Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ketamineschorsing levert Sanne Thijssen mogelijk schade op

 
Profiel   

Horses
Juridisch, Springen


De FEI heeft Sanne Thijssen voorlopig geschorst, nadat bij dopingonderzoek bleek dat haar paard Sara Galotière vlak voor haar euthanasie in Liverpool ketamine in het bloed had. "Logisch", zegt vader Leon, "dat bloed is afgenomen na het overlijden van de merrie. Toen alle middelen waren toegediend. Die ketamine is een narcosemiddel dat de dierenarts heeft gegeven ter voorbereiding op de euthanasie." De merrie moest vlak voor de jaarwisseling worden geëuthanaseerd nadat ze in een hindernis was gevallen en daarbij een achterbeen had gebroken. De behandelend dierenarts beweert dat hij geen ketamine heeft verstrekt.

Lees het volledige artikel op Horses.

Gerelateerd bericht: [VN] Merrie van Sanne Thijssen ingeslapen na ongeluk in Liverpool
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 15:00 



 
Profiel   

Pff.. belachelijk.. alsof ze een paard wat behoorlijke hindernissen moet springen ketamine zouden geven.. 8)7 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 15:18 



 
Profiel   

Ooit eens woorden gehad met een federatievertegenwoordiger in Nederland, bij een soortgelijke situatie. Hij wilde na euthenasie bloed afnemen voor doping. Dierenarts stond achter mij en stak er toen een stokje voor. Misschien moeten dit soort personen daarin beter geschoold worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 15:47 



 
Profiel   

Misschien een gekke vraag, maar waarom dopingcontrole bij een dood paard ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 16:43 



 
Profiel   

Om te kijken of er nog stoffen zijn gebruikt die invloed hebben gehad op het ongeluk/overlijden.

Maar eigenlijk moet het voor het inslapen gebeuren, of de DA moet expliciet vermelden welke stoffen na het ongeval zijn gebruikt zodat die niet meegerekend worden.



Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-02-18 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

2 berichten samengevoegd


Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 16:45 



 
Profiel   

barrymuis schreef
Misschien een gekke vraag, maar waarom dopingcontrole bij een dood paard ?


In sommige gevallen kan ik me dat juist wel voorstellen. Bepaalde middelen kunnen natuurlijk ook juist de dood veroorzaken. Maar bij een breuk zoals dit is dat nou niet echt aan de orde lijkt mij.

Ik vind het in dit geval helemaal natrappen zoals er nu gehandeld wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 16:50 



 
Profiel   

Ik vind het ook heel vreemd dat het bloed na het inslapen wordt afgenomen, het heeft toch alleen nut om dat daarvoor te doen zodat zeker is wat er al in het bloed was, en wat er in verband met het overlijden van het paard is gegeven? Je zou immers het paard al een bepaald middel kunnen geven, wat daarna door de DA weer gegeven wordt voor het inslapen. Nooit zal duidelijk zijn of het middel voor het overlijden ook al aanwezig was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 17:17 



 
Profiel   

Het artikel is nogal tegenstrijdig. Ze is geschorst omdat er ketamine in het bloed is aangetroffen vlak voor euthanasie en in de volgende zin zegt vader dat het bloed na overlijden is afgenomen. Wat is het nou...?

Waarom wordt vader tegengesproken door de dierenarts?

Wazig verhaal in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 17:37 



 
Profiel   

Maar het lijkt me weinig zin hebben om ketamine als doping te gebruiken,want een paard zal daar echt niet beter van gaan springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:21 



 
Profiel   

Ik hoop dat dit snel opgelost kan worden voor stal Thijssen want het lijkt me overduidelijk dat de ketamine toegediend is voor het euthaniseren. Paard kan anders niet eens meer op zn benen staan dus misschien moeten ze maar eens logisch na gaan denken daar

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:22 



 
Profiel   

Het wordt ook ingezet als pijnstiller, dus dat valt of staat met de dosering.

En waarom zou de dierenarts dan beweren dat hij geen ketamine gebruikt heeft? Zo overduidelijk is het (zeker met dit artikel als uitgangspunt) dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 18:30 



 
Profiel   

Als het paard dusdanig ernstig geblesseerd is gaat, lijkt mij, de eerste urgentie naar pijnstilling. Nog voor een dopingonderzoek daarna diagnose en behandeling of inslapen. De behandelend dierenarts moet op een formulier invullen welke middelen zijn toegediend.

Dit is het FEI protocol bij ongelukken met fatale afloop:
    Article 1080
    Equine Fatalities
    1. Should a Horse be injured or suffer a disease that, in the opinion of the VD, it should
    to be humanely euthanased, the PR and/or Owner or their representative should, where
    possible, be notified. If the PR and/or Owner or their representative is not present, the
    VC/ VD will authorise euthanasia to prevent undue suffering to the Horse. The VD must
    however seek a second veterinary opinion where possible.
    2. The method of euthanasia will be at the discretion of the PTV, although intravenous
    euthanasia is preferable.
    3. In the event of a sudden death, the emergency protocols organised by the VSM and
    OC must be implemented immediately.
    4. Substance(s) administered to the Horse before death or euthanasia must be
    retrospectively declared using the appropriate Veterinary Form.
    5. The VD or Testing Veterinarian must carry out EADCM sampling and submit the samples
    for analysis. If the PR, or their representative, is not available to witness sampling
    procedure, an FEI Official must act as a witness and sign the EADCMP Sampling Form.
    6. The VC/ VD notify FEI Veterinary Department of an equine fatality within 12 hours of
    the fatality occurring.
    7. Any fatal illness or injury sustained by a Horse during or after an FEI Event where such
    a fatality is related to the Horse’s participation in an Event, must be reported by the PR
    to their NF within 72 hours of the death of the Horse. The NF must inform the FEI
    Veterinary Department using the FEI Equine Fatality Report Form, and register the
    Horse’s death in the FEI Database within 72 hours of notification.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 19:28 



 
Profiel   

Wellicht wilde de verzekering dit wel en is het na euthanasie gebeurd. Vind het niet netjes te publiceren als er niks goed duidelijk en besloten is, dat is pas schadelijk voor je naam..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 19:51 



 
Profiel   

Snap het ook niet helemaal, zaak moet sowieso nog voorkomen bij het FEI tribunaal en bij gegronde bewijzen is je naam gezuiverd. Seponeren is nog lang niet aan de orde. Tribunaal is best druk dus zaak kan best een tijd lopen.

Verzekering heeft in deze niet zoveel macht. Is een FEI wedstrijd met de daar geldende protocollen.

Hippische pers maakt er een trouwens zooitje van want Horses.nl en Hoefslag schrijven beide een eigen versie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 19:58 



 
Profiel   

Arme Sanne, niet alleen een van je beste paarden op zo'n manier verliezen, maar dan ook nog eens dit er achter aan. Ketamine is een anesthesie-middel dat ook een uitermate potente pijnstiller is, belangrijke bijwerkingen zijn een verminderd bewustzijn en hallucinaties. Ik kan me echt niet voorstellen dat een amazone als Sanne (met een stal vol goede paarden) haar eigen leven op het spel zou zetten door een paard voor een dikke proef ketamine te geven. Dat het in de paniek van een paard met hevige pijn en een nood-euthanasie is toegediend lijkt me best aannemelijk. Kan me dan alleen niet voorstellen dat je dat als behandelend dierenarts vergeet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 21:12 



 
Profiel   

Ketamine werkt pijnstillend in een anesthesie maar ik zie het echt niet in een parcours gebruikt worden om eerlijk te zijn. Wel vaag dat de da ontkent ketamine gebruikt te hebben in de euthanasie. Vermoed dat je steeds hetzelfde protocol gebruikt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 21:21 



 

Ze mocht er zelf niet eens bij zijn?! (Staat op horses)
Echt belachelijk zeg. Wat is dat voor vage regel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-18 21:48 



 
Profiel   

wat een waardeloos artikel. schade, procedure fouten, geen feitelijke weergave van de gebeurtenissen.

De FEI volgt gewoon een procedure. Sanne Thijssen moet ook gewoon de procedure volgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 10:21 



 
Profiel   

gomir schreef
Arme Sanne, niet alleen een van je beste paarden op zo'n manier verliezen, maar dan ook nog eens dit er achter aan. Ketamine is een anesthesie-middel dat ook een uitermate potente pijnstiller is, belangrijke bijwerkingen zijn een verminderd bewustzijn en hallucinaties. Ik kan me echt niet voorstellen dat een amazone als Sanne (met een stal vol goede paarden) haar eigen leven op het spel zou zetten door een paard voor een dikke proef ketamine te geven. Dat het in de paniek van een paard met hevige pijn en een nood-euthanasie is toegediend lijkt me best aannemelijk. Kan me dan alleen niet voorstellen dat je dat als behandelend dierenarts vergeet.

Bij de euthanasie van een pony van mij is ooit ketamine gebruikt,naast nog enkele andere middelen (3 verschillende injecties om het zo aangenaam mogelijk te laten verlopen).Een kennis van me vertelde later dat hij voor zichzelf ketamine gebruikte als recreatieve drug,en daardoor contact kreeg met buitenaardse beschavingen!Het lijkt me dus absoluut onverstandig om een paard ketamine toe te dienen en er dan een springparcours mee te gaan afleggen.Ik den k nl. niet dat hij zelfs de eerste hindernis maar zal halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 13:36 



 
Profiel   

de verhalen die ik heb gehoord over ketamine als pijnstiller (bij mensen) maken dat ik niet echt denk dat je paard er beter mee zal springen :+ Hoewel, ik ken iemand die overal skippyballen zag dus in dat geval misschien..

Ik vind het een verwarrend verhaal, lijkt me goed dat dit eerst even lekker uitgezocht gaat worden voordat men conclusies gaat trekken daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 13:41 



 
Profiel   

http://www.horses.nl/sport/schorsing-sa ... opgeheven/

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-02-18 19:27 



 
Profiel   

fijn dat iemand met verstand van de procedures de benodigde ondersteuning heeft gegeven.
het is allemaal al moeilijk genoeg. De procedures zijn er niet om mensen schade te berokkenen, ze zijn bedoeld om fouten te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-18 09:56 



 
Profiel   

Maar wat een pannenkoek, die dierenarts. Je weet toch wel wat je in een paard gespoten hebt. Ik vind het echt heel sneu. Dan verlies je je paard en dan krijgt je nog al deze ellende over je heen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-18 10:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen