Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Opnieuw aandacht voor sluiproute couperen trekpaarden

 
Profiel   

NPO Radio 1
Medisch

[ img ]
Foto door Amanda

Trekpaarden hebben als ze geboren worden een staart, maar die staart wordt er soms afgeknipt. Uit onderzoek van Reporter Radio blijkt dat ondanks het verbod op couperen uit 2001, er in 2017 nog 6 Nederlandse en 20 Belgische trekpaarden op een keuring zijn verschenen zonder staart. Dat is uitzonderlijk veel zegt hoogleraar Marianne Sloet van Oldruitenborgh van de Universiteit Utrecht. In de afgelopen 20-30 jaar bleek dat het hooguit één keer in de twee jaar voorkomt dat er een veterinaire indicatie is voor een staartamputatie. Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse eigenaren naar het buitenland gaan om hun paarden te couperen.

Ofschoon couperen al 15 jaar verboden is, was er in 2016 nog een uitzending van Reporter Radio voor nodig om de handhaving daarop te verscherpen. Daar kwam de Koninklijke Vereniging voor Trekpaarden en Haflingers (KVTH), tegen in het geweer maar ze verloor de rechtszaak. Trekpaarden zijn ongeveer 700 kilo zware grote en vriendelijke paarden die vroeger op het land werkten. Toen was het argument om de staart eraf te halen dat staarten verstrikt zouden kunnen raken in de leidsels van de ploeg. Nu hebben we tractoren en worden trekpaarden gehouden als hobby.

Toen in 2016 het toezicht verscherpt werd, was er in het besluit van de voorzieningenrechter een kleine ontsnapping ingebouwd: als er een medische noodzaak is, een ontsteking of een breuk, mag er nog wel gecoupeerd worden. Sloet van Oldruitenborgh veronderstelt dat er bij 26 gecoupeerde veulens hoogstwaarschijnlijk gecoupeerd is om cosmetische redenen. Ze is van mening dat er misbruik wordt gemaakt van de ontsnappingsregeling. Uit het onderzoek van Reporter Radio blijkt dat het buitenlandse dierenartsen zijn die couperen. Vier eigenaren noemden de naam van een Belgische dierenarts. Betrokkene zegt dat hij tientallen keren heeft gecoupeerd, altijd vanwege een medische noodzaak.

Minister van Landbouw en Visserij, Carola Schouten is op de hoogte van het feit dat het coupeerverbod overtreden wordt. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA), maakt een analyse van de resultaten van hun inspecties op keuringen. Minister Schouten wacht die analyse af en zal in de herfst een besluit te nemen.

Gerelateerde berichten:
[VN] D66 wil handhaving coupeerverbod paarden
[VN] België wil einde aan couperen bij paarden
[VN] NVWA gaat controleren op couperen van paardenstaarten
[VN] KVTH verliest rechtszaak coupeerbeleid keuringen
[VN] Opnieuw aandacht voor verbod op couperen staart
[VN] Staatssecretaris Van Dam wil geen gecoupeerde staarten
[VN] Verbod blokstaarten bij trekpaarden nog steeds genegeerd
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 13:15 



 
Profiel   

Gewoon alle gecoupeerde paarden uitsluiten vd keuringen. Helaas voor die enkeling waarbij het echt medische noodzaak was maar goeden moeten altijd onder de kwaden lijden. Dat Couperen is toch niet meer van deze tijd. Bij de hondenshows ben je echt niet welkom op show als je hond om wat voor reden ook gecoupeerd is hoor, dan is het zo over met dat dieronvriendelijke gedoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 13:40 



 
Profiel   

Eens met Tinkermuts.

Couperen= niet naar de keuring. Simpeler valt het niet te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 13:50 



 
Profiel   

Medische reden=veulentje ff met de staart tussen de staldeur ofzo.

Idd gewoon geen gecoupeerde dieren meer op de keuring...hoe moeilijk kan dat toch zijn zeg. 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 14:39 



 
Profiel   

Precies
Gecoupeerde dieren zijn niet meer keuringswaardig
Simpel genoeg .
Snap niet dat er al.17 jaar toegelaten wordt op keuringen .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 15:01 



 

Cowgirl schreef
Medische reden=veulentje ff met de staart tussen de staldeur ofzo.

Idd gewoon geen gecoupeerde dieren meer op de keuring...hoe moeilijk kan dat toch zijn zeg. 8)7


Tja zolang de keuringsmeesters zelf paarden inbrengen die gecoupeerd zijn, is het dweilen met de kraan open zeg maar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 15:06 



 
Profiel   

Wat blijven ze toch lameteren over dat couperen. Gewoon niet meer toelaten. Ni eens de koe bij de horen vatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 15:50 



 
Profiel   

Tinkermuts schreef
Gewoon alle gecoupeerde paarden uitsluiten vd keuringen..


Dit. Ik verbaas me er telkens over dat dit nog niet gewoon al lang zo is?
Iemand op Bokt uit de trekpaardenwereld die dat misschien aan ons kan uitleggen waarom dat nog steeds toegelaten is op de keuring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:21 



 

Hobbyhorse schreef
Tinkermuts schreef
Gewoon alle gecoupeerde paarden uitsluiten vd keuringen..


Dit. Ik verbaas me er telkens over dat dit nog niet gewoon al lang zo is?
Iemand op Bokt uit de trekpaardenwereld die dat misschien aan ons kan uitleggen waarom dat nog steeds toegelaten is op de keuring?


Paar jaar geleden was daar een topic over en het komt erop neer dat de keuringmeesters en het stamboek zelf ze liever zien zonder staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:22 



 
Profiel   

Joolien schreef
Cowgirl schreef
Medische reden=veulentje ff met de staart tussen de staldeur ofzo.

Idd gewoon geen gecoupeerde dieren meer op de keuring...hoe moeilijk kan dat toch zijn zeg. 8)7


Tja zolang de keuringsmeesters zelf paarden inbrengen die gecoupeerd zijn, is het dweilen met de kraan open zeg maar...


En daarom moeten ze gecoupeerde paarden dus op keuringen verbieden. Ik krijg altijd braakneigingen van dat ouderwetse trekpaardenvolk. Bah.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:25 



 

inderdaad gewoon verbieden op keuringen. Maar er lopen echt nog wel meer gecoupeerde paarden rond dan die enkeling nog op de keuringen (al is 1 al teveel maar dat ter zijde). Op ringrij wedstrijden lopen er veeeeel meer rond met gecoupeerde staart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:27 



 

Nja het komt er op neer dat het hele stamboek op de schop moet volgens mij. Weet dus niet of dat nog steeds zo is, maar een paar jaar terug was dat dus wel zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:27 



 
Profiel   

Niks op de schop, verbieden. Dan zullen ze moeten luisteren óf oprotten. Het moet niet vanuit het stamboek worden verboden, maar vanuit de overheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:33 



 

hoezo moet heel het stamboek dan op de schop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:35 



 
Profiel   

tis heel simpel. Gewoon een verbod op deelname aan keuringen EN wedstrijden....

Kortom met gecoupeerde staart kun je alleen nog thuis aan de slag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:46 



 
Profiel   

In Engeland werkt dit al zo. Gevolg: daar scheren ze de staartharen gewoon af en lopen z rond met een 'blote' staartwortel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 16:58 



 
Profiel   

Grappig je ziet maar weinig warmbloedpaarden zonder staart. Medische oorzaak of niet het blijft wel bijzonder dat het erg veel voorkomt bij de trekpaarden.......

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 17:18 



 
Profiel   

Ik kan echt niet snappen dat je een paard mooier vind zonder staart.
Maar dat is MIJN mening.

Mijn mening is ook alle gecoupeerde staart uitsluiten van de keuringen.

@ lianne ik denk dat het stamboek op de kop moet omdat daar nog een heleboel van de "oudere garde" zitten die juist graag een gecoupeerde staart zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 17:25 



 
Profiel   

MariekeTV schreef
Ik kan echt niet snappen dat je een paard mooier vind zonder staart.
Maar dat is MIJN mening.

Mijn mening is ook alle gecoupeerde staart uitsluiten van de keuringen.

@ lianne ik denk dat het stamboek op de kop moet omdat daar nog een heleboel van de "oudere garde" zitten die juist graag een gecoupeerde staart zien.


Helemaal mee eens. Ongelooflijk
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-18 20:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen