Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

De 27-jarige Briar geniet nog steeds van zijn pensioen

 
Profiel   

*Bokt.nl / Hippson
Overige

[ img ]
Jan Brink en zijn Briar.
foto door http://www.tullstorp.nu

De 27-jaar jonge dressuurlegende Briar geniet nog altijd van zijn pensioen bij Hans-Yngve Göransson in Zweden. Briar 899, zoals hij officieel heet, is altijd een bekende verschijning in de dressuursport geweest. Kenmerkend is zijn donkere kleur en het vele wit op het hoofd.

Briar werd geboren in 1991. In 1995 werd de voshengst goedgekeurd bij het Zweedse stamboek (SWB) en werd daarbij kampioen van de dressuurhengsten en behaalde een 2e plaats bij het springen. Briar begon vervolgens aan een carrière in de dressuursport naast zijn dekdiensten. In zijn 5e,6e en 7e levensjaar werd hij vaak hoog geplaatst. Onder de Zweedse Jan Brink werd Briar opgeleid naar de Grand-Prix dressuur. Ook internationale successen bleven niet uit.

In 2000, op 9 jarige leeftijd, nam Briar deel aan de Olympische Spelen te Sydney. Samen met de Zweedse teamgenoten werd een 9e plaats behaald, individueel kwam Briar toen niet verder dan een 40e plaats. In 2001 nam de zoon van Magini deel aan 2 belangrijke evenementen, namelijk het Europees kampioenschap in Verden en de Wereldbekerfinale in het Deense Vilhelmsburg. Het Europees kampioenschap leverde een 10e plaats individueel op. Tijdens de Wereldbekerfinale deed Briar er nog een schepje bovenop en eindigde op een mooie 7e plaats.

In 2002 stonden de Wereldkampioenschappen op het programma, deze werden gehouden in het Spaanse Jerez de la Frontera. Met het team werden Briar en Jan 7e, individueel plaatsten ze zich op een 13e plaats. De Wereldbekerfinale van dat jaar werd in het Nederlandse 's Hertogenbosch gehouden en daar verbeterde het duo zich één plaats ten opzichte van 2001 en eindigde op een 6e plaats. In 2003 leverde Briar een zeer constante prestatie op het Europees kampioenschap in Hickstead. Zowel met het team als individueel eindigde de hengst op een mooie 5e plaats. De Wereldbekerfinale van 2003 werd in eigen land gehouden en Briar en Jan Brink reden samen naar de 8e plaats. 2004 stond geheel in het teken van de 2e Olympische Spelen in Briar's carrière, ditmaal in Griekenland, Athene. Het Zweedse team eindigde op een 6e plaats, individueel eindigde Jan Brink en zijn voshengst op een 7e plaats.

2005 is het jaar dat Briar en zijn ruiter voor de eerste maal eremetaal omgehangen krijgen op een groot kampioenschap. Tijdens het Europees Kampioenschap in het Duitse Hagen winnen ze 2 maal een Bronzen medaille, één maal individueel en één maal met het Zweedse team. Tijdens de Wereldbekerfinale van dat jaar in Las Vegas worden ze 7e. Na de winst in de GP in Neumünster, Lingen en Falsterbo wint Briar ook de Grand Prix tijdens het meest prestigieuze concours van het jaar, namelijk de Grote Prijs van Aken. Briar wordt 2e in de Grand-Prix, wint de Special en weet ook de kür op muziek winnend af te sluiten voor Anky van Grunsven met Salinero.

In 2006 neemt Briar deel aan de Wereldkampioenschappen in het Duitse Aken. Met het team wordt een 5e plaats behaald, in de Grand Prix Spécial een 8e plaats en in het afsluitende onderdeel, de Kür op muziek, een 9e plaats. Ook schrijft de hengst in dit jaar historie. Hij wint namelijk voor de 5e keer het Zweeds kampioenschap.

In 2007 is er dan opnieuw eremetaal voor Briar. Tijdens het Europees Kampioenschap in Turijn krijgt het Zweedse team de Bronzen medaille omgehangen. Individueel behaalt Briar een 10e plaats in de Spécial en een 8e plaats in de Kür. Tijdens de Wereldbekerfinale in Las Vegas worden Briar en zijn ruiter 5e. In dit jaar zet Briar zijn nationale kampioenschappen op het aantal van 6. In 2006 en 2007 werd Briar genomineerd voor de titel "Paard van het Jaar", en werd in 2007 genomineerd voor de titel "Horse Of Fame". Al 7 jaar lang voert Briar de werelddressuurhengstenranking aan. De Wereldbekerfinale tijdens Indoor Brabant levert Briar in 2008 een 5e plaats op en ook zal de hengst aan de start komen tijdens zijn inmiddels 3e Olympische Spelen in Hong-Kong.

In 2009 reden Jan Brink en de donkere vos hun laatste wedstrijd tijdens de Gothenburg Horse Show. Ze wisten de show te winnen en zorgden zo voor een fenomenaal afscheid van de hengst.


Het enorme applaus en de staande ovatie na afloop, toverden een grote glimlach op het gezicht van Jan Brink: "Een paard als Briar kom je maar een keer tegen in je leven. We hebben samen een schitterende carriere achter de rug en dit afscheid is goed. Hij was en is nog steeds mijn hoogtepunt in mijn carriere, en ik zal altijd terug blijven denken aan de mooie momenten die hij mij gegeven heeft. Bedankt lieve Briar, bedankt."

Inmiddels is de hengst al heel wat jaren met pensioen. De Amerikaanse Molly Whittington maakte een filmpje van een uitgelaten Briar in de paddock.


Gerelateerd bericht:
[VN] Jan Brink en Briar nemen voorgoed afscheid in Stockholm
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 08:30 



 
Profiel   

_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 08:57 



 
Profiel   

27 zou je hem zo niet geven. Leuk en vrolijk dier :j Lekker om zo geliefd met pensioen te mogen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 09:04 



 
Profiel   

Prachtige hengst, en hij ziet er goed uit voor 27 jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 10:20 



 
Profiel   

Wat een mooie leeftijd voor zo'n prachtige hengst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 10:31 



 
Profiel   

Blijft een van mn favoriete paarden. Heerlijk om hem zo te zien geniten

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 10:34 



 
Profiel   

<3 Zo leuk te zien dat hij er nog steeds is ! En nog altijd zo'n heerlijk handgalopje :D
_/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 10:56 



 
Profiel   

Ik vond het "vroeger" altijd een machtige combinatie om te zien, maar dat hij alweer 27 is..pfft time flies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 11:46 



 
Profiel   

Zo'n ontzettend sympathiek dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 11:47 



 
Profiel   

Ahh heerlijk dier en dan ook zo mooi verzameld nog galloperen

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 11:49 



 
Profiel   

Hij blijft knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 11:52 



 
Profiel   

Jeetje, 27 alweer. Het lijkt pas heel kort geleden dat hij nog de ring in kwam.
Het blijft een aparte! Ik vind dat vele wit ontzettend mooi <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 11:58 



 
Profiel   

Wat een prachtig dier blijft het toch! Prachtig galopje! Hopelijk blijft hij nog enkele jaren vrolijk rondhuppelen! Wat een blij ei zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 12:54 



 
Profiel   

Leuk! Hij heeft wel weinig nagelaten in de fokkerij dacht ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 13:03 



 
Profiel   

Is hij nog ergens beschikbaar in NL eigenlijk?

Dit was één van mijn favoriete hengsten altijd, prachtbeest <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 13:18 



 
Profiel   

Wat een vrolijk dier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 13:20 



 
Profiel   

Murosch schreef
Is hij nog ergens beschikbaar in NL eigenlijk?

Dit was één van mijn favoriete hengsten altijd, prachtbeest <3


Hier ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk. Prachtige hengst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 13:26 



 
Profiel   

Van dit soort bewegingen word ik nog steeds heel blij. Horsepower . En de afdruk die hij laat zien in zijn laatste officiële optreden. :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 13:50 



 
Profiel   

mn dochter rijd met een nakomeling, is een heerlijk happy dier die goed weet wat ie wil maar wel werklustig

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 13:54 



 
Profiel   

Ook een erg leuk dier 3timesmom :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 17:48 



 
Profiel   

Die is ook leuk ! En lekker veel wit op z'n hoofd ook <3
Hier zie je bijna geen nakomelingen van Briar. Zo jammer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 17:50 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Leuk! Hij heeft wel weinig nagelaten in de fokkerij dacht ik?


https://www.bokt.nl/wiki/Briar_899

Hier staat dat hij elitehengst is, dus dat zal wel meevallen dan denk ik.
Maar volgens mij heeft hij in NL weinig gedekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 18:04 



 
Profiel   

Hij heeft wel een aantal nakomelingen die goed presteren. Biggles, staat in Zweden dacht ik, loopt internationaal Grand Prix en bij stal Hexagon hebben ze nu ook een nakomeling in de grand prix lopen volgens mij. Verder ook nog wat Lichte tour paarden. Via horsetelex zijn een aantal nakomelingen terug te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-18 18:58 



 
Profiel   

Inderdaad erg jammer dat er hier niet zo veel nakomelingen zijn. Want die mijn dochter rijd is super los in zn lijf en altijd bereid te werken. Eerlijk en heerlijk karakter maar ook een eigen willetje en grapjas, maar nooit gemeen. Wel eenkennig, maar dat maakt m ook wel leuk. K zou dr zo nog wel eentje willen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-18 07:56 



 
Profiel   

Wat leuk!
Ik wilde eerder graag een veulen van hem, maar had er geen geschikte merrie voor, ik vond hem altijd zo leuk!
Nu heb ik een merrie met als opa Briar, ik vond haar gekke wit meteen geweldig, het is ook een gek vrolijk paard, met achter ook twee hoge witte benen.

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-03-18 09:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen