Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Senaat stemt in met donorwet

 
Profiel   

De senaat heeft ingestemd met de donorwet, waardoor je vanaf waarschijnlijk 2020 automatisch orgaandonor bent, tenzij je aangeeft dit niet te willen zijn.

Ik ben hier erg blij mee :D zo kunnen er meer levens worden gered, en geeft het mensen ook een impuls om er eens over na te denken.
Maar er zullen natuurlijk ook veel tegenstanders zijn, of mensen die nu hun stem naar nee gaan wisselen terwijl ze eerst wel donor waren...

Dus brandt maar los!

https://www.nu.nl/politiek/5131493/sena ... donor.html
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:27 



 
Profiel   

Ik ben er ook erg blij mee! Maar moet heel eerlijk bekennen dat ik toch wel enorm teleurgesteld was toen bleek dat LGBT+ mensen hier gewoon keihard gediscrimeerd worden door de overheid. Geen bloed of weefsel wat ze af mogen staan en organen alleen als er 'hoge nood' voor is. Sorry, maar dat vind ik echt afschuwelijk. We leven notabene in de 21e eeuw!

https://nos.nl/op3/artikel/2216962-nieu ... en-af.html

En ik heb echt een hekel aan het woord discriminatie, omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt, maar het is hier niet anders helaas. Vond dit toch wel een zure nasmaak geven persoonlijk.

Even een edit: Ik ben wel donor, al voor de wet maar dit stuitte me toch echt wel tegen de borst.


Laatst bijgewerkt door Seventeen op 13-02-18 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:32 



 
Profiel   

Ik ben al jaren donor.
Vind ik zelf heel normaal.
Alleen mijn huid en ogen zijn uitgesloten en verder mogen ze me helemaal leeg trekken met wat ze nodig hebben.
Zonde als het verbrand wordt terwijl iemand anders er nog plezier van kan hebben. _O-

Stel dat je zelf een orgaan nodig heb.
Dan weet ik zeker dat je dan niet zegt.. nee hoor ik hoef niets te ontvangen wat ik geef ook niets weg.

Dan ben je blij dat je iets krijgt.

Ieder zijn eigen idee hierover natuurlijk maar ik vind als je geen donor bent moet je ook niet janken als jij zelf geen donor bent dat je op een wachtlijst sta of geen organen krijg.
Dat vind ik dan hypocriet.

Dus ik ben erg blij dat deze wet erdoor is.


Laatst bijgewerkt door Mando op 13-02-18 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:33 



 
Profiel   

Ik vind het ook een mooie zaak, alleen hoop ik wel dat er op de een of andere manier een mouw gepast wordt aan het feit dat niet iedereen zomaar alles mag doneren.

Ter verduidelijking; ik heb ms, ik mag wel organen doneren, maar geen weefsel. Ik loop echter niet met een bordje om mijn nek dat ik ms heb en ze daarom niet alles mogen gebruiken. Daar komt bij dat ik in de eerste plaats hersendonor ben voor de hersenbank, voor onderzoek, zij moeten eerst de gewenste structuren (hersenen, ruggenmerg en bepaalde klieren) verwijderen en daarna komt de mogelijk tot orgaandonatie pas aan de orde.

Mocht om wat voor reden hersendonatie niet mogelijk zijn, dan mogen ze gelijk aan mijn organen beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:38 



 
Profiel   

Heeel erg blij mee! Werd tijd. Had het niet verwacht toen ik het debat zat te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:44 



 
Profiel   

Waarom moet de overheid gaan beslissen wat we met ons lichaam moeten doen? Mag dat nog een eigen keuze blijven? Ik zou best bloeddonor willen zijn of een nier willen afstaan maar dit wil ik dan als eigen keuze, niet even laten bepalen door een wet. :=
De overheid kan en mag in mijn ogen niet bepalen wat wij met ons lichaam, enige prive ding dat we nog hebben, doen. Zoiets moet vrijwillig blijven in mijn ogen.


Laatst bijgewerkt door Nayomie op 13-02-18 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:46 



 
Profiel   

Flinke aantasting van de grondrechten van de mens.
Onaantastbaarheid van het lichaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:48 



 
Profiel   

Nayomie schreef
Waarom moet de overheid gaan beslissen wat we met ons lichaam moeten doen? Mag dat nog een eigen keuze blijven? Ik zou best bloeddonor willen zijn of een nier willen afstaan maar dit wil ik dan als eigen keuze, niet even laten bepalen door een wet. :=


Waarom is het bij de nwe wet geen eigen keuze meer?

Dat is het nog steeds, ze hopen alleen de nonchalante mensen die voorheen niks registereerden maar wel willen doneren zo te ‘vangen’. Uiteindelijk hebben bij niks aangeven nog steeds de nabestaanden het laatste woord.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:49 



 
Profiel   

Dan registreer je dus Nee en is er niks aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:50 



 
Profiel   

Mensen kunnen toch aangeven als ze het niet willen? Ik snap het probleem van sommige echt niet.

Ik vind het een super goede zaak!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:50 



 
Profiel   

Halelujah! *\o/* Echt fantastisch dat deze wet erdoor is!

Voor de mensen die tegen zijn: Lees alsjeblieft nog eens goed. Je kunt er nog steeds voor kiezen om geen donor te worden, of slechts een aantal organen af staan. Als je de lui bent om dat te registreren is het je eigen schuld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:50 



 
Profiel   

Omdat je nu iets moet doen om recht te houden over je eigen lichaam. Ik ben voor donatie maar wel vrijwillig en niet verplicht tenzij -O- en kans op een glijdende schaal is mij te groot. Wat is het volgende waarover de overheid gaat beslissen. En meer donoren? Ik betwijfel het verwacht een hoop nu nee stemmers uit principe.


Laatst bijgewerkt door karuna op 13-02-18 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:51 



 
Profiel   

Is het nu nog steeds zo dat je nabestaanden alsnog kunnen weigeren? Dat zou ik echt vreselijk vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:51 



 
Profiel   

troi schreef
Nayomie schreef
Waarom moet de overheid gaan beslissen wat we met ons lichaam moeten doen? Mag dat nog een eigen keuze blijven? Ik zou best bloeddonor willen zijn of een nier willen afstaan maar dit wil ik dan als eigen keuze, niet even laten bepalen door een wet. :=


Waarom is het bij de nwe wet geen eigen keuze meer?

Dat is het nog steeds, ze hopen alleen de nonchalante mensen die voorheen niks registereerden maar wel willen doneren zo te ‘vangen’. Uiteindelijk hebben bij niks aangeven nog steeds de nabestaanden het laatste woord.

De overheid kan en mag niet beslissen wat wij moeten met nota bene ons lichaam. Dit moet op vrijwillige basis blijven. Mijn lichaam hoeft echt niet oneerbiedig opengesneden worden. Ik zou willen doneren wat ik wil maar niet onder de kwestie "je staat geregistreerd en als je het niet wilt moet je deze oliebol maar invullen. "

Weigeren staat niet officieel in de wet dus geen poot om op te staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:52 



 
Profiel   

Seventeen schreef
Ik ben er ook erg blij mee! Maar moet heel eerlijk bekennen dat ik toch wel enorm teleurgesteld was toen bleek dat LGBT+ mensen hier gewoon keihard gediscrimeerd worden door de overheid. Geen bloed of weefsel wat ze af mogen staan en organen alleen als er 'hoge nood' voor is. Sorry, maar dat vind ik echt afschuwelijk. We leven notabene in de 21e eeuw!

https://nos.nl/op3/artikel/2216962-nieu ... en-af.html

En ik heb echt een hekel aan het woord discriminatie, omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt, maar het is hier niet anders helaas. Vond dit toch wel een zure nasmaak geven persoonlijk.

Even een edit: Ik ben wel donor, al voor de wet maar dit stuitte me toch echt wel tegen de borst.


Ik zie dit niet perse als discriminatie, al snap ik dat dit zo gevoeld wordt.
Het gaat erom dat hiv blijkbaar een incubatietijd van een half jaar heeft. En iemand dus als negatief getest kan worden, terwijl die gene wel hiv/aids draagt.
Ik kan het dus wel begrijpen dat ze hier super voorzichtig mee zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:56 



 
Profiel   

De overheid zal wel moeten beslissen wat er uiteindelijk gebeurt met ons lichaam - want de persoon zelf kan het dan niet meer, die is dood.

De overheid beslist al op heel veel manieren trouwens over wat er met dode lichamen moet gebeuren, en met goede reden ook. (Voorkomen van ziektes, opsporen van misdrijven, hele nuttige redenen.)

Het is ook niet mogelijk om hier als overheid geen keuze in te maken: uiteindelijk is er altijd een situatie waarin je of ja of nee moet besluiten, als mensen zelf de moeite niet hebben genomen dit vast te leggen. Het is niet iets waar een neutrale optie is - de overheid kan de keuze niet uitstellen.

En wil je geen donor zijn, of wel, leg dan je keuze vast. Uiteindelijk is dit debat zo groot geworden omdat zoveel mensen geen registratie invullen. Tsja. Je hebt dan echt wel de mogelijkheid gekregen om je mening te geven, maar als men dat niet doet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:57 



 
Profiel   

Nayomie schreef
troi schreef

Waarom is het bij de nwe wet geen eigen keuze meer?

Dat is het nog steeds, ze hopen alleen de nonchalante mensen die voorheen niks registereerden maar wel willen doneren zo te ‘vangen’. Uiteindelijk hebben bij niks aangeven nog steeds de nabestaanden het laatste woord.

De overheid kan en mag niet beslissen wat wij moeten met nota bene ons lichaam. Dit moet op vrijwillige basis blijven. Mijn lichaam hoeft echt niet oneerbiedig opengesneden worden. Ik zou willen doneren wat ik wil maar niet onder de kwestie "je staat geregistreerd en als je het niet wilt moet je deze oliebol maar invullen. "

Weigeren staat niet officieel in de wet dus geen poot om op te staan.


Natuurlijk wel. Je kan je laten registeren als niet-donor (en das geen ‘oliebol load’, gewoon een pietsje moeite doen, kan best toch..) en dan is het probleem opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:57 



 
Profiel   

Gaat niet om de tijd maar om het principe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:00 



 
Profiel   

De overheid bepaalt nergens wat mensen moeten doen, je hebt zelf de keus om 'nee' te registreren.
Maar het is inderdaad voor een deel bedoeld om de mensen die wel willen maar nooit ja in hebben gevuld er toch bij te betrekken. En op deze manier gaan mensen er wel meer over nadenken, wat helemaal top is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:12 



 
Profiel   

karuna schreef
Gaat niet om de tijd maar om het principe.

En welk principe is dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:12 



 
Profiel   

karuna schreef
Gaat niet om de tijd maar om het principe.

Welk principe? Als je een uitkering wil moet je daar ook een formuliertje voor invullen. Dit is niks anders hoor. :)

Edit: Iedereen die hier een boze reactie wil plaatsen op de nieuwe wet: neem die 5 minuten om naar www.donorregister.nl te gaan en vink je keuze aan! :) :) :) :)


Laatst bijgewerkt door topsylover op 13-02-18 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:13 



 
Profiel   

karuna schreef
Gaat niet om de tijd maar om het principe.


Gelukkig vind een meerderheid het principe 'levens redden' belangrijker dan 2 seconde tijd in iets steken waar je dus niet aan mee wilt werken. Je houdt je recht om nee te zeggen. Nu zal er echter door die groep actie ondernomen moeten worden in plaats van andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:13 



 
Profiel   

*\o/* *\o/* *\o/*


karuna schreef
Gaat niet om de tijd maar om het principe.


Bij veel mensen gaat het niet registreren om het vergeten of uitstellen. Je hebt hiermee nog steeds zelf de keuze en nu kan het niet vergeten worden.
Er wordt met deze wet levens gered, voor mij is dat het meer dan waard. (En zelfs als ik zelf geen donor zou willen zijn, dan doe ik wel even die paar minuutjes moeite)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:14 



 
Profiel   

Het gaat om levens en kwaliteit van leven, wat kom je dan aankakken met je principe? Ik snap dat niet hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:17 



 
Profiel   

Ho wacht even, ik ben voor donatie maar niet op deze manier. En heb het al lang geregeld ook. Je moet iets doen wil je over je eigen lichaam kunnen beschikken en dat is in mijn ogen een omgekeerde wereld. Ook al is donatie hard nodig. Voor mij hetzelfde wat karll elders neertypte. Nu ben je onschuldig volgens de wet tenzij je iets vastlegd, stel dat wordt je bent schuldig tenzij je iets vastlegd ? Voor mij een zelfde ding.


Laatst bijgewerkt door karuna op 13-02-18 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen