Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Tweedehands Fiat of Clio

 
Profiel   

Hallo,

(excuus als dit hier verkeerd staat, mocht dit zo zijn dan mag die uiteraard verplaatst worden).
Ik ga voor het eerst een auto aanschaffen ivm mijn werk. Vind het hartstikke spannend, want heb nooit een auto zelf in eigendom gehad. Omdat ik net begin met werken (net afgestudeerd), ben ik opzoek naar een leuke tweede handse auto. Nu heb ik bij een garage (betrouwbaar, want mijn moeder zit er al ruim 20 jaar bij) bij mij in de buurt 2 hele leuke auto's zien staan.

De eerste is een Grande Punto van 2009, 78 pk moter, met 61000 km op de teller voor 5700 (inclusief grondige onderhoud pk keuring en garantie etc.).

De ander is een Renault Clio uit 2008, met 74 pk moter, met 133000 op de teller voor 4200 (ook inclusief alles wat er nog bij komt kijken). Deze auto is iets bekender omdat hij als laatst in eigendom is geweest van een kennis van ons.

Omdat het mijn eerste auto is en ik alleen kennis heb van de betreffende merken vind ik het heel erg lastig te kiezen. De punto zit wel echt op het maximale van mijn budget (voor nu net iets er boven), maar ik ben altijd wel van goedkoop is vaak duurkoop. Mijn gevoel zegt ergens de Renault niet doen, omdat die toch ouder is. Voor mijn gevoel kan er dan veel meer aan te pas komen dan bij de Punto.

Heeft iemand nog tips of een voorkeur? Nogmaals heel erg bedankt :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 19:58 



 
Profiel   

Hier ervaring met een Renault Clio uit 1999 (dus al wel wat ouder) en dat is best wel veel drama geweest. Hele spooky problemen zoals spontaan uitvallen, tijdens het rijden en bij stationair draaien. Meerdere garages weten de echte oorzaak niet. Dus mijn clio heeft als bijnaam 'Spook'.

Maar ik hoop eigenlijk dat mijn auto een uitzondering is en de nieuwe clio's beter zijn ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:02 



 
Profiel   

Ik heb echt een oudje.
Maar dat ding loopt als een tierelier, nooit problemen mee gehad en komt zo door de APK heen.

Vaak hoor ik over renault nog wel wat problemen.. Wij hebben ook twee renault gehad een hele tijd terug maar met beide uiteindelijk gedoe gekregen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:05 



 
Profiel   

Ik heb nu ruim een halfjaar een Clio uit 2003, mn vriend heeft een Punto uit 2013, uiteraard is de Punto “beter” ze zijn immers niet te vergelijken (Punto is diesel en jonger, Clio is benzine en ouder) maar hij vindt de Clio erg fijn, ruime auto, maar ook comfortabel. De Punto “kraakt” wat meer zeg maar, voelt soms wat goedkoper aan, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ben ontzettend blij met mn Clio, hij rijdt gewoon lekker en nog geen gezeur mee gehad. Wellicht niet helemaal iets waar je wat aan hebt, maar we hebben ervaring met beide merken en als je vragen hebt, mag dat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:06 



 
Profiel   

Ga sowieso eens in beide auto's proefrijden, wellicht maakt dat je keuze al makkelijker.
Ik zou eerder gaan voor de Punto denk ik, die heeft pas de helft op de teller staan. Ik vind verder zowel Fiat als Renault prima.
Nogmaals, ga gewoon kijken en proefrijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:06 



 
Profiel   

Benzine of diesel?

De Punto is dan wel van 2009 en 'maar 61000' op de teller, alleen besef wel even dat 6000km per jaar voor een auto extreem weinig is. Ik vraag me bij dergelijke gevallen altijd af in hoezeer er op het onderhoud is bezuinigd (althans, als particulier zou ik met 6000km per jaar echt geen jaarlijks onderhoud uitvoeren).

Als ik jou was zou ik graag de onderhoudshistorie willen weten (wanneer heeft de auto zijn laatste grote beurt gehad [grote beurt is inclusief olie verversen], wanneer zijn - indien benzine - de bougies voor het laatst gedaan etc), wat de onderhoudsinterval is en wat je bij de komende beurt kan verwachten, en wanneer de distributieriem (tenzij er een ketting in zit) vervangen moet worden want vooral dit laatste is een grote kostenpost.

Verder zou ik lekker in beide gaan proefrijden, het gevoel wat je in een auto wel/niet hebt al heel bepalend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:11 



 
Profiel   

Laurahh schreef
Hier ervaring met een Renault Clio uit 1999 (dus al wel wat ouder) en dat is best wel veel drama geweest. Hele spooky problemen zoals spontaan uitvallen, tijdens het rijden en bij stationair draaien. Meerdere garages weten de echte oorzaak niet. Dus mijn clio heeft als bijnaam 'Spook'.

Maar ik hoop eigenlijk dat mijn auto een uitzondering is en de nieuwe clio's beter zijn ;)


Hier precies hetzelfde met Clio...was wel iets nieuwer, uit 2005 ofzo geloof ik. Drama... en er nooit achter gekomen wat het nou was. Hier nooit meer Renault en al helemaal geen Clio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:11 



 

Wij hebben 3 fiats gehad en bij iedere keuring aan duizenden euros reparaties. Iedere keer weer cilinderstangetjes etc. Remblokken. Draagarmen. En nog veel meer.

Laatste fiat weggedaan er moest voor 2000 aan gerepareerd worden. Nu hebben we een peugeot.

Fiat zijn leuke autos maar mankeren snel wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:24 



 
Profiel   

Mijn ervaring is oom dat je met tweedehands Fiats altijd enorme kosten hebt bij keuringen. Er is altijd wat stuk, gaat ook veel tussendoor kapot.Ik heb een Grande Punto uit 2006, en heb besloten hem nu af te rijden vanwege als het geld wat ik er al in geinvesteerd heb, maar ik kan niet wachten tot ik een andere auto kan kopen. Nooit meer Fiat voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:27 



 

Toyota schijnen goede autos te zijn. Misschien daar even naar kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:29 



 
Profiel   

Ik zou allebei afraden.https://www.telegraaf.nl/nieuws/1440980 ... -problemen
En gaan voor een Duitser of een Aziaat. Dus bijvoorbeeld een Opel,Nissan of een Toyota. Gaan jaren mee zonder duizenden euro’s aan reparaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:36 



 
Profiel   

Anders eens kijken voor een Suzuki?
Mijn soes kwam uit 1994 en heeft 500 euro gekost. Met alleen de hoognodige reparaties heb ik er 5 jaar mee gedaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:39 



 
Profiel   

Nou ik zou als ik dan toch een Duitse auto koos, niet gaan voor een Opel :n hebben we thuis veel ellende mee gehad..

Zoals je dus wel ziet, is er met elke auto wel wat, wij hebben onze auto’s geselecteerd door te kijken welke auto van welk jaar goed waren. Dus ik wilde graag een auto van 2002 en jonger. De Renault Clio kwam daar goed uit de bus, terwijl ik dus ook al lees dat Clio’s van ‘99 geen aanrader zijn. Elk merk heeft zn goede en slechte modellen, maar niet elke Clio is goed en niet elke Punto is slecht bijvoorbeeld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:41 



 
Profiel   

Lous schreef
Ik zou allebei afraden.https://www.telegraaf.nl/nieuws/1440980 ... -problemen
En gaan voor een Duitser of een Aziaat. Dus bijvoorbeeld een Opel,Nissan of een Toyota. Gaan jaren mee zonder duizenden euro’s aan reparaties.

Dat is wel heel kort door de bocht :+
Wij hebben hier 2 auto's:
- citroen saxo uit 2001, mankeert echt nooit wat. Heeft tot een paar maanden geleden altijd buiten gestaan.
- vw caddy uit 2009, paar maanden na aankoop schoot een aandrijfstang door de motor. Motor moest vervangen worden, bleek een vaker voorkomen probleem te zijn bij volkswagen...
Dus tot zover de betrouwbare Duitse auto's...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:42 



 
Profiel   

Als je echt alleen voor een van deze 2 wil gaan zou ik de Clio doen. Vind dat de Punto erg weinig gereden heeft voor die leeftijd. Wss veel korte stukjes, en das niet zo heel goed voir de motor( word vaak niet goed warm). Maar ga eens een proefrit met beide, voel wat jij prettig vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:45 



 
Profiel   

Ze zijn beide benzine. Heb gisteren ook proefgereden :). Vond beide auto’s lekker stabiel op de weg. Alleen merkte ik wel dat ik bij de Renault Clio de motor veel meer aanwezig vond dan de Punto (zag dat dit ook werd aangegeven bij een autotest van de ANWB). Clio is goedkoper maar ken ik niet. Mijn moeder heeft zo lang ik me kan herinneren een Punto gehad en heeft daar nauwelijks dure problemen mee gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 20:58 



 
Profiel   

Benzine Punto zou ik absoluut laten staan. Wij hebben hier de diesel variant rijden en die is super, maar de benzine uitvoering staat gewoon algemeen bekend als een slechte motor. Dan is de Clio nog de beste optie.
Vind het allebei niet echt denderend betrouwbare opties eigenlijk, maar goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:04 



 
Profiel   

Clio is een prima optie. Afgaande op leeftijd is dit een Clio3 Phase 1, bij mijn weten is de Phase 2 met de andere lip pas vanaf 2009 geleverd.

De motoren uit die tijd zijn prima. De 1.6 16V heeft wel eens last van kapotte penbobines maar die zijn makkelijk te wisselen en niet duur. De kleur van het kapje ervan verraadt of hij ooit vervangen is.

De 1.2 TCe100 is ook een erg prettig blok, inderdaad wel wat lawaaiig. De 1.4 16V is verder probleemvrij. De auto is gebouwd op hetzelfde platform als de Scenic 2 (deelt er ook veel elektronica mee).

Aandachtspunt is de condensor van de airco, door de ietwat banketstaaf plaatsing kan deze gaan lekken door steenslag.

Je moet vooral kijken wat je zelf prettig vindt. De Punto heeft weer voordelen als City steering, de Clio is misschien wat luxer gebouwd.

Mijn persoonlijke keuze op basis van dat ik met beide auto’s gereden heb zou de Clio zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:14 



 
Profiel   

Hier ervaring met een clio uit 2003 of 2004 en dat was een en al drama, hoewel het comfort wel prima was!
Hoor het van meerdere mensen en garages dat ze snel van alles mankeren. Vorige week anwb laten komen voor mijn Daihatsu omdat vriend het binnen lampje aan had laten staan en de accu leeg was :') maar die monteur zei nog: goed autootje heb je :D toen ik vertelde over mn clio was dat ook een bekend verhaal voor hem.
Dus eeeh ja ik raad een clio in principe af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:38 



 
Profiel   

Starlet is ook een leuke starter. Lage kosten en rijden prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:43 



 

Toevallig hebben wij laatst ook gezocht en bij beide soort autos gekeken die je noemt. Ik zou direct voor de Clio kiezen, want die is beter ontwikkeld. De grande punto heeft nogal wat euvels. Airco die er mee stopt, achterdeuren die niet goed open gaan, en nog wat dingen die standaard niet helemaal goed zijn in een grande punto.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:43 



 
Profiel   

Ik heb ren paar jaar een Clio uit 2003 gereden. 1x stilgestaan met bougies probleem. Verder nooit problemen mee gehad!

De Punto heb ik geen ervaring mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:45 



 
Profiel   

Ikzelf rijd nu ruim een jaar een Punto (EVO) na een hoop ellende met ander auto’s. Wel iets jonger. Had 68,000 gelopen en nu ruim 30.000 km verder. Heel tevreden over en eigenlijk nog niks geks eraan gehad. (Heb wel een diesel)
Nu heb ik hem wel van de dealer en is daar voorheen gekocht en in onderhoude gebleven. Heb hem nu nog steeds daar in onderhoud dus wel alles is/was bekend.

Edit: mn moeder heeft al járen een fiat panda (inmiddels de 3e) en ook nog nooit iets aan gehad. Evenals mn oom (Punto), heeft ook nooit problemen gehad. (Uiteindelijk totall loss door hagelstorm)


Laatst bijgewerkt door Hebbesje op 11-02-18 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:51 



 
Profiel   

Hier een Fiatliefhebber. We hebben de afgelopen jaren veel fiats gehad en weinig problemen. Weliswaar andere modellen, maar ik herken absoluut niet de ervaringen dat ze snel kapot gaan.

Laatste auto was een Fiat Panda en daar vijf jaar niks raars aan gehad. Remblokken die vervangen moesten worden, dat soort onderhoud meer.

Maar afgaande op de specificaties zou ik altijd zoeken naar een auto met minder kilometers op de teller. Wat wel al gezegd is, kijk het onderhoud na. Ook bijvoorbeeld wat er nog aankomt en duur kan zijn (zoals distributieriem). Het is zonde als je nu een bult geld neerlegt en volgend jaar van alles moet vervangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:57 



 
Profiel   

Kan beide merken sowieso afraden. Hier altijd Ford gereden (zowel ouders als vriend, laatste ook in bedrijfsverband, en meestal 2e hands). Verder is Volkswagen geloof ik ook aan te raden tweedehands.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-02-18 21:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen