Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Welke kamerplanten zijn katproof?

 
Profiel   

Ik heb altijd een kleine woonkamer gehad en nooit behoefte aan planten gehad. Woonkamer stond vol zat.
Maar mijn nieuwe woonkamer is 9,5 meter lang en daar zouden een paar planten niet misstaan :D
Nu heb ik ook 3 katten en die vormen de uitdaging.

Welke planten nodigen niet uit tot knagen, krabben of het gebruik van de pot als kattenbak en zijn ook nog leuk om naar te kijken (kleur of mooie bladeren)?
Voorbeelden met foto's zijn welkom :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:23 



 
Profiel   

Planten die niet grassig zijn en dus nerven in de lengte hebben.

Weet je zeker dat ze ze gaan aanvallen/opvreten/als kattenbak gebruiken?
Ik heb hier vanalles aan planten staan maar ze laten alles met rust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:26 



 
Profiel   

In ieder geval geen Ereca :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:27 



 
Profiel   

1 vreet/knaagt/trekt blaadjes eraf en een ander krabt en die zie ik er ook nog wel voor aan om ze als kattenbak te gebruiken als er genoeg grond in zit :+
De oudste doet gelukkig nooit wat met planten.
Zelfs de lidcactus moest er aan geloven :=
Sindsdien heb ik nooit meer planten gehad, maar Pip trekt zelfs de blaadjes van de nepplanten om er mee te spelen :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:29 



 
Profiel   

Haha de ananasplant en vetplantjes in ieder geval niet. Die laatste eten ze echt op bij ons, als ze klein zijn. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:30 



 
Profiel   

Die van mij zijn ook zulke draken :') . Gaat een stuk beter sinds ze buiten mogen spelen.
Kalanchoë blijven ze bij mij vanaf, vetplanten zijn sws de beste optie hier. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:38 



 
Profiel   

Een cactus. Ik lees ook even mee aangezien ik ook een kat heb en wel plantjes wil

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:42 



 
Profiel   

Calathea en Monstera misschien?

Edit: Calathea is vooral mooi en kan wel wat hebben. Monstera kan ook wel wat hebben en schijnt flink te groeien (wat misschien geen slechte eigenschap is als ie ook wordt 'opgegeten')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:44 



 
Profiel   

let ook even op, er zijn een aantal kamerplanten giftig voor katten. Weet zo even niet welke maar zoek dat ook zeker even op voordat je een plant aanschaft

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:49 



 
Profiel   

https://www.plantsome.nl/collections/hu ... riendelijk
(voordeliger koop je ze ergens anders trouwens, althans calathea kun je goedkoper bij Ikea halen (bijvoorbeeld))

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 13:53 



 
Profiel   

Ik volg ook, tot nu toe overleeft alleen de orchidee het. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:04 



 
Profiel   

tante_trien schreef
Kalanchoë blijven ze bij mij vanaf


Maar goed ook. Volgens mij zijn die hartstikke giftig voor katten. Net als kerststerren.

Wij hebben van die grote kantoorplanten met witte bladachtige bloemen in huis. Blijven ze netjes vanaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:07 



 
Profiel   

_Christina schreef
https://www.plantsome.nl/collections/hu ... riendelijk
(voordeliger koop je ze ergens anders trouwens, althans calathea kun je goedkoper bij Ikea halen (bijvoorbeeld))

Handige link! Dank je! Daar staat wel wat tussen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:09 



 
Profiel   

Bij mij doen vetplanten en orchideeën het goed. Hoewel ik ook een kat heb die de orchideeën erg graag kopjes geeft.... Grasachtige of sprietplanten wordt van gegeten en daarna komt alles er weer uit. Mijn vorige kat was ook een plantenpottengraver hoewel die gewoon naar buiten mocht. Wij hebben toen keitjes/stenen gekocht en op de potgrond gelegd. keitjes die voor hem iig te zwaar waren om er af te mikken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:10 



 
Profiel   

Grappig dat hier gezegd wordt dat vetplanten het goed doen. Die eten mijn monsters dus echt op, en zetten er heel erg graag hun tanden in. Gekke beesten. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:15 



 
Profiel   

Qua graven kun je de planten misschien juist níét in aarde potten, maar in van die korrels of een soort grind. Welke korrels/grind voor welke plant geschikt zijn, dat weet ik echter niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 14:27 



 
Profiel   

_Christina schreef
Calathea en Monstera misschien?

Monstera kan ook wel wat hebben en schijnt flink te groeien (wat misschien geen slechte eigenschap is als ie ook wordt 'opgegeten')

En monstera is giftig en irriterend voor slijmvliezen.
Behoorlijk cat-proof dus, maar de vraag is meer of je kat óók monstera proof is.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 15:50 



 
Profiel   

Oplossing: hangplanten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 15:52 



 

De pannenkoekenplant :D die vind ik zo leuk en de kat blijft er vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 15:53 



 
Profiel   

Kuggur schreef
_Christina schreef
Calathea en Monstera misschien?

En monstera is giftig en irriterend voor slijmvliezen.
Behoorlijk cat-proof dus, maar de vraag is meer of je kat óók monstera proof is.....

Oeps!! Dacht dat die ook niet giftig is, heb er zelf geen.
Calathea kan in ieder geval wel :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 15:55 



 
Profiel   

Dracaena Massangeana is de enige die het hier echt goed blijft doen. De cactus doet het ook verassend goed maar die wordt regelmatig als 'anti-jeuk device' gebruikt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 16:01 



 
Profiel   

Mijn Dracaena (maar dan zo'n kleine van IKEA) werd kapotgevroten, van m'n Yucca bleef ze wel af gelukkig (die zijn beiden ook giftig). Heb dus alles maar hoog weggezet.


Laatst bijgewerkt door _Christina op 13-03-18 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 16:07 



 
Profiel   

Persoonlijk heb ik nooit echt aandacht besteed aan welke planten giftig zijn of niet. Katten zijn over het algemeen kieskeurige erg eters. Hier een hele reeks van planten gehad en ze leven nog allemaal. Zelf die dat alle bloemtjes op eet :')

Mogelijk is het een optie om de katten iets te geven waar ze veilig op mogen kauwen? Zoals kattengras?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 16:08 



 
Profiel   

Dat wilde ik net zeggen fatcat, ik heb, toen mijn toen kitten het nodig vond om mijn yucca op te eten een papyrus plant aangeschaft, sinds die tijd blijft hij ook van andere planten af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 16:13 



 
Profiel   

Jans schreef
De pannenkoekenplant :D die vind ik zo leuk en de kat blijft er vanaf.

Deze inderdaad! :D

De blauwvaren doet het verder ook erg goed bij ons. Heb verder ook veel graslelies, maar die eten ze op dus die staan bij mij allemaal wat hoger op plekken waar de katten niet komen of niet mogen komen. :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-18 16:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 37 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen