Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fietsen: waar begin je?

 
Profiel   

Eén van de goede voornemens van Leeslampje voor 2018 is om een leuke hobby te vinden. Liefst iets wat je buiten doet, in je eentje. Het helpt als het ook goed is voor lijf en geest. Ik fietste graag, maar dat werd stukken minder toen ik midden in een grote stad ging wonen. Maar zo heel af en toe pak ik mijn gammele stadsfietsie en tour ik de stad uit. Dus ineens viel het kwartje...

Ik ga fietsen :)*
Maar waar begin je? %)

Ik hou vooral van snelheid, maar soms ook een iets rustiger tempo en langere afstanden... ga je dan voor een racefiets? Maar ja, soms is op het gemakje touren ook lekker. Een tourfiets dan? Mwah, ik verkies snelheid toch boven lange afstanden op het gemakje. Een hybride fiets? Of toch een simpele mountainbike, omdat die zo lekker fietsen?

Ik wil dit jaar de tijd nemen om te kijken of deze hobby beklijft. Toen ik ging paardrijden startte ik met rubberen regenlaarsjes, een cap van de manege en een legging, maar kocht ik na 3 lessen wel een steengoede cap. Paardrijlaarzen een rijbroek kwamen pas later toen ik zeker wist dat ik dat nog wel een behoorlijke tijd zou blijven doen.

Dus waar investeer je in, en waarin niet of minder? De fiets zelf is een enorme kostenpost. Ik geef er graag geld aan uit, maar alleen als ik merk dat deze hobby 'blijft'. Kun je het 1e jaar toe met een fiets uit het lage/middensegment van Decathlon? Of beter een tweedehands fiets van Marktplaats?

Misschien zitten meer bokkers in dit schuitje? Of hebben ook op dit punt gestaan?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 16:48 



 
Profiel   

Ik ben 2 jaar geleden gestart met fietsen. Eigenlijk hetzelfde als jij, ik wilde lekker buiten bezig zijn. Ik ben niet supersportief, dus ben niet van plan intensief te trainen voor een tour de France ofzo, maar ik wilde wel lekker door kunnen fietsen.
Ik heb gekozen voor een racefiets. Een simpele betaalbare omdat ook ik, net als jij, wilde weten of ik het wel wat vond. Ik ben er enorm blij mee. Ding rijdt heerlijk, is superlicht en ik kan er goed mee uit de voeten.
Ik vind het heerlijk om ook een eind te fietsen op mijn gemak, om me heen te kunnen kijken, onderweg een bak koffie te kunnen drinken en dan weer verder te gaan. En als ik doordeweeks rijd trap ik meestal een uur goed door.
ken je niet toevallig iemand van wie je de fiets eens een keer mag uitproberen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 16:56 



 
Profiel   

Ik ben ook een beetje zoals jij. Ik kocht een Mountainbike maar dat was een goede keuze. Dat is voor wat touren leuk maar niet een lang eind op hogere snelheid. Dan trap je je kapot.
Ik zou gaan voor een racefiets uit het goedkopere segment met gewoon wat fietskleding van de decathlon. Die is opzich wel betaalbaar en kun je kijken of het leuk blijft. Die fiets krijg je wel weer verkocht via marktplaats als blijkt dat je het toch niet voor lange duur leuk vindt.

Ik heb er zelf te weinig tijd voor om fanatiek te doen naast 3-4 paarden per week te trainen en wedstrijden te starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 17:07 



 
Profiel   

Toevallig, ik ben ook een beetje opzoek naar een leuke fiets voor hetzelfde doel!
Ben al een beetje aan het rond kijken geweest op internet en zoiets: https://www.liv-cycling.com/us/beliv-2-city lijkt mij wel gaaf :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 20:59 



 
Profiel   

Ik heb bijna hetzelfde maar ben een stap verder gegaan. Ik gebruikte mijn Mountainbike voor woon/werk verkeer. Na twee ongelukken kan ik niet meer voorover zitten op een fiets. Nu wilde ik op kortere maar ook langere afstanden kunnen blijven fietsen. Ik heb mezelf een open ligfiets gekocht. Zo kun je relaxt langere afstanden rijden op redelijke snelheid. En met tassen achterop. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Soms voor €100-150.

Toen ik het zo relaxt fietsen vond heb ik ook de keuze gemaakt om een stap verder te gaan. Ik heb een velomobiel gekocht(het wel bekende verkeerde woord banaanfiets). Daarmee kun je droog erg ver fietsen zonder al te veel moeite. Maar deze zijn dan wel heel erg duur. (Het is dan ook eigenlijk mijn auto).


Laatst bijgewerkt door Gothico op 12-02-18 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 21:07 



 
Profiel   

Ik heb een racebike aka ebike.

Ik zit rechtop, het ding is prima voor tochtjes, woon-werkverkeer en kan dingen (...boodschappen enzo...) vervoeren.

Het was wat zoeken naar iets waarmee je een beetje kunt 'stoempen' (in zwaarder verzet rijden), ik ben niet zo'n fan van spinning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 21:11 



 
Profiel   

Ik volg. Ik ben door een blessure ook wat in die richting aan het kijken geweest. Nu blijkt dat (qua blessure) helemaal nog niet nodig, maar het blijft wel wat kriebelen.

Heb je al eens naar een gravel bike gekeken? Dat werd mij aangeraden door een vriendin, voornamelijk omdat ik ook aangaf van wat allround te willen, een fiets die ook ook wat mindere baan en wat offroad nog zijn ding doet, een fiets waarmee je eventueel echt lange treks mee kan doen, maar toch op de baan ook wat snelheid mee kan pakken.

Haar tip was een Kona Rove (waar je dan nog verschillende modellen en prijsklassen in hebt).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 23:24 



 
Profiel   

Bedankt alvast voor alle reacties! Ik word direct enthousiaster van jullie positieve reacties!! Mede daardoor besloten dat het een racefiets (of soortgelijk) gaat worden. In ieder geval geen mountainbike. Liefst ook een lichte fiets, aangezien ik de fiets bij gebruik steeds 2 trappen op/af zal moeten tillen.

De aangeraden fietsen zijn voorlopig nog boven budget. Zo'n gravel bike ziet er heel veelbelovend uit, lijkt precies te zijn wat ik zoek... maar zo'n 700 euro (of veel meer) uitgeven voor de 1e fiets vind ik zonde van het geld.

Ik pik er nog een paar reacties uit...

Goof schreef
ken je niet toevallig iemand van wie je de fiets eens een keer mag uitproberen?

Goed idee :j Vrienden van me fietsen (behoorlijk fanatiek), dus dat kan ik vast een keer bij hen testen.

Gothico schreef
Ik heb bijna hetzelfde maar ben een stap verder gegaan. Ik gebruikte mijn Mountainbike voor woon/werk verkeer. Na twee ongelukken kan ik niet meer voorover zitten op een fiets. Nu wilde ik op kortere maar ook langere afstanden kunnen blijven fietsen. Ik heb mezelf een open ligfiets gekocht. Zo kun je relaxt langere afstanden rijden op redelijke snelheid. En met tassen achterop. Op marktplaats zijn ze niet zo duur. Soms voor €100-150.

Toen ik het zo relaxt fietsen vond heb ik ook de keuze gemaakt om een stap verder te gaan. Ik heb een velomobiel gekocht(het wel bekende verkeerde woord banaanfiets). Daarmee kun je droog erg ver fietsen zonder al te veel moeite. Maar deze zijn dan wel heel erg duur. (Het is dan ook eigenlijk mijn auto).

Je hebt zo te horen een ideale oplossing gevonden om te kunnen blijven fietsen. Fijn dat het zo goed bevalt! Mij valt altijd op dat die velomobielen ontzettend snel gaan. Is dat niet vervelend op het fietspad, tussen al die 'langzame' fietsers?

Fiets voor woon/werkverkeer gebruiken ga ikzelf niet doen. Ik ben met de auto al zeker anderhalf onderweg naar kantoor en reis vaak kriskras door het hele land. Fietsen wordt dus echt een vrijetijd/hobby-ding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 13:48 



 
Profiel   

leeslampje schreef
Je hebt zo te horen een ideale oplossing gevonden om te kunnen blijven fietsen. Fijn dat het zo goed bevalt! Mij valt altijd op dat die velomobielen ontzettend snel gaan. Is dat niet vervelend op het fietspad, tussen al die 'langzame' fietsers?


Een velomobiel gaat zeker behoorlijk hard. En kan vervelend zijn op een druk fietspad. Maar wat de meeste mensen niet weten is dat sommige velomobielen de weg op mogen. Zelfs tot 80km wegen. Doe ik overigens niet. Maar dan kan ik de weg dus op als het druk op het fietspad is. Ik rij al met een open ligfiets zo'n 40 a 45 km/u als ik door fiets. Dus de velomobiel kun je bijna uitrekenen. Die kan nog zo'n 10 a 15 km/u sneller op vlak wegdek. Bult af is het soms niet eens leuk meer hoe hard je dan gaat.

En het voordeel is dat je kan blijven fietsen in slecht weer. Je zit droog en warm in een velomobiel. En je hebt bijna evenveel kofferbakruimte als in een kleine auto.

En fijn dat je een idee hebt gekregen van wat voor fiets je zou willen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:01 



 
Profiel   

Mij leek fietsen ook leuk, maar ook nog nooit gedaan.. Ik had wat kleding gekocht bij de Decathlon en een paar weken een racefiets mogen lenen van een kennis. Vrij snel daarna had ik de smaak te pakken en heb ik mij aangemeld voor een toertocht van 125 km en heb ik een eigen racefiets gekocht. Het is deze geworden;
[ img ]

En daar ben ik nog iedere keer dat ik er op fiets heel blij mee. Ik zou zeggen probeer eens wat uit, misschien ken je iemand met een racefiets of mountainbike die je mag lenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:05 



 
Profiel   

Je kunt ook kijken of je via het werk aan het "fietsplan" mee kan doen.

Die optie is er via de overheid niet meer, maar er zijn bedrijven die hier een eigen vorm aan gegeven hebben.
Zo kan ik voor mijzelf aanmelden voor het fietsplan bij mijn werk en krijg ik tot 750 euro vergoed voor een fiets. Dit mag bij ons naast een stadsfiets ook bijvoorbeeld een mountainbike of racefiets zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:13 



 
Profiel   

Op mijn vorige werk werd een mail rondgestuurd of er collega's waren die wilden meedoen aan de Insurance Cycle Tour. Een soort netwerk tour voor verzekeringsmaatschappijen waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Ik heb mij toen met een aantal collega's aangemeld en via marktplaats een racefiets gekocht (geen hele spannende, want: eerst kijken of ik het leuk bleef vinden) Fiets kostte mij ongeveer 300-350 euro. Toen bleek dat ik het heerlijk vond - ik woon dichtbij de duinen en dat is fantastisch fietsen - heb ik een goede tweedehands racefiets gekocht voor 650 euro. (Dat is goedkoop voor een goede tweedehands racefiets :+ ) Ik heb er heerlijke tochten van + 130 km mee gemaakt en ook wat tours mee gereden, maar ook op mijn gemakje een zondagsrondje van 40 km. Helaas kreeg ik weer last van mijn rugblessure waardoor ik de fiets heb moeten verkopen. Ik kan helaas alleen nog rechtop zittend fietsen en op die racefiets lag ik bijna plat. Nu heb ik een mooie stadsfiets via mijn werk (fietsplan) en ook daar fiets ik regelmatig stukken van 30 km mee en dat gaat prima. Ik kan er niet echt flink op doortrappen, sportsgewijs. Maar dat wil ik ook liever niet. :)

Als je geen rugproblemen hebt en lekker sportief door wilt fietsen, zou ik voor een racefiets gaan. Als je af en toe ook op je gemakje wilt fietsen zou ik voor een Trek fiets gaan. Dat zit toch een stuk comfortabeler en op zo een zadel kun je ook nog in je spijkerbroekje zitten. (Niet doen op een racezadel is mijn ervaring :o ) En je kunt er ook gewoon flink mee doorfietsen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:13 



 
Profiel   

Frummels schreef
Op mijn vorige werk werd een mail rondgestuurd of er collega's waren die wilden meedoen aan de Insurance Cycle Tour. Een soort netwerk tour voor verzekeringsmaatschappijen waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Ik heb mij toen met een aantal collega's aangemeld en via marktplaats een racefiets gekocht (geen hele spannende, want: eerst kijken of ik het leuk bleef vinden) Fiets kostte mij ongeveer 300-350 euro. Toen bleek dat ik het heerlijk vond - ik woon dichtbij de duinen en dat is fantastisch fietsen - heb ik een goede tweedehands racefiets gekocht voor 650 euro. (Dat is goedkoop voor een goede tweedehands racefiets :+ ) Ik heb er heerlijke tochten van + 130 km mee gemaakt en ook wat tours mee gereden, maar ook op mijn gemakje een zondagsrondje van 40 km. Helaas kreeg ik weer last van mijn rugblessure waardoor ik de fiets heb moeten verkopen. Ik kan helaas alleen nog rechtop zittend fietsen en op die racefiets lag ik bijna plat. Nu heb ik een mooie stadsfiets via mijn werk (fietsplan) en ook daar fiets ik regelmatig stukken van 30 km mee en dat gaat prima. Ik kan er niet echt flink op doortrappen, sportsgewijs. Maar dat wil ik ook liever niet. :)

Als je geen rugproblemen hebt en lekker sportief door wilt fietsen, zou ik voor een racefiets gaan. Als je af en toe ook op je gemakje wilt fietsen zou ik voor een Trek fiets gaan. Dat zit toch een stuk comfortabeler en op zo een zadel kun je ook nog in je spijkerbroekje zitten. (Niet doen op een racezadel is mijn ervaring :o ) En je kunt er ook gewoon flink mee doorfietsen!


Het ligt eraan waar je in je rug last van hebt. Is het niet je onderrug kun je ook voor een ligfiets gaan. Dan kun je nog steeds snel fietsen. En heb je geen last van je zadel. Zoals er onder de ligfietsers al gezegd word. Zadelpijn is een keuze. Dat heb je bij een ligfiets niet namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:32 



 
Profiel   

Gothico schreef
Frummels schreef
Op mijn vorige werk werd een mail rondgestuurd of er collega's waren die wilden meedoen aan de Insurance Cycle Tour. Een soort netwerk tour voor verzekeringsmaatschappijen waarvan de opbrengst naar een goed doel gaat. Ik heb mij toen met een aantal collega's aangemeld en via marktplaats een racefiets gekocht (geen hele spannende, want: eerst kijken of ik het leuk bleef vinden) Fiets kostte mij ongeveer 300-350 euro. Toen bleek dat ik het heerlijk vond - ik woon dichtbij de duinen en dat is fantastisch fietsen - heb ik een goede tweedehands racefiets gekocht voor 650 euro. (Dat is goedkoop voor een goede tweedehands racefiets :+ ) Ik heb er heerlijke tochten van + 130 km mee gemaakt en ook wat tours mee gereden, maar ook op mijn gemakje een zondagsrondje van 40 km. Helaas kreeg ik weer last van mijn rugblessure waardoor ik de fiets heb moeten verkopen. Ik kan helaas alleen nog rechtop zittend fietsen en op die racefiets lag ik bijna plat. Nu heb ik een mooie stadsfiets via mijn werk (fietsplan) en ook daar fiets ik regelmatig stukken van 30 km mee en dat gaat prima. Ik kan er niet echt flink op doortrappen, sportsgewijs. Maar dat wil ik ook liever niet. :)

Als je geen rugproblemen hebt en lekker sportief door wilt fietsen, zou ik voor een racefiets gaan. Als je af en toe ook op je gemakje wilt fietsen zou ik voor een Trek fiets gaan. Dat zit toch een stuk comfortabeler en op zo een zadel kun je ook nog in je spijkerbroekje zitten. (Niet doen op een racezadel is mijn ervaring :o ) En je kunt er ook gewoon flink mee doorfietsen!


Het ligt eraan waar je in je rug last van hebt. Is het niet je onderrug kun je ook voor een ligfiets gaan. Dan kun je nog steeds snel fietsen. En heb je geen last van je zadel. Zoals er onder de ligfietsers al gezegd word. Zadelpijn is een keuze. Dat heb je bij een ligfiets niet namelijk.


Ik vind een ligfiets dood eng hier in Den Haag en zelfs in de duinen (ik zie ze nooit aankomen, nee ook niet met vlaggetje). Dus t is niet echt een keuze zeg maar. :roll:
En in mijn geval is het wel mijn onderrug dus dan valt ligfietsen ook wel af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:41 



 
Profiel   

Oké info wat ik niet wist. Sorry daar voor. Maar in de duinen fietsen lijkt mij gaaf. Ik kom uit het oosten van het land. Dus dat is even lastig. Misschien met vakantie fiets ik naar het westen toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:02 



 
Profiel   

Misschien dat je inderdaad kan beginnen met een tweedehands fiets. Dat scheelt aardig in de kosten en dan kan je toch al een redelijk goede hebben. Mocht je dan de smaak te pakken hebben dan kan je altijd nog voor een beter model gaan. Tegen die tijd weet je ook beter wat je wel en niet wilt en kan je een bewustere keuze maken in je nieuwe aankoop :)

Ik zou ook graag meer willen gaan fietsen, en liefst ook wat sportiever. Maar ik heb klachten in mn onderrug, bovenrug en nek/schouders, dus dat lijken me eigenlijk allemaal dingen die er niet beter op worden wanneer je een racefiets neemt?
In hoeverre worden je schouders extra belast bij die houding op een racefiets?

Misschien anders toch eens voor een betere stadsfiets kijken dan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:12 



 
Profiel   

Temeraire schreef
Ik zou ook graag meer willen gaan fietsen, en liefst ook wat sportiever. Maar ik heb klachten in mn onderrug, bovenrug en nek/schouders, dus dat lijken me eigenlijk allemaal dingen die er niet beter op worden wanneer je een racefiets neemt?
In hoeverre worden je schouders extra belast bij die houding op een racefiets?


Mijn grootste probleem zijn mijn schouders. Het voorover zitten gaat wel. Maar langer dan een kilometer of 5 lukt mij al niet meer. Dit omdat je op je schouders leunt. Dus vandaar dat ik een ligfiets ben gaan rijden.
De druk op je schouders met schouder klachten is dus geen goed idee zoals je al zei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:17 



 
Profiel   

Ik had eigenlijk helemaal niets met fietsen. Feitelijk had ik gewoon een hekel eraan...
Totdat ik door het hardlopen dusdanig geblesseerd raakte dat mijn fysio zei dat het beter was als ik dat niet meer zou doen.
Was ik uiteraard niet blij mee! Want het is een goede goedkope buitensport, die prima alleen te doen is.
Dus zodoende kocht ik een leuke stadsfiets om een blokkie om te doen.
Beviel eigenlijk wel erg goed, maar het tempo was bleh. En de uitdaging bleh...

Dus 6 weken later kocht ik tweedehands een race fiets. Na het eerste ritje was ik verkocht.
Dit is leuk! Tempo jeey! Uitdaging woehoe!
Racefiets was van een dame die er hooguit 10 keer een stukje op gefietst had, maar ze kon het tempo van haar vriendinnen niet bijbenen. En dus de lol eraf, want alleen fietsen wilde ze niet.
Dus zodoende is de fiets in de schuur beland.
Heeft nieuw bijna €2000,- gekost.
Ik heb hem over genomen voor €600,- en hij ziet er nagel nieuw uit.
Ik heb er alleen een paar nieuwe banden om gelegd, want die waren wat ingedroogd, en een rondje smeer hier en daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:21 



 
Profiel   

Gothico schreef
Oké info wat ik niet wist. Sorry daar voor. Maar in de duinen fietsen lijkt mij gaaf. Ik kom uit het oosten van het land. Dus dat is even lastig. Misschien met vakantie fiets ik naar het westen toe.


Je kunt ook niet alles weten :D
In de duinen fietsen is geweldig. Vooral 's morgens heel vroeg <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:37 



 
Profiel   

Heel vroeg in de duinen gaat mij niet lukken, maar ik geloof je helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:40 



 
Profiel   

Fietsenplan heeft mijn werkgever helaas niet. Anders had ik er direct gebruik van gemaakt en had ik dit weekend nog een fiets gehaald. Nu moet ik er simpelweg ook eventjes voor sparen, want ik wil mijn spaarbuffer er niet voor aanbreken.

Frummels, toeval bestaat niet, ik woon in dezelfde stad als jij :) En precies dat fietsen door de duinen lijkt me heerlijk. Dat is het nu op het gammele stadsfietsje zelfs al.

Ik neig steeds meer naar een tweedehands goede racefiets kopen op Marktplaats, in plaats van een nieuwe goedkope van Decathlon. En ik krijg meteen koud water vrees: waar moet ik op letten, hoe zie ik welke onderdelen nog goed zijn (en welke niet), etc etc... gelukkig 'moet' ik toch nog even sparen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:39 



 
Profiel   

jorika1986 schreef
Ik heb er alleen een paar nieuwe banden om gelegd, want die waren wat ingedroogd, en een rondje smeer hier en daar.

Oh ja... misschien is het wel handig als ik me verdiep in fietsonderhoud, lekke banden plakken, kleine reparaties en dat soort ongein. Bestaan daar cursussen voor?

Het valt niet mee, de fietshobby. Duur en tijdrovend! Toen ik ging hardlopen kocht ik nieuwe schoenen en ging ik gewoon. Dit heeft iets meer voeten in de aarde :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:47 



 
Profiel   

leeslampje schreef
Fietsenplan heeft mijn werkgever helaas niet. Anders had ik er direct gebruik van gemaakt en had ik dit weekend nog een fiets gehaald. Nu moet ik er simpelweg ook eventjes voor sparen, want ik wil mijn spaarbuffer er niet voor aanbreken.

Frummels, toeval bestaat niet, ik woon in dezelfde stad als jij :) En precies dat fietsen door de duinen lijkt me heerlijk. Dat is het nu op het gammele stadsfietsje zelfs al.

Ik neig steeds meer naar een tweedehands goede racefiets kopen op Marktplaats, in plaats van een nieuwe goedkope van Decathlon. En ik krijg meteen koud water vrees: waar moet ik op letten, hoe zie ik welke onderdelen nog goed zijn (en welke niet), etc etc... gelukkig 'moet' ik toch nog even sparen.


Wat leuk! Dan ga je zeker heerlijke fietstochten tegemoet. :)

Ik heb er niet zo veel verstand van als een professional, maar heb best een poosje gefietst en wat geleerd over racefietsen en waar je op moet letten (bij de aanschaf). Dus ik wil best even met je meekijken hoor als je denkt dat je een leuke advertentie gevonden hebt. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:51 



 
Profiel   

Leeslampje en Frummels: Jullie kunnen ook af en toe lekker samen gaan fietsen.

Ik weet alleen van mountainbikes wat dingen. Maar let vooral op de remmen en de versnellingen.

En wat dan je voorkeur heeft. Ik had schijfremmen bijvoorbeeld op de mountainbike. Dat wilde ik eigenlijk niet meer. Maar mijn open ligfiets heeft er één op het voorwiel.
Maar dat is mijn voorkeur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:02 



 
Profiel   

Pfoe ik fiets(te) al jaren. Tijdje in de wedstrijdsport ( paar jaar paralympisch talententeam) gereden.

Het is belangrijk dat je goed kijkt naar de goede framemaat die bij jou hoort. Hier is een simpele truc die richting geeft: http://www.racefietsinformatie.nl/frame ... -berekenen

Bepaal van tevoren of je een aluminium of een carbon racefiets wilt. Aluminium is zwaarder, stabieler. Carbon is lichter, stijver en dus sneller wendbaar. Met licht materiaal klim je makkelijker heuveltjes op (oke, je conditie en je eigen gewicht tellen natuurlijk ook :P ) Wil je een triple als voorblad of wat nu vaak voorkomt een compact (dubbel). Triple is goed voor als je ook de bergen in wilt. In Nederland red je het vaak wel met een dubbel. De remmen is ook belangrijk inderdaad, mountainbikes zijn vaak uitgerust met schijfremmen, maar op de racefiets is dat ook niet zonder gevaren (stel je fietst met een groepje, je valt en een ander valt daardoor over je heen, kans op letsel is vrij groot). Ik heb altijd met velgremmen gereden.

Mocht je voor een carbon racefiets gaan, moet je heel goed opletten of er geen scheuren in het carbon zitten, dat is namelijk behoorlijk onveilig

Als je gaat kijken:
Vragen die je kunt stellen aan verkoper
– Hoe veel kilometer is er op gereden?
– Wanneer is de laatste onderhoudsbeurt geweest?

Bekijk de ketting, de derailleur en de cassette (dat laatste zijn die tandwielen in je achterwiel). Vraag naar de schakelgroepen die er op staan. Voordeel bij een nieuwe fiets van de decathlon is dat dit 1 groep is. Bij particuliere kan het zo zijn dat je derailleur of shifters (remgrepen) ed van een andere groep zijn. Daardoor kan je schakelsysteem niet goed afgesteld zijn.


Zelf zou ik als ik jou was eerst een jaar voor een goedkope wat oudere variant gaan. De aluminium fiets van vroeger bijvoorbeeld (of inderdaad een goedkope van de decathlon).

Als je het dan echt leuk vind, dan zou ik als ik jou was een goede fietsenmaker aanspreken die je helpt bij het aankopen van een goede racefiets en deze ook voor je bouwt. Het is namelijk super belangrijk dat je goed op je fiets zit. De hoogte van je zadel, je zitdiepte, de lengte van je stuurpen (als je stuurpen te lang is, moet je te ver rekken), de lengte van je crank, hoe ver je shifters staan. Veel fietsers hebben geen ideale zitpositie en krijgen daardoor bijvoorbeeld last van hun onderrug of juist hun nek. Dat zorgt ervoor dat het plezier in het fietsen verdwijnt. Belangrijk is ook je zadel zelf. Dit heeft te maken met je zitbeenknobbels, die moeten voldoende ondersteund worden. Bij vrouwen staan deze breder dan bij mannen, maar dat kan je alleen weten door te testen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen