Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Luchtweginfectie?

 
Profiel   

Hoi bokkers!

Mijn kleine vriendje (shet ruin van 2,5) is sinds vorige week maandag verhuisd. Hij stond altijd 24/7 buiten en ging nu naar een inloopstal. Hij begon wat te kuchen en ik weet dit aan het stof van het stro. Afgelopen zaterdag zijn wij naar een stamboekopname gegaan, en eenmaal goedgekeurd nog even in een stalletje gezet. Hier begon hij opeens suffig te worden en wilde hij zijn hooi niet meer.

De dierenarts die de vet-check deed wilde hem gelijk nakijken. Temp: 39,6, Vergrootte lymfeknoop. Ze dacht aan een luchtweginfectie en adviseerde wat medicatie. Mijn dierenarts gebeld en de medicatie opgehaald en gegeven. Dit was novacam en sulfatrin (antibiotica pasta).
Dit leek goed te gaan, tot gisteren (dinsdag). Hij had vieze klodders met groen slijm uit zijn neus, at niet meer en verslikte zich in de antibiotica pasta (die via zijn neus naar buiten kwam). Temp was toen 39,8. Dierenarts is die avond gekomen en zei dat hij met die medicatie geen/niet zo hoge koorts mag hebben. Hij heeft hem een antibiotica injectie gegeven en de pasta gestopt.
Hij reageerde hier goed op en begon wat hooi te knabbelen, en hinnikte zelfs toen de kar met brokjes aan kwam! :D
Dierenarts gaf wel aan dat hij het niet vertrouwde en vandaag terug zou komen.

Vandaag vrij dus de hele dag daar geweest. Toen ik aan kwam was zijn temp 40,0 (!). Novacam gegeven en toen zakte hij gelukkig naar 39,6 (na ongeveer een uur). Nog steeds wilde hij niet eten en drinken.

Dierenarts kwam weer en heeft nogmaals uitgebreid gevoeld en geluisterd. De longen klonken schoon, geen droes maar hij had geen idee wat het wel was.. hij vond het een heftige reactie voor een luchtweginfectie.
Hij hoopte op een bacterie zodat de antibiotica zijn werk zou doen.
Weer een antibiotica injectie gehad,en gaf aan morgen weer langs te komen.
en weer begon hij hierna flink te eten. Ook hem zien poepen en plassen, dus dat zit goed. Waar hij gister flink rochelde en ratelde bij het hooi eten, at hij nu een tijdje zonder te hoesten. Bij drinken verslikte hij zich wel nog steeds en hij klinkt dan ook erg vol.

Nu mijn vraag aan de ervaren bokkers:
Zijn er mensen met ervaring (met deze symptomen)? Wat te doen? Meerdere mensen hebben mij verteld een andere dierenarts te zoeken, maar ik vind niet echt dat hij verkeerd werk doet..

Ook meerdere mensen hebben mij allerlei doemscenario's verteld. Zelfs iemand die mij vertelde dat hij er waarschijnlijk niet levend uit komt.

Hij is al vanaf 4 maanden oud van mij, dus ik ben zwaar overbezorgd -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 00:27 



 
Profiel   

Hoezo zou je een andere dierenarts moeten zoeken? Die is nu toch pas twee dagen geweest en het is de tweede dierenarts toch?

Je hebt verschillende soorten antibiotica, hij zal nu een andere krijgen waarschijnlijk? Antibiotica moet binnen 48 uur aanslaan anders werkt de kuur niet. Je zou vanaf vandaag dus verschil moeten merken van de kuur die de da twee dagen geleden is gestart.
Ik vermoed dat de da hem een koortsremmer steeds spuit waardoor hij zich na het bezoek steeds beter voelt. Novocam maakt hem niet beter, dat is een pijnstiller/ ontstekingsremmer. Die zorgt dat de temperatuur iets omlaag gaat, net als paracetamol bij jezelf als je koorts hebt.
Misschien als het vandaag niet verbeterd is eens contact opnemen met een kliniek? Je paardje staat dan al 6 dagen met koorts zonder dat oorzaak bekend is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 06:44 



 
Profiel   

twinducklin schreef
Hoezo zou je een andere dierenarts moeten zoeken? Die is nu toch pas twee dagen geweest en het is de tweede dierenarts toch?

Je hebt verschillende soorten antibiotica, hij zal nu een andere krijgen waarschijnlijk? Antibiotica moet binnen 48 uur aanslaan anders werkt de kuur niet. Je zou vanaf vandaag dus verschil moeten merken van de kuur die de da twee dagen geleden is gestart.
Ik vermoed dat de da hem een koortsremmer steeds spuit waardoor hij zich na het bezoek steeds beter voelt. Novocam maakt hem niet beter, dat is een pijnstiller/ ontstekingsremmer. Die zorgt dat de temperatuur iets omlaag gaat, net als paracetamol bij jezelf als je koorts hebt.
Misschien als het vandaag niet verbeterd is eens contact opnemen met een kliniek? Je paardje staat dan al 6 dagen met koorts zonder dat oorzaak bekend is.

Wat hij steeds inspuit is antibiotica, dit vertelde hij er bij en zei toen dat ik de andere antibiotica mocht stoppen.

De novacam maakt hem idd niet beter, maar zorgt er wel steeds voor dat de koorts een halve tot een hele graad zakt. Alleen die mag hij maar 1x per dag terwijl hij niet 24 uur lang werkt.

Ik had inderdaad het idee om de kliniek in schalkwijk om advies te vragen, maar wilde het dierenarts bezoek van vanmiddag afwachten omdat hij nog niet zo vaak geweest is :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 12:37 



 
Profiel   

Zou vragen of je dierenarts wat van de neusuitvloeiing op kweek gezet heeft om zo het juiste antibioticum aan te kunnen wenden en droes met zekerheid uit te sluiten?

Naar om je diertje zo ziek te zien :(:)

Heel veel sterkte en beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 12:46 



 
Profiel   

Mijn paard het zelfde verhaal; ook vieze groene klodder uit haar neus.. Wij zijn er ook nog niet uit wat het precies is helaas. Wij zijn op dit moment nog bezig met een antibiotica kuur (van 14 dagen). Als het na deze kuur niet beter word zouden we een röntgenfoto van haar hoofd moeten laten maken omdat het ook een kies kan zijn die ontstoken is. Dat zien ze dan goed om een röntgen.. Sterkte! Hou je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 12:50 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips, ga dit vanmiddag allemaal even vragen aan hem!

En inderdaad heel naar om je diertje zo te zien.. helemaal als hij zo staat te hoesten en rochelen en het lijkt alsof hij er in blijft -O-

Ga zo richting stal, ik houd jullie op de hoogte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 13:08 



 
Profiel   

Een temp van 38,9 voor de novacam! Ik durf voorzichtig te zeggen dat het aan slaat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 14:50 



 
Profiel   

Er zijn betere koortsverlagers dan novacam. Hoge koorts kan schade en uitval aan de organen veroorzaken.
Door het verslikken komen er bacterien in de longen, misschien is kijken of het minder is bij water en voer lager aanbieden of juist op borsthoogte. Heel veel beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 15:11 



 
Profiel   

Dierenarts heeft hem weer een antibiotica injectie gegeven en komt morgen weer terug :=

Temp was 38,6 toen hij kwam, net om half 11 weer 39,4 -O- maar deze keer at hij wel, dus dat is positief

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 21:42 



 
Profiel   

Heb je nog gevraagd of hij inderdaad een specifiek antibioticum gebruikt?

Wel fijn dat je paardje in elk geval blijft eten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 21:45 



 
Profiel   

Hij heeft een hele uitleg gegeven maar kan het niet na vertellen _O- het was in ieder geval wel specifiek

Hij hoest ook minder, en klinkt minder vol :)) alleen die koorts komt steeds terug..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 21:47 



 
Profiel   

Waarom krijgt hij nog geen Quadrisol? Novacam bij deze temperaturen gaat echt niet zoveel uithalen.

En als het droes is wil je absoluut niet dat ze antibiotica krijgen. Het abces gaat dan inkapselen.

Eerst die koorts naar beneden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 21:51 



 
Profiel   

Mijn paard kreeg ascal poeders om de koorts omlaag te brengen.
Beterschap, arm ding

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-18 22:28 



 
Profiel   

Utixo, droes had hij al uitgesloten :)

Ik ga zo tempen, en als hij weer verhoging heeft ga ik om een ander middel vragen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 13:29 



 
Profiel   

38,8 voor de medicatie :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 15:33 



 
Profiel   

Ik denk (en hoop!) Dat dit de laatste update gaat worden!

De dierenarts had een temp van 38,2 maar het was redelijk warm in de stal met de zon er op. Hij heeft niet meer gehoest oid. Dus de dierenarts vertelde mij dat als hij een virus had, hij waarschijnlijk nu over is *\o/*

Stukje over het terrein gewandeld en hij beukte mij bijna omver en liep heel hard. Hij is weer de oude :Y)
Ook hierbij geen hoest of rochel gehoord, terwijl hij vandeweek de stal niet eens uit kon zonder bijna te stikken...

Vanavond rond half 10 was zijn temperatuur 37,8!!

Allemaal super dus! *\o/*
Morgen eens flink zijn vacht er af poetsen, dat zal ook helpen qua warmte denk ik :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-18 21:46 



 
Profiel   

Fijn om te lezen, veel plezier met poetsen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-18 03:31 



 
Profiel   

Dat gaat zachtjesaan de goede kant op!

En lekker buiten de zon in :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-18 10:00 



 
Profiel   

Vandaag voor de derde dag koorts vrij! Ondanks de warmte vandaag was hij 38,0 :)

Daarnaast had hij energie voor 5 paarden, waardoor hij maar bleef draven en gek doen op de stenen. Dus even de bak in gelopen waar hij gelijk ging rollen, en hierna een gekke bui kreeg en een sprintje trok. Helaas met mij er nog aan :+ nog nooit met 24 graden kunnen skiën :') _O-

Ook het poetsen heeft gewerkt :))
[ img ]
(Hij heet Jack, mocht je dat niet kunnen lezen :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-18 19:46 



 
Profiel   

Wat leuk gedaan :))

En wat een goed nieuws, ben blij voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-18 20:04 



 
Profiel   

Wat een leukerd!!! Fijn dat hij zich weer het mannetje voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-18 20:07 



 
Profiel   

Fijn dat ie weer opgeknapt is. Wat een zorgen kun je hebben om zo’n beestje hè?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-18 21:50 



 
Profiel   

Super fijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-04-18 09:48 



 
Profiel   

Helaas toch niet de laatste update..
Na een week onder de 38,0 heeft hij sinds 2 dagen weer verhoging. Gisteren zelfs 39,2.. ook heeft hij nog steeds een harde bult onder zijn kaak -O-

Kreeg een appje van oud stalgenoten dat ze daar allemaal ziek zijn en ze aan droes denken ;(

voel me zo schuldig dat ik hem heb meegenomen naar een andere stal en dat die dan zou moeten sluiten vanwege droes.. ik hoop met heel mijn hart dat dat het niet is :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 13:44 



 
Profiel   

Nee toch?
Dat is een tegenvaller -O-

Maar droes was bij de jouwe toch al uitgesloten?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-18 13:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen