Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoefijzer van rubber wint 'Innovation Pferd Award'

 
Profiel   

Kunststof en rubber
Innovatie

[ img ]
Traditioneel beslaan. Foto door Lot van der Snickt

ContiTech heeft gewerkt met Turfcord (innovatie in paardensport) om een nieuw type hoefbescherming gereed te krijgen voor productie. De uiteindelijke oplossing won de ‘Innovation Pferd Award' op de Duitse tentoonstelling Paard & Jacht.

Het nieuwe product gaat het werk van de hoefsmid rigoureus veranderen, voorspelt ContiTech. In tegenstelling tot andere op elastomeer gebaseerde hoefbeschermers, blijft Turfcord tot wel acht weken met de hoef verbonden, in plaats van dat het een tijdelijke oplossing is. Hij is ook anders dan een standaard hoefijzer zoals dat al duizend jaar wordt gebruikt. Door het hoge gewicht van het materiaal verandert het traditionele hoefijzer de gang van het dier en de stijve bescherming maakt dat de hoef geen dempende werking meer heeft. Tegelijkertijd verlaagt een hoefijzer de paslengte van het dier met zo'n tien procent. Nog een nadeel is het feit dat het ijzer direct op de hoef wordt gespijkerd. Dit is arbeidsintensief voor de hoefsmid maar het geeft ook stress aan het paard. De spijkers beschadigen de hoornlaag op de hoef en dit hindert gezonde groei van de hoef in de zes tot acht weken voordat het hoefijzer is versleten, zo meldt ConiTech.

"Het was voor ons belangrijk een alternatief te ontwikkelen dat langdurige bescherming geeft aan paardenhoeven zonder al deze nadelen", zegt Erich Buschmann van Turfcord. De trainingsworkshop van Continental in Korbach heeft jarenlang assistentie verleend aan Turfcord ten behoeve van de ontwikkeling. De nieuwe hoefbeschermers worden geproduceerd door ContiTech op zijn locatie nabij Hannover. "Met onze ervaring met de productie van elastomeren, zijn we in staat geweest het product te optimaliseren om het gereed te krijgen voor productie", meldt Kai Frühauf, baas van ContiTech Vibration Control.

"De 'hoefrubbers' van Turfcord zijn beschikbaar in twee modellen en in twaalf maten voor de voor- en achterbenen. De hoefsmid kan de beschermers bij de reguliere bekapping van de hoeven aanbrengen met een speciale lijm. Om te kunnen bekappen kan de hoefbeschermer worden verwijderd met een nijptang en na het bekappen en vijlen van de hoef weer worden aangebracht met lijm. Het vastmaken met nagels kan volledig achterwege blijven, wat vooral ook plezierig is voor het paard. De bescherming kan zes tot acht weken blijven zitten. Het materiaal is licht en het absorbeert schokken, wat de belasting van de benen van het dier verlaagt", aldus Buschmann.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:13 



 
Profiel   

Dat zou best interessant kunnen zijn mits de lijm niet schadelijk is voor de hoef én het ''ijzer'' blijft zitten. Mijn ervaring met kunststof plakijzers is nl dat ze er om de haverklap afliggen.

Edit, even wat meer info en plaatje opgezocht: https://www.turfcord.de/

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:17 



 
Profiel   

Daar ben ik ook benieuwd naar. Heb gewoon traditionele ijzers . Ga dit eens volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:24 



 
Profiel   

Ik vind het helemaal niet vernieuwend... is er toch al jaren.
https://www.easycareinc.com/our_shoes/E ... sport.aspx

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:36 



 
Profiel   

maar dat bestaat toch al?
Daarbij lijkt het me best stroef als je bijvoorbeeld ook weleens een stukje over straat draaft of is dat tussen mijn oren :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 11:40 



 
Profiel   

Psydoxy schreef
Ik vind het helemaal niet vernieuwend... is er toch al jaren.
https://www.easycareinc.com/our_shoes/E ... sport.aspx


Is niet helemaal hetzelfde Esther. de zijkanten zullen misschien gelijk zijn, maar de onderkant is gemaakt van een heel ander polymeer cq rubber. De Turfcord "ijzer" is vele maken flexibeler doordat er geen harde kunststof brug inzit zoals bij de Easycar schoenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:19 



 
Profiel   

Ben benieuwd of je hier dan ook kalkoenen in zou kunnen draaien.
En of je de "ijzers" (rubbers klinkt zo <<) ) kan hergebruiken. Hier laat ik mijn ijzers nog wel eens verleggen na 6-8 weken. Rij weinig op straat , dus het ijzer is dan nog wel een keer te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:26 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
maar dat bestaat toch al?
Daarbij lijkt het me best stroef als je bijvoorbeeld ook weleens een stukje over straat draaft of is dat tussen mijn oren :')


Dit inderdaad. Voor gebruik op de openbare weg lijkt het me niet heel prettig voor het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:53 



 
Profiel   

Ania schreef
c_alsemgeest schreef
maar dat bestaat toch al?
Daarbij lijkt het me best stroef als je bijvoorbeeld ook weleens een stukje over straat draaft of is dat tussen mijn oren :')


Dit inderdaad. Voor gebruik op de openbare weg lijkt het me niet heel prettig voor het paard.


Dacht ik ook. als het te stroef is remt het te veel op bv asfalt wat funest is.
Widia (of hoe je het ook schrijft) staafjes hebben die eigenschap ook.

Maar geen idee of dat bij dit material van toepassing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 16:58 



 
Profiel   

De Belgische bereden rijkswacht heeft vroeger rubberen hoef"ijzers" geprobeerd maar hier ook terug vanaf gestapt. Buiten dat het op asfalt minder imponerend klonk, kregen de paarden problemen omdat het rubber onvoldoende gleed. Het stremde als het ware waardoor de paarden blessures opliepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 17:53 



 
Profiel   

Niet de eerste keer dat iemand het wiel opnieuw uitvindt op dit gebied.
En het klinkt altijd even mooi in theorie, maar tot nu toe heeft nog geen enkele kunststof/lijm versie het gered in de praktijk.
Het wordt altijd met dezelfde bombarie aangekondigd, "Het nieuwe product gaat het werk van de hoefsmid rigoureus veranderen, voorspelt ContiTech." De tijd zal het leren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:41 



 
Profiel   

Nier vernieuwend. Ik was een tijd lang samen met een hoefsmid, en volgens hem was dit soort beslag vragen om peesproblemen vanwege de remmende werking. Dat je ze in dat geval beter zonder beslag kon zetten of met hoefschoenen kon werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 19:54 



 
Profiel   

Ach, als hoefijzers nu nog niet uitgevonden waren en iemand kwam met het lumineuze idee om ijzer door middel van nagels onder de hoef te slaan dan zou die ook gek verklaard worden. Kunststof ijzers zijn inderdaad niet nieuw, maar iedere innovatie is er eentje en uiteindelijk zal er een acceptabel "eind"product uit voortvloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 20:26 



 
Profiel   

Mensen blijven maar dingen uitvinden om onder paardenvoeten te monteren....waarom nou toch??

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 23:41 



 
Profiel   

Een goed redmiddel voor wanneer 'ijzeren ijzers' even niet kunnen, maar als blootsvoets niet mogelijk is, lijkt me dat de ijzeren (ondanks hun nadelen) beter zijn dan wederom een rubberen variant. Maar, nogmaals, zeker een goede mogelijke tijdelijke oplossing!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 23:46 



 
Profiel   

Jetta schreef
Mensen blijven maar dingen uitvinden om onder paardenvoeten te monteren....waarom nou toch??

Drie keer raden... :o?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 00:39 



 
Profiel   

Het allergrootste probleem van dit is dat je het niet kan aanpassen.
Juist het aanpassen van het ijzer aan de beweging van het betreffende paard is de kunst van de smid.

Iedereen kan er een ijzertje, of rubber ding onder maken, een goede smid zorgt dat een paard beter loopt.
Natuurlijk begint dit al bij een goede kapbeurt.

Ik ken maar heel weinig paarden met perfecte been en hoefstanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:25 



 
Profiel   

Nou een ijzer dat meer demping geeft en niet genageld hoeft te worden, ik weet zeker dat mijn pony daar op zit te wachten! Blootsvoets is goed, maar als dat maar moeizaam gaat is een alternatief heel fijn. Ik ga het volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:31 



 

Zou dit rubberen beslag dan echt meer remmen dan bijvoorbeeld hoefschoenen? Het lijkt mij zo op de foto een plakbare variant van bijvoorbeeld de maatwerk hoefschoenen van Smit (uit rijssen).

Ik vind ijzeren ijzers juist altijd zo glad :oo
En de nagels en de stijfheid (extra belasting voor de gewrichten, minder beweging mogelijk van de hoef) staan mij ook niet aan. Maar om medische redenen moet 1 van mijn paarden soms helaas ijzers. Juist om de stijfheid (hoef bij elkaar houden).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:43 



 
Profiel   

Ijzer is op beton en gras juist weer veel gladder dan de hoef zelf.
Dit misschien stroever, ik weet het niet.
Maar zo vond ik de easy walkers en duplo "ijzers" toch niet erg stroef.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 09:46 



 
Profiel   

Lijkt mij niks, ik rijd elke dag over asfalt, stap draf en zelfs stukjes galop en na 8 weken zijn ze écht op.
Vraag me af of dat "rubber" het zolang volhoudt, en het lijkt me ontzettend stroef en remmend werken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 11:11 



 
Profiel   

Ik denk dat rubber (of misschien nog een betere variant) de eigenschappen van hoorn dichter benadert dan ijzer, dus ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 13:50 



 
Profiel   

ElCamino schreef
Lijkt mij niks, ik rijd elke dag over asfalt, stap draf en zelfs stukjes galop en na 8 weken zijn ze écht op.
Vraag me af of dat "rubber" het zolang volhoudt, en het lijkt me ontzettend stroef en remmend werken....

Het stuitert wel lekker...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 14:27 



 
Profiel   

Zoveelste uitvinding die niet van de grond gaat komen? Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waarin dit voordelen levert hoor, maar de arbeidsintensiteit voor hoefsmid en stress van het paard liggen ook maar in de handen van de eigenaar. Die kan je beter opvoeden dan nieuwe dingen uitvinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 14:42 



 
Profiel   

Kuggur.... hij stuitert al genoeg die ouwe gek.... :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 15:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen