pissig zijn of wat, wél geloof ik er in dat het hem frustreerd dat hij opgesloten zit en dat hij niet begrijpt dat hij er de ene keer wel uit mag en de andere keer niet, zéker nu hij bij jou die vrijheid heeft mogen ontdekken :) ik denk dat het adhd gedrag en het poepen niet komt doordat hij boos is, maar dat het een uiting is dat hij flink in de stress zit. Wat niet zo gek is na zo'n verandering!

Ik vind je een lieverd dat je hem een kans geeft <3 Een groter hok heb je al, tips voor een maatje zijn al gegeven, meer ruimte voor hem gaat eraan komen zeg je... volgens mij gaat die bij jou een veeeel mooiere toekomst en zeker weten een beter leven tegemoed :j Dan voor het adhd gedrag, misschien dat je hem wat afleiding kan geven in de vorm van hooi om aan te knabbelen, of iets van een speeltje als die dat leuk vind? Misschien kan die los in de gang, keuken of badkamer voor zo lang de kerstboom er is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:47 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Ik geloof niet in dieren die 'expres' dingen doen zoals poepen uit wraak ofzo omdat ze pissig zijn of wat, wél geloof ik er in dat het hem frustreerd dat hij opgesloten zit en dat hij niet begrijpt dat hij er de ene keer wel uit mag en de andere keer niet, zéker nu hij bij jou die vrijheid heeft mogen ontdekken :) ik denk dat het adhd gedrag en het poepen niet komt doordat hij boos is, maar dat het een uiting is dat hij flink in de stress zit. Wat niet zo gek is na zo'n verandering!

Ik vind je een lieverd dat je hem een kans geeft <3 Een groter hok heb je al, tips voor een maatje zijn al gegeven, meer ruimte voor hem gaat eraan komen zeg je... volgens mij gaat die bij jou een veeeel mooiere toekomst en zeker weten een beter leven tegemoed :j Dan voor het adhd gedrag, misschien dat je hem wat afleiding kan geven in de vorm van hooi om aan te knabbelen, of iets van een speeltje als die dat leuk vind? Misschien kan die los in de gang, keuken of badkamer voor zo lang de kerstboom er is?


Een vriendje gaan we zeker over na denken! Ik wil eerst naar de dierenarts omdat we niet weten wat het geslacht is en of die eventueel gecastreerd moet worden?

Hij mag al los in de woonkamer en de gang :)

Ik vermoed dat het uitdagend gedrag is haha. Het is een vreselijk blij konijn. Denk dat het stress is van de nieuwe kooi. Hij heeft opeens meer ruimte en een plateau om op te springen. Hooi en een speeltje heeft hij al :)

Bedankt voor je berichtje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:51 



 
Profiel   

Geslacht bepalen is niet moeilijk.
Vriendin van me dacht twee vrouwen te hebben, ik neem ze op en zeg, nee dit zijn mannekes.
De ballen hingen duidelijk tussen hun benen :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:53 



 
Profiel   

Leuk konijn!
Ik ga mee met Telpeva. Komt vast helemaal goed met hem! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:55 



 
Profiel   

als de ballen nog niet zichtbaar zijn, kan je het vrij gemakkelijk checken
neem je konijn op schoot met zijn kopje naar je toe. Met je linkerhand trek je achteraan het staartje omhoog, met je rechterhand neem je met de onderste 4 vingers de beide pootjes in een hand, dan heb je je wijsvinger over. als je dan kijkt zie je 2 gaatjes, hetgene dichtst bij de staart is uiteraard het poepgaatje, het onderste is het plasgaatje, als je met je wijsvijer voelt aan de onderkant van het plasgaatje (richting buik dus), kun je bij een mannetje vaak het penisje voelen, klein beetje wiebelen en wat druk uitoefenen en je kan de penis zo naar buiten ploppen, als je niks voelt of er niks komt is het een vrouwtje.

Beste koppel is gecastreerd mannetje + vrouwtje, 2 vrouwtjes gaan soms ook, 2 mannen meestal niet.
Koppelen doe je best op neutraal terrein (dus niet samen in een kooi gooien, maar ev eerst de kooien naast elkaar en op neutraal terrein onder toezicht laten loslopen.)
Belangrijk is hier dat ze de ruimte hebben om elkaar te ontwijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 16:58 



 
Profiel   

Ten eerste zou een vriendje al veel helpen, en ten tweede is die kooi echt te klein :) . Als ik de mijne in een kooi van die grootte moet "opsluiten" om naar de DA te gaan, worden ze daar ook erg vervelend van. Eentje begint al vrij snel rustig te eten, de andere stopt niet met vervelend doen :') . Die gaat aan de tralies bijten, begint met haar neus overal tegen te duwen en zoekt op alle mogelijke plaatsen naar een uitgang. Hoe zou je zelf zijn als je eerst heel veel ruimte krijgt en dan om een reden die je niet begrijpt in een klein hokkie wordt gestopt?

Edit: Zie net dat ie al meer ruimte heeft gekregen. Top! :j Je kan hem/haar mss gewoon eens algemeen laten checken bij de DA, dan kan die het geslacht ook ineens bepalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-12-17 17:39 



 
Profiel   

Konijnen hebben echt ruimte nodig, iets wat veel mensen zich niet realiseren bij de aanschaf. Minimaal 4 m2 wat hierboven gezegd is. En dan veel afleiding zoals speelgoed. Een konijnenvriendje of vriendinnetje is zeker ook een must. Het zijn groepsdieren en zitten niet graag alleen.
Als het een mannetje is moet hij eerst gecastreerd worden en dan kan er een dame bij. Ik zou bij voorkeur een opvang/asiel om hulp vragen bij het koppelen.

Veel speelgoed ook wisselen, zodat elke dag iets nieuws is. Het zijn echt dieren die veel energie hebben, dus jou konijn is net zoals elk ander jong konijn. Geen adhd konijn ;-)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-12-17 10:30 



 
Profiel   

Geen kooi is groot genoeg om een konijn in op te sluiten, de grootste kooi is 1.60 tegenwoordig, deze is nog echt veel te klein. Een konijn gaat niet uren slapen om vervolgens uren los te gaan, een konijn doet kleine slaapjes en is dan weer vrolijk en vooral in de donkere uurtjes zijn ze actief. Dus dag en nacht een ruime ren is echt belangrijk en natuurlijk een konijnenvriendje zoals al aangegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 00:24 



 
Profiel   

Mijn konijn zit er ook zo bij. Ook in die kooi. Al heel lang, en ik en mijn moeder wisten ook blijkbaar niets van konijnen houden. Heb toen ook een topic hier geopend omdat ze ontzettend agressief was en ook gromde en je aanviel met eten geven. Nijn gaat aankomende maand naar een huis met heel veel ruimte en een nieuw vriendje want dat is echt wat jou konijntje ook dwars zit. Ik wist zelf ook niet dat ze een maatje nodig hadden en dat ze zoveel ruimte nodig hadden en mijn moeder dus ook niet. Had haar voor mn verjaardag gekregen maar ze is ontzettend ongelukkig en dat kon ik niet aanzien vandaar dat ze nu gaat verhuizen naar een plekje met liefde ruimte aandacht een een maatje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 00:36 



 
Profiel   

Ik dacht in de eerste instantie dat het een reltopic was :o

Wat jouw konijn doet is puur uit ongelukkigheid. :( Een konijn hoort absoluut niet in een kooi en ook niet in zijn eentje. Als je niet van plan bent hem een permanente ren en vriendje te geven, breng hem dan aub naar een opvang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 01:09 



 
Profiel   

Het konijn kont vanuit de opvang zei je toch? Wat slecht dat ze dan niet even zeggen welk geslacht het is en dat ze je niet eventjes goed hebben voorgelicht....

Konijnen zijn groepsdieren en moeten dus zeker met minimaal 2 gehouden worden. Daarnaast moeten ze echt de ruimte hebben! Wij hadden een (nacht)hok van 2 bij 1 met daaronder een ren van 8 meter in lengte. Deze was volledig afgesloten zodat ze dag en nacht de ren in konden zonder het risico om opgegeten te worden door roofdieren. Daarnaast hadden ze bijna dagelijks de tuin tot hun beschikking.

Je konijn heeft echt een groter hok nodig (of niet opsluiten maar m zindelijk maken dat hij zn behoeften daar wel doet) en een maatje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 01:21 



 
Profiel   

Hoe is het inmiddels met je konijntje ts, zit hij al wat lekkerder in zijn vel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 10:19 



 
Profiel   

Als je een dier koopt verdiep je je in de aard en in wat het beestje nodig heeft, toch? :=

Een konijn is een groepsdier, die hebben een maatje nodig. Als ze dat niet hebben en daarbij ook nog opgesloten zitten in een te klein hok dan gaan ze inderdaad 'irritant' gedrag vertonen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-18 10:24 



 
Profiel   

Iedereen kan zich opvang noemen, je hebt er geen papieren voor nodig. Zo is pas nog een opvang gestopt die overal konijnen ophaalde en ze weer doorverkocht. Zonder enting, castratie of maar iets. Was puur voor het geld. Fokte ook gewoon met konijnen die ze ophaalde en zei dan dat ze al zwanger waren.
Dus ik denk dat dit ook weer zo'n opvang is geweest. Een goede opvang plaatst konijnen enkel samen en gaat eerst na of de ruimte geschikt is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-18 15:33 



 
Profiel   

Konijn komt niet bij een opvang weg. Konijn is gevonden in een weiland.

We zijn er inmiddels mee naar de dierenarts geweest en hebben uiteraard advies gevraagd. De kooi was prima die wij nu hebben. We hebben een nieuwe gekocht. Als wij thuis zijn staat de kooi altijd los en kan die door de hele woonkamer vrij lopen. Omdat we nog een test moeten doen op parasieten maar het plas opvangen nog wat moeilijk lukt hebben we een tijdelijk vriendje voor hem gekocht in de vorm van een pluche paard := hier is die dol op. Na de test gaan we castreren en zal er een vriendje komen.

Hij voelt zich helemaal thuis en is compleet op zijn gemak.
Als die geaaid wil worden komt die gewoon bij je zitten :)


Zijn chillmodus :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-18 15:37 



 
Profiel   

Super! Als het deurtje altijd open staat is deze kooi perfect. Maar als deurtje dicht is is het echt te klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-18 15:39 



 
Profiel   

Ik ga verder niet in op je vraag, ik denk dat je goed bezig bent zo en nu wel genoeg tips hebt ontvangen.

Maar wat een leuk konijn, ik ging echt stuk om je filmpje dat die letterlijk neerploft :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-18 16:02 



 
Profiel   

Laptopmuis schreef
Super! Als het deurtje altijd open staat is deze kooi perfect. Maar als deurtje dicht is is het echt te klein.

Hij staat alleen open als ze thuis zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-18 16:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen