Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ruwvoer check zinvol?

 
Profiel   

Wij bestellen voordroog bij een boer die zijn eigen land maait. Nu vroeg ik mij af, hoe zinvol is het om dit te laten testen?
Geen enkele baal zal hetzelfde zijn toch? Of zegt een baal wel iets over het land waar het vanaf komt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 16:29 



 
Profiel   

Het is discutabel. Je zou eigenlijk een gemiddeld monster van het land moeten hebben. Het gras langs de sloot heeft bv een andere samenstelling dan dat midden in de wei, en gras onder de bomen heeft ook weer andere verhoudingen.
Kijk, het heeft altijd meerwaarde om te testen, alleen kan je er niet 100% op vertrouwen. Maar stel dat je wat balen test, en ze testen allemaal heel laag stikstof oid, dan kan je er globaal wel van uit gaan dat al het hooi van dat land laag stikstof heeft, en dat bemesten een optie kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 16:33 



 
Profiel   

Ik vind het zeker wel nut hebben!
En je pakt uit een aantal pakken een pluk, dat meng je en dat wordt getest, tenminste zo heb ik het altijd als advies gekregen.
Ik vind het handig, je weet ook zo'n beetje wat je van het ruwvoer kan verwachten en als de boer en voor open staat kan je de uitslag ook met hem delen en kan hij misschien zijn product zonodig nog verder optimaliseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 16:39 



 
Profiel   

Ja, het heeft nut. Ik heb nu van een leverancier 3 analyses binnen gekregen van de partijen die hij nu heeft. Alle drie waren vrij laag in suiker, maar zeer laag in eiwit. Ik weet dus dat het geschikt is voor de shetten, maar dat er wel luzernebrok bij gevoerd moet worden om de spieren op orde te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 17:26 



 
Profiel   

Ik snap dat het zinvol is voor deze baal. Maar volgende week maak ik weer een nieuwe baal open, dus zeggen de waarden van die ene baal iets over de andere balen van dat land? Het is ingepakt, dus ik kan maar 1 baal openen en testen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 21:36 



 
Profiel   

Die andere balen plak je meteen erna weer goed dicht, je maakt er een klein sneetje in om er een plukje uit te trekken.
Bij 1 baal heb je net kans dat die afwijkt van de rest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 21:45 



 
Profiel   

Bedankt voor de tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 08:16 



 
Profiel   

Volgende keer monsters nemen op het land net voordat het plastic erom gaat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 09:00 



 
Profiel   

Mona81 schreef
Wij bestellen voordroog bij een boer die zijn eigen land maait. Nu vroeg ik mij af, hoe zinvol is het om dit te laten testen?
Geen enkele baal zal hetzelfde zijn toch? Of zegt een baal wel iets over het land waar het vanaf komt?


Maar komen alle balen wel van hetzelfde perceel? Als hooi van allerlei verschillende percelen komt kan de samenstelling behoorlijk verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 09:11 



 
Profiel   

Ja, het is wel hetzelfde perceel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 11:06 



 
Profiel   

Als het hooi altijd van hetzelfde perceel komt, is een uitgebreide analyse interessant. En de jaren erop kun je volstaan met een quick test (Pavo 19,95) - eiwit/suiker/energie omdat de mineraalhuishouding meestal redelijk stabiel is.. afhankelijk wel van de bemesting, alleen is die invloed beperkt. Eiwit en suiker hangen nauw samen met het moment van maaien overige waardes niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-18 19:47 



 
Profiel   

Voor het wikkelen een monster nemen is niet zo'n erg goed idee. De samenstelling kan namelijk tijdens het conserveringsproces nog wat veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 08:36 



 
Profiel   

Als je balen niet te nat zijn, kan je ook van 3 baaltjes wat voordroog nemen door de plukken thuis op de verwarming te laten drogen (niet in een plastic zak). Bij ons was het voordroog zelfs zo droog dat gewoon bovenop de baal leggen voor een nacht al voldoende was. En dan kwam er echt geen schimmel meer in mis het niet opnieuw nat werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 08:59 



 
Profiel   

Bij de pavo quickscan mocht je niet drogen hoor! meteen na het open maken van de baal monster opsturen. Wel liefst idd een beetje verdeeld door de baal (of balen).
Bij ons kwam er heel laag eiwit en behoorlijk hoog suiker uit. Idd afhankelijk van het moment van maaien. Wij moeten minder laten uitgroeien en eerder op de dag gaan maaien. Vond het zeker nuttig.
Voor deze keer konden we het voer aanpassen en voor volgend jaar het maai moment.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 09:19 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Ik ga inderdaad van een aantal balen een plukje verzamelen en die laten onderzoeken. Wij hebben geen invloed op wanneer er gemaait wordt, maar dan weten we in ieder geval wat we verder en kunnen we indien nodig op basis daarvan naar een andere leverancier gaan.
Onze balen zien er echt wel prima uit. Maar ze zijn behoorlijk goedkoop. Nu is 1 van de schets vorige week bevangen geraakt en daardoor ga je toch weer wat kritischer naar je voerbeleid kijken. De andere paarden, een draver en een holsteiner lijken er zo op het oog prima op te doen. Maar ja, we dachten, misschien toch een keer checken

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:14 



 
Profiel   

En die PAVO-test is oké? Ben altijd een beetje bang voor het “wij van wc-eend adviseren...” effect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:22 



 
Profiel   

De pavo test laat zien hoeveel eiwitten en suiker erin zit. Daaraan koppelen ze inderdaad een "wij van wc-eend" -advies, maar het gaat mij toch alleen om de waarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:24 



 
Profiel   

Zelfs het WC-eend effect is eigenlijk niet aanwezig. Het enige wat ze zeggen is dat voor een bepaalde groep paarden (en ze benoemen het voor 14 groepen, dus er zit er altijd wel eentje tussen waar die van jou min of meer onder past): goed, nutriënt aanvullen (geschikt te maken met bijvoer), te laag (voor deze groep is het ruwvoer eigenlijk niet geschikt) of te hoog. Daarna kan je er een voedingsadvies bij aanvragen, maar dat wordt er niet standaard bijgeleverd.

Als het ruwvoer bijvoorbeeld in de (laagste) categorie ruw eiwit minder dan 75g/kg ds valt, moet er voor alle dieren eiwit bij, maar voor lacterende merries en veulens tot 2 jaar niet geschikt omdat het heel lastig wordt om voldoende eiwit bij te voeren.

Als het in de (laagste) categorie ewpa minder dan 0.51/kg ds valt, dan is dat goed voor te vette dieren op rust, de rest energie bijvoeren en is het voor lacterende merries en jonge veulens (tot 1 jaar) echt te laag. Opnieuw omdat je die groep bijna niet bijgevoerd krijgt.

Ze geven dan geen advies van wat je dan moet voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:53 



 
Profiel   

Oh oké, dat klinkt dan best prima eigenlijk. Ben wel benieuwd wat eruit komt bij ons :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 19:19 



 
Profiel   

Oké, bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen