Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ras van de maand: de Tinker

 
Profiel   

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand: de Tinker
Uit de poll van ons vorige topic kwam de Freiberger als volgende ras naar voren, bedankt voor het stemmen :).
Omdat uit de laatste twee 'ras van de maand' topics bleek dat er weinig reacties op de wat minder bekende rassen kwam hebben we in plaats van de Freiberger dit keer voor de Tinker gekozen.
Daar komen we nog uitgebreider op terug.

Deze maand hebben we dus gekozen voor de Tinker. Ofwel de Irish cob, etc. Het maakt in dit topic niet uit hoe je het ras wilt noemen of bij welk stamboek je zit.
Wat wel uitmaakt is dat hier alleen jouw ervaringen met het ras horen te staan, je mag zelf kiezen welke naam je eraan geeft.
Voor het gemak gebruik ik vanaf nu het word 'Tinker' voor deze dieren die ook Nederland als een storm hebben veroverd.
Wat maakt de Tinker nu zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook puntjes die wat extra aandacht verdienen bij dit ras volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met de Tinker? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 januari inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de nieuwsredactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal op de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over de Haflinger, IJslander, de Draver, de Clydesdale, de Frederiksborger, de Highland Pony en de Morgan
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 06:23 



 
Profiel   

Aaaah de tinker :D

Ik heb een 9 jarige ruin. Ik vind het zo leuk aan hem dat hij koel in het koppie is maar toch ook weer heet kan zijn. Het moment dat een warmbloed paard iets dood eng vind is hij meestal de leider en denkt nou ik weet niet wat ik hier moet zien hoor! Daarbij heeft hij wel een sterk karakter en is niet geschikt voor onzekere mensen.

Mijn tinker doet het ook leuk in de sport en we moeten binnenkort alweer L2 starten. Mijn intentie is om wel minimaal de M1 te gaan halen met hem.

Ook springen we wel eens op wedstrijd waar we altijd veel bekijks trekken. Super leuk hoe veelzijdig het ras is.

Verder zijn het sterke paarden die niet snel pijn laten zien. Ik vind dat je ze hiervoor echt moet kennen om te weten dat er iets niet pluis is.

[ img ]
[ img ]
En hier zie je zijn speciale kleur nog goed: pintaloosa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 09:24 



 
Profiel   

De tinker! <3

Mijn meisje komt uit Ierland, helemaal groen en enorm bang. Nu anderhalf jaar later zijn we zo enorm naar elkaar toe gegroeid!
Ze heeft het meest heerlijke karakter, en gaat voor je door het vuur! Braaf.. Maar wakker en vol karakter :o

Ik ben heel dankbaar dat ik haar destijds ben tegen gekomen :o
Ze is zo enorm op mij gericht, loopt los als een hondje achter me aan :)

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 09:37 



 
Profiel   

Ik heb een 7 jarige merrie uit ierland een tinker dame met een sterk karakter en een eigen willetje. Als ze je kent gaat ze voor je door het vuur.
Veelzijdige pony die altijd voor je wil werken.

Verder heb ik haar Zoon ook in mijn bezit. Ook zo een makkelijk paardje die graag in je buurt is. Is net een hondje die met je mee loopt.

6 jaar geleden verkocht gekraakt aan het ras. Vorige tinker die ik reed heeft mij laten zien wat voor super paarden dit zijn. Helaas is hij overleden. Hierdoor heb ik zelf de beslissing genomen om voor mezelf ook een tinker te kopen

Mira:
[ img ]

Mira's Filim:
[ img ]

Max:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 10:34 



 
Profiel   

Tinkers!!!

Wij hebben er 2.
Storm: import, 8 jaar, 1,50m.
Woody: 7 jaar, 1,36m

Met Storm is heel mijn voorstelling van een tinker de mist in gegaan. Een tinker zou “sloom” zijn. En ik wilde graag een rustig paard om veilig mee buiten te rijden. Maar het tegendeel bleek waar. Storm is heel leergierig en zeker niet sloom. Na veel UPS en zeker heel veel downs, hebben we nu samen een band die echt op wederzijds vertrouwen en respect rust. Zo ontzettend gaaf. Een maatje voor het leven.

Woody is een echte kinderpony. Hij is van mijn dochtertje en nichtje. Zo braaf. Maar moet nog veel leren. Ook mijn dochtertje is nu verkocht aan de tinker. Woody lijkt ook echt haar maatje te zijn. Die gekke tinker plakt echt aan haar en doet er alles voor. Zo speciaal!!



[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 11:41 



 
Profiel   

Ik heb als fokker meerdere tinkers waaronder 2 hengsten. Meest bekende is wel Nuadhu Nuage waarmee ik voorheen startte.
Velen kennen zijn nakomelingen, de scheurijzertjes, wel van de topics in de afgelopen jaren :).

Wat mij zelf zo trekt bij dit ras is hun intelligentie, kracht, rustige karakter maar daarbij wel werkwilligheid. Ze zijn ook enorm veelzijdig. Zo hebben wij een merrie die M dressuur loopt onder het zadel, sinds kort uitgebracht wordt in de mensport (dressuur, vaardigheid en marathon), goed kan crossen en ze heeft meerdere keren meegedaan met het WK Horseboarden.

Ze zijn er ook nog eens in alle kleuren en maten. De kleinste hier is 1.40 en de grootste maarliefst 1.75.

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 16:38 



 
Profiel   

Ik ben van een brave kwpn sportpaard naar een tinker gegaan, mijn hart begon altijd sneller te kloppen als ik die mooie behaarde krachtige paarden zag.
Je hebt ze in verschillende typen .cob, vanner, gray. van brede tanks tot sjiekere sportpaarden. Voor elk wat wils.
Ze zijn heerlijk te rijden, cool(niet allemaal even cool)
Snel weer met hun koppie erbij en super veelzijdig.
Mensen vroegen zich af waarom juist ik, nu eenn tinker had gekocht(ik sprong vroeger alleen maar) ik had daar toch niks aan zo'n suffe koudbloed...(nou dat zijn ze echt niet!ze kunnen er ook wat van)
Maar ondertussen zijn ze jaloers dat ik heerlijk ongecompliceerd buiten rijd van alles met hem doen kan(springen, crossen, grondwerk etcetc)
Terwijl sommige op een nerveus warmbloedig paard zitten te zenuwen.. ieder zijn eigen keuze hoor, maar jammer dat de tinker zo afgeschilderd word.
Heerlijk eigenwijs cool en hardwerkende paarden die mijn hart hebben gestolen.
Ik bezit er inmiddels twee.
De jongste word dit jaar drie en is van mijn dochter, ik.voorzie helemaal geen problemen met het zadelmak maken ooit, hij is ook heerlijk relaxt .
Nog terug komend op het behaarde gedeelte, dat verschilt ook per tinker, de jongste heeft echt mega lange manen terwijl de ander zijn lokken niet langer groeien dan zijn hals. Genetisch bepaald.
Een foto die overal gebruikt mag worden voeg ik erbij.


[ img ]

[ img ]



Groet anita

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 16:59 



 
Profiel   

De Tinker! Mijn favoriete ras :+:

Mijn voorliefde begon lang, lang geleden :D Mijn eerste echte verzorgpony was een Tinker, en niet lang daarna krijg ik mijn eerste eigen paard. Ik was toen bijna 15. Zij is jarenlang mijn steun en toeverlaat geweest. Heeft me eindeloos veel geleerd, we zijn vreselijk boos op elkaar geweest (importmerrie versus puber :Y) ) maar wisten altijd precies wat we aan elkaar hadden. Helaas heb ik vorig jaar na 15 jaar afscheid moeten nemen, maar wat is ze jarenlang een prachtige aanvulling op mijn leven geweest.

[ img ]

Uit deze merrie heb ik ook een nakomeling. Waar Jessie 'redelijk' behang had en een 'normale' maat 1.55, is Flynn in alles Heel Veel. Hij heeft Heel Veel haar, is Heel Groot (1.65m) en hij is ook nog eens Heel Fanatiek. Dat vind ik het mooiste aan de Tinker. Koele kikkers, maar allesbehalve sloom! Ze zijn hartstikke intelligent, hebben meer karakter dan dat ze haren hebben (en da's al veel :)) ), hebben humor en daarnaast nog eens een fantastisch uiterlijk. Beter wordt het niet :D

[ img ]

[ img ]

En alleen bont? Wel nee! Mijn jongste aanwinst wordt waarschijnlijk minimaal even groot als de ruin hierboven, maar heeft dan nét weer even een ander kleurtje:

[ img ]

En ze zijn gewoon héél lief en gezellig :+:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 17:22 



 
Profiel   

Ik ben gek op Tinkers! Heb afgelopen jaar zelf eindelijk 1 gekocht :D Ze komt uit Ierland, en was al 1 jaar in NL toen ik haar kocht. Het is écht een lieverd, maar moet nog wel een beetje opgevoed worden, want: lomp. Ze heeft een centenbakkie en een snor waar ik verliefd op ben <3 Helaas wel veel last van mok...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-18 17:29 



 

Ik vind ze geweldig <3

[***] is volgens mij echt zo'n typische [***]. :') Ze doet alles voor eten en is gek op aandacht. Ze is nergens van onder de indruk en laat alles toe, zolang er vertrouwen is. Ik ben stapelgek op haar, ze is zo ontzettend betrouwbaar en heeft echt steun aan mij als ze iets nieuws moet leren.
Af en toe is het een lompe muts, maar ze zal nooit wat doen omdat ze vervelend is. Puur alleen omdat ze zichzelf wel eens iets kleiner en dunner inschat dan dat ze is _O-
Ze is ook ontzettend slim, ze weet dat als ik in het land ben, het stroom niet op de draden staat. Dus dan neemt mevrouw het ervan om snel alles over het draadje heen te eten, voordat ik weer weg ga en het stroom erop zet. Dat zeg ik... echte [***]? :')

Ik zou haar voor geen goud willen missen, ze is het dierbaarste wat ik heb en echt mijn vriendin. Ik geniet elke dag van haar en ik knuffel graag met haar. Zolang zij gelukkig is, ben ik dat ook!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 14:09 



 
Profiel   

De Tinker. De Gypsy Cob. Het zigeunertrekpaard. Van zigeuners straalt een soort eigenwijze vrijheid uit. Althans dat is het romantische beeld. Dit romantische beeld heb ik wel in mijn gypsy teruggevonden. Erg eigenwijs en zeer gesteld op haar vrijheid.

Ik heb pas sinds twee jaar een tinker. Ik verwachtte een rustig paard te kopen. Tinkers zijn immers slome knollen? Ik zocht geen slome knol, maar een maatje voor weer een jaar of 25. En ze was allesbehalve sloom!

Sinds ik haar heb, heb ik heel veel tinkermensen leren kennen die dezelfde ervaring hebben. Tinkers zijn helemaal niet die slome knollen. Ik vermoed dat mijn tinker een gereïncarneerde arabier is. Ze kan zelfs dribbelen op de plaats als zij wel wil draven maar ik niet. Het is dan ook goed fout gegaan. Mijn verhaal lees je hier.
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Nu 2 jaar verder zou ik de tinker niet willen generaliseren, maar naar aanleiding wat van wat mensen deelden met mij, zou ik ze omschrijven als een best wel pittig ras, ondanks dat het koudbloeden zijn. Het zijn koekiemonsters. Voor beloning gaan ze door het vuur, letterlijk. Vrijheidsdressuur kunnen ze daarom erg goed. Ze kunnen verschrikkelijk lomp zijn als ze je niet respecteren. Ze gaan dwars door alles heen, struiken, bomen, als je het van ze vraagt (of niet ;-) ). Ze werken graag met je als een team. Samen hindernissen overwinnen en de beste oplossingen zoeken, vinden ze geweldig. Ze denken erg actief mee, soms wat té actief en hebben wel een zeer duidelijke leider nodig. Ze kunnen heel koel in hun hoofd zijn, maar even zo goed hebben ze soms een grote mond en een klein hartje. Ze zijn erg veelzijdig, hetzelfde paard kan net zo goed onder het zadel als voor de kar als endurance rijden als springen. Vanwege hun bouw zul je ze niet vaak in de Z tegenkomen, maar er zijn toch heel mooie prestaties neergezet. Ik denk vooral dat de tinker een heel fijn familiepaard kan zijn. Ik zou het ras echter niet aanraden voor een groene ruiter.

De beharing van de tinker is natuurlijk zijn stokpaardje. Ook ik viel daarvoor. Manen van een meter lang. Dé Pennydroom. Maar wát een werk! Dat had ik niet voorzien. Ook de sokken zijn een best beetje werk. En onder die sokken kan van alles broeien bij verkeerde omstandigheden, mok, rasp, mijt en luizen. Dat is wel iets dat je je moet realiseren bij de aanschaf van een tinker, dat je dat kan overkomen.

Er zijn meerdere types tinkers. Ik val op tinkers tussen de 145-150 met een klein hoofdje en fijne oortjes.

Wat ik erg bijzonder vind aan het ras, is dat er pas sinds een jaar of 20 de stamboeklijnen geregistreerd staan. Daarvoor zaten de stamboeklijnen in de hoofden van de fokkers. Dat maakt het voor veel mensen een inferieur ras. Immers warmbloedlijnen en arabierenlijnen gaan al honderden jaren terug.

Hier mijn tinkermeisje Callas

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 17:04 



 
Profiel   

Leuk!

Ik heb zelf een drumhorse merrie van 9 jaar en waar ik inmiddels al bijna 5 jaar eigenaar van ben. Wat mij opvalt aan haar karakter is dat ze heel gevoelig en sensibel is, maar een binnenvetter en het pas laat zien als zij je goed kent of jij haar signalen herkent. Zij hecht veel waarde aan een rustige zelfverzekerde ruiter die haar rust bied als zij iets spannend of eng vindt.

Het zijn harde werkers met hart voor de ruiter, al vergt springen (of iets anders wat zij moeilijk of niet leuk vinden) wel overtuigingskracht en consequentie waarbij meestal een warmbloed paard sneller te motiveren voor is. Ze letten goed op je eigen lichaamstaal en spiegelen meteen, maar net zoals die spanning moet je het wel kunnen zien aan hun eigen subtiele lichaamstaal. Het stigma dat het slome en makkelijke paarden zijn is absoluut niet waar. Hun bouw hebben ze vaak al tegen met dressuur en springers, ook duurt het langer voordat ze bepaalde oefeningen door hebben wat bij een warmbloed paard veel soepeler en makkelijker aan te leren is. Het vergt heel wat trainingsuurtjes!

Naast de Drumhorse (wat een kruising is van shires en tinkers. Zie TGCDHA stamboek). Heb je 4 verschillende ‘Tinkers’.

De Scudder; een ranker, draver type tinker met weinig behang.
De Grai; een slanker, sierlijker gebouwd dier.
De Cob; je klassieke rechthoekige tinker met veel behang en relatief kort gestel.
De Vanner; het grootste type. Zwaarder gebouwd met veel behang en veel trekkracht, met een zwaardere hals aanzet en brede borst.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 18:20 



 
Profiel   

Het Engelse equivalent Tinker is een niet bepaald vleiend woord dat in Ierland en Groot-Brittannië wordt gebruikt om rondtrekkende groepen aan te duiden, zoals de zigeuners en de Ierse Travellers. De aanduiding Tinker wordt gevoeld als een scheldwoord voor rondtrekkende handelaren die overal aanbellen en mensen aanbieden om messen te slijpen en ketels te lappen. Het Engelse woord voor ketel is tin, waardoor het woord Tinker ontstond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 18:58 



 
Profiel   

Vragen jullie wel toestemming aan de fotografen of jullie de foto's hiervoor mogen gebruiken. Zeker die met (afgeknipt?!) Logo's er op.

Dan heb je in ieder geval geen ruzie straks met fotografen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 19:01 



 
Profiel   

Lienek schreef
Vragen jullie wel toestemming aan de fotografen of jullie de foto's hiervoor mogen gebruiken. Zeker die met (afgeknipt?!) Logo's er op.

Dan heb je in ieder geval geen ruzie straks met fotografen :)




In mijn geval zijn het mijn eigen foto's /logo's

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 19:52 



 
Profiel   

Mijne zijn ook betaald ,mag in alle vrijheid foto's plaatsen gellukkig :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 21:42 



 
Profiel   

Bij mij zijn het ook allemaal eigen foto's :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 22:06 



 
Profiel   

Oh daar heb ik niet naar gekeken. Zal eigen foto's plaatsen.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-18 22:37 



 
Profiel   

Van mij zijn eigen foto's. Mogen gewoon gebruikt worden eventueel

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 00:01 



 
Profiel   

Mijn liefde voor de tinker/Irish Cob is zo'n jaar of 25 geleden ontstaan. Toen ik ze voor het eerst zag vond ik ze maar wat lomp en lui. Maar eenmaal erop kwam ik erachter dat er niets lomps of lui aan is. Het zijn gewoon hele gevoelige, werkwillige en veelzijdige dieren die voor de juiste ruiter door het vuur gaan. Ze worden vaak als kinderpony,s afgeschilderd maar daar vind ik ze te sterk en soms ook wel te eigenwijs voor. Het is een ras wat vaak toch wel een zekere ruiter nodig hebben en zeker de geïmporteerde dieren zit wel wat werk in omdat deze vaak wel het 1 en ander meegemaakt hebben. Maar is het vertrouwen er één maal dan heb je een vriend of vriendin voor het leven aan je tinker. Ik heb al een aantal tinkers in m'n bezit gehad en allemaal waren ze in de omgang zo veel relaxter en onverstoorbaarder dan de warm en volbloeden die mijn vader fokte. Het gevaar van een tinker is wel dat het vaak niet bij 1 blijft....pas dus op voor het TINKER IRISH haha. Hieronder een foto van mijn helaas overleden hengst Chakotay en mijn huidige ruin Dax.
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 09:16 



 
Profiel   

Fotograaf vind gebruik van foto's nog problem

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 09:21 



 
Profiel   

Hier inmiddels ook helemaal gek van de tinker.
En zoals TM ook al zegt, vaak blijft het niet bij 1.
Ik heb er dus inmiddels 2 :D

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 10:22 



 
Profiel   

Tinker Irish moet zijn het tinkervirus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 10:36 



 
Profiel   

Tinkermuts schreef
Tinker Irish moet zijn het tinkervirus.


vond het wel een grappige woordspeling, alleen Tinker Virish had het dan moeten zijn _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 11:04 



 
Profiel   

Haha zo kun je het ook zien
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-01-18 11:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen