Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 211 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat zien jullie, Shetlander in slowmotion

 
Profiel   

Aangezien we al een tijd voor een raadsel staan(dierenarts is er bij betrokken en we overwegen om een scintigravie te gaan doen) dacht ik laat ik eens zonder al te veel informatie een filmpje op bokt zetten en vragen wat zien jullie
Voor de dierenarts zijn de filmpjes in slowmotion opgenomen, linksom, rechtsom, op zachte en harde

Gegevens pony:
Shetlander, 15 jaar, geen grasmaaier, maar een echte gebruikspony(springen, dressuur, vrijdheidsdressuur, lange lijnen, grondwerk)
Staat nu 5 weken op gedoseerd bewegen, waarvan de eerste drie met metacam

Ben benieuwd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-18 17:29 



 
Profiel   

Enigste wat mij echt opvalt is dat de pony loopt alsof hij scheef is. Linksom buigt hij mooi in het lijf en rechtsom niet, echter vraag je hem ook niet om correct te gaan bewegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 21:27 



 
Profiel   

treedt niet in de eigen voetsporen. Achter moet dus meet gestimuleerd worden.
Er is ook amper tot niet een zweefmoment te bekennen.

Dit zie je bij paarden/pony's die niet te hard willen neerkomen op de grond. Bijvoorbeeld door bevangenheid of kneuzingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 21:35 



 
Profiel   

Een niet kreupele, linksgebogen pony. Waarom staat ie op gedoseerd bewegen en metacam?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 21:44 



 
Profiel   

Het was even zoeken want in eerste instantie zie ik er niks aan. Maar na heel heel goed kijken lijkt het of linksachter niet altijd mee wil komen in de beweging, voornamelijk wanneer hij rechtsom op het zachte loopt. Verder vind ik hem op het harde redelijk gevoelig lopen, vooral linksom. Het lijkt inderdaad alsof hij niet te hard op de harde grond terecht wil komen.
Als laatste viel mij op dat hij de neiging heeft zijn staart naar links te dragen, en niet netjes in het midden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 21:58 



 
Profiel   

quickie schreef
Enigste wat mij echt opvalt is dat de pony loopt alsof hij scheef is. Linksom buigt hij mooi in het lijf en rechtsom niet, echter vraag je hem ook niet om correct te gaan bewegen.


Klopt ik vraag haar niks, behalve stap en draf, zonder verder vragen, omdat we niet precies weten wat er aan de hand is, maar ze loopt voor de vierde keer in een jaar niet goed en begint altijd links voor en is op rechterhand op zachte het beste te zien

G_inaa schreef
Het was even zoeken want in eerste instantie zie ik er niks aan. Maar na heel heel goed kijken lijkt het of linksachter niet altijd mee wil komen in de beweging, voornamelijk wanneer hij rechtsom op het zachte loopt. Verder vind ik hem op het harde redelijk gevoelig lopen, vooral linksom. Het lijkt inderdaad alsof hij niet te hard op de harde grond terecht wil komen.
Als laatste viel mij op dat hij de neiging heeft zijn staart naar links te dragen, en niet netjes in het midden.


De eeuwige twijfel bij vage kreupelheid....dierenarts mikt op links voor,maar ze liet toen het erger was tegenstrijdige dingen zien en het is inderdaad vooral op zachter rechtsom te zien dan. Op harde vindt ik lastig,ze draaft echt over de top snel,omdat ze de wei op wilde. Staart naar links moet ik ook eens even goed meenemen,ze wordt natuurlijk niet door top ruiters gereden gezien haar grote,maar we proberen haar wel zo goed als mogelijk te ondersteunen met grond werken,lange lijnen en werken aan de hand

Akhal_Teke schreef
treedt niet in de eigen voetsporen. Achter moet dus meet gestimuleerd worden.
Er is ook amper tot niet een zweefmoment te bekennen.

Dit zie je bij paarden/pony's die niet te hard willen neerkomen op de grond. Bijvoorbeeld door bevangenheid of kneuzingen.


Dierenarts heeft hoeven meermaals na geknepen met tang en hoevenbevangenheid lijkt uitgesloten . Dierenarts heeft het over links voor en hoog in been. Helaas heb ik niet de filmpjes die hij gemaakt heeft 5 weken terug toen het heel duidelijk te zien was

Rindin schreef
Een niet kreupele, linksgebogen pony. Waarom staat ie op gedoseerd bewegen en metacam?


Omdat ze voor de vierde keer in een jaar niet goed loopt en knikt met hoofd. Soms beter te zien dan anders. Dit is na 3 weken metacam en 1 week niks meer. Gedoseerd bewegen omdat bloeddoorstroming nooit slecht is voor genezing voor zowel spier als atrose problemen. Volledig stil zetten maakte het er niet beter op, omdat ze een bikkel is vrage we echter weinig, is gissen hoeveel pijn ze heeft. Verder onderzoek staat op de planning. Dierenarts heeft deze filmpjes ook, helaas nog geen antwoord van hem

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:12 



 
Profiel   

Maar juist met "niet veel vragen" blijft de pony op de voorhand rondhobbelen toch? Wat ik op de filmpjes zie valt voor mij niet onder gedoseerd bewegen maar onder rondsloffen.

Frappant vind ik dat ze schuin door de bochten gaat. Waar een getraind paard rechtop blijft en het binnenachterbeen verder onder zet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:26 



 
Profiel   

Ik zie niks opvallends. Paardje lijkt alleen scheef. Dat kan ook een oorzaak zijn van terugkerende problemen, zeker als die zich steeds aan 1 kant voordoen. Ik zou dus investeren in een goede cursus rechtrichten en kijken of het dan verbetert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:31 



 
Profiel   

Pony is flink op gewicht en kan best een beetje tegen bevangenheid aanhikken. Pony lijkt flink stijf, buigt niet in het lichaam en loopt zeker niet soepel.

Wat zegt je hoefsmid van het dier? Een dierenarts die mikt op linksvoor is in mijn ogen niet echt overtuigend.

Als je hem op bijvoorbeeld een grindpad laat lopen, hoe loopt hij dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:32 



 
Profiel   

Koper schreef
Maar juist met "niet veel vragen" blijft de pony op de voorhand rondhobbelen toch? Wat ik op de filmpjes zie valt voor mij niet onder gedoseerd bewegen maar onder rondsloffen.

Frappant vind ik dat ze schuin door de bochten gaat. Waar een getraind paard rechtop blijft en het binnenachterbeen verder onder zet.


Snap ik, maar ga jij een paard dat net een kreupele periode heeft gehad vol aan het werkzetten, zonder precies te weten wat het nu was en steeds terugkeert. Opbouwen zijn we zeker van plan, maar niet voor we weten of ze pijnvrij is.
Daarnaast vind ik het lastig een shetlander zal geen top bewegingen krijgen als is het maar dat de bouw niet meehelpt, maar ze loopt normaal wel beter dan plat en schuin door de bochten. Dierenarts benoemd ook haar voorkeurskant, maar vindt het wel vreemd dat ze in kreupele periodes linksom in verzet gaat en rechtsom het meeste laat zien

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:33 



 
Profiel   

Ik vind zelf een filmpje op normaal tempo (niet slow motion) trouwens beter te beoordelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:34 



 
Profiel   

cobelens schreef
Koper schreef
Maar juist met "niet veel vragen" blijft de pony op de voorhand rondhobbelen toch? Wat ik op de filmpjes zie valt voor mij niet onder gedoseerd bewegen maar onder rondsloffen.

Frappant vind ik dat ze schuin door de bochten gaat. Waar een getraind paard rechtop blijft en het binnenachterbeen verder onder zet.


Snap ik, maar ga jij een paard dat net een kreupele periode heeft gehad vol aan het werkzetten, zonder precies te weten wat het nu was en steeds terugkeert. Opbouwen zijn we zeker van plan, maar niet voor we weten of ze pijnvrij is.
Daarnaast vind ik het lastig een shetlander zal geen top bewegingen krijgen als is het maar dat de bouw niet meehelpt, maar ze loopt normaal wel beter dan plat en schuin door de bochten. Dierenarts benoemd ook haar voorkeurskant, maar vindt het wel vreemd dat ze in kreupele periodes linksom in verzet gaat en rechtsom het meeste laat zien

Nee, ik ga d'r mee intrinzen. Rondjes laten lopen is het meest belastende wat je kunt doen met wat voor paard dan ook maar als je het doet doe het dan goed. En zorg dat hij zichzelf in elk geval draagt. Kan hij dat rechtuit niet dan kan hij het op de volte zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:35 



 
Profiel   

Ik had juist gedacht rechtsvoor (vanuit de pony he)

Misschien iets korte schouder spier? Dat verklaart iets buiging en draagt zich wellicht uit naar slechter ondertreden.

Zo je je maar weer dat ik er geen verstand van heb...

Wat zei de osteo? Als die er is geweest in ieder geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:36 



 
Profiel   

Ik heb het idee dat ze rechtsvoor sneller van de grond haalt dan linksvoor. Maar wellicht heeft dit te maken met stijvigheid rechts in het lijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:36 



 
Profiel   

Waves schreef
Ik zie niks opvallends. Paardje lijkt alleen scheef. Dat kan ook een oorzaak zijn van terugkerende problemen, zeker als die zich steeds aan 1 kant voordoen. Ik zou dus investeren in een goede cursus rechtrichten en kijken of het dan verbetert.


Daar zou ik zeker in willen investeren, maar niet voordat ik weet waarvan ze kreupel loopt. Helaas filmpjes van voor de metacam heb ik niet, maar ga er vanuit dat een dierenarts die niet 3 weken voorschrijft voor een niet kreupele pony die scheef is

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:37 



 
Profiel   

khirshanta schreef
Ik had juist gedacht rechtsvoor (vanuit de pony he)

Misschien iets korte schouder spier? Dat verklaart iets buiging en draagt zich wellicht uit naar slechter ondertreden.

Zo je je maar weer dat ik er geen verstand van heb...

Wat zei de osteo? Als die er is geweest in ieder geval


Osteopaat is er van de zomer bij geweest, toen heeft ze er ook 6 weken uitgelegen, ze zat toen vast in de lendenen. Durf niet te zeggen of die behandeling geholpen heeft. Maar er was buiten dat niks te melden, ze heeft er van genoten en vond het heerlijk. Maar pas drie weken erna liep ze weer rad, waarom geen idee

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:40 



 
Profiel   

robert45 schreef
Pony is flink op gewicht en kan best een beetje tegen bevangenheid aanhikken. Pony lijkt flink stijf, buigt niet in het lichaam en loopt zeker niet soepel.

Wat zegt je hoefsmid van het dier? Een dierenarts die mikt op linksvoor is in mijn ogen niet echt overtuigend.

Als je hem op bijvoorbeeld een grindpad laat lopen, hoe loopt hij dan?


Volledig eens, daarnaast is bevangenheid pas echt uit te sluiten na foto.
Ik heb hier ook een merrie als gebruikspony staan en die is echt ee n stuk slanker, ik weet niet wat je voert maar ik zou daar eens kritisch naar kijken.
In welke periodes ontstond de gevoeligheid/ kreupelheid?
Toevallig net na verandering in seizoen, weidegang en vorst?
Zoja dan kun je vergif erop innemen dat je pony (licht) bevangen staat....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:43 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
robert45 schreef
Pony is flink op gewicht en kan best een beetje tegen bevangenheid aanhikken. Pony lijkt flink stijf, buigt niet in het lichaam en loopt zeker niet soepel.

Wat zegt je hoefsmid van het dier? Een dierenarts die mikt op linksvoor is in mijn ogen niet echt overtuigend.

Als je hem op bijvoorbeeld een grindpad laat lopen, hoe loopt hij dan?


Volledig eens, daarnaast is bevangenheid pas echt uit te sluiten na foto.
Ik heb hier ook een merrie als gebruikspony staan en die is echt ee n stuk slanker, ik weet niet wat je voert maar ik zou daar eens kritisch naar kijken.
In welke periodes ontstond de gevoeligheid/ kreupelheid?
Toevallig net na verandering in seizoen, weidegang en vorst?
Zoja dan kun je vergif erop innemen dat je pony (licht) bevangen staat....


Hoefsmid is geweest terwijl ze al kreupelde en dag voordat dierenarts kwam. Ze krijgt geen gras, geen krachtvoer en alleen hooi, ribben zijn voelbaar, maar idd een flinke ruwvoer buik, manenkam is soepel. Dierenarts vond haar conditie absoluut niet te vet, maar dun laagje mag er af voor weide seizoen (altijd met grasmasker) ze heeft geen hoefbevangeheid verleden en hopelijk kan ik dat ook zo houden, want ken de ellende en naslepen daarvan bij vorige shetlanders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:49 



 
Profiel   

Links voor vind ik haar niet lekker meebuigen onderin.

Niet dat je er wat aan hebt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:52 



 
Profiel   

Ik heb je filmpje opnieuw bekeken, juist door de slowmotion zie je duidelijk het "vet bewegen" op schouders, flanken en buik. Je pony is geschoren dus het is goed zichtbaar. Heb je al eens bloed getrokken en laten testen op bijvoorbeeld cushing? Wat voor hooi krijgt ze nu? Staat ze overdag gewoon buiten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:56 



 
Profiel   

Ik heb overal wat aan, zeker omdat het vaags allemaal. Neem ik alles mee. Vooral rechtrichten, als ik haar weer vertrouw op zonder pijn te lopen, zkeer iets om op te pakken. Je kunt immers van haar ruiters geen wonderen verwachten. Dit moet komen van ons volwassenen

Wildgirl schreef
Ik heb je filmpje opnieuw bekeken, juist door de slowmotion zie je duidelijk het "vet bewegen" op schouders, flanken en buik. Je pony is geschoren dus het is goed zichtbaar. Heb je al eens bloed getrokken en laten testen op bijvoorbeeld cushing? Wat voor hooi krijgt ze nu? Staat ze overdag gewoon buiten?


Ze is niet getest op chusing, maar ga ik eens meenemen naar de dierenarts. Klopt wat je zegt. Ze is geschoren. Staat idd buiten, met deken. Ze is geschoren omdat ze een actieve gebruikspony is doorgaans. In wintermaanden geen gras, hooi ja goede vraag, niet laten testen of zo, wij verzorgen hooi zelf en haal al 2 jaar bij deze boer hooi, waar ze het doorgaans goed op doet, is nooit hooi van de eerste sneden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 23:56 



 
Profiel   

https://youtu.be/WON73OnzxmU

Zonder slowmotion rechtsom

https://youtu.be/F5ZfNM8ZxKg

Linksom

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 00:25 



 
Profiel   

T zit hem in beide voorbenen en ondanks dat ze scheef is, laat ze de bovenlijn redelijk los...
Ik zou voor een seconde opinio gaan ts en een dierenarts en evt hoefsmid zoeken die ervaring met kleinere pony's hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 00:37 



 
Profiel   

Ontlast ze de voorbenen in rust?(naar achteren hangen of veel liggen)
Het doet me echt denken aan hoefbevangenheid. Mogelijk in combinatie met een andere Kreupelheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 00:45 



 
Profiel   

Lijkt idd toch echt bevangen. Andere da laten kijken voor een second opinion.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 03:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 211 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen