Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

paddock paradise, onbeperkt ruwvoer en dikke paarden

 
Profiel   

Paardlief staat in een hele leuke kudde, 24/7 buiten met schuilstal met onbeperkt ruwvoer. Echter de paarden zijn allemaal wel wat te zwaar. Ik ben erg benieuwd hoe andere stallen die vergelijkbaar zijn dit probleem oplossen. We hebben al hooinetten met een redelijk fijne maas, maar ondanks dat blijven de paarden toch wel meer eten dan de aanbevolen hoeveelheid. Sommigen hebben ook niet de mogelijkheid meer te bewegen ivm blessures, die worden niet meer gereden. Wat werkt het beste, hoe krijgen niet de leiders van de kudde te veel en de paarden lager in rang te weinig? Erg benieuwd naar de ervaring en oplossingen van jullie. Graag wel in dezelfde situatie, dus met 24/7 buiten in een kudde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:35 



 
Profiel   

Voor het probleem met de dominante en minder dominante paarden zou je altijd 1 voerplek meer dan er paarden zijn kunnen aanhouden of evenveel voerplekken als dat er paarden zijn. En voor het te dik worden, minder rijk ruwvoer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:38 



 
Profiel   

Geen onbeperkt meer geven? Gelimiteerd hooi verdelen over meerdere hooinetten? Als ze niet meer gereden mogen worden, wellicht kun je dan het lopen op de track (nog) meer stimuleren door hooiplaatsen verder van elkaar weg, water nog weer ergens anders.

Minder rijk hooi zou ook kunnen helpen zoals hierboven genoemd wordt. Minder rijk in energie en eiwitten. Je kunt een ruwvoeranalyse laten uitvoeren zodat je precies weet wat erin zit.

Hoe is de situatie nu qua paddock paradise? Hoe ziet het eruit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:41 



 
Profiel   

Onbeperkt schraal hooi aanbieden (bijv graszaadhooi) en het goede hooi over veel verschillende plekken aanbieden.
Wel gek dat degene die onderaan staan te weinig krijgen als er altijd hooi is.

Mijn paard staat ook onderaan in rang en vind ik er heel soms ook wat te schraal bij staan. Als hij niet bij de kudde mag eten gaat hij als eerste de andere voerplekken af, tot de anderen er aan komen. Dat lijkt tot nu toe wel goed te gaan, maar met onbeperkt schraal hooi was het denk ik beter gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:41 



 
Profiel   

Wat voor soort ruwvoer voer je? Voordroogkuil in plastic of droog hooi?
Wij voeren goed droog hooi en ik herken je probleem eigenlijk niet. Wij hebben er vier lopen met vier totaal verschillende voerbehoeftes. De oude en de jonge merrie hebben relatief gezien een grotere ruwvoerbehoefte dan mijn shet. Toch zijn ze allemaal op gewicht en hebben allemaal een 'stopknop'. De shet stopt eerder dan de twee die een grotere ruwvoerbehoefte hebben. Rangorde bepaald wie er bij welke bak mag eten. Er zijn meer bakken dan paarden en er is meer hooi dan ze eten. Het is dus nooit op.

Wij gebruiken hooinetten omdat we er 1 bij hebben die knoeit. Niet omdat we de inname moeten beperken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:47 



 
Profiel   

de situatie nu is: droog hooi, meer bakken dan paarden hooinetten in bakken. De voer en hooi bakken staan al op verschillende plekken, ruimte om het meer uit elkaar te zetten dan het nu is is er eigenlijk niet.

Minder rijk hooi of graszaadhooi vinden we spannend ivm tekorten aangezien ze geen of minimaal brokken bij krijgen. Evt zou mengen misschien nog een optie kunnen zijn, maar wil gewoon kijken of er nog vernieuwende of andere ideeën uit dit topic te halen zijn om het zo optimaal mogelijk te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 09:53 



 
Profiel   

Ik snap dat minder rijk hooi eigenlijk ontmoedigd wordt omdat ze geen of nauwelijks brok krijgen. Maar in hooi alleen zitten sowieso niet voldoende mineralen, zeker niet als je geen brok bijgeeft.

Hebben jullie de mogelijkheid om eens per dag vitaminebrok te geven? Zijn er meerdere zoals de Vital van Pavo en bijv Metazoa en Vitalbix.
Ik heb vooral ervaring in gebruik met de Vital van Pavo en die kan je zelfs gewoon uit de hand voeren, dus dat kan ook "even snel".

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:00 



 
Profiel   

Ik zou een combinatie proberen van het hooi wat je nu voert en graszaadhooi.

Onbeperkt graszaadhooi en dan daarnaast bijv 50% van de hoeveelheid gewoon hooi dat je nu geeft dagelijks voeren.
Dan kunnen ze toch altijd hooi eten.
Graszaadhooi vinden ze minder lekker dus dan voorkom je dat ze gaan eten voor de lekker.
Ik denk dat als je nog 50% gewoon hooi voert ze niet zomaar een tekort oplopen en anders kun je ze evt een vitamine korrel geven.

Ik weet niet of de paarden ook op de weide komen van de zomer maar als ze bijv een paar uur op de wei komen zou ik het gewone hooi nog verder terug schroeven of misschien zelfs alleen maar graszaadhooi aanbieden maar dat hangt er ook een beetje vanaf hoelang ze het land op gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:05 



 
Profiel   

Ik zou voedingsarm hooi gaan geven en dan inderdaad een vitaminesupplement erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:28 



 
Profiel   

Voer je geen aanvulling qua vitaminen? Dat kan best de oorzaak zijn van het probleem. Paarden hebben bepaalde behoeftes qua vitaminen en mineralen. Als hooi de enige bron van voeding is, dan kunnen ze enkel uit hooi vitamines en mineralen halen. Aangezien ruwvoer vaak arm is aan vitamines en mineralen moet een paard meer hooi eten om de tekorten toch nog een beetje te beperken.
Mijn advies; ga een kwalitatief goede vitamine/mineralenbrok bijvoeren in de juiste dosering. Grote kans dat ze dan na verloop van tijd minder hooi gaan eten. Vergelijk het maar met een zoutblok, de eerste paar dagen na een lange tijd zonder gebruiken ze het zoutblok heel vaak. De tekorten moeten worden aangevuld. Daarna merk je dat ze steeds minder interesse hebben voor het zoutblok.

Een paar jaar terug was er een nieuw voermerk dat op zoek was naar dikke koudbloeden die enkel ruwvoer kregen en te dik bleven. Ze gingen deze paarden bijvoeren met hun nieuwe product (een vit/min brokje). Vrijwel alle paarden verloren gewicht in de onderzoeksperiofr. Ondanks dat er niet beperkt werd in de ruwvoergift.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 12:37 



 
Profiel   

sakvis schreef
Voer je geen aanvulling qua vitaminen? Dat kan best de oorzaak zijn van het probleem. Paarden hebben bepaalde behoeftes qua vitaminen en mineralen. Als hooi de enige bron van voeding is, dan kunnen ze enkel uit hooi vitamines en mineralen halen.


Inderdaad. Een tekort kan een verklaring zijn voor het maar blijven eten. ik zou zeker kijken naar een goed vitaminesupplement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 12:42 



 
Profiel   

Ik zou eens een ruwvoeranalyse doen en kijken wat je exact voert. Misschien kun je dan eens kijken of je iets minder kan voeren of toch iets moet aanvullen.

Hoe groot is je pp? Het is een groot verschil of je track 50m is of 2000m bijvoorbeeld. En hoeveel te dikke paarden staan erop? Staan er ook magere paarden?

Als ze allen te dik zijn, zou ik het hooi mengen met wat stro. Afhankelijk van de grootte van de track en aantal paarden zou ik misschien minder per net doen, dat ze sneller doorlopen naar een andere plek. Eventueel de plekken afwisselen, dat ze wat meer moeten zoeken naar waar wel hooi is.

Waar heb je water?

Wij hebben een mini, mini, mini pp voor 4. Eentje is altijd iets te dik. Wij hebben 3 voerplekken buiten. Maar vaak staan ze samen op 1 plek te eten of per 2, 3, dat wisselt met regelmaat.
Water is aan het begin, dus daarvoor komen ze altijd terug.

Alleen bij slecht weer gooi ik ook hooi in de open stallen. Ook om hooi verlies tegen te gaan en dat als ze evt schuilen wat te knabbelen hebben. Dit is wel een klein beetje.

Omdat er eentje te dik is, zet ik hem met de shet een aantal uren in de bak. Meestal laat ik ze even rennen en ga ik uitmesten.

De 2 anderen voer ik wel wat bij en die sluit ik dan even op in de stallen.

Je kan ook andere dingen aanbieden zoals takken. En diverse pp's leggen ook kruiden tuintjes aan, planten bomen en bosjes langs de paden waar paarden dan ook een tijdje doorbrengen naar behoefte.

Hoe is je track? Ik zou hem wat meer beweging laten maken, dus bochten, stammetjes om overheen te stappen en wat kleine heuveltjes.

Ook kun je eens om de beurt de paarden een gps tracker omhangen en kijken wat ze aan km's afleggen in een etmaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 14:58 



 
Profiel   

Bij het voeren van arm hooi loop je inderdaad een risico op tekorten. En veel mensen hebben juist hun paard in een paddock paradise staan met het idee dat het paard voldoende beweging krijgt en ze niet elke dag hoeven te komen.
Maar op deze manier moet je eigenlijk alsnog elke dag komen om je paard vitaminebrok of andere supplementen bij te geven.

Zoals anderen zeggen zou dit zelfs bij normaal hooi al het geval kunnen zijn. Een ruwvoeranalyse is een goed idee.

Ik heb helaas niet zo snel een oplossing. Voor mij is dit 1 van de redenen dat ik niet in een PP sta; je hebt te weinig invloed op wat je paard binnen krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:28 



 
Profiel   

Volgens mij kom je in Nederland altijd tekorten tegen als je alleen maar ruwvoer voert, je zou het hooi wel uitgebreid moeten laten analyseren om daar een goed beeld van te krijgen, de simpele pavo check is dan niet voldoende.
Om de verschillende voerbehoeftes en om brok of mineralen bij te kunnen geven hebben wij voor een hit actief gekozen, met een selectiepoort en een krachtvoerstation kan je alles al individueel instellen.
Wij beperken zo de toegang wat bij paarden die te dik worden.

Bij een paddock paradise waar ik wel eens kom spannen ze draden over een stuk van het pad, zodat ieder paard zijn eigen stukje heeft om zijn brok of mineralenkorrel rustig op te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 15:42 



 
Profiel   

Hallo,

Ik kom mij even mengen in dit topic om wat aanvullende informatie te geven, het betreft namelijk mijn mini paddock paradise :) (topic is overigens in overleg met mij geopend, lees vanaf het begin mee).

Situatie is als volgt:
Kleine paddock paradise met max 7 paarden, bezetting is momenteel 5 paarden (allemaal te dik).
Track hebben wij voor de wintermaanden af moeten sluiten omdat ie zo slecht was geworden door al het water wat naar beneden is gekomen.. Hopen dat het snel voorjaar is en wij de track kunnen draineren!
Probleem van te dik zijn bestond echter al voordat de track afgesloten werd.
Op een na krijgt iedereen al een vitaminekorrel.

Het hooi wordt in hooibakken met hooinetten aangeboden en dagelijks ververst.
Gisteren hebben wij eens gewogen wat er zoal in een groot hooinet gaat, op basis hiervan heb ik onderstaand hooi aanbod berekend:
Bij een volle bezetting krijgen de 7 paarden per dag aan hooi aangeboden:
- 4 bakken met twee hooinetten, in totaal +/- 35 kilo hooi per bak.
- 3 bakken met een hooinet, in totaal +/- 25 kilo hooi per bak.
De bakken zijn niet altijd helemaal leeg als ze nieuw hooi krijgen, dit verschilt nog weleens per dag. Nu ze met 5 paarden staan, krijgen ze uiteraard minder.

Alles bij elkaar opgeteld kom je dus ver boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid hooi per paard per dag. De hooinetten zijn dus eigenlijk niet slowfeed genoeg waardoor wij op zoek zijn naar een goed alternatief. De hoeveelheid aangeboden hooi wil ik niet perse verminderen, maar ik zou wel graag zien dat ze er langer over zouden doen.

Er is een jaar geleden een uitgebreide hooi analyse uitgevoerd en het hooi aan zich is prima, wat laag in selenium, maar niks wat je niet met een balancer op kunt vangen. Qua suikers en eiwitten was het redelijk laag, maar dat rijmt dus niet met de dikheid van de paarden.. Zal de precieze uitslag nog eens opzoeken.
De paarden houden elkaar trouwens wel in beweging, het komt zelden voor dat ze uren achtereen aan een bak kunnen eten. Ze staan ook vaak zat te 'niksen'.

Voor nu heb ik over een hooibak een action aanhangernet bevestigd, zodat ze iets meer moeten friemelen om hooi uit de netten te krijgen en ook geen hele plukken uit de netten kunnen trekken. Het is echter lastig om deze constructie zodanig af te sluiten dat de paarden geen gaten vinden waar ze zichzelf door kunnen wurmen om alsnog onbeperkt te eten te krijgen.

Ik hoop dat jullie nu een iets completer beeld van de situatie hebben gekregen.
Wij zijn vooral op zoek naar Huis Tuin en Keuken tips en tricks!
Budget is helaas beperkt (doe dit als hobby naast mijn full time baan), waardoor dure opties zoals Hit-Actief voerstations afvallen. Ik denk ook dat het prima zonder iets dergelijks kan :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:22 



 
Profiel   

Ik had hetzelfde probleem. Onbeperkt hooi uit slowfeeders en te dikke paarden. Omdat ik wel graag onbeperkt wilde voeren ben ik overgestapt op moerashooi.

Dat is hooi dat van de kanten van de sloten of beken komt (geen bermhooi!). Dat betekent dat er ook wat riet, stro en kruiden door zitten. Verder is het mooi droog en stof vrij (ook JKK vrij).

Ze krijgen nog steeds onbeperkt en eten eigenlijk alles met smaak. Wel vertelde mijn hooileverancier dat er paarden zijn die het niet graag eten dus dat het even uitproberen is. Blijkbaar heb ik alles eters ;-)

Het is goedkoper dan puur hooi en ze zijn afgevallen.

Voorheen mengde ik met stro.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:01 



 
Profiel   

@ClauH, ik heb begrepen dat in riet juist meer suikers zitten en dat dit niet wenselijk is met dikke paarden, betekent dit dat er ook iets anders in zit wat dit compenseert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:07 



 
Profiel   

Je moet qua dik worden niet kijken naar het aantal suikers, maar naar de ewpa/vep die op de analyse staat. Dat is namelijk net zoiets als kcal. Een ruwvoer kan dus laag in suikers zitten, maar hoog in energie en visa versa.

Hoe groot zijn de mazen van de hooinetten die je gebruikt (dus niet die van de action, maar de standaard netten)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:11 



 
Profiel   

Wij hebben destijds de analyse doorgestuurd naar de producent van een balancer en die meende dat het voor een specifiek paard te arm was om in slowfeeder netten aan te bieden (dit paard viel als enige van de groep over de gehele bovenlijn af, is inmiddels verhuisd naar een andere stal. Rest van de paarden was toen al dik te noemen).

De hooinetten die wij gebruiken zijn naar ik meen 4x4 (https://www.ej.nl/stal-meer/stal/hooine ... _1819.html).

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:21 



 
Profiel   

Ik zou beginnen om te kijken of je netten wel slow genoeg zijn. Welke maas hebben de netten die je nu heb, dat mag gerust 3 cm zijn, ze zijn er zelfs kleiner.
Verder zoals eerder al genoemd word kan armer hooi of stro erbij geven een deel van de oplossing zijn, maar let inderdaad op voor tekorten bij de laagste in rang die het minste goede/lekkere hooi binnen krijgen.
Mijn pony ging naar een andere pp stalling waar voornamelijk graszaad hooi werd gevoerd en is daar erg van afgevallen. Eerste jaar was ik daar erg blij mee, tweede jaar was hij goed op gewicht, maar derde jaar heeft hij toch stiekem weg teveel een jasje uitgedaan. Maar als je daar goed op let en genoeg goed hooi voert is er niks mis mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:30 



 
Profiel   

De tips zijn dus een ruwvoer analyse en het bijvoeren van een goed vitaminesupplement.
Dat het lichaam zelf om voeding vraagt als er tekorten zijn heb ik zelf aan den lijve ondervonden toen ik zwanger was. Door een ijzertekort kreeg ik heel erg veel trek in spinazie en andijvie iets dat ik normaal gesproken echt niet zo heel graag at. Maar je lichaam doet dat dus zelf.
Je kunt je voorstellen dat als paarden een tekort hebben aan een bepaalde mineraal of vitamine ze blijven eten van het voer dat ter beschikking staat. Dus het toevoegen van een vitamine brok is zo raar nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:22 



 
Profiel   

Mizora schreef
Je moet qua dik worden niet kijken naar het aantal suikers, maar naar de ewpa/vep die op de analyse staat. Dat is namelijk net zoiets als kcal. Een ruwvoer kan dus laag in suikers zitten, maar hoog in energie en visa versa.

Hoe groot zijn de mazen van de hooinetten die je gebruikt (dus niet die van de action, maar de standaard netten)?


Ik kijk niet alleen naar suikers, maar vind ze zeker toch belangrijk om mee te nemen omdat in het verleden insuline resistentie is vastgesteld bij mijn paard, dit is enkele jaren geleden geweest. Daarna is hij afgevallen en flink ook, maar nu dus weer aangekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:23 



 
Profiel   

Wij hebben slowfeedernetten van barefoot ,kleinere maas ben ik nog niet tegen gekomen
Hier krijgen ze 2x per dag voordroog en in avond geweekt hooi.
Zijn goed op maat 2x per dag krijgen ze emmer omgehangen met senior prioeres en olie,de oudere ijslander krijgt wat meer de shet het minst.
Door emmers om te hangen krijgt ieder paard zijn portie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:32 



 
Profiel   

Wij voeren 7-8 kilo per haflinger en dan brokken erbij. Ze ontploffen anders, met alle gevolgen van dien. We voeren twee keer per dag uit netten met een 2x2 maas en ze krijgen een plakje stro en wilgentakken voor de knabbel.
Bedrijf is nog in opstartfase, er komt in de toekomst nog meer uitdaging en te knabbelen bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:51 



 
Profiel   

Het is wel praktisch dat ze allemaal te dik staan. Dan kan je idd (veel) armer hooi gaan voeren, kleinere mazen gebruiken of toch een paar uur zonder hooi zetten tussen de voerbeurten door (al vrees ik dat dat vooral betekent dat ze sneller gaan eten..). Veel meer smaken dan dat is er niet denk ik eigenlijk.

Het wordt pas ingewikkeld als je er ook dunnetjes tussen hebt zitten..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 14:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen